Mistä iästä annatte lapsen olla yksin kotona?

pikku ykkönen

Meillä marraskuun alussa syntynyt ekaluokkalainen.
Syksy meni hyvin, oli kolmen ekaluokkalaisen rinki ja olivat vuoroin toisillaan keskenään. Kerhoissa menee 1-2 iltapäivää kerhot klo 14-15 välissä. Samoissa kerhoissa eivät ole, joten on yksinoloja.

Isän piti tehdä etätyötä ja olla kotona iltapäivät, mutta ei sitten enää sopinut työantajalle..
Anoppi olisi jo eläkkeellä, mutta inhoan häntä, enkä halua lasten kiintyvän anoppiin. Omat vanhempani asuvat 250 km päässä..

Miten olette pikkukoululaisen iltapäivät järjestäneet?

33

1443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso kakkonen

      Minä ilmanmuuta antaisin anopin hoitaa iltapäivät, jos hänelle vaan sopii, unohda se inhosi anoppiasi kohtaan ja anna lapsen mennä mummulleen, onhan hän lapsesi toinen mummu.ja lapsesi voi tulla mummun kanssa hyvin juttuun.

      • nuorempimama

        No mä en ehken antas hoitoon anopille jonka kanssa en tulis toimeen. Oma äitini ei tullut toimeen anoppinsa kanssa, mutta antoi meidän lasten mummin luona käydä.
        No, mummun oli pakko saada meille aina äitiämme haukkua. Äitini taas ei koskaan kertonut miksi ei tykännyt anopistaan vasta kun nyt kun olen aikuinen.
        Minusta aikuisten ihmisten riidat eivät kuulu lapsille ja ärsyttää kun mummo ei tätä tajunnut/tajua.
        Jos minä ja anoppi ei tultais toimeen, ja tietäisin että anoppi puhuis musta p*skaa lapselle niin en häntä silloin haluais mummonsa seuraan.
        Sitten jos anoppi osais olla fiksusti niin asia erikseen.

        Palaanpa kuitenkin alkup.kysymykseen. Eli jos vanhempia sisaria/veljiä EI ole niin minä antaisin lapsesta riippuen olla kotona max pari tuntia itsekseen 2-3 luokkalaisen.
        Lapsesta riippuen tarkoitan sitä, kuinka hyvin muksu itse kokee pärjäävänsä. Jotain lasta voi pelottaa olla yksin kotona, varsinkin nyt kun pimeääkin. Toinen taas voi olla iha hyvi kotona ilman vanhempia. Sitten tietysti lapsen pitäisi ymmärtää ja tietää mitä tehdä esim. Tulipalon sattuessa, eli ei mennä sängyn alle piiloon.
        4 luokasta ylöspäin luulis että pärjää aivan mainiosti kotona vaikka koko päivän.
        1 luokkalaisesta vaikea sanoa.. Ehken about 30min vois olla itsekseen jos ei itse koe sitä pelottavaksi tai ahdistavaksi.
        Tää sit vaan mun mielipide =)


      • 131212
        nuorempimama kirjoitti:

        No mä en ehken antas hoitoon anopille jonka kanssa en tulis toimeen. Oma äitini ei tullut toimeen anoppinsa kanssa, mutta antoi meidän lasten mummin luona käydä.
        No, mummun oli pakko saada meille aina äitiämme haukkua. Äitini taas ei koskaan kertonut miksi ei tykännyt anopistaan vasta kun nyt kun olen aikuinen.
        Minusta aikuisten ihmisten riidat eivät kuulu lapsille ja ärsyttää kun mummo ei tätä tajunnut/tajua.
        Jos minä ja anoppi ei tultais toimeen, ja tietäisin että anoppi puhuis musta p*skaa lapselle niin en häntä silloin haluais mummonsa seuraan.
        Sitten jos anoppi osais olla fiksusti niin asia erikseen.

        Palaanpa kuitenkin alkup.kysymykseen. Eli jos vanhempia sisaria/veljiä EI ole niin minä antaisin lapsesta riippuen olla kotona max pari tuntia itsekseen 2-3 luokkalaisen.
        Lapsesta riippuen tarkoitan sitä, kuinka hyvin muksu itse kokee pärjäävänsä. Jotain lasta voi pelottaa olla yksin kotona, varsinkin nyt kun pimeääkin. Toinen taas voi olla iha hyvi kotona ilman vanhempia. Sitten tietysti lapsen pitäisi ymmärtää ja tietää mitä tehdä esim. Tulipalon sattuessa, eli ei mennä sängyn alle piiloon.
        4 luokasta ylöspäin luulis että pärjää aivan mainiosti kotona vaikka koko päivän.
        1 luokkalaisesta vaikea sanoa.. Ehken about 30min vois olla itsekseen jos ei itse koe sitä pelottavaksi tai ahdistavaksi.
        Tää sit vaan mun mielipide =)

        Juu, mutta ap sanoikin pelkäävänsä et lapset kiintyy anoppiin, niin tuskin hän sitte niin ilkee on, ei lapset kiinny, jos heidän vanhempiaan haukutaan heille, eivätkä mene sinne.
        Minulla oli ilkeä pappa aina sätti ja motkotti kaikesta, niin me lapset ei menty pappaa koskaan oma-aloitteisesti kattoon, vain sillon, kun oli pakko, esim joulut ja synttärit, me ei tykätty papasta.


    • ahdkjölösd

      Öö mitä? Ekaluokkalaisesta asti oltiin 80-luvulla iltapäivät itekseen kotona. Mikä nykypäivän tenavissa on niin erilaista ettei samoin voisi tehdä? Silloin ei edes ollut kännyköitä.

      • nuorempimama

        No mä en just siks jättäs ekaluokkalaista yksin kun nykyään varmana joku heikkohermo soittas sossuille että siellä se pitää pientä lasta tuntitolkulla yksinään kotona..
        Samaa mieltä oon siitä kyllä että nykyään paapotaan liikaa (esim jollain palstalla kauhisteltiin kun jotku antaa lasten 6-8-vuotiaitten leikkiä pihalla ilman aikuista).


      • kdjfiföfpr
        nuorempimama kirjoitti:

        No mä en just siks jättäs ekaluokkalaista yksin kun nykyään varmana joku heikkohermo soittas sossuille että siellä se pitää pientä lasta tuntitolkulla yksinään kotona..
        Samaa mieltä oon siitä kyllä että nykyään paapotaan liikaa (esim jollain palstalla kauhisteltiin kun jotku antaa lasten 6-8-vuotiaitten leikkiä pihalla ilman aikuista).

        Menee vähä sivusuunnille tää teksti alottajan aiheesta, mut mä en kyl antais lastenleikkiä yksin ulkona. Mulla pitää olla koko ajan näköyhteys omiin mukuloihin. Tai ainakin kuulo etäisyys. Ikinä ei tiedä mitä sattuu. Ei se tarvii muutakun et muksu/muksut päätyy leikkeineen parkkipaikalle ja joku peruuttaa päälle. Tai kuten meidän piha-alueen rajalla virtaa pieni muotoinen joki joka kovasti kiinnostaa aidoista ja kielloista huolimatta. Erään naapurin mukula sinne eräs kesäpäivä tipahti ja luojalle kiitos et oli vanhempia immeisiä onkimassa tätä naperoa kuivqlle maalle..


      • nuorempimama
        kdjfiföfpr kirjoitti:

        Menee vähä sivusuunnille tää teksti alottajan aiheesta, mut mä en kyl antais lastenleikkiä yksin ulkona. Mulla pitää olla koko ajan näköyhteys omiin mukuloihin. Tai ainakin kuulo etäisyys. Ikinä ei tiedä mitä sattuu. Ei se tarvii muutakun et muksu/muksut päätyy leikkeineen parkkipaikalle ja joku peruuttaa päälle. Tai kuten meidän piha-alueen rajalla virtaa pieni muotoinen joki joka kovasti kiinnostaa aidoista ja kielloista huolimatta. Erään naapurin mukula sinne eräs kesäpäivä tipahti ja luojalle kiitos et oli vanhempia immeisiä onkimassa tätä naperoa kuivqlle maalle..

        Nojoo olis pitäny tarkentaa vähän myös että MINKÄLAISESSA ympäristössä antaisin lasten leikkiä keskenään pihalla. Kerrostaloalueella, jossa on iso ja hyvin rajattu leikkikenttä: kyllä antaisin. Toki pitäisi omasta asunnosta nähdä jostain ikkunasta tälle pihalla jotta voi välillä käydä kurkistamassa.
        Jos lähellä joki, järvi tai lampi.. En antaisi luultavasti edes 8-10-vuotiaan leikkiä yksin pihalla.
        Mutta jos asutaan maalla niin ihan mun mielestä voi kyllä 5 vuotiaat leikkiä ilman että joku aikuinen on kans pihalla.
        Mäkin siskojen ja veljien kans jo pienenä leikittiin pihalla ja lähimetsissä _keskenämme_ eikä meihin näköyhteyttä kyllä ollut jos pihasta lähdettiin metsiin leikkimään.

        Tääki riippuu varmaa aika paljo siittä, kuinka hyvib lapsi tiedostaa vaaran paikat.
        Tässä meidänkin piha-alueella nuita muksuja on ja ne "räähkimmät" (heittää muita lapsia kivillä, nimittelee, heittelee lumipalloja muiden asukkaiden autoihin yms.) kyllä juoksentelee tossa parkki-alueella ja nähnyt jopa joidenkin kiipeilevän AUTOJEN päällä. Toiset muksut taas pysyy nätisti tossa pihassa ja sanoo muillekin lapseille jos kaveri meinaa mennä parkkikselle.


      • Ikkunaprinsessa :(
        kdjfiföfpr kirjoitti:

        Menee vähä sivusuunnille tää teksti alottajan aiheesta, mut mä en kyl antais lastenleikkiä yksin ulkona. Mulla pitää olla koko ajan näköyhteys omiin mukuloihin. Tai ainakin kuulo etäisyys. Ikinä ei tiedä mitä sattuu. Ei se tarvii muutakun et muksu/muksut päätyy leikkeineen parkkipaikalle ja joku peruuttaa päälle. Tai kuten meidän piha-alueen rajalla virtaa pieni muotoinen joki joka kovasti kiinnostaa aidoista ja kielloista huolimatta. Erään naapurin mukula sinne eräs kesäpäivä tipahti ja luojalle kiitos et oli vanhempia immeisiä onkimassa tätä naperoa kuivqlle maalle..

        Jaha, joku parkkioaikalla peruuttaa lapsesi päälle, jos et vahdi ikkunassa? Miten estät asian? Salamavauhtia et ehdi paikalle lastasi pelastamaan kuitenkaan.
        Aina voi sattua ja tapahtua, esim. jäät itse sen auton alle.
        Minkä ikäisen lapsesi uskaltaisit jättää kotiin ja palata työelämään. Yh-vanhempiahan tällainen kiinnostaa tietää. Heidän lapsensa kun oppivat omatoimisiksi jo vuoden vanhasta.

        Kysymys on nyt vanhempien työajasta ja sen aikaisesta päivästä. Kyllä koululainen oppii olemaan itsekseen kun hänelle on suunniteltu toimintaa siksi ajaksi. Sovittu, miten menee kotiin, kuinka syö välipalan, tekeekö läksyjä vai meneekö ulos, puhelin on käytössä.


      • 70-80 luku

        just ja ei ollu kaikissa kouluissa edes iltiksiä, hengissä sevittiin ja ei mitään pahaa onneksi tapahtunut.


      • nuorempimama
        Ikkunaprinsessa :( kirjoitti:

        Jaha, joku parkkioaikalla peruuttaa lapsesi päälle, jos et vahdi ikkunassa? Miten estät asian? Salamavauhtia et ehdi paikalle lastasi pelastamaan kuitenkaan.
        Aina voi sattua ja tapahtua, esim. jäät itse sen auton alle.
        Minkä ikäisen lapsesi uskaltaisit jättää kotiin ja palata työelämään. Yh-vanhempiahan tällainen kiinnostaa tietää. Heidän lapsensa kun oppivat omatoimisiksi jo vuoden vanhasta.

        Kysymys on nyt vanhempien työajasta ja sen aikaisesta päivästä. Kyllä koululainen oppii olemaan itsekseen kun hänelle on suunniteltu toimintaa siksi ajaksi. Sovittu, miten menee kotiin, kuinka syö välipalan, tekeekö läksyjä vai meneekö ulos, puhelin on käytössä.

        Siis oliko toi viesti osoitettu mulle? Vastaanpa nyt varalta siis..
        Ikkunasta kurkkauksella tarkoitan, että näen onko lapsi siinä _pihalla_ eikä parkkiksella. Meillä piha-alue on leikkikenttä eli jos lasta ei tuossa näkyisi, menisin etsimään. Tosin jos lapsellani olisi tapana pihasta häipyä, en voisi antaa olla siellä ilman valvojaa.
        Oma lapseni ei ole vielä siinä iässä, että hän yksin ulkona olisi (1v7kk), mutta minulla on kolme nuorinta sisarusta (siskot 5- ja 7-vuotiaat ja veli 10v) jotka luonani kyläillessään pysyvät tuossa piha-alueella eikä juokse siellä missä olen kieltänyt.
        Sit toi kun sanoit että peruuttaako joku parkkipaikalla päälle.. Se on kyllä erittäin mahdollista varsinkin pimeällä, lapset hyvin nopeasti vilahtaa ja krunts vaan.
        Siksi tulee opettaa lapselle kunnolla missä saa olla ja missä ei ja tarkistaa että asia on myös ymmärretty. Lapsen täytyy tietää miksi ei saa mennä ja mitä seuraa jos ei tottele- voi jäädä auton alle ja vaikkei jäisi niin joku "kotiaresti" tms että ulos ei mennä ennenkuin opitaan että sinne autojen sekaan ei porhalleta.


      • nuorempimama
        70-80 luku kirjoitti:

        just ja ei ollu kaikissa kouluissa edes iltiksiä, hengissä sevittiin ja ei mitään pahaa onneksi tapahtunut.

        Joo itse olen -91 syntynyt ja hengissä selvittiin- myös koulumatkoista. Ite kulettii pyörällä kotoa ala-asteelle ja takaisin, 2,5km matka. Nykyään samalla perällä asuvat muksut haetaan PIHASTA taxilla ja tuodaan myös kotipihaan asti.
        Välillä sitä jää huuli pyöreänä katsomaan kun joku kertoo että hänen piti vaatimalla vaatia lapselle koulukyytiä kun matkaa kuitenkin jopa 2 kilometriä! Hui =)


    • lapsen turvallisuus

      Lasta ei kyllä suositella jätettäväksi yksi alle 12v.

      Eikö enää ole päiväkodeissa koululaisryhmiä?

      Koskaan ei tiedä missä pahuus on.

      Puhelin ei paljon auta jos joku aikuinen käy päälle vie jne.

      Mikä on tärkeintä?

      • nuorempimama

        Jos lapsi on kotona _sisällä_ niin käviskö tuolla nyt kukaan päälle? Melko epätodennäköistä.
        Kysyit mikä tärkeintä, no lapsi tottakai.
        Se että jos antaa 2 luokkalaisen olla tunnin pari kotona yksin koulun jälkeen ei kyllä mun mielestä kuiskaa sitä että laps nyt ei ois se tärkein vanhemmalle.
        Kaikki iltapväkerhot on hyvi ratkaisuja joo kun on kyse useammasta tunnista. Mutta jos lapsen koulu loppuu vaikka joka päivä kahdelta ja isä pääsee töistä kolmelta, niin aika turhaa maksaa sen yhen tunnin takia koko kuukautta tai puolta kuukautta iltapäiväkerhosta. Ainakin meidän paikkakunnalla voi valita vain joko koko kuun tai sitten sen 10 päivää.
        Toisekseen täälä iltapäiväkerho on tarkoitettu 1-2 luokkalaisille ( eskarit).


      • nuorempimama
        nuorempimama kirjoitti:

        Jos lapsi on kotona _sisällä_ niin käviskö tuolla nyt kukaan päälle? Melko epätodennäköistä.
        Kysyit mikä tärkeintä, no lapsi tottakai.
        Se että jos antaa 2 luokkalaisen olla tunnin pari kotona yksin koulun jälkeen ei kyllä mun mielestä kuiskaa sitä että laps nyt ei ois se tärkein vanhemmalle.
        Kaikki iltapväkerhot on hyvi ratkaisuja joo kun on kyse useammasta tunnista. Mutta jos lapsen koulu loppuu vaikka joka päivä kahdelta ja isä pääsee töistä kolmelta, niin aika turhaa maksaa sen yhen tunnin takia koko kuukautta tai puolta kuukautta iltapäiväkerhosta. Ainakin meidän paikkakunnalla voi valita vain joko koko kuun tai sitten sen 10 päivää.
        Toisekseen täälä iltapäiväkerho on tarkoitettu 1-2 luokkalaisille ( eskarit).

        Ja pakko pahoitella mun tökeröitä kirjoitusvirheitä =)
        Kännyllä kun oon netissä ja pienet näppikset niin meinaa nuita näköjään tosiaan tulla.


      • Järkeä vaatimuksiin

        Minä kävin yksin junalla koulua 10-vuotiaasta kolmen aseman pituisella matkalla oppikouluun ja takaisin.
        Olisiko mielestänne minulla pitänyt olla saattaja mennen tullen, vai ajatellaanko niin, että lapsi voi olla koulussa ja koulumatkoilla yksin ja selvitä, mutta ei omalla pihallaan tai omassa kodissaan.

        Huoh.


    • Äitee minäkin

      Paljon riippuu lapsesi "henkisestä" kehityksestä, että pärjääkö yksin. Oletteko jutelleet lapsen kanssa siitä, että miten hän itse kokee sen että pärjääkö yksin iltapäivät? Kannattaa sopia pelisäännöt valmiiksi ja laittaa vaikka välipala jo aamulla jääkaappiin lapselle valmiiksi. Lapsen aika menee hyvin siinä kun tulee kotia, syö ja tekee läksyt. Sen jälkeen "vapaata" aikaa, esim leikkiä,pelata ym kunnes jompi kumpi vanhemmista tulee kotia :) Näin meillä toimittiin ja hyvin meni. Nyt poika 4 luokkalainen.

      • ei meille mitää

        Meidän pihalla leikki aina lapsia keskenään. Elettiin 1998.. Pihasta vietiin 6v. tyttö ja palautettiin hyväksi käytön jälkeen. Koskaan ei tekijää saatu kiinni, mutta tyttöä tuo tapahtuma on seurannut jopa koulu kiusaamisena.


    • Aikuinen??

      Jos olet kasvattanut lapsestasi ymmärtäväisen ja vastuullisen voit ihan hyvin jättää hänet itsekseen olemaan iltapäiväksi.
      Muutama vuosikymmen sitten kaikki työssä olevien vanhempien lapset olivat itsekseen iltapäivät, ja paljon pitemmät ajat kuin sinun lapsesi. Silloin lapsien ymmärrykseen luotettiin ja lapset itsekin osasivat asennoitua oikein elämäntilanteeseen.

      Lapset ovat ihan järjellisiä olentoja, jotka osaavat toimia oikein. Lapsi tuntee ylpeyttä kun tietää olevansa luotettu ja vanhempien arvostama.

      Nykyisin lapsia käsitellään kuin lemmikkejä. Heidän ehdoillaan eletään, heidän vaatimuksiaan seurataan, heiltä ei vaadita itseltään mitään. He eivät itse tietenkään tiedä, että selviäisivät ihan hyvin, jos mahdollisuus annettaisiin.

      Hemmottelu ja lasten palluttaminen on jo monen sukupolven takaisista , mitä osoittaa sekin, että itse aikuisena äitinä ja kasvattajana kerrot inhoaasi anoppiasi ja toivovasi, etteivät lapsesi kiintyisi häneen.

      Asenne on 8-vuotiaan.

    • nuorempimama

      "Jos olet kasvattanut lapsestasi ymmärtäväisen ja vastuullisen voit ihan hyvin jättää hänet itsekseen olemaan iltapäiväksi"

      Juuri näin.

      • vastuu vanhempien

        No jo kallis känny, eikä tuo kotiin, eikös rahalla enää saa kunnon palvelua?

        Kadonneen Artun kännykkä lähettää signaalia
        Tuomo Björksten, Aamulehti, Ylöjärvi

        Helikopterin valokeilat halkovat maisemaa Ylöjärven Metsäkylässä aivan Vaasan tien varressa.

        8-vuotiasta Arttu Ollilaa etsitään täällä koirien, kopterien, mönkijöiden, poliisien sekä 70 vapaaehtoisen voimin. Toistaiseksi ainoa merkki pienestä pojasta on tasaista signaalia lähettävä kännykkä. Hätäpaikannuksen kautta tiedetään, millä alueella puhelin on, mutta poikaa ei silti näy.

        Ylöjärven poliisilaitoksen ovi käy tiuhaan, kun etsintäpartion väki kulkee tilannehuoneeseen. Pöydällä on kasa karttoja.

        Tilanne alkoi torstai-iltana. Viimeisin havainto Arttu Ollilasta tehtiin kuudelta, jolloin poika oli vielä Metsäkylän koululla. Poliisilla ei ole tietoa, lähtikö poika sieltä yksin vai kavereidensa kanssa. Koulun henkilökunta yritti selvittää pojan sijaintia, mutta se ei onnistunut. Poliisille soitettiin illalla ennen kahdeksaa. Automaattinen tekstiviestijärjestelmä hälytti paikallisia Vapaaehtoisen pelastuspalvelun Vapepan ihmisiä mukaan etsintöihin. Kello 21 paikalla oli jo rajavartiolaitoksen helikopteri.

        Koirat hakevat nyt vainua ja ihmiset kuvaukseen sopivia jalanjälkiä.

        – Pienten lasten tuoreita jälkiä ei pitäisi tähän aikaan paljon olla, sanoo ylikonstaapeli Raine Murtoranta, kun kello on noin puoli kaksi yöllä.

        – Kun aika kuluu, paine pojan löytämiseksi kasvaa.
        Useita vihjeitä tullut, ei vielä läpimurtoa

        Pakkasta on aika paljon, 16 astetta. On mahdollista, että poika on piiloutunut sisätiloihin. Koulu on jo tutkittu, samoin muuan tyhjillään oleva talo, josta näkyi valoa. Ei havaintoja.

        Poliisi kehottaa ylöjärveläisiä tarkistamaan pihavarastonsa siltä varalta, että etsitty poika löytyy sieltä.

        – Helikopterin valovahvistin on älyttömän hyvä, kehuu etsintöjen johtaja, Vapepan Ari Jalokinos.

        Jos poika on ulkosalla, hän osuu todennäköisesti jossain vaiheessa helikopterin valonheittimeen.

        Samaan aikaan poliisit yrittävät seuloa vihjeitä. Joku tuntomerkkeihin sopiva poika on liikkunut tiellä kello kahdeksan. Yksi poliiseista ehdottaa, että Artun tyynyliinasta koirat saisivat hajun.

        Etsijöille on tuotu ruokaa poliisiaseman taukotilaan. Banaanit uppoavat suuhun. Sen jälkeen käydään taas työhön.
        Tuntomerkit

        Arttu Ollila on 130 senttiä pitkä. Hänellä on vihreä ulkoilutakki ja mustat ulkohousut. Vaaleahiuksinen poika on ruumiinrakenteeltaan hieman pyöreä. Ollilan vasemmassa poskessa on luomi ja oikea poski on hieman turvoksissa. Kaikki vihjeet pojan löytämiseksi pyydetään soittamaan hätäkeskukseen numeroon 112.


    • lellu4

      Hei! Jos lapselle ei ole muuta seuraa iltapäivisin, voi hänelle hankkia vahdin/hoitajan pariksi tunniksi iltapäiväksi. Itse en ehkä päästäisi lastani ekalla luokalla yksin koulumatkalle, koska meillä koulu on niin kaukana, että on monia kadunylityksiä ja mahdollisuuksia eksyä. Lapseni menee vasta ensi syksynä kouluun, mutta pitää jo ruveta miettimään näitä juttuja. Olen löytänyt nyt esikouluikäiselleni ja parivuotiaalleni hyvän lastenvahdin www-tendea.fi -palvelusta. Sieltä voisit kokeilla iltapäiväseuraa lapsellesi, jos tuntuu, että muuta et keksi.

      • lellu4

        Tarkoitin siis www.tendea.fi -palvelua. :) Ja unodin mainita, että heillä on nyt jouluale ja jäsenyyden saa puoleenhintaa, kun kirjoittaa alennuskoodikenttään Joulukampanja.


      • matilda8
        lellu4 kirjoitti:

        Tarkoitin siis www.tendea.fi -palvelua. :) Ja unodin mainita, että heillä on nyt jouluale ja jäsenyyden saa puoleenhintaa, kun kirjoittaa alennuskoodikenttään Joulukampanja.

        Hei! Minä olen käyttänyt tuota www.tendea.fi -palvelua ja todennut sen todella hyväksi! Löysin sieltä lapsenvahdin meille ja siivoojan vanhalle ja sairaalle isälleni. Meillä lapset ovat vähän pienempiä kuin teillä, mutta lapsenlikka on i-ha-na! :D Ja isä on tyytyväinen, kun saa jotain muutakin seuraa, kuin minun kuluneen naamani. :) Suosittelen kaikille tuota palvelua!


      • nuorempimama
        matilda8 kirjoitti:

        Hei! Minä olen käyttänyt tuota www.tendea.fi -palvelua ja todennut sen todella hyväksi! Löysin sieltä lapsenvahdin meille ja siivoojan vanhalle ja sairaalle isälleni. Meillä lapset ovat vähän pienempiä kuin teillä, mutta lapsenlikka on i-ha-na! :D Ja isä on tyytyväinen, kun saa jotain muutakin seuraa, kuin minun kuluneen naamani. :) Suosittelen kaikille tuota palvelua!

        Hui kun ymmärsin ensin että tarkoitit tuolla isällä lastesi isää (toi viimene lause) eli miestäsi :D


      • S.L ................
        lellu4 kirjoitti:

        Tarkoitin siis www.tendea.fi -palvelua. :) Ja unodin mainita, että heillä on nyt jouluale ja jäsenyyden saa puoleenhintaa, kun kirjoittaa alennuskoodikenttään Joulukampanja.

        Kirjauduin ja hain jäsenyyden mutta en nähnyt mitään jäsenmaksu mainintaa..?

        Oho siellä on tarjonnassa herra jonka tuttu mediasta


    • hmhm3

      Riippuu vähän kuinka omatoiminen ja vastuuntuntoinen lapsi on. Joku lapsi osaa pitää huolta itsestään jo 8- vuotiaana (ainakin lyhyitä aikoja) kun taas joku on silloin vielä täysin riippuvainen aikuisesta.

    • ei ole kasvanut

      http://yle.fi/uutiset/ylojarvella_on_etsitty_koko_yo_8-vuotiasta_poikaa/6425975

      MLL alle 12 v. ei saa jättää yksin.

      Ylöjärvellä on etsitty koko yö 8-vuotiasta poikaa
      Viimeinen havainto kadonneesta lapsesta on iltakuudelta. Etsinnät jatkuvat aamun valjettua.

      Ylöjärvellä on etsitty aamun kello viiteen saakka torstaina kadonnutta pikkupoikaa. 8-vuotiaasta Arttu Ollilasta on viimeinen havainto iltakuuden aikaan Metsäkylän koululla.

      Etsintöjä tehtiin poliisien, helikopterin ja kymmenien vapaaehtoisten voimin. Pirkanmaan poliisista kerrotaan, että etsintöjen jatkamista suunnitellaan parhaillaan.

      Poika on pukeutunut vihreään ulkoilutakkiin ja mustiin housuihin.

      Voi voi ei siis ollut omatoiminen ja vastuuntuntoinen lapsi.

    • pakkopulla

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
      " Kansainvälisiä suosituksia

      Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä. Lapsenvahtina ei suositella käytettävän alle 16-vuotiasta lasta. Lapsen ikä ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri, jonka mukaan arvioidaan, voiko lapsi jäädä yksin kotiin, ja voiko hän huolehtia nuoremmasta sisaruksestaan - siihen vaikuttaa moni muukin seikka."

      Kyllä on vanhempien arviokyky pettänyt 8v. ? Tuossa on nyt useamman lähteen tieto, radiossa sanottiin lapsi on nähty viimeksi kello 14 >..

      Vanhemmat päättävät asiat siltä pohjalta mikä heille sopii, se ei ole läheskään aina lapsen paras. Raha on hyvä syy, jättää lapsi heitteille, pitää saada tupakkaa alkoholia ja puhelut maksavat aivan hirveästi.
      http://areena.yle.fi/tv/1739614 selitys ja syy eivät kohtaa = Pieni tarina vanhemmuusikä on se, jolloin muisto siitä mitä/millaista on olla lapsi on kaikkein huonoin. Haetaan omaa paikkaa; aikuisena ja menestyvänä lapsi on jarru ja este

      • paapoo.

        Tuohon ettei alle 12v voi jättää yksin ja alle 16v ei voi jättää yksin yöksi.
        On se hyvin vaikeaa täällä Suomessa, jossa molemmat vanhemmat käy työssä ja lapsilla on pitkät syys, joulu,kesälomat ja vanhemmilla vain tuo viikko talvella ja neljä kesällä.Kyllä lasten on opittava olemaan yksin tai keskenään.
        Yhteiskunnan pitäs sitte kehittää jotain hoitopaikkoja noille lapsille, mutta tuskin esiteinit niihin sitte enää menee, mutta nuoremmat.
        Meikäläinen muutti pois kotoa hiukan alle 16v kun peruskoulun jälkeen menin ammattikoulutukseen toiselle paikkakunnalle.
        Hyvin pärjäsin vaikka nukuin yksin


      • miki teet lapsia?
        paapoo. kirjoitti:

        Tuohon ettei alle 12v voi jättää yksin ja alle 16v ei voi jättää yksin yöksi.
        On se hyvin vaikeaa täällä Suomessa, jossa molemmat vanhemmat käy työssä ja lapsilla on pitkät syys, joulu,kesälomat ja vanhemmilla vain tuo viikko talvella ja neljä kesällä.Kyllä lasten on opittava olemaan yksin tai keskenään.
        Yhteiskunnan pitäs sitte kehittää jotain hoitopaikkoja noille lapsille, mutta tuskin esiteinit niihin sitte enää menee, mutta nuoremmat.
        Meikäläinen muutti pois kotoa hiukan alle 16v kun peruskoulun jälkeen menin ammattikoulutukseen toiselle paikkakunnalle.
        Hyvin pärjäsin vaikka nukuin yksin

        jaa lapsia tehdessä et sitten tiennyt tulevista lastenhoito tarpeista?

        Se on tämä MLL pikkuisen asiasta tietävämpi, kun yksi lapsensa heitteille jättävä äiti.

        Et voi mitenkään verrata aikaa nyt ja ennen vaikka olisit ollut avainkaulassa lapsi.

        Monessa maassa ei lapsi lähde minnekään yksi, eikä siellä ole yhteiskunnan velvoite järjestää lasten hoitoa.


    • on heitteille jättö

      http://yle.fi/uutiset/poliisi_arttu_katosikin_jo_iltapaivalla/6426107

      Siis vanhempien mukaan, nähty ilta kuudelta? oli lehdessä..

      Kuvan mukaan, lapsi jota kiusataan: tuon posken ja pienen pyylevyyden takia.

      Jos vanhemmat ovat sanoneet nähdyn viimeksi klo 18.00 ? ollaan varmaan merta edempänä kalassa..

      Puhelimen akku hyytyy aika pian pakkasessa, jos antaa äänimerkkiä?
      Kehen turvaa lapsi, jota kiusataan koulussa, josta ei kotona pahemmin välitetä. Vastaus on ulkona pakkasessa, jonka vaarallisuutta ei lapsi ymmärrä.
      .

    • lapsellista

      Vastuu on jonkun ja kyse on melko varmasti kuoleman tuottamus. Jos olisi kesä toivoa olisi..

    • Anonyymi

      Vasta yläasteella...6Luokalla vasta harjoitellaan asiaa...Kaikkea voi sattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2255
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      68
      1897
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1705
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      145
      1563
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe