6 jarrukorjaus

tt7767

Mazda 6 jarruremonttia
2,3 GT alkoi kotimatkalla hidastella, eikä rullannu ollenkaan, pysäystys huoltamolle paljasti että oikea etupyörä kävi kuumana, höyry nousi ja jarrulevy hehkui punaisena. Jäähdyttelyä, lopuksi lumella ihan kylmäksi. Mutta kotona taas sama juttu, kuuma oli.
Ohjeeksi muille (olen sen ”velkaa netille”!): ja muistiin itselleni:
Korjaus: Pyörä pois, jarrusatulan kaksi pulttia irti, satula ylös paikaltaan, jarrupalat pois, palojen levitysjouset (2) talteen myös, kymmenen polkaisua jarruun, lisää jarrunestettä säiliön ylämerkkiin, vielä muutama polkaisu ja jarrumäntä plopsahtaa irti. Tässä jarruputki irti satulasta, pari muovinpalaa pikkupuristimella liittimen päähän jotta nestettä ei valu. Mäntä syyllinen, ruostetta ulkopäässä, pilkkuja noin sentin matkalla, se jumittaa männän. Männän kiillotus ohuella hiekkapaperilla ja vielä hiomatahnalla, kumitiiviste pois jarrusylinteristä, sen puhdistus ja sylinterin tiivisteuraura puhtaaksi rautalankakoukulla ja pyyhepaperilla. Satulan kappalet erilleen ja liukutapit ja suojakumit puhtaaksi. Palat oli ok, joten kasaamaan. Kaikki paikat puhtaaksi ja rasvaan (kumille sopivaa! ei saa pehmittää kumia). Mäntä varovasti paikalleen, suojakumi ensin sylinterin uraan. Jarrupalat ja niiden levitysjouset saa paikalleen, kun ottaa muovikupin pois ylemmän liukutapin ulkopäästä ja irottaa tapin kuusiokoloavaimella. Satulan puolikas (? no se sisäosa, jossa palat on) ylös toisen tapin varassa ja palat paikalleen, samoin levitysjouset pakalleen paloissa oleviin reikiin (muulla tavalla ei saa), sitten kääntö paikalleen ja irrotettu liukutappi paikalleen. Satula paloineen paikalleen, jarruletku kiinni. Ilmausruuvi pari kierrosta auki ja sen päästä letku (reikä 6-8 mm) pulloon, jarruun kymmenen rauhallista polkaisua, kun pulloon tulee nestettä eikä ilmakuplia tule letkusta, ilmausruuvi kiinni. Pyörä paikalleen, hyvin pyörii, 5km koeajo – ei kuumene eikä nestettä vuoda. Kaks tuntia, siinä se.
Tämä oli osien osalta ilmainen korjaus, kokemuksesta tiedän että kestää vuosia. Rikkaammat voi ostaa uuden männän ja tiivisteen ja suojakumit.

4

6828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exasentaja

      Kestikö jarrulevy suorana, itelle meinaan kävi niin(eri merkkinen auto,sillä ei oo mitään väliä), kun työmatkalla kävi jarru jumittaa, tiesin kyl miten irtoo,olin silloin korjaamolla töissä. Talvikeli, pieni kiire töihin,niin ajoin jumittavan kulman (oikea etu) hitaasti tienvarren lumipenkkaan(arvasin miten käy) jarru kyllä irtos sen verran et pääsin töihin, mut levykin meni kieroks. No onneks duunipaikka oli korjaamo sain palat ja levyt "asevelihintaan" itse korjauksen tein samoin kuin sä ja hyvin toimi sen jälkeen ainakin sen vuoden mikä ennen kuin vaihdoin autoa.

      • tt sama

        Suorana kesti, ei jumputa eikä kahnaa pyörittäessä tai jarruttaessa - Kuulemma parempilaatuiset levyt kestää kuumenemisia suorana, mut halpislevyt menee kieroksi (tuplalevythän siinä on)


    • Anonyymi

      Onko mäntä kierteellä vai painettava?

    • Oliko mäntä kierteellä vai painettava?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe