Moi. Niin haluisin kysyä teiltä kun esim kannan jotain painavaa ja ei niinkään painavaa tavaraa, niin mulla tulee sormien nivelet/rystyset kipeiksi ja kankeiksi? Olen 19 vuotias mies ja en tiedä mistä johtuu? Normaalia? Kiitos vastanneille! =)
Sormien nivel/rystyset tulevat kipeäksi
4
1976
Vastaukset
- Tyhmätyttö1212
Sama vaiva todennäköisesti, apua... :(
- Naksusormi
Mulla käy juurikin näin, itsellä diagnosoitu nivelten yliliikkuvuus. Naksuvatko nivelet, tuntuvatko löysiltä? Itse voin taivuttaa sormia taaksepäin, menee 90 astetta, mikä on kuulemma epänormaalia. Vertaa vaikka tuttujen kanssa niin helposti näkee jos on löysät rystyset.
Näiden nivelten kanssa tärkeintä on ollut oppia oikeat tekniikat asioiden tekemiseen niin, että rasittaisivat niveliä mahdollisimman vähän. Myös hyvä lihastasapaino on tärkeää. Olen jaksanut keskittyä näihin ja kykenen nykyään harrastamaan ilma-akrobatiaa, vaikka sormet joutuvat siinä koville.
Minulle on määrätty vaikka mitä lääkkeitä panadolista panacodiin, mikään ei ole toiminut kunnolla, paras on ollut ehkä 500 mg naprometin. Itse suosittelen kuitenkin ihan kaikille, terveille ja sairaille, aivojen käyttämistä. Mieti mikä sattuu ja millä tavalla sen voisi ehkä tehdä kivuttomasti. Fysioterapiakin voi auttaa, oli varsin valaisevaa oppia käyttämään rannelihaksia tietoisesti. Kaikille löllönivelisille tämä huomioksi, sillä rannelihaksia jännittämällä voin heikoilla nivelilläni nostaa kivuitta yllättävän raskaita esineitä. - aloittajaaa
Juu mulla naksuu joskus nivelet, esim kuntosalilla teen keskivartalon kierukkaa nii kuuluu ekalla liikkeellä "naks" :D ja voin myös taivuttaa sormia älyttömän hyvin taakse päin, kukaan muu ei pysty taivuttamaan yhtä hyvin kuin minä. Mut itse olen maalari linjalla koulussa ja väkisinki joutuu kantaa 15-20kg pyttyjä ja sen jälkeen sormien nivelet kiittää. Mut menee aika nopeesti ohi, mietin vain sitä ettei pahene. Pitäiskö lääkäriä vaivata? Kiitos vastanneille/vastaajille :)
- Naksusormi
No itselleni on sanottu, ettei ole vaarallista. Kivut kuitenkin tulevat jäädäkseen, eikä niitä kannata itselleen kerjätä. Lekuri käski hankkia kevyen ammatin, eli käsityöt olivat ehdoton ei. Luultavasti ennemmin tai myöhemmin tuo maalarin työ osoittautuu liian rankaksi, sillä ei työnteon kuulu sattua. Mutta eihän mikään estä kokeilemasta ja elämän rajoittaminen nettipuoskaroinnin perusteella ei sekään ole viisasta.
Eli toisin sanoen vaiva herkästi pahenee, mutta ei kuitenkaan tapa tai pahemmin riko mitään. Nivelet nyt tuppaavat mennä sijoiltaan, mutta toisaalta kun niihin tutustuu oppii aika pian vetäsemään takaisin paikoilleen. Lääkärissä käyminen olisi tosiaan hyvä idea. Itse olen kiertänyt yksityisiä ortopedeja ja julkisen puolen reumatologiaa. Diagnoosinhan sain lopulta yksityiseltä fysiatrilta. Lääkäriltä ainakin voi saada lähetteen fysioterapiaan (hyvä isommille nivelille kuten aiemmin sanoinkin) ja kipulääkkeitä, vaikka vaste lääkkeisiin taitaa näissä kivuissa olla aika huono.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa163212Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.132200Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1181812Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101206Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631107Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501012- 36833
- 54778
- 67721
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30695