Lämmitän hakkeella ja ongelma on hakesiilon holvaaminen hieman kostealla hakkeella,siilo saavitäyttöinen 420 litraa,minkälaisia keinoja olette käyttäneet holvauksen estämiseen,ettei tarvi olla kokoajan rimalla tökkimässä,kiitän neuvoista etukäteen.
Stokeri lämmittäjät huom.
11
3140
Vastaukset
- nerokas.
Eikös sinne pitäisi väkästellä jonkinlainen hämmennin sitten? Minä tekisin kierukan paksusta harjateräksestä. Kierukkaa jokin voimalaite pyörittäisi hitaasti mutta varmasti. Kierron tulisi olla niin, että se nostelee haketta ylöspäin. Tuollaisen kierukan ei tarvitse kiertää kuin kierroksen tunnissa tai vaikka päivässä. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta osaan kuvitella.
Ongelma on, että tuollainen laite vaatii rajun voiman kestävän mekaniikan. Luulisi noita olevan jossain valmiinakin.
Toinen lähtökohta on, että holvauskohdassa pyörii jokin vapaasti. Tuollainen vapaasti pyörivä ja heiluva värkki huitoo holvautuman seinämiä irrottaen tavaraa. Tai sitten ei pyöri niinkään vapaasti vaan onkin tanko. Ja tangossa kettingin pätkiä, jotka kurittavat holvausta sisäpuolelta. Tuollaisen väkästelee nolokin tyyppi. Pyörimisnopeudeksi riittää sellainen, jossa kettingit nousevat lähes vaakasuuntaan. - 4+4
jonkunnäköinen tärytin siilon kyljessä olis hyvä joka aika ajoin lähtis käymään.
Itsellä on 3x3m korkeus 2m siilo harkoista muurattuna jossa nivelvarsipurkain ja sekin tahtoo holvata. Tekee metrin reiän keskelle ja syö alapuolelta niin että kansi jää päälle. En ole keksinyt tuohon mitään ratkaisua vielä. Jos kesällä laittaisi lämmitysputket alustaan jolla lämmittäisi haketta niin voisi auttaa.- nerokas.
Täristin toimii niin, että se kiilaa tavaran entistä tiukempaan. Vertaa betonin vibraamiseen.
Lähtökohdan on oltava, että tavaraa nostellaan ylöspäin, jolloin sen lukitustilat hajoavat. Tai sitten holvausreikää kuritetaan.
Ylöspäin nostelua voisi tehdä myös siilon seinämien tuntumassa. Tavaraa kulkisi hitaasti mutta varmasti aivan alhaalta siilon pinnalle vaikka yhden seinämän osalla. Vertaa kompostin hämmentämiseen. Kompostissa toimisi myös kaira. Siis pilkkihommista tuttu vehje. Taas tarvitaan iso momentti ja tukeva kiinnitys.
Ongelma on tässä mekaniikka. Siis kuka sen tekee ja millä hinnalla. Tai sen löytäminen. On outoa elleivät puuhapetet ole tuollaisia tehneet mijoona erilaista tähän universumiin. - 15+12
nerokas. kirjoitti:
Täristin toimii niin, että se kiilaa tavaran entistä tiukempaan. Vertaa betonin vibraamiseen.
Lähtökohdan on oltava, että tavaraa nostellaan ylöspäin, jolloin sen lukitustilat hajoavat. Tai sitten holvausreikää kuritetaan.
Ylöspäin nostelua voisi tehdä myös siilon seinämien tuntumassa. Tavaraa kulkisi hitaasti mutta varmasti aivan alhaalta siilon pinnalle vaikka yhden seinämän osalla. Vertaa kompostin hämmentämiseen. Kompostissa toimisi myös kaira. Siis pilkkihommista tuttu vehje. Taas tarvitaan iso momentti ja tukeva kiinnitys.
Ongelma on tässä mekaniikka. Siis kuka sen tekee ja millä hinnalla. Tai sen löytäminen. On outoa elleivät puuhapetet ole tuollaisia tehneet mijoona erilaista tähän universumiin.en nyt menisi ihan suoralta kädeltä tyrmäämään täryä. Hake on ihan eri tavaraa kuin betoni.
muistan vanhan apulantalevittimen jossa säiliö oli kartion mallinen. Siinä alaosassa oli reikä josta apulantarakeet putosivat pyörivälle lautaselle joka taas heitti keskipakoisesti ne peltoon leveälle. Lautasen keskeltä lähti nivelöity akseli säiliön sisälle joka pyöri samaan tahtiin lautasen kanssa. Akseli yletty melkein noin säiliön puoleenväliin ja siihen oli hisattu poikittain lyhyitä tappeja. Akselin yläpää oli ihan vapaana. Se pyöri siellä apulanna seassa ja esti rekeita holvaamasta. Sitten kun alkoi kolina kuulumaan niin tiesi että säiliö oli tyhjenemässä.
tuossa voisi olla jotain hyödynnettävää hakesiiloonkin - 820
nerokas. kirjoitti:
Ongelma on tässä mekaniikka. Siis kuka sen tekee ja millä hinnalla. Tai sen löytäminen. On outoa elleivät puuhapetet ole tuollaisia tehneet mijoona erilaista tähän universumiin.Höpöjä..
Naapurilla itsetehty täristin siilon 800 l kyljessä. 10 sekunnin päräys puolen tunnin välein. On maatila ja lämpökeskus eri rakennuksessa. Tauti korjautui täysin tuolla eikä holvausta ole ollut liki viiteen vuoteen..... - nerokas.
820 kirjoitti:
Höpöjä..
Naapurilla itsetehty täristin siilon 800 l kyljessä. 10 sekunnin päräys puolen tunnin välein. On maatila ja lämpökeskus eri rakennuksessa. Tauti korjautui täysin tuolla eikä holvausta ole ollut liki viiteen vuoteen.....No minä nyt vain ehdottelen toimivia, kun nuo muut ovat joko toimivia tai sitten eivät ole. Holvautuminen riippuu monesta asiasta kuten siilon rakenteesta. Tärytin toimii jossain. Kierukkanostin kaikissa.
Tärytintä voi testata. Jos holvaus purkautuu puunuijalla aina, on tärytys varmaankin aika hyvä vaihtoehto.
- sekaisin lautasesta
Meillä ainakin on stokerissa sekoituslautanen ja se riittää mainiosti.
- tal1
Minulla Säätötulen stokeri 920l/40Kw, mitään hakkeen holvausta ei tapahdu kun muistaa että ei täytä stokerin säiliötä liian täyteen, mikäli säiliön kansi vähänkin painaa hakekasaa holvaantuminen on varma tapahtuma. (Kokemusta 15v:n ajalta.)
- Hakemies
Lautaseen hitsaa kahden puolen paksusta harjateräksestä tms. 15cm korkeat "väkäset" niin loppuu holvaaminen.
- kummajuttu
minulla on ollut vuodesta 2004 alatalkkarin vetomaatti jossa puolen kuution säiliö saavilla siis lataus.
yhtään kertaa ei ole holvannut niin että pitäisi asiaa jotenkin auttaa!
Eli misthän se nyt on kysmys aloittajan tapauksessa! - vanha_ketju
mutta kerronpa kokemuksia.
itselläni on tasapohjainen 5m3 siilo (lattiasta kattoon)
Siilon toisessa päässä spiralli.
N.20 cm päässä spirallista olen rakentanut jousipurkaimen (jousi 1mm x 30mm).
Kulmavaihteena toimii vanha rälläkän (2kw) kulmavaihde.
Jousen päällä painelevy jonka akseli hiukan kierossa (liikuttaa painelevyä siten ettei holvaa levyn päälle).
Eli jousi kairaa pikku hiljaa painelevyn alta itselle isomman tilan johon holvautunut hake romahtaa omalla painollaan.
Lietsolla täytettäessä hake pakkautuu todella tiukkaan mutta kun möyhentää pojalta n. 30cm paksun kerroksen sekaisin ja sitten täyteen niin jousi saa hyvin otteen.
Tiistaina siilo täytetty ja yhtään häiriötä ei ole vielä ilmennyt.
Polttimena tosin pyromanin pellettipoltin pikkuisen modifioituna (n.17 kw)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243