En fråga från rikssvensk!

mankanbajsa

Hej finlandsvenskar!

Jag kommer ifrån Sverige och har kanske en liten dum fråga.
Vad betyder det när ni säger "fast" i såna här meningar som "jag kommer hem FAST fyra" t.ex.
Jag brukar försöka lära mig nya finlandsvenska ord hela tiden och de flesta orden kan jag komma på själv vad de betyder men inte detta ord i det här sammanhanget :p jag tror man använder ordet på samma sätt på finska med ordet "vaikka".

Tack på förhand! :)

17

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • borgåbo2

      Du har rätt,vi använder ordet fast alldeles som finnarna VAIKKA.

      • mankanbajsa

        Ja, jag vet men jag fattar inte heller vad de menar på finska när de säger "vaikka" betyder det typ.. prick fyra? eller ungefär fyra?


      • mankanbajsa

        apropå borgåbo, jag bor också i borgå :D


      • borgåbo2
        mankanbajsa kirjoitti:

        apropå borgåbo, jag bor också i borgå :D

        Svårt att exakt säga,kanske ungefär är närmare sanningen.Borgå är väl en trevlig stad eller vad tycker du ?


      • gamal bisi
        borgåbo2 kirjoitti:

        Svårt att exakt säga,kanske ungefär är närmare sanningen.Borgå är väl en trevlig stad eller vad tycker du ?

        He e inga så någå nooga va man säär,huvusakin e at de ander mänskjån förstaar va tu meinar.


      • mankanbajsa
        borgåbo2 kirjoitti:

        Svårt att exakt säga,kanske ungefär är närmare sanningen.Borgå är väl en trevlig stad eller vad tycker du ?

        Okej, tack för svaret :) Ja, jag trivs jättebra i Borgå, lugn, fin och trevlig stad! :D skulle dock vilja skaffa vänner här (vilket jag inte har). Har inte riktiga vänner utan mer bara bekanta :p


      • borgåbo2
        mankanbajsa kirjoitti:

        Okej, tack för svaret :) Ja, jag trivs jättebra i Borgå, lugn, fin och trevlig stad! :D skulle dock vilja skaffa vänner här (vilket jag inte har). Har inte riktiga vänner utan mer bara bekanta :p

        Har du bott länge här ?Det är förstås ingen lätt sak att hitta riktiga vänner. Mycket beror ju på vad man är intresserad av,ens ålder, om man är dam eller gentleman m.m.Själv måste man förstås vara aktiv,äkta Borgåbor är litet slöa att ta kontakt med nya människor.Jag har bott här 40 år,men inte räknas jag som äkta,man skall helst vara född här( minst tre generationer )jag säger: Lycka till !


      • mankanbajsa
        borgåbo2 kirjoitti:

        Har du bott länge här ?Det är förstås ingen lätt sak att hitta riktiga vänner. Mycket beror ju på vad man är intresserad av,ens ålder, om man är dam eller gentleman m.m.Själv måste man förstås vara aktiv,äkta Borgåbor är litet slöa att ta kontakt med nya människor.Jag har bott här 40 år,men inte räknas jag som äkta,man skall helst vara född här( minst tre generationer )jag säger: Lycka till !

        Jag har bott här i 5 månader, nej det är absolut ingen lätt sak :/ Jag gillar att spela in film/redigera film (har ganska sjuk humor) och så gillar jag väldigt mycket ishockey och jag är 18 år gammal men blir 19 nästa vecka.

        Tack! :D


      • borgåbo2
        mankanbajsa kirjoitti:

        Jag har bott här i 5 månader, nej det är absolut ingen lätt sak :/ Jag gillar att spela in film/redigera film (har ganska sjuk humor) och så gillar jag väldigt mycket ishockey och jag är 18 år gammal men blir 19 nästa vecka.

        Tack! :D

        Det gäller att" jobba på " bara,ungdomar har vi ju här i Borgå. har du familj med dig eller är du alldeles ensam här ? Grattis på födelsedagen så här på förhand.


      • ExHforsbo
        mankanbajsa kirjoitti:

        Ja, jag vet men jag fattar inte heller vad de menar på finska när de säger "vaikka" betyder det typ.. prick fyra? eller ungefär fyra?

        Jag kommer fast fyra betyder ungefär : 'Jag är hemma ungefär vid fyra tiden' eller 'jag säger att jag är hemma vid fyra tiden' på finska skulle det vara 'tuun kotiin neljän maissa/hujakoilla' eller ' tuun kotiin neljältä/neljäksi'.
        Finlandsvenska rules!!


    • EsboMarkus

      Skulle säga att "fast" i grund och botten är en germanisism. Eftersom ordet fast också används i tyskan och på samma sätt.

    • Svenskfinne

      Jag kommer fast klockan fyra = Jag kan komma klockan fyra kanske om det går? När man använder order FAST så ingår det inom en fråga. Man frågar om det passar att jag kommer klockan fyra!? .. oma man säger tex. på finska VAIKKA HUOMENNA? (

    • Fast=inte förrän

      Fast=inte förrän?? Hälsningar Sverigefinne.

    • mankanbajsa

      Oj, det har kommit mer svar! tack så mycket!! jag tror jag förstår vad det betyder nu :) Förut när man inte visste riktigt vad det betydde så blev man ju lite skitnödig och tänkte "öö fast aa okej ja" hehe men Tack som fan iallafall!

      • Jag tycker att exemplet inte var så bra.

        A. När skall vi träffas?
        B. Hmm.... fast fyra? (How about four o'clock)

        Meningen som du använde som exempel var inte riktigt bra ("jag kommer hem FAST fyra") för ordet "fast" uttrycker alltid ett val eller ett alternativ.

        A. Skall vi trfs kl 17 eller kl 18?
        B. Nå, fast sex.


      • fast2
        Ankdam kirjoitti:

        Jag tycker att exemplet inte var så bra.

        A. När skall vi träffas?
        B. Hmm.... fast fyra? (How about four o'clock)

        Meningen som du använde som exempel var inte riktigt bra ("jag kommer hem FAST fyra") för ordet "fast" uttrycker alltid ett val eller ett alternativ.

        A. Skall vi trfs kl 17 eller kl 18?
        B. Nå, fast sex.

        Du har rätt. Om man använder ordet fast så betyder det egentligen att man inte har så stor skillnad om till exempel att när nånting händer. Då nån frågar att "när ska vi träffas?" så måste man ju svara NÅNTING dvs ge ett förslag fast alla tider skulle passa.


    • Fast

      Fast, vaikka, kanske...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe