Onko jollakin tietoa, mitä eroa noilla kahdella on?
Ja kuinka em. laitteet soveltuvat hankintahommiin (ovatko vain kuitupuunajoon vai myös ihan tukkimetsään?)
Vastauksista etukäteen kiittäen.
Terri 1000 ja 1020
4
6659
Vastaukset
- Terrinaattori
Joskus aikanaan tuli operoitua 3 vuotta Terrillä (olikohan 1000? (diesel-koneella kuitenkin). Härvelissä oli vielä pieni kuormain kärrissä. Tässä kokemukset niistä ajoista tiivistettynä.
Hyvää: Pienenä koneena puikkelehtii hyvin kapeillakin urilla esim, nmh-hakkuilla mainio vempele tai muutoin, jos pitää selvitä olemattomilla ajourilla.
Ja sitten huonot: 1) Ei saa ajaa tiellä. Jos palstat on kauempana on aina ongelma kelkkoa vempele palstalle ja savotan päätyttyä takaisin. 2) Kone on kevyt, joten kuormakoko on väkisinkin aika pieni, eli työsaavutukset eivät ole kummasia. 3) Mäennousukyky vaatimaton, koska ainakaan minun vehkeessä ei ollut vetoa kärrissä, joten ylämäkeen ajo oli melkoista takkuilua, varsinkin talvella (vatii tampatun jäljen).
Kone mielestäni sopii nmh-hakkuille, joita tehdään esim. suoalueilla ja lyhyillä ajomatkoilla. Ikihonkien ajoon Terristä ei ole. Jos olet ostamassa, niin ole erityisen tarkkana telojen ja rengastuksen kanssa. Varsinkin kesäajossa ne joutuvat tosi lujille, ja taas talviajoon pitäisi olla omat telansa, jos mielii kunnialla selvitä. Jos joku ajopeli on oltava mieti vielä mönkijän ja pienen traktorin väliltä. Terrisavotoista jäi paljon muistoja, joista valtaosa oli aika karvaita.- jth
Oliko sinun kone linkkuohjauksella? Entä käytitkö eri teloja kesällä ja talvella?
Muutamalta olen kuullut, että sellaisen kaksi kiintoa kärryyn mahtuu ja voi ajaa melko huoletta.
Olen katsellut noita eri vaihtoehtoja ja mönkijän osalta tilanne on se, että sen perään saisi sellaiset 500 kiloa kuormaa (sellaisia kärrejä myydään) Traktori löyty jo valmiina ja kouran kanssa olen tähän saakka operoinutkin. Ainoa huono puoli kouralla on suuri käsityö, joka tarvitaan kolmemetristen pinoamisessa sopivaksi kasaksi. Ja tietysti traktori vaatii uran, 300-400 litraa keralla kuljettavana kohdistuu aika kova kulutus ajouralle.
Metsäkärryt taasen maksavat maltaita, ellei tyydy kolmen metrin kuormaimen puomiin. - terrinaattori
jth kirjoitti:
Oliko sinun kone linkkuohjauksella? Entä käytitkö eri teloja kesällä ja talvella?
Muutamalta olen kuullut, että sellaisen kaksi kiintoa kärryyn mahtuu ja voi ajaa melko huoletta.
Olen katsellut noita eri vaihtoehtoja ja mönkijän osalta tilanne on se, että sen perään saisi sellaiset 500 kiloa kuormaa (sellaisia kärrejä myydään) Traktori löyty jo valmiina ja kouran kanssa olen tähän saakka operoinutkin. Ainoa huono puoli kouralla on suuri käsityö, joka tarvitaan kolmemetristen pinoamisessa sopivaksi kasaksi. Ja tietysti traktori vaatii uran, 300-400 litraa keralla kuljettavana kohdistuu aika kova kulutus ajouralle.
Metsäkärryt taasen maksavat maltaita, ellei tyydy kolmen metrin kuormaimen puomiin.Jep kone oli linkku, joskin siitä sen sai toimimaan myös telaohjauksella, jolloin ohjaus perustui siihen, että sisäkaarteen telaa jarrutettiin hölläämällä sen variaattoria. Erillisiä talviteloja en hankkinut, vaan operoin pelkästään kesäteloilla. Niilläkin pärjäsi, jos: Ei ole aivan hillittömiä mäkiä ja malttoi polkea ajourat etukäteen, jolloin ajelu oli melkolailla kivutonta.
Kuitenkin kone on mielestäni parhaimmillaan juuri talvella, koska kesällä alustaan ja telastoon kohdistuu melkoinen rasitus, kun sulassa maassa tela ei juuri luista.
Kun ostat konetta niin tarkastele erityisesti voimansiirron (ml.koneen keulassa olevat 2/3(?) riviset vetoketjut, joilla voima välitetään teloille) ja telaston osat. Niiten kanssa riitti murhetta aluksi, kunnes ne tuli uusittua. Kyseiset osat olivat aika "messevän" hintaisia.
En tiedä missä hinnoissa ne nykyään liikkuu, mutta veikkaisin, että käytetyn terrin hinnalla (2000-4000 €)hinnalla saattaisi saada pienen käytetyn maatalouspilkin ja rankakärrin. No teitpä niin tai näin, niin työniloa!
- Anonyymi
Itselläni käytössä terri 1000 kärry ja nosturi .Olut pääasiassa poltto puun ajossa .talvisin käytety kesä teloja.toiminut hyvin telojen hammas pyörät uusittu samaten telat telat tehty Lähes tulkoon itse.Ei mikä vaativan maaston kone.lumitäytyy sotkea.koneen pahe on jäykkä alusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1012130Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2961924Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441751Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1031663Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2071607- 321321
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941123Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤671089- 511057
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii241052