Mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja refluksitauti.
Olen vegaani, eli mm. maitotuotteita en käytä ollenkaan. Nyt työuupumuksen myötä vatsa on mennyt ihan sekaisin, enkä uskalla kodin ulkopuolella syödä yhtään mitään; kaksi kertaa ripulit housuun kadulla riittivät :(
Tämä on ihan helvetin ahdistava vaiva, ja olen tosi ymmälläni että mitä tässä osaisi tehdä tai syödä. Lääkäri antoi vain monisteita, ja visibliniä. Se tuntuu auttavan vähän, mutta tuottaa juodessa hirveän pahoinvoinnin ja etomisen.
Olen yrittänyt olla ilman kotimaisia viljoja, mutta en oikein muuten tiedä että mitä helvettiä tässä uskaltaa enää syödä: palkokasvit ovat mun keskeinen proteiininlähteeni. Riisipuurolla lähinnä mennään ja olo on kamala, heikottaa koko ajan.
Minkälaisista ruokavaliomuutoksista olette saaneet apua?
Ärtynyt suoli ja kasvisruokavalio?
27
5978
Vastaukset
- 1306
Niin ja vielä lisäyksenä edelliseen, että syön Zolt 30mg refluksitautiin, lisäksi maitohappobakteereita ja monivitamiinia.
- Mikimi
Ja vielä kun huomasin tämän Zoltin niin pakkausselosteessa sanotaan
"Haittavaikutukset
Yleisimmät haittavaikutukset ovat päänsärky, huimaus, väsymys, iho-oireet, huonovointisuus sekä erilaiset vatsaoireet. Myös ihottumia on esiintynyt. Mahan happamuutta neutraloivia lääkkeitä ei tulisi ottaa tunnin sisällä tämän valmisteen nauttimisesta."
onko vatsavaivat alkaneet samoihin aikoihin?
- ibsibs
Hmm, oletko kuullut FODMAP-rajoituksesta? Kasvissyöjänä ja ärtyneen suolen potilaana voi olla aika hankalaa. Itselle ei sovi esim. pavut, kaalit, valkosipyli, selleri, paprika, peruna jne. Tietääkseni nuo pavut ja kaalit ovat aika yleisesti niitä ruoka-aineita mitkä eivät sovi ärtyneelle suolelle, mutta toki poikkeuksia voi olla.
Maitotuotteita ei omakaan maha kestä lainkaan, eikä myöskään soijaa. Korvaan senkin sitten kaura- tai riisijiuomilla. Viljoista pystyn syömään ainoastaan kauraa ja gluteenittomia ulkolaisia viljalajeja.
Kannattaa vältellä myös sokereita ja makeutusaineita. Monet vitamiinitabletit voivat jopa sisältää näitä ja niin tekee myös vi-siblin. Kannattaa testata vi-siblinin sijaan Psyllium-kuitu, jota saa luontaistuotekaupoista. Siihen ei ainakaan turhia makeutusaineita ole laitettu.
Mites jos lisäisit soijavalmisteita ja jättäisit esim pavut pois? Kokeilisit miten tämä vaikuttaa? - ibsibs
Niin siis nyt tuli joku ajatuskatkos! Soijahan on myös pavuista peräisin joten eipä kamalasti tuo vinkki auttanut. :) Proteiinin saanti tosiaan tuossa on sitte se ongelma jos pavut sinulla oletetusti reistailee.
- 1306
Joo, mun perusruokavalioon kuuluvat kaikki sipulit, kaikki kaalit, kaikki pavut ja linssit ja rutkasti soijaa. Lisäksi käytin ennen täysjyväviljoja, nyt olen ne jättänyt kaikki kaurapuuroa lukuunottamatta pois.
Pitänee varata aika jonnekin ravitsemusterapeutille, en oikeasti tiedä että mitä ihmettä sitä söisi - keitettyä riisiä ja perunaa ja puuroa?
Kiitos vastauksestasi :)- ibsibs
Voi hyvinkin olla, että juuri tuo ruokavaliosi on tuon ripuloinnin syynä. Itselle sopi joskus vielä soijatuotteet ja muut mutta nykyään ei maha kestää sitäkään enää. Itseltä on kaikki luettelemasi ruoka-aineet nykyään poissuljettuja. Aiheuttavat kovia ilmavaivoja, ummetusta/ripulia ja tulee kovia kipuja suolistoon. Perunakaan ei minulle käy. :(
Riisi, kaura, kala, kana, jotkut vihannekset keitettynä, muutamia hedelmiä ja pähkinöitä menee, mutta muu onki sitten nounou.
Syötkö muuten kaikki roukasi raakana, vai keitätkö niitä? Keittämällä ne voisivat sulaa helpommin suolistossa ja näin vähän parantaa suoliston kuntoa. Kannattaa ainakin sitä kokeilla, jos et jo näin tee. :)
- 1306
Joo, aikaisemmin söin paljon tuoreita vihnneksia (raasteena, salaatteina jne), mutta nyt olen alkanut keittää tai höyryttää kaikki jotta sulavat helpommin.
Työterveys antoi lähetteen gastroenterologille, toivotaan että hänellä olisi vinkkejä myös ruokavalioon. Ihan kamalalta tuntuisi ajatus siitä että pitäisi palata takaisin lihaa syömään, viimeksi söin sitä yli 20v sitten :(- Mikimi
hei, tämä nyt ei ole ruokavalio vinkki mutta jos haluat esim. syödä ulkona kavereiden kanssa niin suosittelen imodiumin ottamista esim. pari tuntia ennen ruokailua. Imodium plus on vähän miedompi ainakin minusta, ei koveta vatsaa niin.
On siis apteekista saatavilla ilman reseptiä ja ainakin minulle lääkäri on sanonut että siitä ei mitään haitaa ole että sitä syö, jos kärsii esim. tulehduksellisista suolistosairauksista niin sitten on kai eri asia, kysy asiasta vielä apteekista että sopiikohan tämä sinulle. Itsekin syön visibliniä ja imodiumia ( visiblinissä varotetaan ettei pitäisi imodiumia syödä samalla mutta se tarkoitaa kai vaan sitä että vatsa voi kovettua liikaa joillakin kai tms,olen apteekista kysynyt siis että ei ole vaarallista:P)
Mutta tämä vaan vihjeenä jos haluat ettei vatsa mene sekaisin ihmistenilmoilla:)
- De La Ranta
Hei 1306!
Sinulla on tutun kuuloisia oireita. Itse olen syönyt jo jonkin aikaa vegaanisesti, mutta ärtynyt suoli on pakottanut kokeilemaan myös eläinkunnan tuotteita. Jos eläinkunnan tuotteet (esim. kananmunat, kovat juustot) ovat ehdottoman kiellettyjä, niin kannattaa kokeilla tofua (se on tehty soijasta, mutta on ns. FODMAP-ruokavalioon sopiva) ja hampunsiemeniä. Myös auringonkukan siemenet yms. saattaisivat toimia. Olen mielelläni kuulolla minkälaisiin ratkaisuihin päädyt ruokavalion suhteen. - ravinnolla kuntoon
Veganius täytyy varmaan unohtaa, jos on suolistosairaus tai refluksia.
Soija on yksi yleisimmistä allergian aiheuttajista.
Ja nuo kaalit sun muutkin aiheuttaa ongelmia.
Ethän syö synteettistä monivitamiinia ja maitohappobakteereissakin on suuria eroja, mikä on hyvä ja mikä erittäin huono.
Nyt sitten vaan opiskelemaan ravitsemusta ja kokeileen, mikä ruokavalio sopii ja mikä ei.
Ja margariinit pois ehdottomasti ja kaikki prosessoitu rasva.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm - 1306
Mulla on auttanut nyt hirveästi kotimaisten viljojen poisjättäminen (mm. kamala ripuli loppui). Lopetin myös paistetun ruuan (mm. tofua tykkäsin paistaa runsaassa öljyssä ja laittaa soijakastiketta päälle).
Ainoa kotimainen viljatuote on kaurapuuro, jota syön melkein joka aamu. Välillä sekaan 1 rkl pellavansiemenrouhetta tuomaan liukenematonta kuitua.
Viljoina riisiä, hirssiä, qvinoaa, tattaria. Joskus muutama peruna. Lisäksi pitkään haudutettuja linssejä tai tölkkipapuja (sopivat paremmin kuin itse keitetyt kuivatut pavut). Soijajugurttia ja pakastemarjoja kuluu myös. Kurkkua, salaattia, kesäkurpitsaa monessa muodossa.
Näillä olen nyt pärjäillyt. Ajattelin mennä tarkistuttamaan ruokavaliota vielä ravitsemusterapeutilla, ettei mene liian suppeaksi. Lisänä käytän nyt rautaa, maitohappoja, e-epa, d- ja monivitamiinia. (En ole koskaan elämässäni ollut aneeminen, paitsi tänä syksynä, veikkaan etteivät ravintoaineet oikein imeydy kun suolisto on niin huonossa kunnossa :( ) - sarah-90
Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.
Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. - vaikeaa on
hei,vain sain Diagnoosini IBS noin 6-vuotta sitten. Lääkäri ei juurikaan muuta sanonut kun että kipuja on vain kestettävä, osta ummetuslääkettä...
Sitten alkoi toivo loppumaan kun huomasin oireilevani lähes kaikelle mitä ruokavaliooni kuului. sitten oli pakko vaan lisätä maitotuotteiden määrää ja kokeilin jopa elää syömällä lihaa mutta tiukalla ruokavaliolla.
Nyt olen tullut siihen tilanteeseen etten jaksa enää syödä väkisin lihaa joka minulle ei vain ole koskaan maistunut joten olen palannut takaisin kasvisyöjäksi. vaikeata on ja ravitsemusterapeutti olisi myös minulle tarpeen.
annokseni ovat hyvin pieniä ja koostuvat kasviksista,riisistä ja raejuustosta, kaurasta sekä ulkolaisista viljoista,jogurteista ja rahkasta.
Olisin tosi tosi onnellinen jos voisin syödä vaikkapa soijaa mutta en vaan sulata sitä :(
Täytynee tutustua hamppuun ja levään - KasvisL
Mitä olen hieman asiaan perehtynyt ja tutustunut. Ja itse olen kasvissyöjä ja kärsin herkän suolen oireista, ei ole kuitenkaan diaknisoitu. Sopiiko pähkinät ja siemenet? Niistä saa proteiinia. Ja levää myös. Itselläni on spirulina levää jauheena, josta teen "pirtelön": sekoitan spiruliina appelsiinimehuun. Lisään tuoretta inkivääriä ja jotain makeutukseksi.
Monelle sopii tofu. Itse aloin myös lisäämään munia ja maitotuotteita ruokavaliooni.
Ja joidenkin sivujen mukaan idut sopivat ruokavalioon. Itse idätän mungpapuja. Kannattaa kokeilla mikä sopii itselle. Ja ruokaa voi tehdä pelkistä kasviksista. KEITTOja: peruna, kukkakaali, bataatti, porkkana, parsa, parsakaali. Kastikkeisiin voi käyttää samoja aineksia. Miten pakastekasvikset, niistä saa joitakin kastikkeita tehtyä.
Itselläni on oireet alkaneet jo jonkin aikaa sitten ja nyt alan muuttaa ruokavaliotani. Onnea kaikille samoista oireita kärsiville, varsinkin kasvissyöjille.- nici
Vinkiksi vegaaneille ja kasvissyöjille; proteiinijauheet. Jos riisi ei aiheuta oireita, voi syödä riisiproteiinijauhetta esim. pirtelössä tai puurossa. Siemenet lienee riippuvat ihmisestä, mutta on myös hamppuproteiinia. Pellavansiemenrouhettakin suosittelen. Chia-siemenet, hampunsiemenet ja seesaminsiemenet myös kokeilemisen arvoisia. Chlorella on spirulinan lisäksi toinen kokeilun arvoinen levä. Suosittelen selaamaan Ruohonjuuren ja Puhdistamon sivuja, josko sieltä löytyisi jotain ruokavaliolle sopivaa. Mutta jos haluaa olla vegaani ja voi syödä jonkun verran pähkinöitä ja käyttää tattaria, kauraa ynnä muita, niin hyvin pärjäilee noilla proteiinin suhteen. Pitää vaan osata yhdistellä ja ajatella. Itselläni luultavasti on tämä, koska kaikkien oireet kuulostavat melko tutuilta.. En silti aijo ruveta syömään lihaa uudestaan.
- fgsfdhfsdhfdhdfhf
nici kirjoitti:
Vinkiksi vegaaneille ja kasvissyöjille; proteiinijauheet. Jos riisi ei aiheuta oireita, voi syödä riisiproteiinijauhetta esim. pirtelössä tai puurossa. Siemenet lienee riippuvat ihmisestä, mutta on myös hamppuproteiinia. Pellavansiemenrouhettakin suosittelen. Chia-siemenet, hampunsiemenet ja seesaminsiemenet myös kokeilemisen arvoisia. Chlorella on spirulinan lisäksi toinen kokeilun arvoinen levä. Suosittelen selaamaan Ruohonjuuren ja Puhdistamon sivuja, josko sieltä löytyisi jotain ruokavaliolle sopivaa. Mutta jos haluaa olla vegaani ja voi syödä jonkun verran pähkinöitä ja käyttää tattaria, kauraa ynnä muita, niin hyvin pärjäilee noilla proteiinin suhteen. Pitää vaan osata yhdistellä ja ajatella. Itselläni luultavasti on tämä, koska kaikkien oireet kuulostavat melko tutuilta.. En silti aijo ruveta syömään lihaa uudestaan.
Soijaproteiineja olen käyttänyt, ja joskus hamppuakin maistanut (hyvää smoothiessa, on vihreää!). Sitten aloin laskea, että syön muutenkin hyvin, joten on turhaa syödä kauheasti proteiinijauheita. Mutta ainakin sairaana/toipilaana proteiinijauhe voi helpottaa ravitsemusta.
Pelkkä riisiproteiini ei riitä, muistaakseni riisi-herne-proteiinijauhe sisältää kaikki tarvittavat aminohapot (Ruohonjuuresta sitäkin saa).
Smoothieta varten siemeniä kannattaa liottaa. Todennäköisesti imeytyvät paremmin soseutettuna, eli smoothiekin voisi olla sairaalle/toipilaalle hyvää ravintoa.
- Nici
Unohdin mainita. Jos tosiaan voi syödä vaikkapa hamppua, niin tämäntyylisiäkin asioita on tarjolla:
http://www.makkara.info/aks3_tiedot.php?3585
Linkin takaa löytyy hamppumakkaraa. - 3+3
Kasviksista ei saa kaikkia aminohappoja eli vaikeaksi menee vegaaneilla.
Lisöksi viljat ovat haasteellinen ruoka, jos sitä ruuaksi voi kutsua.
Ainakin kala ja kananmuna kannattaa ottaa ruokavalioon.
Yleensä vilja ja maito aiheuttaa ne ongelmat.- fdghfhgjhgjghjhgk
Eli siis olen kärsinyt 20 vuotta aminohappojen puutteesta? Minun ei pitäisi siinä tapauksessa olla hengissä. Puhut palturia. Tarvittavien aminohappojen ei tarvitse olla peräisin yhdestä ja ainoasta lähteestä. Yhdistämällä eri aminohappojen lähteitä saa tarvitsemansa aminohapot. Osan aminohapoista elimistö osaa valmistaa itse. Eli siis proteiinit pilkotaan ja niistä hyödynnetään aminohapot, ja eri lähteistä olevista aminohapoista koostetaan ihmiselle sopivia proteiineja. Soija on jo itsessään varsin hyvää, mutta ilmankin soijaa pärjää.
Jos väitteesi pitäisi paikkansa, terveydenhuollossa asioidessa vegaani laitettaisiin pakkohoitoon. Olen aina kertonut olevani vegaani, eikä siihen olla reagoitu mitenkään. - seonfakta
Ei lääkäreillä ole ravitsemusta, joten he eivät tiedä vegaanien ruokavaliosta tai muustakaan yhtään mitään.
Moni vegaani sairastuu ajan kanssa, kun ravintoaineista tulee puutosta. - fdghfhgjhgjghjhgk
Nykyään asenne ei ole tuo. Huomaan kirjoittaneeni samaan ketjuun aiemminkin. Kävin ravitsemusterapeutilla. Lääkäri ajatteli, että joskus olisi hyvä käydä. Labrat olleet koko ajan kunnossa, folaatti yli kaikkien rajojen punaisella, ja ravitsemusterapeuttikin katsoi, että ruokavalio on riittävän monipuolinen. Maailmassa on paljon kasvisyönnillä eläviä ihmisiä tai ihmisiä, jotka syövät pääosin kasviskunnan tuotteita. Ihminen on historiansa ajan tottunut niukkuuteen, ei yltäkylläisyyteen.
Oletteko ajatelleet korrelaatiosuhteita oikein päin? Eli täytyy miettiä, millainen ihminen ryhtyy kasvissyöjäksi? Kylmä ja tunteeton ihminen ei yleensä ryhdy (poikkeuksiakin on kuten Hitler). Jos ihminen on poikkeuksellisen herkkä, niin hän myös reagoi herkästi kaikkiin asioihin. Vatsassa on paljon hermosoluja (kuten sydämessäkin). Psyykkinen oireilu tuntuu usein pumpussa tai mahassa. Joten oletettavasti moni vegaani on herkkä vatsaoireilulle jo ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä. Herkkyys ajaa hänet kasvissyöjäksi todennäköisemmin kuin kasvissyönti vatsaongelmaiseksi. Söisin itse lihaa, jos en kokisi siinä mitään eettistä ongelmaa. Mutta koen.
Toinen yleinen asia on antibiootit. Antibiootit tuhoavat suoliston herkän ja monipuolisen bakteerikannan. Etenkin kasvissyöjällä se on erittäin haitallista. Antibiootteja tulisi välttää mahdollisimman pitkälle. Sitä paitsi köyhtynyt suoliston bakteerikanta altistaa ylipainolle kuten monelle muullekin sairaudelle.
Itse olen oireillut vatsalla ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä. Ajoittain olen oireillut kasvissyöjänä ollessani. Foodmap-juttujakin voi ihan hyvin soveltaa vegaanina. Tiedän itse, että vehnä ei käy, joten sitä vältän. Eli olen "vähägluteiinine", en gluteiiniton.
- kikhern3
Minulla suoli ärtyy etenkin palkokasveista. Maha on aivan turvoksissa kuin olisin raskaana ja illalla paukkuu... Välillä uloste on velliä, välillä ok. Tässä just mietin, että jätän ruokavaliosta pois hapanleivän ja vähennän palkokasveja huomattavasti. Liha ei tule enää kyseeseen eikä kananmunat. Syömme samoja ruokia puolison kanssa mutta minä kärsin tästä vaivasta. Harmittaa.
- fdhgfhgfjgjkdhgkhgkh
Voi olla niin päin, että moni ryhtyy tiedostamatta asiaa sen kummemmin kasvissyöjäksi vatsavaivojen vuoksi, ei siis saa vatsasairauksia kasvissyönnin vuoksi.
Itse olen ollut vegaani puolet elämästäni. Refluksia minulla oli jo lapsena (eli kauan ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä). Olen hyvin herkkä, ja hyvin herkällä vatsakin on herkkä (suolisto sisältää valtavan määrän hermokudosta, eli se, mikä vaikuttaa päähän, vaikuttaa suolistoonkin).
Stressin syy pitäisi hoitaa pois. Sen jälkeen todennäköisesti vatsavaivatkin helpottavat. Itselläni refluksiin auttoi parhaiten sängyn nostaminen reilusti yläviistoon (eli korotukset sängyn yläpuolen jalkojen alle; pelkkä pään kohotus tyynyillä ei riitä). Outoon nukkuma-asentoon tottuu nopeasti. Refluksipillereistä olen kieltäytynyt. Kun ne lopettaa, niin tilanne on entistä pahempi (salvatut vatsahappokanavat avautuvat, ja suolahappoeritys kasvaa räjähdysmäisesti). Ota huomioon, että närästyspillerit myös heikentävät tiettyjen ravintoaineiden imeytymistä, mistä vegaanilla voi olla muutenkin puutetta. Esim. Valmarin on auttanut minulla hyvin, samoin silikonia sisältävät geelit, joita saa luontaistuotekaupoista.
Vältä antibiootteja. Todennäköisesti kasvissyöjällä ne sotkevat ruuansulatusta vieläkn enemmän kuin sekasyöjällä (tiedät kai lemmikkipupujen herkkyyden antibiooteille?). Itse sain todella pitkäkestoisia vatsavaivoja antibioottien jälkeen, tilanteen korjaantuminen kesti vuosia. Mitkään maitohappobakteerit eivät auttaneet.
On olemassa ruuansulatusentsyymejä ja vastaavia saa jopa vegaanisinakin valmisteina. Kannattaa ehkä kokeilla kuurina sellaista?
Vegaanina olen ja pysyn. Vatsaongelmien kanssa voi elää, ja ne eivät ole pysyviä, tosin monesti sitkeitä ja pitkäaikaisia, sekä toistuvia. - ruokavaliokuntoon
Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.
Viljojen ja/tai maidon (varmista, että pelkästään maidon laktoosi ei aiheuta sinulle ongelmia) karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.
Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.
Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Nykyaikaisen käsitellyn maidon kalsium imeytyy huonosti ja laktoosin lisäksi maitoproteiini sinällään aiheuttaa monelle ongelmia. Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.
Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen. - SimoT77
Tällainen kirjoitus tuli vastaan ärtyvän suolen ruokavaliohoidosta. Mielenkiintoinen ja kattava artikkeli: https://ravitsemustalo.fi/2016/12/07/artyvan-suolen-ruokavaliohoito-fodmap-hiilihydraatit-gluteeni-rasva-kapsaisiini-ja-muut-ravintotekijat/
- ei-vegaani
Oli vegaani tai ei, niin viljatuotteet aiheuttavat suolisto ongelmia. Jotkut vegaanit ovat jättäneet viljatuotteet pois ravinnosta, Minulla herää kysymys, mistä se tarvittava energia sitten otetaan, jos ei syödä hiilihydraatteja eikä lihaa. Lihasta saa rasva, joka on myös hyvä energian lähde, parempi kuin hiilihydraatit.
No voihan sitä juoda viinaa, se sisältää 100 prosenttisesti energiaa. - elintavatkuntoonn
Energiaa saa rasvasta ja proteiinista.
Liika hiilari vaan lihottaa ja väsyttää.
Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska sisältävät paljon hiilihydraatteja ja vähän ravinteita, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta.
Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:
Päivittäisestä energiasta lähes 40% pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.
Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).
Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.
Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.
Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.
Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.
Syöthän D-vitamiinia?
Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.
Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.
D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.
Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1831536
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall1961367Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431119Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad43823- 14720
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30701Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21700- 36681
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .20640Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46617