Tänne mustalle listalle.
Ite kohtasin muutamankin sikailun tuosa tänäänkin ajomatkalla.
Ensin joku juppi ohitti Audilla minut taajama-alueella kun ajoin tasan 50km/h nopeutta rajoituksen mukaan.
Toiseksi kolmion takaa tuli paku Hiace suoraan eteen,että sai jarruttaa voimakkaasti. Hiace vielä kiihdytti niin että perä heitti laajasti sivulta toiselle. Muutenkin ajo melko rallimaista mutkissa.
Lopuksi vielä edessäni ajanut nuorisojoukko vanhalla Opeli Omegalla paineli niin punaisilla valoilla risteyksen yli että olin varma että kohta kolisee, mutta onneksi ei.
Aika huolestuttavaa menoa vaikka talvi ja liukasta on!
Sikailijat liikenteessä. Merkki ja tapahtuma?
250
5457
Vastaukset
- turvatyyny
Parempi kun pysyt kotona poissa muitten jaloista
- Ei uskalla?
Joo, jos ei enää uskalla ajaa, on parempi pysyä kotona tai istua bussin kyydissä.
Toisaalta, jos kuitenkin edelleen uskaltaa ajaa ja tarkkailee vain toisten toimintaa, ei homma hyvin mene silloinkaan.
Mitä jos keskityttäis siihen omaan ajamiseen vaan. - jep jep
turvatyynylle.ole liian vaarallinen liikkumaan muiden kanssaautoilijoiden sekaan.tunnusmerkit viittaa kaahailijaan.jokainen saa ajaa sitä nopeutta joka on kulloisenkin kelin mukainen.vaikka kolmeakymppiä jos haluaa.siinä on turha turvatyynyn ruikkuttaa
- ammatti liikkuja
jep jep kirjoitti:
turvatyynylle.ole liian vaarallinen liikkumaan muiden kanssaautoilijoiden sekaan.tunnusmerkit viittaa kaahailijaan.jokainen saa ajaa sitä nopeutta joka on kulloisenkin kelin mukainen.vaikka kolmeakymppiä jos haluaa.siinä on turha turvatyynyn ruikkuttaa
Soitan aina poliisille,kun nämä hidastelijat/muiden kyttäillijät ovat sujuvan liikenteen tukkona.Alinopeutta ajava kuljettaja on useasti kännissä!!!!
- Tilannenopeus
ammatti liikkuja kirjoitti:
Soitan aina poliisille,kun nämä hidastelijat/muiden kyttäillijät ovat sujuvan liikenteen tukkona.Alinopeutta ajava kuljettaja on useasti kännissä!!!!
Taidatkin olla ASENNEVAMMAINEN, Tilannenopeus huomioitava.
- Tosiaa tilannen?
Tilannenopeus kirjoitti:
Taidatkin olla ASENNEVAMMAINEN, Tilannenopeus huomioitava.
huomioitava ku kännis päästelee!
- ajamaan oppinut
Poliisi riittää valvomaan liikennettä jos ei niin vika on valtiosäädöksissä
- Baana auki
Ylinopeus on kiellettyä, mutta alinopeus ei. Se on se Suomen liikenteen ongelma. Ohitustilanteita syntyy juuri noiden alinopeutta ajavien takia.
- urho669
jep jep kirjoitti:
poliisitkin puuttuu kulkijaan,kun ajaa liian hitaasti!!
eli jatkat vaan bussilla - velka jollat
ohi ajalla on löysää päässä.pienenä äiti laittanut liian pienen pipon päähän.itse olen suuren egon omistava autoilija.voin ajaa sitä nopeutta kuin haluan,taustapeilissä roikkujat on hölmöjä.ja ohi kaahaavat h..oja.tyhjäpäisiä nönnöjä.minun ei tarvitse näyttää miten sitä kaahataan,jollat joilla kaaharit ns kuljettaa jolla .jos isottelee tulee ostan nuo jollat käteisellä ja vien romuttamolle.johan jolla poikien isottelu loppuu.yleensä 99 prosenttisesti ovat velka jollia.
- ripalelle
täysin samaa mieltä! parempi mennä julkisilla jos ei uskalla/osaa ajaa niin ettei muitten tarvii ohitella ja menettää malttiaan.
- 1=1
87K/nolosika kertoo jo täälläkin kuinka liikenteessä toimitaan.SÄÄLITTÄVÄ HOMO
- MalliKusi
Ei uskalla? kirjoitti:
Joo, jos ei enää uskalla ajaa, on parempi pysyä kotona tai istua bussin kyydissä.
Toisaalta, jos kuitenkin edelleen uskaltaa ajaa ja tarkkailee vain toisten toimintaa, ei homma hyvin mene silloinkaan.
Mitä jos keskityttäis siihen omaan ajamiseen vaan.Mitäs sä paskanärhi siinä hirnut !!
- rekkaan vaan pelle
ripalelle kirjoitti:
täysin samaa mieltä! parempi mennä julkisilla jos ei uskalla/osaa ajaa niin ettei muitten tarvii ohitella ja menettää malttiaan.
Eipä se muiden vika ole jos sinulla, homoseksuaalilla on persoonallisuushäiriö ja menetät sen malttisi liikenteessä.Kaltaisesi paskasäkit eivät kuulu liikenteeseen normaalien ihmisten sekaan mitenkään.
Ohittele vaan, toivottavasti kajahdat rekkaan kusipäisyyksissäsi.Sitten on yksi paska vähemmän vaarantamassa toisten henkiä. Baana auki kirjoitti:
Ylinopeus on kiellettyä, mutta alinopeus ei. Se on se Suomen liikenteen ongelma. Ohitustilanteita syntyy juuri noiden alinopeutta ajavien takia.
jos ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, josta poliisi katsoo aihetuvan vaaraa muulle liikenteelle,voidaa tästäkin kirjoittaa esim.rikesakko.löytyy tieliikennelaista kohta!
- takap poikia
MalliKusi kirjoitti:
Mitäs sä paskanärhi siinä hirnut !!
tairat olla niitä,hin..i hom..a jotka roikkuu tautapeilissä kiini ja ohittelle missä sattuu.taidat olla oikea finki ho.o kun tuollaisia päästät suusta.oletko niitä takaputken poikia
- !!!
velka jollat kirjoitti:
ohi ajalla on löysää päässä.pienenä äiti laittanut liian pienen pipon päähän.itse olen suuren egon omistava autoilija.voin ajaa sitä nopeutta kuin haluan,taustapeilissä roikkujat on hölmöjä.ja ohi kaahaavat h..oja.tyhjäpäisiä nönnöjä.minun ei tarvitse näyttää miten sitä kaahataan,jollat joilla kaaharit ns kuljettaa jolla .jos isottelee tulee ostan nuo jollat käteisellä ja vien romuttamolle.johan jolla poikien isottelu loppuu.yleensä 99 prosenttisesti ovat velka jollia.
Opettelisit ensin kirjoittamaan oikein sillä hienolla puhelimellasi ennen kuin uhoat tyhjällä lompakollasi.
- ripa6
rekkaan vaan pelle kirjoitti:
Eipä se muiden vika ole jos sinulla, homoseksuaalilla on persoonallisuushäiriö ja menetät sen malttisi liikenteessä.Kaltaisesi paskasäkit eivät kuulu liikenteeseen normaalien ihmisten sekaan mitenkään.
Ohittele vaan, toivottavasti kajahdat rekkaan kusipäisyyksissäsi.Sitten on yksi paska vähemmän vaarantamassa toisten henkiä.minäkin ala-asteella kutsuin kun menetin malttini homoseksuaaliksi muita, voi sinua lapsukaista. ja kun ohitan katson sopivan paikan se sinulta ei taida onnistua. yhtään kolaria en ole elämäni aikana ajanut vaikka en liikenteentukkona ole koskaan ollutkaan. mutta jatka sinä sitä liikenteen tulppana oloa ja joku joka ohiajaa ja sattuu rekkaan kopsahtamaan olet sinäkin siinä samassa sumassa .
- Sivusta seurannut
Ei uskalla? kirjoitti:
Mitä jos keskityttäis siihen omaan ajamiseen vaan. - bmw kusipää
takap poikia kirjoitti:
tairat olla niitä,hin..i hom..a jotka roikkuu tautapeilissä kiini ja ohittelle missä sattuu.taidat olla oikea finki ho.o kun tuollaisia päästät suusta.oletko niitä takaputken poikia
Hauska aloitus sinällään että AINAhan sitä on ITSE oikeasssa,ja toinen väärässä ;)
- Kyydissä mukana.
Ei uskalla? kirjoitti:
Mitä jos keskityttäis siihen omaan ajamiseen vaan.Ajamiseen kuuluu ja näkyy toisten liikenteessä olevien tarkkailu....
- kato tää
jep jep kirjoitti:
- joillekin vain
tapahtuu aina mielikuvituksissa näitä vaaratilanteita
- vaaroja ja vaaroja
Kummasta huolestuisit enemmän... Siitä ettet koskaan näe liikenteessä mitään vaaratilannetta tai kaistapäisesti ajavia, vaiko siitä että näet niitä harva se päivä?
Minua pelottaisi kyllä enemmän tuo ensimmäinen vaihtoehto.
Aloittajan kanssa asutaan varmaan samalla kylällä, kuulostaa niin tutulta tuo meininki :D Tänäänkin tuolla ajellessani oli tilanne, jossa kolmion takaa tultiin kylki edellä päätielle. Ei sentään ihan eteen änkenyt, mutta en nyt kuitenkaan puhuisi turvallisestakaan ajotavasta. Tällä kertaa tosin rallikuski olisi itse ollut se suurin kärsijä koska päätietä ajoi rekka vastaan. Juuri ehti koukkaamaan alta pois. - Lienette molemmat
vaaroja ja vaaroja kirjoitti:
Kummasta huolestuisit enemmän... Siitä ettet koskaan näe liikenteessä mitään vaaratilannetta tai kaistapäisesti ajavia, vaiko siitä että näet niitä harva se päivä?
Aloittajan kanssa asutaan varmaan samalla kylällä, kuulostaa niin tutulta tuo meininki :D Tänäänkin tuolla ajellessani oli tilanne, jossa kolmion takaa tultiin kylki edellä päätielle. Ei sentään ihan eteen änkenyt, mutta en nyt kuitenkaan puhuisi turvallisestakaan ajotavasta. Tällä kertaa tosin rallikuski olisi itse ollut se suurin kärsijä koska päätietä ajoi rekka vastaan. Juuri ehti koukkaamaan alta pois.asuva joko Forssassa tai Loimaalla? Parin miljoonan kilsan ajokokemuksella voin miltei käsi sydämellä vannoa että noissa kahdessa paikassa on suomen onnettomimmat kuskit. Ajetaan silmälaput silmillä, korvalaput korvilla, mitään ei nähdä eikä kuulla ei haisteta eikä maisteta. Aivosähkökäyräkin varmaan näyttää tasaista viivaa.
Ei tästä eilenkään tullut ketään, on vallitseva ajotyyli. Lienette molemmat kirjoitti:
asuva joko Forssassa tai Loimaalla? Parin miljoonan kilsan ajokokemuksella voin miltei käsi sydämellä vannoa että noissa kahdessa paikassa on suomen onnettomimmat kuskit. Ajetaan silmälaput silmillä, korvalaput korvilla, mitään ei nähdä eikä kuulla ei haisteta eikä maisteta. Aivosähkökäyräkin varmaan näyttää tasaista viivaa.
Ei tästä eilenkään tullut ketään, on vallitseva ajotyyli.Loimaan suhteen olen täysin samaa mieltä, joudun työmatkalla ajamaan siellä ja tuntuu että paikalliset on saanu ajokorttinsa kirjekurssilta :) muita tiellä liikkujia ei oteta lainkaan huomioon!
- katoha2
vaaroja ja vaaroja kirjoitti:
Aloittajan kanssa asutaan varmaan samalla kylällä, kuulostaa niin tutulta tuo meininki :D Tänäänkin tuolla ajellessani oli tilanne, jossa kolmion takaa tultiin kylki edellä päätielle. Ei sentään ihan eteen änkenyt, mutta en nyt kuitenkaan puhuisi turvallisestakaan ajotavasta. Tällä kertaa tosin rallikuski olisi itse ollut se suurin kärsijä koska päätietä ajoi rekka vastaan. Juuri ehti koukkaamaan alta pois.
- Kaunis kundi
"Ensin joku juppi ohitti Audilla minut taajama-alueella kun ajoin tasan 50km/h nopeutta rajoituksen mukaan."
VOI KAUHEETA !!!
Eihän nyt menestyvä tosimies saisi ohittaa köröttelevää turhaketta.- vain h..ot ohittaa t
minulla on tarra autossa,vain h..ot ohittaa ja kaikki kiltisti jonossa takanani.
- .............
vain h..ot ohittaa t kirjoitti:
minulla on tarra autossa,vain h..ot ohittaa ja kaikki kiltisti jonossa takanani.
Just joo. Mä ainaki ohitan kaikki hitaat luuserit, eikä seksuaalinen suuntautumiseni ota harppauksia mihinkään suuntaan sen takia!
- wetrgs
............. kirjoitti:
Just joo. Mä ainaki ohitan kaikki hitaat luuserit, eikä seksuaalinen suuntautumiseni ota harppauksia mihinkään suuntaan sen takia!
Sinunko mielestä maltilla ajavat on luusereita. Kerroppa hintti nimes ni tuun kirveellä kylään.
vain h..ot ohittaa t kirjoitti:
tommoset ko seuraa ja valittaa pelkästään toisten virheistä,satavarma et ne tekee tietämättään paljon ajovirheitä,toiset pelastaa kolareilta kohteliaasti tommosii kavereita,ja aina toi valittaja "AJAA AINA OIKEIN" minä liikenteessä 40 vuotta/pari miljoonaa kilometriä takana,teen virheitä päivittäin vahingossa ja tahallisesti,yksi ojaan ajo ilman lommoja,nopeus 50km/h liukkaalla,syy tilannenopeus liian suuri,vika minussa,ei tien pinnassa tai kanssa-autoilijoissa!
et sitte huomannu vaikka olitkin taajama-alueella,et nopeus oli pudotettu sillä tieosuudella 40km/h,sä ajoit 50km/h,siis ajoi itsekin ylinopeutta.
- .................
wetrgs kirjoitti:
Sinunko mielestä maltilla ajavat on luusereita. Kerroppa hintti nimes ni tuun kirveellä kylään.
Olen Håkan ja ajan Audilla, tule mieluummin dildon kanssa kylään, jos oma omasi ei ota eteen.
- Suru särki sydämmein
Parenpi oisi noudattaa taajama alueella nopeusrajoituksia jossa on paljon kanssa kulkijoita ja etenkin lapsia . Ei niitä nopeusrajoiuksia turhaan ole laitettu. Oma lapseni jäi auton alle joka ajoi 50km alueella ylinopeutta eikä ehtinyt väistää kun lapseni juoksi suojatielle. Voin sanoa etten toivun surustani koskaan. Mikään ei palaa ennalleen sisimmissäni on ainainen suru.
- enolehuomannut.
Aloittajalla on joku ongelma, itse ajan päivittäin autoa, enkä ole vastaavaa kokenut kertaakaan viimeisen 20 vuoden aikana. Voisiko ongelma olla "Ylireagointi liikenteessä" ?
- t aut 940 220 hv
taidat olla niitä hissu ajelijoita.hissuttele ja hyssyttele sinä kaikessa rauhassa.minä annan vähän turbolle lisää ahtopainetta kaasua painamallaäja körö körö ohi vaan.
- hjjjf
Mahdatko olla kenties näkörajoitteinen?
- ahtopaine in you ass
t aut 940 220 hv kirjoitti:
taidat olla niitä hissu ajelijoita.hissuttele ja hyssyttele sinä kaikessa rauhassa.minä annan vähän turbolle lisää ahtopainetta kaasua painamallaäja körö körö ohi vaan.
Niin ja sit oot nelipyöräluisussa kallioleikkauksessa. Ja sen jälkeen pyörätuolissa ilman jalkoja kun hoitaja työntelee sua 3 km/h. Sit varmaan mietit että olihan se ohitus sen arvonen.
- jklop
ahtopaine in you ass kirjoitti:
Niin ja sit oot nelipyöräluisussa kallioleikkauksessa. Ja sen jälkeen pyörätuolissa ilman jalkoja kun hoitaja työntelee sua 3 km/h. Sit varmaan mietit että olihan se ohitus sen arvonen.
Heh, ei kun miettii miks kaikki taas ohittelee jopa kävellen.
Tarkistuttaisi esim. oman autonsa mittarin tarkkuuden.
Omassani mitari näyttää 10km/h liian vähän, mutta suurimmassa osassa ne näyttää sen 10km/h liian paljon.
Tämän takia voi joku hermoheikkoinen ohittaa, mutta ohitettavan on myös aivan turha siitä menettää omia hermojaan. - VARMA JUTSKA
t aut 940 220 hv kirjoitti:
-------siinä taas yks pullistelia ajo-taidollaan ....mitenhän on sen talvi-ajo taidon
kans oikeesti ku pannaan tosi testiin,,,,,,sorry......80% suomen kuskeista
joutais talviajo-kieltoon jos testattais osaaminen. JA TÄÄ ON FAKTA.
SIIHEN TARVITAAN PITKÄ KOKEMUS TOSI PAJON HARJOTTELUA.
TERVE - Tarkista renkaasi
jklop kirjoitti:
Heh, ei kun miettii miks kaikki taas ohittelee jopa kävellen.
Tarkistuttaisi esim. oman autonsa mittarin tarkkuuden.
Omassani mitari näyttää 10km/h liian vähän, mutta suurimmassa osassa ne näyttää sen 10km/h liian paljon.
Tämän takia voi joku hermoheikkoinen ohittaa, mutta ohitettavan on myös aivan turha siitä menettää omia hermojaan.Sulla on joko mittarissa vikaa tai laittomat renkaat alla. Rekisteriotteessa on lueteltu ne rengas- ja vannekoot jotka on sallittu autossasi ja niillä nopeusmittari näyttää aina liikaa.
- ei ilmapallo
Tarkista renkaasi kirjoitti:
Sulla on joko mittarissa vikaa tai laittomat renkaat alla. Rekisteriotteessa on lueteltu ne rengas- ja vannekoot jotka on sallittu autossasi ja niillä nopeusmittari näyttää aina liikaa.
Tarkennuksena rekisteriotteessa luetelluista saa poiketa tietyissä rajoissa ilman muutoskatsastusta.
Paha sika oli liikkeellä aamuruuhkassa. Ajeli moottoritien ohituskaistaa vaihdelleen 60-80 km/h nopeuksia, vaikka oikealla kaistalla oli satoja metrejä tilaa, eikä edes saavuttanut edellämeneviä.
Menin sitten lopulta oikealta ohi, mutta tuo yritti estää sen kiihdyttämällä. Siitä vähän provosoiduin ja vauhti nousi jonnekin 120 km/h tuntumaan, mikä nyt ei olisi ollut mikään ongelma, jos ei kaistojen välillä olisi ollut aika paksua lumikasaa.
Ei hätää vielä, mutta paljoa kovempaa ei kaistanvaihtoa enää olisi voinut suorittaa. :)- H-po
ihme kyllä, tuollaisia alinopeutta ohituskaistalla ajaviakin on. Sillon jatkan vaan ajamista rajoitusten mukaan oikealla kaistalla ja annan alinopeuspösilön jättäytyä vasemmalta taakseni.
- po-h
H-po kirjoitti:
ihme kyllä, tuollaisia alinopeutta ohituskaistalla ajaviakin on. Sillon jatkan vaan ajamista rajoitusten mukaan oikealla kaistalla ja annan alinopeuspösilön jättäytyä vasemmalta taakseni.
Tuollaisen menettelyn huono puoli on se, että syyllistyt liikennesääntöjen rikkomiseen ja poliisin sattuessa paikalle, voit saada sakon.
- ihan tosi?
po-h kirjoitti:
Tuollaisen menettelyn huono puoli on se, että syyllistyt liikennesääntöjen rikkomiseen ja poliisin sattuessa paikalle, voit saada sakon.
Eli siis jos vasemmalla ajellaan viittäkymppiä niin oikeallekin pitää saada samanlainen tulppa? Eihän H-po sanonut ohittamisesta mitään. Hän ei siis kertomansa mukaan palannut tulpan jälkeen vasemmalle kaistalle jos oli siellä koskaan ollutkaan.
- po-h
ihan tosi? kirjoitti:
Eli siis jos vasemmalla ajellaan viittäkymppiä niin oikeallekin pitää saada samanlainen tulppa? Eihän H-po sanonut ohittamisesta mitään. Hän ei siis kertomansa mukaan palannut tulpan jälkeen vasemmalle kaistalle jos oli siellä koskaan ollutkaan.
Luitkohan aivan varmasti tuon H-po:n viestin?
Mutta Suomen Tieliikenneasetuksen mukaan, moottoritiellä saa ohittaa (tai ajaa ohitse) vain vasenta kaista pitkin, poislukien ne muutamat poikkeukset, jolloin myös oikeaa kaistaa pirkin saa ajaa ohitse.
Eli jos moottoritiellä joku nutaa vaikkapa vain 50km/h vasenta kaistaa, niin silloin oikeaa kaistaa ohi ajava rikkoo tieliikenneasetusta.
Lainaus tieliikenneasetuksesta:
"Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu." - ororiyieqpoweoiweuoe
po-h kirjoitti:
sinä ajat ohituskaistaa alinopeutta? olet se vit-tuilija joka haluaa hidastaa muita!!
syy on SINUN!! KOSKA HALUAT VAAN VIT-TUILLA!!
ei liene vaikea ymmärtää??
minä ohitan myös kaistaa joka VETÄÄ!!!!!!!!!
EN OLE MUILLE JARRUKSI!! - yuup
H-po kirjoitti:
minkä sille voi jos joku köröttelee vasemmalla kaistalla vaikka 70km tunnissa.ajonopeuden säädin kun nyhtää kahdeksaa kymppiä ohi oikealta,minä menen ohi että jytkähtää.jääköön nyhvertämään taka vasemmalle.enkä syyllisty mihinkään rikkomukseen.jos on kaistoja valittavana ajan sitä kaistaa joka vetää näin se valitettavasti menee ulkomaillakin.
H-po kirjoitti:
Ei sellaista "alinopeus" käsitettä kai voisi ollakaan. On kai otettava huomioon se, että jos lähtee yleiseen liikenteeseen on otettava huomioon ne kuljettajat jotka noudattavat esimerkiksi liikenne sääntöjä ajamalla SUURINTA SALLITTUA AJONOPEUTTA.
Kun nopeusmittareilla on näytön suhteen eroja, ajotottumukset ovat erilaiset, on outo auto jolla ei uskalla ajaa kovenpaa j.n.e. On olemassa varmaan tuhansia syitä siihen, että ajetaan eri nopuksilla.
Jos sitten tuonne liikenbteeseen lähtee on hyväksyttävä vain se tosiasia, että meitä kuljettajia on eritasoisia sotkemassa näiden "hyvien" kuljettajien joustavaa liikennettä.
Jos tätä ei pysty hyväksymään on syytä ostaa vain se kuukausilippu bussiin ja huomata, että sielläkin on erilaisia ja erilailla käyttäytyviä ihmisiä vaikka itse haluaisi niiden kä'yttäytyvän niinkuin minä haluan. Outoa vai mitä
toisin (aan) ajattelija- 54resdf
loewe kirjoitti:
Ei sellaista "alinopeus" käsitettä kai voisi ollakaan. On kai otettava huomioon se, että jos lähtee yleiseen liikenteeseen on otettava huomioon ne kuljettajat jotka noudattavat esimerkiksi liikenne sääntöjä ajamalla SUURINTA SALLITTUA AJONOPEUTTA.
Kun nopeusmittareilla on näytön suhteen eroja, ajotottumukset ovat erilaiset, on outo auto jolla ei uskalla ajaa kovenpaa j.n.e. On olemassa varmaan tuhansia syitä siihen, että ajetaan eri nopuksilla.
Jos sitten tuonne liikenbteeseen lähtee on hyväksyttävä vain se tosiasia, että meitä kuljettajia on eritasoisia sotkemassa näiden "hyvien" kuljettajien joustavaa liikennettä.
Jos tätä ei pysty hyväksymään on syytä ostaa vain se kuukausilippu bussiin ja huomata, että sielläkin on erilaisia ja erilailla käyttäytyviä ihmisiä vaikka itse haluaisi niiden kä'yttäytyvän niinkuin minä haluan. Outoa vai mitä
toisin (aan) ajattelijaMutta näiden, joilla on joku syy ajaa hitaammin, ei ole myöskään perusteltua pahastua, jos joku ajaa ohitse. Kuten sanottu, jokainen ajakoon tyylillään. Poliisi on sitten se, joka hoitaa lainvalvonnan.
- Jiiihaa
Tällaisessa tilanteessa kuuluu vaihtaa kaistaa ja painaa tööttiä. Jos ei auta, isket hirveän valoshown päälle ja hakkaat tööttiä.
- Säännöt on tunnettav
yuup kirjoitti:
minkä sille voi jos joku köröttelee vasemmalla kaistalla vaikka 70km tunnissa.ajonopeuden säädin kun nyhtää kahdeksaa kymppiä ohi oikealta,minä menen ohi että jytkähtää.jääköön nyhvertämään taka vasemmalle.enkä syyllisty mihinkään rikkomukseen.jos on kaistoja valittavana ajan sitä kaistaa joka vetää näin se valitettavasti menee ulkomaillakin.
Kun olet ohittamassa oikealta ja ohituskaistaa ajanut päättääkin siirtyä oikealle kaistalle, suoraan kylkeesi niin jatkoa selvitellään raastuvassa. Sinäkin saat rangaistuksen moottoritiellä oikealta ohittamisesta.
Jossain viestissä olikin tieliikennelain lainaus kyseisestä kohdasta. Oikealta saa ohittaa vain jos ajosuunnat on merkitty kaistan yläpuolisilla opaskilvillä ja olet menossa kyseiseen suuntaan tai kaikilla kaistoilla ajetaan jonossa. Nämä kohdat astuu yleensä voimaan ulkomailla suuremman liikennetiheyden vuoksi. - 4+17
po-h kirjoitti:
Luitkohan aivan varmasti tuon H-po:n viestin?
Mutta Suomen Tieliikenneasetuksen mukaan, moottoritiellä saa ohittaa (tai ajaa ohitse) vain vasenta kaista pitkin, poislukien ne muutamat poikkeukset, jolloin myös oikeaa kaistaa pirkin saa ajaa ohitse.
Eli jos moottoritiellä joku nutaa vaikkapa vain 50km/h vasenta kaistaa, niin silloin oikeaa kaistaa ohi ajava rikkoo tieliikenneasetusta.
Lainaus tieliikenneasetuksesta:
"Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."Tuo samainen asetus sanoo, että motarilla on ajettava oikenpuolisinta kaistaa käyttäen, eli vasemmalla kaistalla ei tyhjällä tiellä voi olla ketään nysväämässä.
Se on ihan fakta että jos ajat lakien ja asetusten mukaan oikeanpuolisinta kaistaa nopeusrajoitusten mukaan ei sinun tarvitse huomioida millään tapaa siellä vasemmalla ajavien nopeutta.
Kiellettyä on vaihtaa kaistaa vasemmalta oikealle ohitusta varten.
Poliisin sitaatti asian tiimoilta (Poliisi.fi:n keskusteluista):
"Jos taas ajatellaan asiaa niin, että joku köröttää moottoritiellä 70 km/ h käyttäen vasenta ajokaistaa, niin tällöinhän ko. kuljettaja rikkoo normeja. Tällöin ohittaminenkin onnistuu tavallaan luonnostaan kun ohittaja käyttää asianmukaisesti oikeanpuoleista ajokaistaa ja ajaa oikealta ohi nopeusrajoituksia noudattaen."
- samoja havaintoja
Aika usein röyhkeää ajokäytöstä tuntuu tapahtuvan ns, paremmilla merkeillä ajaviltta, tai sitten se vain riepoo enemmän kateellista suomalaista. Ohittava Octavia ei herätä huomiota samalla tavalla kuin Q7. Mutta kyllähän se varmaan niin on että jos näyttäminen on tärkeää, niin auton pitää olla hieno ja ajokäytöksen erottuvaa.
Ja pakukuskit on sitten oma lukunsa, ne ajelee usein muita halveksien. Uskoisin että pakun ratissa on usein pieni yrittäjä ison egon kanssa, tai sitten joku tavisduunari, jollaa on raskas kaasujalka kun saa ajaa paremmalla autolla mitä itse omistaa.
Nuo punaisiapäin ajajat on ehkä useimmiten juuri noita vanhoilla koteroilla ajavia.- ikdepweirri
samoja havaintoja. talousrikolliset ajelee audeilla,bmw,mb jne.
ja hyvin paljon myös muu väki niillä kuuluisilla velka-autoilla... - sujuva liike
ikdepweirri kirjoitti:
samoja havaintoja. talousrikolliset ajelee audeilla,bmw,mb jne.
ja hyvin paljon myös muu väki niillä kuuluisilla velka-autoilla...ikdepweirri ajelee 60km/h 80-alueella toyotalla,seurailee kulutusmittaria,aiheuttaa erinnäisiä vaaratilanteita koittamalla estää audia ohittamasta itseään.Sitten kaartaa tb:lle pöytäkeskusteluihin kehumaan, kuinka vähällä polttoaineella toyotalla pääsee .Eikä muista sanoa pirkkamb miehelle kulutusväittelyssä,että ajoi 60km/h että sai mittariin 0,1l/100km vähemmän keskikulutukseksi,ja aiheutti useita vaaratilanteita keräämällä jonoa taaksensa.
- turbo quattro
teitä hidastelijoita ja alinopeutta ajavia on ihan tarpeeksi jo liikenteessä prkele jäisitte kotiin istumaan turvakaukaloonne stana! Joutuu jatkuvasti ohittelemaan jopa taajamassa mut onneks ohitukset nopeesti ohi näillä tehoilla
- Quattro vs. 6.1SRT8?
Sama tyyppi täällä kirjoittelee, koettaa saada autoaan esille, vain eri nimimerkillä. Vaihda jo maisemaa, on sinun sönkötyksesi täällä jo nähty.
- kuatro turboo
turboa kotterolle.suomen huonoin ja korjaamolla joka viikko milloin vaihdelaatikko.milloin poksi sytyttää mitäkin valoa.apuvaa mikä kottero
- Ei ikinä enää Quttro
kuatro turboo kirjoitti:
turboa kotterolle.suomen huonoin ja korjaamolla joka viikko milloin vaihdelaatikko.milloin poksi sytyttää mitäkin valoa.apuvaa mikä kottero
Oli Audi; vaihdoin Mercedekseen, eivät syty enää valot. Toimii ja on komea ja tehoa löytyy. Mercedeksessä on ollut muuten neliveto jo vuodesta 1906.
- Hajoosiissiihen
Juuri kaltaistesi tunarien törttöilyjä saa lehidstä lukea päivittäin.
- Kimi_66
Ei ikinä enää Quttro kirjoitti:
Oli Audi; vaihdoin Mercedekseen, eivät syty enää valot. Toimii ja on komea ja tehoa löytyy. Mercedeksessä on ollut muuten neliveto jo vuodesta 1906.
Sori mut Popedassa oli henkilöautoista ensimmäisen kerran neliveto, ei mersussa.
- Hapelo
Taidat asua Tuusulassa...
- jdhf
Noista pakukuskeista suuri osa on varmaankin juuri kortin saaneita kolleja, joista on tullut "ammattikuljettajia" välittömästi kun on saatu työnantajan auto alle. Sitten kun on ajellut parikymmentä vuotta työkseen tai työn takia, keksii että palkinnot jaetaan perille päässeiden kesken. Pikkuhiljaa ymmärrykseen uppoaa, että ei sillä ole p******** väliä ehtiikö seuraavaan risteykseen kahta autoa aiemmin.
- Haaste vastaanotettu
Vaimoni oli aikanaan leipomossa töissä. Hän sanoi, että kannatti tärkeät asiakastoimitukset jättää eläkeikää lähestyvän kuljettajan vastuulle. Silloin tiesi, että kakut menivät ehjinä perille. Nuoremmat kollit ottivat joskes haasteet vastaan liikenteessä ja se tiesi sitä, että osa materiaalista meni uusiksi, kun niistä ei saanut korjaamallakaan tarjoilukelpoista. Ei ole kivaa tehdä asioita uusiksi sen takia, että kuumakalle polttaa proppunsa liikenteessä kokemansa "vääryyden" takia. Monesti sota käynnistyy ihan pienestä virheestä ja lopputuloksena on sitten vaikkapa kyydissä olleen tavaraerän uudelleen valmistus..
- S3 quattrolla lähtee
vajaavetosilla romuilla poljette menemää amis pellet. Takavedot viel ok, mut etuvedos ei mitää järkeä.
- pikkuriikkisen lapsi
älyn juhlaa, onnea sinulle S3:n.
- Kunnon veturit
Oivoi sentään, ihan pikkuaudilla ajeleva. Minulla oli lähemmäs 20 vuotta käytössä nelivetoautoja, eikä mitään maasturinkolhoja, vaan riittävän tehokkaalla koneella olevia jatkuvalla nelivedolla (Fergusonvetotapa oli poikaa) olevia autoja että 1,5 tonninen matkailuvaunu kulki perässä muun liikenteen tahdissa. Sitten kun vaunu vaihtui metriä lyhyemmäksi, riittää etuvetoinenkin mainiosti. Joku voi kyllä ihmetellä kun yhdistelmä kulkee edelleen muun liikenteen mukana vetävästä "pikkuautosta" huolimatta, mutta kun valmistajalla ei ole tapana lätkiä auton perään niitä egonkohotuslogoja niin kukaan ei tiedä että konepellin alla jyllää melkoinen hevoslauma.
- Puppuapuppua
Pelkkää moloprovoa aloituksen perään. Taas on kaikki liikenteen jumalat jutelleet asiantuntevat kommenttinsa. Ilo lukea kuinka viisas voikaan ihmiseksi kutsuttu olio olla.
Ihmettelen tosin sitä, että jos ei oikeasti uskalla ajaa edes lähelle muuta liikennevirran nopeutta, niin miksi pitää tukkia muiden menoa? Tästä EI aloittajan esimerkeissä tosin ollut kyse ollenkaan. Mutta eihän tämän palstan molopäät sellaista tietenkään tajunneet.- ohiohiohiohiohi
Totuushan on kuitenkin se, että ajat nopeutta ihan mitä tahansa, niin aina joku haluaa ohi. Ja aina sen jonkun mielestä kaikki muut ovat tien tukkoja, vaikka ne ajaisivat kuinka nopeusrajoitusten mukaan. "Sujuva liikenne" kun vaatisi nykyään kaikilta reilua ylinopeutta tilanteessa kun tilanteessa.
Tänäänkin tuolla maantiellä ajeltiin 5 auton hyvin harvassa letkassa sujuvaa 80-85km/h nopeutta 80 alueella. Ei ollut kenelläkään kiire eikä tarttenu jarruvaloja vilkutella jonon nykimisen takia, meno oli täydellisen sujuvaa. Kunnes sitten... Pitkällä suoralla taustapeiliini ilmestyi nopeasti valot, joku oli ajanut takapuskurini tuntumaan notkumaan. Siinä hetken roikuttuaan kaveri sitten päätti lähteä pujottelemaan letkan sekaan, peräkärryn kanssa... Alkoi jarruvalot vilkkua, jono nykiä. Ohiohiohiohiohi on päästävä. Mun EESSÄ menee joku, äkkiä kaasua ja OHI että saahaan taas liikenne "sujuvaksi". No siinä ahkerasti sitten ohitteli koko letkan, kääntyi välittömästi tämän jälkeen sivutielle ja letkamme sai taas jatkaa rauhassa matkaansa. Hmmm.
Näin me letkalaiset taas törkeästi häiriköimme liikenteen sujuvuutta ajamalla suurinta sallittua nopeutta. Joutui taas tarpeettomasti ja turhaan pelkureiden takia tämä kärrykuski ohittelemaan. Etenkin kun peräkärryn kanssa ajettaessa maksiminopeus on juurikin tuo 80km/h. Minulla ei ollut mitään ongelmaa ajella siellä muiden perässä, jollain muulla näköjään oli.
Paria päivää aiemmin samaisella tiellä: Ajelin taas karvan yli suurinta sallittua. Takaa tulee iso pakettiauto ja painattaa kovaa ohi. Melkein heti ohi päästyään jarrutti oikein urakalla ja teki pikakäännöksen sivutielle. Sieltä sitten peruutteli takaisin isolle tielle ja jatkoi matkaa suuntaan josta äsken oli ollut tulossa. Kertokaa minulle, oi te viisaat ja valistuneet, mikä järki tässä hommassa nyt sitten oikein on? Tyhmä kun ei taas tajua.
- Pojille mallia
Jos joku änkeää takapuskuriin kiinni vaikka ajan rajoitusten mukaan ,lasken nopeutta lisää, eipähän juntti pääse ohi, kun koko ajan on korotettuja suojateitä matkalla, arvatkaa onko hauska körötellä aamulla, kun kuitenkin ehdin ajoissa töihin.
- en myöhästy töistä
olet oikeassa annetaan pojille mallia.itse ajan ihan samalla tavalla,ja kun pakoputken nuuhkia kiihdyttää ohi nostan nopeutta.jotta jos poliisi tulee vastaan on sakko max luokkaa.
- Kivaa puhallella
en myöhästy töistä kirjoitti:
olet oikeassa annetaan pojille mallia.itse ajan ihan samalla tavalla,ja kun pakoputken nuuhkia kiihdyttää ohi nostan nopeutta.jotta jos poliisi tulee vastaan on sakko max luokkaa.
Voi olla että vastaantulevassa poliisiautossa syttyykin punainen pysäytysvalo. Takana tuleva on hermostunut ja pirauttanut poliisille että täällä on potentiaalinen rattijuoppo kun ajaa muuta liikennettä hitaammin ja nopeus vaihtelle epämääräisesti. No sinähän ehdit töihin ajoissa puhalluttamisesta huolimatta kun kerran olet varannut reilusti aikaa, mutta hidastelustasi kärsinyt letkakin on päässyt jatkamaan rauhassa matkaansa ilman häiriköintiäsi.
- ottaapäähän
Oikein, mikään ei ota päähän enempää kun autoilijat joidenka kiire loppuu yhtäkkiä metrin päähän takapuskurista. Sen ymmärrän hyvin jos on aie ohittaa heti kun tilaisuus tulee mutta että roikutaan perseessä kiinni kilometristä toiseen ja kymmenenteen, varsinkin pimeillä teillä. Vitun peräeetut, miettikää seuraavaksi tätä kun aiotte autonrattiin mennä!
- ei ota
ottaapäähän kirjoitti:
Oikein, mikään ei ota päähän enempää kun autoilijat joidenka kiire loppuu yhtäkkiä metrin päähän takapuskurista. Sen ymmärrän hyvin jos on aie ohittaa heti kun tilaisuus tulee mutta että roikutaan perseessä kiinni kilometristä toiseen ja kymmenenteen, varsinkin pimeillä teillä. Vitun peräeetut, miettikää seuraavaksi tätä kun aiotte autonrattiin mennä!
Minua ei häiritse pätkääkään ne takapuskurissa roikkuvat ellei kyse ole 60 tonnin rekasta. Siinähän nielevät pakokaasujani ja kurasumuani. Minun ei tarvitse murehtia sitäkään jos perässä roikkuva kajauttaa jarruttaessani takapuskuriin, sehän maksaa remontin. Jos perskärpänen oikein hermostuttaa, niin nostan jalan kaasulta, kun väli pienenee yllättäen eikä jarruvalot varoita, perässä tulija jättää yleensä enemmän väliä.
- Pitäisi häiritä
ei ota kirjoitti:
Minua ei häiritse pätkääkään ne takapuskurissa roikkuvat ellei kyse ole 60 tonnin rekasta. Siinähän nielevät pakokaasujani ja kurasumuani. Minun ei tarvitse murehtia sitäkään jos perässä roikkuva kajauttaa jarruttaessani takapuskuriin, sehän maksaa remontin. Jos perskärpänen oikein hermostuttaa, niin nostan jalan kaasulta, kun väli pienenee yllättäen eikä jarruvalot varoita, perässä tulija jättää yleensä enemmän väliä.
Jos joudut jaruttamaan ja sinuun törmätään takaa, niin se olet sinä joka lähtee sivuttaisliikkeeseen ja se on sitten törmääjän ratinliikkeestä kiinni että suistutko oikealle kallioleikkaukseen vai vasemmalle rekan keulaan.
- ei ota
Pitäisi häiritä kirjoitti:
Jos joudut jaruttamaan ja sinuun törmätään takaa, niin se olet sinä joka lähtee sivuttaisliikkeeseen ja se on sitten törmääjän ratinliikkeestä kiinni että suistutko oikealle kallioleikkaukseen vai vasemmalle rekan keulaan.
Silti en kaahaa "pakoon" takana ajavaa. Menköön ohi. En menetä kasvojani vaikka hiljennän hiukan että takana ajava pääsee ohi.
- Mikä pummi :)
Ketjun aloittaja on tunnettu siitä, ettei hän voi olla liikenteessä autolla, koska sossurahalla ei autoa osteta saati että sillä kykenisi ajamaan, huolloista ja korjauksista puhumattakaan.
- HHuuurstiii
Kiva kun kerroit olevasi pummi. Hyvää Hurstin tarjoamaa joulua sullekin vaan ; )
- Vihainen kuski!PRKL!
Uskomaton vikisijä tämä ketjun aloittaja. Näitä nynnyjä kynäniskoja näkee harva se päivä ja useimmiten körötellään kuin 60-vuotiaat mummot. Se ei kuulu SINULLE pätkän vertaa miten minä ajan autoani! SINÄ ET VASTAA LIIKENNESÄÄNNÖISTÄ! Väläytä valoja tai tööttää niin minä tulen repimään sinut sieltä autosta ja annan selkäsaunan! Ehkä sinä sitten ymmärrät puuttua toisten asioihin. V*tuttaa tämmöiset itkijät. Nyrkkiä näytän aina ja lähden tarvittaessa perään kotipihalle asti jos puuttuvat minun ajotapaani! Olkaa varuillanne nynnyt ja keskittykään omiin asioihinne! Mitähän helvettiä tällä aloittajalla muutenkin on liikkunu päässä? Eikö ole muuta tekemistä joulun alla kun murehtia sitä kun Audi ohitti taajama-alueella? HANKI ELÄMÄ! Tekisi mieli repiä pää sulta irti vikisevä neiti!
- ..........
Olen kerran tavannut kaltaisesi kuskin (ja apumiehen) bussissa matkustaessani. Bussikuski sattui tööttäämään risteyksessä kupanneelle autolle. Jätkät pomppasi ulos kuin vieteriukot ja yritti tulla hakkaamaan bussikuskia. Kun kuski ei avannut ovea, jätkät alkoi potkia bussin peltejä lommoille. Bussikuski jatkoi matkaa ja jätkät lähti perään. Olivat soittaneet poliisille ja kohta poliisi pysäytti bussin. Kun kuski oli selvä ja poliisit kuuli mitä todellisuudessa oli tapahtunut, jätkät otettiin puhutteluun ja matkustajilta tiedot todistajina. Olivat hölmöt ajaneet bussin perässä niin saatiin tuoreeltaan kiinni vahingonteosta.
Taitaa sinullakin päässä pyöriä jotain muita höyryjä kuten noilla parilla jätkälläkin. - Joulu rauhaa kaikill
Olet sairas ja vaaraksi koko yhteisölle. Hakeudu hoitoon välittömästi, ja lopeta aineiden sekäkäyttö, ennenkuin jotain peruuttamatonta tapahtuu.
- Kahden ojan välissä.
Minä pärjään tienpäällä ohitan kaikki mulkut hidastelijat lippalakit ja muut törtöt. Mutta mulla onkin Audi...
mullakin on audi,vaihdan sen vuodenalusta taas uuteen,toivottavasti se ei ole samanlainen paska kuin tämä,tämä olikin enemmän korjaamolla sähkövikojensa tähden,kuin minun allani,
- Vaihda pois
golavin kirjoitti:
mullakin on audi,vaihdan sen vuodenalusta taas uuteen,toivottavasti se ei ole samanlainen paska kuin tämä,tämä olikin enemmän korjaamolla sähkövikojensa tähden,kuin minun allani,
Vaihda samalla merkkiä jos kerran on ollut koko ajan vikoja.
- Tepi ja koko remmi
Aloitustehdas suoltaa aina vain huonompia keksittyjä provoja.
Uutta verta remmeihin niinkuin Hakkaraisen sahallakin.
EMEMMÄN YRITYSTÄ. - Huoh.
Tästä tuli taas tällainen lapsellinen vastakkainasettelu niinkuin aina Suoli24:jän etusivukeskusteluista.
- Pitäisi ajatella
Taisi olla liian hiljaista täällä niin aamuvuoroon tullut ylläpitäjä kaivoi sopivan provon mainosbanneriin ja saatiin heti tuoreeltaan "keskustelu" vauhtiin.
- 00000000000000000000
Pitäisi ajatella kirjoitti:
Taisi olla liian hiljaista täällä niin aamuvuoroon tullut ylläpitäjä kaivoi sopivan provon mainosbanneriin ja saatiin heti tuoreeltaan "keskustelu" vauhtiin.
Joo, tämä keskusteluketju on kyllä täyttä sontaa jopa Suoli24:n mittapuulla.
- sprengporten
Täällä Porvoossa herättää yleistä pahennusta tyypit, jotka kuhnailevat liikennevaloissa jopa puoli sekuntia, vaikka valot ovat jo vaihtuneet ja sitten ajavat 39 km/h vaikka saisi ajaa neljääkymppiä.
- Huolellisia
Älä nyt, pitäähän sitä pari-kolme kertaa varmistaa että on valinnut oikean vaihteen liikkeelle lähtöön. Niiin ja hehän ajavat reippaasti kun nopeusmittarikin näyttää "ylinopeutta" 45 km/h.
- Olikohan noin
Mistä tiedät että ajoit tasan 50 km/h nopeutta? Jokaisen auton nopeusmittarit säädetään näyttämään hiukan liikaa koska määräysten mukaan se ei saa näyttää liian vähän. Olen tarkistanut oman autoni nopeusmittarinäytön tienvarsien nopeusnäyttöjen mukaan, mutta nekään ei näytä täsmälleen oikein. Äskettäin navigaattorilla tarkistin autoni täsmällisen nopeusmittarin näyttämän virheen ja se oli vielä suurempi. Ehkäpä se Audikuski käytti myös navigaattoria ja ajoi sen nopeusnäytön mukaan jolloin hänen nopeutensa oli varmasti oikeampi kuin sinun.
Lisäksi joillakin on vain tapana ajaa hiukan ylinopeutta, jos ylitys on maltillinen niin poliisitkaan eivät pysäytä.
Joillakin on vaan olevinaan kiire että tuumaavat risteävältä tieltä tullessaan että ehdin vielä ennen tuota hidastelijaa niin ei tarvitse heti ohittaa.
Joskus voi olla turvallisempaa ajaa risteyksestä "vanhoilla vihreillä" ellei muuta liikennettä ole tai näkee ettei risteävällä tiellä odottavat ole vielä lähdössä, kuin yrittää pysähtyä ja liukkalla kelillä liukua risteysalueelle. Väärinhän se on, pitäisi jo hiljentää kun keltainen syttyy niin ehtii pysähtyä punaisille.
Talviajoon pitää oppia, itse olen opetellut silloin kun ei vielä tunnettu nastarenkaitakaan. Moni luulee että nasta- tai kitkarenkaat tekee kesäkelin. Nopeusrajoituksiakin pidetään miniminopeuksina johon on pyrittävä. Itselleni se ei ole tavoite kun olen oppinut ajotaitoni vapaiden nopeuksien aikana.- Volvo FM12 8x4+3-aks
Ne nopeusnäytöt on yhtä tyhjän kanssa! Vai miten perustelet seuraavan tapauksen, joka sattui itselle Ulvilan näytöllä???
Ajoin navin mukaan 80km/h ja näyttö ilmoitti vetäjälle nopudeksi 83km/h ja kärrylle 79km/h, eikä "peesissä" ollut ketään tulossa, lähimmät HAITTA-AJONEUVOT(B- tai C1-kortilla ajettavat) oli n. 100m takana... - 9+4
Volvo FM12 8x4+3-aks kirjoitti:
Ne nopeusnäytöt on yhtä tyhjän kanssa! Vai miten perustelet seuraavan tapauksen, joka sattui itselle Ulvilan näytöllä???
Ajoin navin mukaan 80km/h ja näyttö ilmoitti vetäjälle nopudeksi 83km/h ja kärrylle 79km/h, eikä "peesissä" ollut ketään tulossa, lähimmät HAITTA-AJONEUVOT(B- tai C1-kortilla ajettavat) oli n. 100m takana...Ai, sun kärri tulee niin kaukana perässä että näyttö näyttää sillekkin oman nopeuden?! Mistä teitä oikein sikiää?
9+4 kirjoitti:
Ai, sun kärri tulee niin kaukana perässä että näyttö näyttää sillekkin oman nopeuden?! Mistä teitä oikein sikiää?
joo,toi kaveri joka näki kärrynsä nopeuden,sen täytyy olla pitkä kenokaula.
- En luota
Volvo FM12 8x4+3-aks kirjoitti:
Ajoin navin mukaan 80km/h ja näyttö ilmoitti vetäjälle nopudeksi 83km/h ja kärrylle 79km/h, eikä "peesissä" ollut ketään tulossa, lähimmät HAITTA-AJONEUVOT(B- tai C1-kortilla ajettavat) oli n. 100m takana...Tuo Ulvilan näyttö on innokas vilkuttamaan ylinopeutta. Ehkäpä paikkakuntalaisia pitää kouluttaa ja kaasu on jäänyt samaan asentoon vähän aikaisemmin päättyneen nelikaistaisen tien päätyttyä.
- Kimi_66
Mitä pienempi nopeus sitä pienempi virhemarginaali
- suolimies
vaihtaisin oitis spostiosoitteeni muuksi kuin suoli24, hävettää, mutta kun se on jo niin monella ja monessa paikassa... saan naureskeluja, ai säkin oot niitä jotka jaksaa jauhaa siellä... keskustelujen taso siis tunnettu
- anne
keimolan työmaalla olisi poliisilla hyvä rahastus valtiolle eipä kukaan tahdo noudattaa työolihin mukautettuja ajonopeuksia ja audille saamasta palauteesta eipä minua juuri audit ohittele ylensimpiä ovat bmw,mersut.maasturit itse ajan n.8km.nopeamin esm.80-120 alueella auton mittari valehtelee sen verran mittaus laiteissa kokeiltu tietinkin renkaat ja paineet vaikuttavat asiaan enkä menetä hermoja vaikka ohittelevat jokainen saa ajaa tyylillään pääasia että jonot liikkuu
- Jossu vaan
Ei tarvita mittauslaitteita eikä tarvitse huomioida renkaita tai ilmanpaineita, nopeusnäyttö on aina tarkka kun katsoo nopeuden navigaattorista kun se mittaa satelliittien avulla todellista nopeutta eikä jotain pyörien pyörimistä.
- työmatkaa ajava
olet anne oikeassa. vielä kun poliisit löytäisivät vantaan kartinauto centterin kohdalle ratsaamaan saisi valtio paljon rahaa.esim sillä taajama suoralla on 60 rajoitus mutta ei monelle riitä 80km tunnissa.samoin olisi jo aika puuttua noiden sora rekkojen turva väleihin ja nopeuksiin.olis muuten kiva joskus virittää kamera autoon niin voisi todistaa miten kuskit ajelee.....hm,,se oliskin hyvä idea.
- Jossu vaan
työmatkaa ajava kirjoitti:
olet anne oikeassa. vielä kun poliisit löytäisivät vantaan kartinauto centterin kohdalle ratsaamaan saisi valtio paljon rahaa.esim sillä taajama suoralla on 60 rajoitus mutta ei monelle riitä 80km tunnissa.samoin olisi jo aika puuttua noiden sora rekkojen turva väleihin ja nopeuksiin.olis muuten kiva joskus virittää kamera autoon niin voisi todistaa miten kuskit ajelee.....hm,,se oliskin hyvä idea.
Olen seurannut satunnaisesti tuossa Keimolan työmaalla ajamista. Ensin tosiaan kaahataan ylinopeudella että ehtii jonoon muutamaa autoa edemmäksi. Kun tullaan mutkiin (50 km/h rajoitus) ajetaan 30-40 vaikka kurvit on niin loivia että kuivalla kelillä voi ajaa helposti viittäkymppiä. Näin talviliukkailla on eri asia.
Poliiseille tulisi niin valtava sakkoruuhka ettei sitä pystyisi hoitamaan, mutta kamera-auto oikeaan kohtaan niin saisi aikaan melkoisen kirjekasan kotiin lähetettäviä sakkolappuja. Jo pelkkä tutkaan kytketty salamavalo parkkeeratun pakuauton takaikkunaan rauhoittaisi liikenteen ainakin loppupäiväksi. - Väärin.
Jossu vaan kirjoitti:
Ei tarvita mittauslaitteita eikä tarvitse huomioida renkaita tai ilmanpaineita, nopeusnäyttö on aina tarkka kun katsoo nopeuden navigaattorista kun se mittaa satelliittien avulla todellista nopeutta eikä jotain pyörien pyörimistä.
Navigaattori ei näytä AINA tarkkaa nopeutta. Huomio teiden mäkisyys...
- TEUVO,maanteidenKING
Aloittaja itse on niitä pahimpia törttöjä liikenteessä. Suorastaan hengenvaarallinen tientukkija, itsepäinen muuli ja ajotaidoton pässi!!
"...ajoin tasan 50km/h nopeutta..."
NIINPÄ NIIN!?
Mittarisi mukaan, eikö totta? Ajoit siis n.40-45km/h ja tukit liikenteen. Tällä kertaa se nyt vaan sattui olemaan Audi-merkkisellä autolla ajava, joka halusi ajaa suurinta sallittua nopeutta, sinut tientukkijan ohittaen.
"Toiseksi kolmion takaa tuli paku Hiace suoraan eteen... Hiace vielä kiihdytti niin että perä heitti..."
VAI NIIN!?
Eli ruuhkaiselle tielle tuleva, todellakin heikosti liukkaalla liikkeelle lähtevä Hiace JOUTUI henkensä uhalla pelkäämään ja luistelemaan altasi pois, kun sinä itsepäinen muuli et osaa liikenteessä joustaa etkä huomioida muita tilaa antamalla?!?
Vinkki sinulle:
Jätä ajamatta ainakin talvella. Ehkäpä ihan parasta olisi jättää ajelut kesälläkin niille, jotka ymmärtävät, että liikenteessä on muitakin samanaikaisesti liikkeellä. Jotkut Audilla, toiset Toyotalla, mutta samoilla säännöillä kaikki.
Ps. Sellainen 4-vetoinen Audi on sitten ihan aikuistenkin oikeesti ihan eri auto ajaa vaikka 80km/h, kuin sinun riisipussisi, jolle liukkaalla 60km/h on jo riskirajoilla kaahaamista... joten ymmärrän siinä mielessä alinopeutta köröttelysi. Tosin uudet talvirenkaat alle laittamalla voisit ehkä turvallisesti ajaa jopa rajoituksien mukaista nopeuttakin. Ehkä; tapauksessasi tuo EHKÄ on kyllä niin iso EHKÄ, että en usko sinun taidoillasi ja ällilläsi tuohon kykeneväisyyteen... - ...
Itkijät ovat käsittämätön ryhmä, tosi-itkijöitä tulee onneksi harvoin vastaan.
2012 itkijäpalkinnon vie yksi helvatan urpo, joka veteli viikko-pari sitten pitkin 4-tietä Oulun ja Kemin välissä, tämä urpo ajoi tasan 80km/h joka olikin rajoitus, mutta, muu liikenne ajoi ohi ja joka ohituksella tämä itkijäurpo rämpytti ruosteenhohtovalkoisen seedanrellunsa pitkiä valoja. Siis jokaiselle autolle. Seurasin taustapeilistä, että tämä yhden miehen mielenosoitus toistui kaikille ohittajille.
Onneksi olkoon rellu-urpo, olet ansainnut vuoden itkijäurpo 2012-tunnustuksen! - HyvääJoulua
Skoda kuskit ovat pahimpia. Ei vilkkuja, kaahaavat viimeisillä rahoilla ostetulla autollaan, joka on iki vanha VW ja vielä vanhempi Audi.
Siksi itse syön mieluummin matoja kun ajan Skodalla tai jollakin muulla itä-autolla.- 976543
Samaa mieltä. Skeidan ajajat pahimpia.
- Wanha suhari
Tuo automerkin tuomitseminen "kaahareitten ajokiksi" omaa toki vanhat perinteet Suomessa. Aikanaan niitä olivat punaiset Volvo Amazonit, nykyään puhutaan Audeista ja Bemareista. Sinällään mielenkiintoista, että Mercedes Benz, joka on aina ollut arvostettu merkki ja kalliskin, on aika hyvin säästynyt tältä leimaamiselta.
Varmasti automerkki jonkin verran korreloi ajotyyyliä ja asennetta liikenteessä. Mutta eihän se sinällään auton vika ole, jos sillä kaahataan. Aina se on kuskista kiinni. Ikä ja sukupuoli on myös vaikuttava tekijä. Nuorehkoilla miehillä ovat vuosikymmenestä toiseen olleet aika synkät onnettomuustilastot ja nehän ovat suorassa yhteydessä esim. liian suureen tilannenopeuteen.
Liikennekuri on yleisesti heikentynyt, mutta osittain syy lienee myös se, että liikennettä on niin paljon enemmän, että mukaan mahtuu enemmän niitä liikennesäännöistä piittaamattomiakin. 1970-lukuun verrattaessa meillä on kolminkertainen määrä autoja ja joukossa myös paljon ulkomaalaisia, joista moni ei ole kovinkaan tottunut kuski. Ja eri maissa liikennekasvatus vaihtelee suuresti. Monissa maissa ajokortin saa pelkällä rahalla, ilman mitään ajokoulutusta tai asennekasvatusta.
Nyt kuitenkin täytyy muistaa, että kahaaminen ja reipas ajotyyli ovat kaksi eri asiaa. Ei kaahaamisen ainoa vaihtoehto ole liikenteen tukkona oleminen.. Toisaalta nopeusrajoitukset ovat toisinaan liioitellun alhaisia ja monikaan ei siitä syystä halua niitä noudattaa.
Laki meillä säätää nopeusrajoitukset ja sitä lakia tietysti tulisi noudattaa, pitipä laista tai ei. Kukaan ei ole sen yläpuolella. Sen kaahamisen vastustamisessa pääsyy lienee se, että liian suuri tilannenopeus aiheuttaa vakavia onnettomuuksia. Ja tämä on eri asia kuin lähteä pienellä kuminpolttamisella liikennevaloista. Ensin mainittu on vaarallista piittaamattomuutta, jälkimmäinen vain lapsellisuutta.
Kuitenkin, varsinkin näin talvella, yhtä vaarallista kuin ylinopeus, on liian pieni turvaväli ja se, ettei käytetä vilkkua. Se turvavälin puuttuminen aiheuttaa joka talvi ketjukolareita, jopa sellaisia, joissa useat ihmiset kuolevat.
Kukaan ei ole täydellinen, virheitä tekevät kaikki, mutta oikea asenne liikenteessä säästää ihmishenkiä. - 2-pyöräiset POIS!
Motoristit ovat törpöimpiä liikenteessä, itse en toiste ala välittämään niiden käytöksestä...
Mistä moinen miete itseltäni sitten? No, selostampa tarkemmin. Kerran tulin moottoritien ylittävän sillan kohdilla liikennevaloihin, 2 kaistaa joista toinen ohituskaista vasemmalta liittyy varsinaiseen pääkaistaan oikealle heti moottoritiesillan jälkeen ja tie jatkuu 2-kaistaisena kantatienä. Näin että valot muuttui punaisiksi ja tapani mukaan hidastin aluksi reilusti vauhtia ja ajoin ohituskaistalle, että pääsisin pysähtymättä valojen läpi jonon ohi, säästää bensaa ja nopeuttaa matkantekoa. Ihan normi juttu, etenkin kun liikennevaloristeys oli tuttu ja teen siinä edellä kuvaamalla tavalla usein... No jonossa oli moottoritielle kääntyvä auto jonka perässä moottoripyörä ja sininen nissani... Valot vaihtui ja pääsin tien yli kivasti, kääntyvällä autolla oli joitain ongelmia liikkeelle lähdössä, moottori taisi sammua sillä ja sininen Nissan kaarsi perään ohituskaistalle mistä minäkin olin risteystä ylittämässä... Sitten olin jo reilusti hyvässä ok vauhdissa ja katselin takapeiliin kun moottoripyöräilijäkin pääsi liikkeelle, siinä kohden vain sininen Nissani kiilasi moottoripyöräilijän eteen pikkaisen turhan törpösti ja ko. moottoripyörällä liikkuja vittuuntui siitä jo varmaan aikas pahasti, saman tein ajoi nissanin rinnalle ja näytteli kuskille käsimerkkejä... Itse keskityin kiihdyttämään ja jatkamaan matkaa ihan normi tapaan kunnes yllätäen se moottoripyöräilijä tyyppi kiilasi minun eteen niin että olin törmätä sen takarenkaaseen, kun se hiljensi eteeni vauhtia, ja alkoi mulle viittoilla käsimerkkejään... Täys vittuuntunut tyyppi, itse olin mielestäni täysin syytön osapuoli nissantyypin käytökseen. Sitten moottoripyöräilijä kiihdytti matkoihinsa, mutta joutui jäämään rekan taakse roikkumaan, itsekkin vittuunnuin sen tyypin käytöksestä ja pidin välimatkaa ajatellen ohittamista, ja huomasin kauempaa että vastaantulijoiden välissä on sopiva väli johon menen ohittamaan hidastamatta pätkääkään vauhtia ja heittämällä ohitan samoin tein molemmat, sekä rekan että moottoripyöräilijän... Joten, kun vastaantulija tuli ohi menin heittämällä ohi molemmista, hieman turhan tiukka väli sillä seuraava vastaantulija oli tulossa jo, mutta ehtisin ehjänä ohi... Motoristi jäi rekan perään ja sai siis vittuuntua lisää... Myöhemmin siitä, kimometri puolitoista reilu, oli ohittittanut rekan ja tuli ohittamaan myös mut, varmaan ajaen yli 200km/h pyörällään... Mikäs siinä, ei haittaa mua sen enempää, eniten otti päähän se että tyyppi piti mua jonain syylisenä sen Nissan tyypin aiempaan ohitukseen kun tein omat ratkaisuni risteyksessä mielestäni liikennesääntöjen mukaisesti ja oikein ja olin syytön osapuoli siihen mistä tilanne lähti päälle. Sanon vaan sen et jos seuraavan kerran joku muu motoristi ohittaa mut aiheetta siten et hidastaa eteeni niin en välitä vaikka törmäisin siihen ja tyyppi menettäisi henkensä, se oli viimeksikin ihan tuurista kiinni että ehdin hiljentää vauhtia etten törmännyt tyyppiin, jos olisin törmännyt niin se ei olisi ollut mielestäni laisinkaan oma mokani, vaan motoristin!! Mopoautot, moottoripyörät ja muut moottorilla varustetut 2-pyöräiset olisi tosi kiva saada pois maanteiltä, ne aiheuttavat ongelmia muulle asialliselle liikenteelle!!!!!! - joustavuutta
entä sitten nämä keskikaistan ajeliat,varsinkin kun on ruuhkaa niin pohjalaiset ajeloo keskellä tietä vaikka 2 rinnan mahtuisi erittäin hyvin, ja se on tarkoituskin mutta ei keskellä tietä kun ruuhkat lisääntyy,mitä väliä?
näitä näkee aina kun olet menossa vaikka jouluaattona hautuumaalle eilenkin kun pyrytti oli joillakin ajotaito ja ymmärrys hävinnyt pyryyn?
kolme maalaista ajeli peräkanaa keskellä tietä ja eikö siinä edessä köröttöliä siihen jatkoksi, itse ajelin vasenta reunaa jotta tämä älykkö tajuaisi ajaa sivuun perässä jättijonot
hetki siinä päät pyöri kunnes tämä ajoi myös vasempaan reunaan!
kuitenkin hetken päästä tuli paikka jossa tämä ajorata oli erotettu keski puomein,tämä älypää otti oikean kaistan ja kun olin ohitusaikeissa niin ei kun hanaa? ihmettelin ko tilannetta mutta ei se omaan ajeluun sen enempää vaikuttanut olihan se sama missä tämä keskikaistan jarrumies kurvailee kunhan ei jää eteen jarruttelemaan.
itse keskustassa koko ikäni kurvailleena tiedä että kaikki tila on hyödyunnettävä sillä esim kolmen auton päässä siitä on hyötyä jos joku on kääntymässä tai sitä sun tätä eipä ole takapuskurin reunat tiellä.
nyky kaupunki ajossa on suurijoukko kuskeja jotka ajelevat vain oman tilan mukaan pitävät jätti välejä edelläajavaan? usein keskellä tietä kääntyvät vasemmalle niin että tukkivat koko ajokaistan,ja kaksisuuntaisilla teillä peittävät koko ajotien? pelätään että joku ajaa vierelle!
miksi hyvät kanssa kurvailiat ette ajattela myös muita liikkujia,ja miten omalla ajelulla helpotetaa muiden liikkumista? kaupungissa se on pakko ajatella jotta liikenne jotenkin sujuisi.- ???
VAI ASIALLISELLE???????????????
tommoset valittajat jotka hakee virheitä aina toisten ajotavoista,on syytä/tai ei,tekevät virheitä joista eivät itse tiedä,jotkut ryhtyvät yksityis poliiseiksi toimillaan,elikkä jos joku ajaa esim. ylinopeutta ohittaakseen,täytyy tän ohittaa ja jäädä eteen jarruksi,siis tekee itse virheen,minä 40vuotta liikenteessä n. kaksimiljoonaa km.takana,teen päivittäin virheitä vahingossa ja tahallisesti,tämä tietenkin väärin,yksi ulosajo liukkaalla 50km/h,38vuotta sitten,ei vahinkoja,syy tilannenopeus liian suuri,ei kanssa-autoilijoissa eikä liukkaudessa,vain oma virhe.minut saa ohittaa ja päästän ohi tarvittaessa,väistelen toisia tarpeen mukaan,väistelkää minuakin,hyvää uutta vuotta!
- sujuvuutta teille
En voi mitään itselleni, mutta minulle muiden autojen seassa olympia volkkarinsa kanssa "hoiperteleva" audimies tuo mieleen liikenteen pedofiilin.
Siis se pointtihan on siinä että, audistupidimies luulee muiden ihailevan häntä ja hänen onanointinsa kohdetta, mutta muut miettivät vain sitä miksi häntä ei ole toimitettu jo kiireesti hoitoon. - tutka12321
ite saanut pari kertaa naurut kun joku on ohittanut mut. kerrankin ajoin 81km/h 80 alueella ja tyyppi vetää 120 ohi ja suoraan tutkaan.
- piutpaut1
yleensä se on bemari
- tutka12321
se oli ihan mersu.
tosin Mersut, Bemarit ja audit ajaa 90% ylinopeutta.
tosin ei Rovaniemellä ole edes poliisit tutkaamassa paljon joten naurut sain ku jäi kiinni.
- naurut9738298
Sain naurut pari kertaa kun tyyppi on ohittanut mut tyyliin 40 ylinopeudesta ja mennyt suoraan tutkaan.
- normaaliöööö
Hulluja on monenlaisii niitä miehiä ja naisii puhumattakaan viranomaisii.Tilaisuus ei tee kenestäkään paranoidii vaan sellainen on jo olemassa.
- hutari
Ja sekös sua harmitti kun edelle meni, sulla on sitten huono auto, vai mitä? Mille se niinku tuntu siellä otsalohkossa. Meneppä itseesi jos et kerran lähtenyt kiilaamaan sitä ohiajavaa. Tuollaisia ajatuksia syntyy vain kateudesta ja se pitäisi siellä liikenteessä jättää takapenkille.
- Kimi_66
Oikein lukeminen auttaa aina.
- 15+3
Noita teiden ritarita näkee joka päivä todella paljon...Tosin hyvä, että on liikenteen jakajat ja ojat mihin heillä on omat parkkipaikat. Mielellään jos olisi vähän alkoholiakin heillä veressä, niin tulisi isommat sanktiot jos hengissä selviävät.
Kannattaa pysyä kotona, jos et uskalla liikenteessä kulkea. Niin ja muista hiljentää siihen kolmio risteykseen, niin ei tarvitse hypätä jarrun päälle jos Hiacen romu vetää eteen kylmästi...Jos Audi tai mikä tahansa muu auto lähtee ohittamaan niin sinun kuuluisi sitä nopeutta tiputtaa... - Ajanko alinopeutta
En jakasnut koko ketjua lukea - sen verta pakjon asiaa, mutta kysymys:
Jos ajan 80km/h rajotusalueella tasan 80km/h - syyllistynkö alinopeuteen?
Jonoa kertyy aika nopeesti ja tukkirekat roikkuu puskurissa. Poliisitkin on sanonut että 80km/h alueella saa ajaa 87km/h, "kun kaikilla on mittarivirhettä."
Toisaalta kerran tuli Varkaudesta huomautus "peltipoliisilta" kun olin ajanut 53km/h 50km/h alueella.
Miten tässä nyt pitäisi ajella, kun poliisi ja yleinen mielipide sanoo ettäaina pitää ajaa kymppiä enemmän mitä nopeusrajotus ilmoittaa, ja sitten laki sanoo toista - ja jos lain kanssa joutuu kahnaukseen niin laki voittaa - aina.- Sääntöjä noudatettav
Tielle tai ajoneuvolle asetettua suurinta sallittua nopeutta ei saa ylittää, se on yksiselitteinen määräys ja sitä pitää noudattaa. "Alinopeutta" ei ole ellei aja poikkeusellisen hiljaa siten että se haittaa muuta liikennettä eikä anna tilaa ohitukselle kuten laissa on määrätty hitaalle ajoneuvolle. Suomessa on olemassa pienintä sallittua nopeutta osoittava nopeusrajoitusmerkki jota lujempaa on ajettava mutta en ole kuullut että merkkiä olisi käytetty jossain. Moottori- ja moottoriliikenneteillä on eräänlainen vähimmäisnopeus määrätty mutta se koskee ajoneuvoja eli "liian hitailla" ajoneuvoilla ei saa ajaa moottoriteillä (mm. mopot ja traktorit).
Koska kaikissa ajoneuvoissa nopeusmittari näyttää aina liikaa (rakennesäännöt määrää) poliisi joustaa hieman sakotusrajassa mutta se ei ole määrätty nopeuslukema vaan vaihtelee tilanteen ja rajoituksen mukaan. Vaarallisessa paikassa toleranssia ei ole ja "peltipoliisit" on asetettu tiukemmalle toleranssille koska suuremmankin ajoneuvomäärän sakotus on helpompaa kuin ratsiassa.
- JoutoPukki
Paljasta sitä ja tätä ja ilmianna se ja se. Tuskin missään muualla kuin Pohjois-Koreassa ja entisessä DDR:ssä opetetaan kansalaiset kyttäämään ja ilmiantamaan toisiaan enemmän kuin Suomessa. Viranomaisten pitäisi olla lainvalvontaa varten. Mutta kun valtio on ja pysyy P.A. pitää lakeja kiristää kohtuuttomuuksiin ja laittaa kansalaiset urkkimaan toisiaan.
- jouvaa
Hei!
Ompa yksisilmäisiä mielipiteitä. Ajoin ammatikseni yö sekä päiväajoja vuosikymmenet. Liikenteessä oli kaahareita joillla yleensä oli "ekonjatkeena" Audi tai BMW, joskus mersukin "syyllistyi" näyttämään kuinka kulkee. Ohituspaikkoihin ei vaikutanut nopeus eikä sulkuviivat. Sitten oli näitä, jotka ei tienneet paljonko nopeusmittarissa on virhettä ja olivat suorastaan tientukkona. Mikään ei ole vuosikymmenissä muuttunut vaikka katsonkin asioita matalammasta autosta. Nuorilla on aina ollut ja tulee olemaan "valitettavasti" halu kokeilla rajojaan sekä ajotaitoaan. Toisinaan tulee se paha vahinko, joista ehkä kaveripiiri oppii. Kaiken kaikkiaan liikenne on yhteispeliä. Mikäli minä tai kaveri töppää niin sinä tai minä yritetään korjata virhe vahingon välttämiseksi. Mikäli joku väittää että ei koskaan tee virhettä liikenteessä niin empä haluaisi mennä sellaisen kuskin kyytiin.
Mietiskelee.
JouVaa - Monenlaista
Ajelin noin 40 km:n matkan Pirkanmaan seudulla pimenevässä illassa.. Em. matkan aikana vastaani tuli 6 kpl. yksisilmäistä autoa. Yksi ohittaja jolla oli perä pimeänä ,muutoin kuin toinen pienistä perävaloista paloi, sekin oaksi jo lumen peitossa.!
Aiemmin loppukesällä pimenevässä syysillassa näin vastaan tulevan auton ilman valoja kulkevan. Oli ajatus vilkauttaa pitkiä merkiksi että laittaisi valonsa päälle. Jätin vilkuttamisen tekemättä ja vastaan tulijan lähemmäksi tultua näin sen olevan poliisi auton? - peacemaker1
Suosittelen lukemaan tieliikennelakia kaikille niille jotka kuvittelevat että liikenteessä saa ajaa miten huvittaa.
Ps. tieliikennelaki ei tunne termiä "alinopeus", liikenteessä saa ajaa suurinta sallittua nopeutta joka on osoitettu liikennemerkillä taikka sitä hitaammin mistä voi saada sakon ainoastaan moottoritiellä alle 80 km/h nopeudesta.- Väärä oletus
Moottoritiellä SAA aja hitaamminkin kuin 80 km/h jos aja sellaisella ajoneuvolla jolla ajaminen on siellä sallittua. Täällä pääkaupunkiseudulla on jopa vakituisia 60 km/h nopeusrajoituksia moottoriteillä.
Hitaammin saa ajaa aina jos ajo-olosuhteet sitä edellyttää. Eilisessäkin lumipyryssä iso (kallis) mersu ajoi moottoritiellä satasen alueella 50-60 km/h. Kyseiselle kuljettajalle se oli ilmeisesti turvallinen nopeus, mutta mersu jäi muiden 70-80 km/h ajavien jalkoihin ja aiheutti jatkuvan ohitustarpeen.
- kehäI kilparata
kokeile ajaa normipäivänä (ei ruuhka-aikaan) KehäI päästä-päähän, siten
että vaikka vakkari päällä tasan nopeusrajoituksen mukaisesti.
Ohi menee vasemmalta ja oikealta kaikenlaiset värkit,
kuorma-autot,rekat, henkilöautot,joita ajaa naiset sekä miehet,
nopeusrajoitus tippuu esim. 60km/h Leppävaaran kohdalla - kukaan ei välitä
Melkoinen kilparata - hetaliina12
No parempi onkin että pysyt pois liikenteestä.Et sinä voi määrätä toisten ajonopeutta etkä ajotapaa jos minun edessä joku kuppaa niin kyllä vanhalla OPPELILLA painan ohi että hippulat vinkuu vaikka vanha mamma olenkin minua todella ärsyttää ne jotka tuijottaa sitä mittariaan sehän näyttää n.kymmenen kilsaa enemmän kuin todellinen nopeus on huomioikaa se jos ajat mittarin mukaan tasan 50km niin todellinen kuppaus nopeutesi on 40km tai jopa alle joten liikenne kupparit lakoon että vinkuu.
- ystävä
Uusissa autoissa ei tätä ongelmaa ole. Ainakin oma vekotin näyttää tasan sen mitä pitääkin (testattu). Vanhalla ooppelillasi voit koittaa lähteä ohitseni, siinä vaiheessa lätkäsen mittarin päälle, pistän vilkut konehuoneen puolelta päälle, tulen koputtelemaan ikkunaa ja kirjoittamaan pienen muistutuksen liikennesäännöistä :)
- Tarkista vielä
ystävä kirjoitti:
Uusissa autoissa ei tätä ongelmaa ole. Ainakin oma vekotin näyttää tasan sen mitä pitääkin (testattu). Vanhalla ooppelillasi voit koittaa lähteä ohitseni, siinä vaiheessa lätkäsen mittarin päälle, pistän vilkut konehuoneen puolelta päälle, tulen koputtelemaan ikkunaa ja kirjoittamaan pienen muistutuksen liikennesäännöistä :)
Miten olet tarkastanut se "uuden autosi" nopeusmittarin näyttämän? Kyllä uusissakin autoissa nopeusmittarit SÄÄDETÄÄN näyttämään hiukan liikaa, mutta määrä voi olla vähäisempi kuin vanhoilla autoilla. Virhe lisääntyy renkaiden kuluessa ja vaihtelee rengaspaineiden mukaan. Minulla on pari vuotta vanha auto ja olen tarkistanut sen nopeusmittarin virheen navigaattorilla joka näyttää todellista nopeutta koska nopeutta ei mitata renkaiden pyörimisestä vaan satelliiteista. Minullakin nopusmittari näyttää melkein 10 km/h liikaa n. 80 km/h nopeudessa.
- ei ilmapallo
Tarkista vielä kirjoitti:
Miten olet tarkastanut se "uuden autosi" nopeusmittarin näyttämän? Kyllä uusissakin autoissa nopeusmittarit SÄÄDETÄÄN näyttämään hiukan liikaa, mutta määrä voi olla vähäisempi kuin vanhoilla autoilla. Virhe lisääntyy renkaiden kuluessa ja vaihtelee rengaspaineiden mukaan. Minulla on pari vuotta vanha auto ja olen tarkistanut sen nopeusmittarin virheen navigaattorilla joka näyttää todellista nopeutta koska nopeutta ei mitata renkaiden pyörimisestä vaan satelliiteista. Minullakin nopusmittari näyttää melkein 10 km/h liikaa n. 80 km/h nopeudessa.
Rengaspaine ei vaikuta nopeusmittarin virheeseen.
- Kyllä vaikuttaa
ei ilmapallo kirjoitti:
Rengaspaine ei vaikuta nopeusmittarin virheeseen.
Rengaspaine vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään. Jos renkaissa on alipainetta, renkaan säde ja samalla laskennallinen ympärysmitta pienenee ja nopeusmittari näyttää hiukan liikaa.
- ei ilmapallo
Kyllä vaikuttaa kirjoitti:
Rengaspaine vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään. Jos renkaissa on alipainetta, renkaan säde ja samalla laskennallinen ympärysmitta pienenee ja nopeusmittari näyttää hiukan liikaa.
Jotta tuo olisi mahdollista, pitäisi vierintäkehän pituuden muuttua. Se taas edellyttäisi rakenteen venymistä painetta lisättäessä, koska muuten rengas halkeaisi. Onhan se kumia joo, mutta ei näytä kovin venyvältä tavaralta. Ja sisällä on metallikudokset.
Muodonmuutos kyllä tapahtuu. Korkeaprofiilirengas kuluu enemmän keskeltä jos painetta on paljon. On kuitenkin näköharha että halkaisija olisi kasvanut. Kulutuspinnan keskilinjan pullistuma johtuu renkaan sivujen pullistumisesta, jotka vetävät kulutuspinnan sivuja kohti vannetta.
- paljon ajanut
"Pikkupojat" aikuisen miehen kropassa uhoaa. Olette niin täynnä itseänne, että mm. vilkun käyttö on unohtunut käsite. Kuvittelette olevanne teiden kingejä,mutta aika poloisia olette. Ylettömällä kaahailulla pääsee enneaikaiseen hautaan,mutta valitettavan usein viette sinne viattomia sivullisia mukana. täytyyhän sitä jossain saada uhota.
- ei kiirettä
"Pikkupojat" aikuisen miehen kropassa uhoaa"
Nyt loukkaat pikkupoikia, sillä hekin ovat fiksumpia mitä tämän palstan uhoajat. kyl poja vilkui käyttäs,mut ko ne lampu on pudonnu tievarsille jostai syyst, kolhine autoos ja muitte.
- hyvää matkaa
jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä että et uskalla ajaa tai sinulla on suorastaan pakonomainen tarve kaikeen turvallisuuteen liittyvään ajatteluun kuten sillä eräälläkin vasemmistolitton naispuolisella liikenneministerillä joka heittelee niitä päättömiä kommettejaan melkeimpä jokaviikko julkisuudessa milloin liikenteen verotuksesta milloin mistäkin,mutta itseasiassa niillä puheilla eikä autoilijoiden kohtuuttoman kovaa verotaakkaa nostamalla ei liikkenneturvallisuutta yhtään paranneta,sillä tiestöä pitäisi kaikenkaikkiaan parantaa ihan koko maassa eikä pelkästään siellä etelä-suomessa.Ja sitäpaitsi voithan kulkea vaikkapa junalla tai linja-autolla:) näin talvisin myös suksilla tai potkukelkalla:)
- Vihainen kansal
Jokainen huolehtii vain omista asioista ! Sinä et voi alkaa kansanpoliisiksi, koska silloin ollaan heti törmäyskurssilla sekä henkisesti, että fyysisesti.
Älä provosoi äläkä provosoidu. Jos näet valottoman tai puolivalottoman auton tai sillä on pitkät päällä, niin silloin kaikki on hyvin koska näet ne. Pitkien tapauksessa ohjaa varovasti katse oikealla tien reunaan. Vastaantulija menee nopeasti ohi.
Vetäydy. Kyllä vastapuoli jossain vaiheessa huomaa oman älyttömyytensä ja rauhoittuu, jos häntä ei "häiritä" ! - mustang gt
Olympiavolkkarilla on pakko päästä ohi.
- Hidastelijat linnaan
Vitun KOTIPOLIISI ! Myy autosi ja kulje yleisillä.
- fgiuuigjgbgujk
Jouluruuhkassa useampikaistaisella kaupunkialueella suoraan ajavien kaistalla Toyota Avensis 2002-2009 pysähtyi keskellä risteystä ja kääntyi vasemmalle muista piittaamatta kuin yksinään olisi ollut liikkeellä, ihme että ei pelti kolissut, aineksia olisi ollut vaikka kymmenen auton vaurioitumiseen O_O
Olin itse seisomassa risteyksessä punaisissa valoissa joten näin tilanteen silmieni edessä, täytyy vaan kehua muiden kuskien reagointikykyä yllättävään tilanteeseen. - Töikseen ajava
Kiilailevat mulkut ärsyttää eniten, jos on onnistunut saamaan velkarahalla alleen auton, jossa saattaa olla enemmän nopeutta, kuin jollakin toisella sitä pitää testata jarruttelemalla selkeästi alle sallitun nopeuden ja jos joku erehtyy ohittamaan alkaa hiollitön kiilaaminen.
Näitä mulkkuja löytyy etenkin sukurutsan saastuttamasta Pohjois-Karjalasta.
Kun tuppukylään on saatu vihdoin pätkä nelikaistaista tietä, nämä peräkammaripojat ajelee töikseen tiellä häiritsemästä muuta liikennettä.
Mutta onneksi on olemassa rekisterikilpi, josta saa selville missä mulkku asuu. Sinne vaan ja testaamaan uudelleen kenellä on enemmän suorituskykyä.
Kummasti löytyy tippaa silmäkulmaan näiltä koviksilta kun hieman riepottelee pitkin tantereita.- Turhaa uhoa
Pitääpä tulla ihan kiusalla törttöilemään eteesi. Minua et löydä rekisteritunnuksen perusteella.
- ystävällinenyvo
Minä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, törkeiden tyyppien tahalliset liikennevirheet ilmoitettaisiin rekisterinumerolla poliisiin tietoon, tekivät ne näille mitään tahi ei. Törkeät tyypit ovat maanteillä ne, jotka kuvittelevat että heillä on lupa ottaa omat liikennesäännöt esiin ja tehdä teillä mitä lystäävät.
Jos kaikki häärivät teillä miten sattuu, on joka Jumalan luoma onnettomuudessa usein osallisena. Sitä varten ne liikennesäännöt on luotu, että niitä noudatetaan, myös nopeusrajoituksia. Vahinkoja aina sattuu mutta nämä tyypit yleensä nostavat tassua toiselle kiitokseksii ja ilmoittavat että tulivat tilanteeseen vahingossa noudattamatta sääntöjä.
Sillä, minkämerkkisellä autolla kukin on liikkeellä ei ole mitään tekemistä sen nopeuden kanssa. Kyllä pienet punaiset kotterotkin aina siihen sallittuun nopeuteen yltävät, Suomessa kun ei taida saada missään ajaa yli 120 km/h. Nopeus ei tee teiden kuninkaita vaan se, kuinka kohteliaita ja taitavia kuskeja ovat. Hyvän ja taivan kuskin tuntee siitä että ajelee noin suurin piirtein sallittua nopeutta, pitää hyvät ajovälit, käyttää ajoissa vilkkuja ja nostaa sitä kättä ylös kiitokseksi jos edelläajava vaikkapa tekee ohituksen toiselle helpoksi tai päästää sivulta eteensä.
Meillä täällä Espoossa ja Helsingissä on luvattoman paljon kuskeja jotka ovat saaneet ajo-oppinsa ja korttinsa jossa "perähikiällä"; vilkkuja ei käytetä tai käyttö on unohtunut kokonaan, ajetaan ylinopeutta aina ja kaikkialla, työnnetään se auton nokka väkisin eteen, käännytään suojatielle surutta, punainen väri on ärsyke kuin härkätaistelijan viitta. Ja lopulta se, että kun kaupunkilainen on pysähtynyt suojatien eteen niin nämä tollot viuhahtavat viereiseltä kaistalta ohi. Nyt siellä sekoilee jo toisen polven "lähin naapuri on kilometrin päässä" autoilijoita, siis isänsä opettamia ja esimerkkiä seuraavat leuhkat.
Olisinkin sitä mieltä tuon ilmoittamisvelvollisuuden lisäksi, että kaikki muut paitsi uusmaalaiset joutuisiva tänne muuttaessaan ajamaan Helsinkikortin. Sitä kautta saataisiin samalla puututtua liikenneraivoon joka koulisi hieman näitä nuoria sonneja jotka täälläkin mahtailevat autoillaan, sillä kyse ei ole autosta vaan siitä että noudattaa lakia.- Voi ku voiski nostaa
tassua!et ei olisis tapahtunu ja niin moni mullan peitos!nopeudel tai merkil tai ylensäkää säännöil ei ole mitään merkitystä UHREIL! ne ei hyödy siitä et ovat olleet oikees,ku makavat raatona! ja ainu oikee opetus on kunnioita isompaasi liikentees,äläkä kunnioita turhia säntöjä!
- Parannus tarpeen
Koikeilepa ilmotella niitä töppääjien rekisteritunnuksia poliisille. Melko pian siellä opitaan että taas se tyyppi soittelee ja muistilappu lentää roskikseen.
JOKAISELLE tekisi terää kerrata liikennesääntöjä eikä vain "maalta tulleiden". Takavuosina ajoin ahkerasti liikenneajoissa mestariluokassa ja siinä sai todellisen tehokuurin liikennesääntöjen opiskeluun. Kun ajokorttisäädökset muuttuvat 19.1.2013 ja kaikkien ajokortit muuttuu määräaikaisiksi, ajokortin uusimisen perusteeksi pitäisi vaatia uusi inssiajo joka kerralla. Siinä 15 vuodessa ehtii säädökset muuttumaan ja oma ajotaitokin ruostumaan tai asenteet vääristymään.
- pelimies7
minä se vaan ajan mersulla kaikkien ohi rallimies
- perseenhaju
Nuorempana tuli kardaanivetoisella lukkoperäisellä autolla mentyä kylkimöyryssä mutka jos toinen.
Nykyään en ajele autolla ehkä kuin kesäisin, sillä se on niin kallista Suomessa. Nuukus rahabisneshommat ovat ottaneet vallan mielessäni. Vanhalla autolla ja megasquirt moottorin-ohjauksella on mukava ajella kesällä jos saa katsastettua tai tekee mieli. - Ärsykekynnys
Orjallinen nopeusrajoitusten mukaan ajeluko se tekee liikenteen turvalliseksi. Eiköhän turvallinen tilannenopeus ole kuitenkin se tärkein. Kaikki kun sen hallitsisivat niin nopeusrajoitusmerkit voitaisiin nostaa kokonaan pois. Liikkuva poliisikin voitaisiin siirtää kunnon poliisitöihin.
- Voi ku voiski nostaa
Ikinä et tule näkemää päivää et ,hyvä rahastus poistus ku se on sinne luotu sitä varte,ei turvallisuude ku rahan takia!niin se vaa on.
- turvavälit kunniaan
Itse ainakin jarrutan aina puskurissaroikkujille paniikin. Pari kertaa tullut ruttua, mutta mikäs sen hauskempaa jossei minnekään kiire. Jos takana ei kaskoa niin melkoinen vitutus kuskin naamalla :)
- Todellaki
kannataa,vai kuinka kauan?ajatteles uudestaa jos siel kopas jotain löytyy!
- Luonteva käytös
Hyvä ystävällinenyvo.
Melkein kaikilta kirjoittajilta täällä kortti pois. Liikenne ei ole mikään taistelukenttä. Siellä pitää olla liikkeelä ain erityistä varovaisuutta noudattaen. Turvallinen nopus on jonossa ajettaessa jonon etenemisnopeus. Turhat ohitukset pois. Suraavissa liikennevaloissa ollaan taas vierekkäin.
Liikenne on osa ihmisyhteisön elämää ja sielläkin pitää käytöstavat sujuvan yhteiselon vuoksi olla kunniassa.- Voi ku
näi olis! ainut taho mikä saanu riitelemää,on lain laatijat eihä sinua häiritse et kans kulkija ohittaa sinut turvallisest?ohittaako nykyään tolppien takia?en ole eikä monikaan muukaa ymmärtäny lakia ohitukses,vai ollaanko nykyää opittu ja joka vk saa kuul nokkakolarist! melke!Liikenne ei tule turvalliseks luomal lypsilehmi eli tolpii,vaa opettamal järkee mitä täs palikka mailmas ei näköjää arvosteta!niiku ohituksis,saat sakon ylinopeudest!MIKSI?
- ÄÄääääähhh.
Voi ku kirjoitti:
näi olis! ainut taho mikä saanu riitelemää,on lain laatijat eihä sinua häiritse et kans kulkija ohittaa sinut turvallisest?ohittaako nykyään tolppien takia?en ole eikä monikaan muukaa ymmärtäny lakia ohitukses,vai ollaanko nykyää opittu ja joka vk saa kuul nokkakolarist! melke!Liikenne ei tule turvalliseks luomal lypsilehmi eli tolpii,vaa opettamal järkee mitä täs palikka mailmas ei näköjää arvosteta!niiku ohituksis,saat sakon ylinopeudest!MIKSI?
Nämä sekopoltsiviesti pitää hypätä yli. Millä vehkeellä oikein yrität kirjoittaa niitä kun ovat noin sekavaa tekstiä.
- kypäräpää
Audimiehillä on kiire, ja joka paikkaan pitää päästä ensimmäisenä.
Muistelkaa munkkiniemen yliajoa, audimies... - ...
Itse siirryn keskelle kaistaa ajaan jos saksan turkkilaisten autolla aiotaan mennä ohi
- Stadilainen 5
Laki on laki ei mene säännöt böndien nuppiin kun ovat pelolla sonnanajossa voineet ajaa ilman rajoituksia.Syntyperäinen stadilainen ajaa aina sääntojen mukaan.
- Pensaa suonissa
Minä ajan aina keskimmäisellä kaistalla, se on yleensä aina tyhjin. Josku talvella se on kyllä huonommin aurattu, mutta sitten minä pudotan tilannenopeutta. Aina olen ehtinyt ajoissa perille. Kukaan ei myöhästy omista hautajaisistaan. Hyvää päivänjatkoa kaikille hellakoukuille!
- Voi ku voiski nostaa
kukaan ei tosiaan myöhästy omist hautajist!,tilannenopeuden käsitys on monel kuskil päi perset,ku vaa uskovat sallittuihi ettei saa sakkoja!
- anteeksi pyydellen
Kun kerran kuski valitsee autonsa oman käyttäytymisen mukaisesti olisi hyvä tietää mihin merkkiin se aikoinaan saabismia sairastanut on nyt tykästynyt
Tietäisi väistellä. - aina 10km/h ylinopeu
Jos nopeusrajoitus on 30 km/h ajan 40 km/h jne. ja todellinen nopeus on 35 km/h ja ei tule sakkoa enkä ole tientukkeena. Ärsyttää naama kiinni tuulilasissa ajavat naiset, jotka ajaa alinopeutta. Tänäänkin joku ajeli 50 alueella 20 km/h, älytöntä. Jos pelottaa niin jääkää kotiin!
- sujuvaa liikennettä
Onhan noita törppöjä, ajavat 50 alueella 30 kmh,,,80 kympin alueella ehkä 68-72,,, varaavat jonossa itselleen kolmen auton tilan,,, lähtevät valoista niin että juuri itse ehtivät vihreällä läpi, työntää tekisi mieli monta kertaa. Hattupäiset ovat pahimia, ei tule hommasta mitään, oli sitten mies tai nainen, kortti pois liikenteen haittaajilta
- aina 10km/h ylinopeu
Juuri näin. Joka päivä helsingin ruukissa ajallessa kyllä näkee noita kolmen auton paikan jonossa itselleen varaavia. Joka paikka aivan tukossa neljän jälkeen ja muutama itsepäinen hölmö ei joko tajua tai on niin itsekäs, että pahentaa ruuhkaa varaamalla kymmeniä metriä itselleen sitä tilaa jonossa. Turvaväli taajamassakin sitten varmaan tarkoituksena.
- Realisti65
Suomalaista rohkeutta on uskaltaa ajaa autoa ja uskaltaa juoda viinaa. Muuten sitten ollankin pelokkaita ja arkoja metsäläisiä.
- 9087647308774123
Hei vaan te kaikki hurjapäät ja "minulla on oikeus" -ihmiset!
Mulla on ollut kortti vasta muutaman vuoden ja kyllä, siellä tiellä ajelen minäkin. Ja kuulkaas, ihan samoilla oikeuksilla kuin tekin. Ajelen itse harvoin motarilla ja aika harvoin on tullut ajettua huonoissa keleissäkään.
Teidän mielestänne minun pitäisi ajaa lumisateessa ja huonolla näkyvyydellä 125 km/h ja jos en aja, niin olen tukkeenanne. Koska teitä arsyttää, että ajan 80-100km/h, ohitatte minut mahdollisimman prinsessamaisesti kiilaten suoraan eteeni tarkotuksella. Jos suositus on vaikka 60 km/h, rajoitus 80 km/h, niin te ajatte 98 km/h. Koska kyllähän te jumalauta osaatte, kankkusen sukua, vähintään, eikös?
Minä en oikeastaan välitä _teidän_ hyvinvoinnistanne, mutta vällitän kyllä monista muista tienkäyttäjistä. Siksipä ajan juuri sen mukaan, kun tiedän itse autoni hallitsevani.
Tiedoksi teille maanteiden ritareille, kaupungissa on vihreät linjat. Teidän kaahailunne takia, minunkin ajoni keskustassa muuttuu nykyväksi kaasuttelu/jarruttelunykimiseksi. En yhtään ihmettele, että teillä on vähän hermo kireänä. Koettakaapa joskus ajaa kaupungin läpi sitä noin neljääkymppiä ja, ah, kyllä, siitähän pääsee läpi ilman jarruttelua!
Vai onko se kenties teistä vähän liian tylsää, kun ei tarvitsekaan muuta kuin rennosti huristella?
Tänäkin jouluna moni sadattelee näitä huonoja kuskeja, ja omia oikeuksiaan sairaalassa.- Kerää kokemusta
Vihreässä aallossa ajamalla pääsee todellakin pysähtymättä läpi monistakin valoista. Mutta kun ne on esimerkiksi Helsingissä säädetty bussien hitaamman nopeuden mukaan niin hitaasti ajaen aallosta pääsee läpi vain ensimmäinen ja ehkäpä pari kolme seuraavaa autoa.
Ehkäpä sinustakin tulee aikanaan kokemusta (oma ajokokemukseni vajaa 50 vuotta) saatuasi parempi ja rohkeampi kuski.
- eskoeee
esko e ajaa aina nopeusrajoituksien mukaan ei ole kaahari vaikka on audi alla
- faarao
alotus on provo
- 100000km/v. ajava
Ärsyttää nämä ohittajat, jotka palaavat takaisin kaistalleen juuri ohitetun auton eteen ja heittävät tuulilasiin kaiken loskan, moskan ravan ja muun töhnän mitä nyt tiestä lentää, kun voisivat ajaa pidempäänkin vasenta kaistaa ja palata kaikessa rauhassa takaisin kaistalleen ja mennä menojaan.
En minä muuten ohittajista piittaa, sillä ajan itse hieman yli nopeusrajoituksen, joten ohittajan kortti se lähtee, ei minun. Oman tuulilasin ja ajovalojen puhtaudesta olen enempi huolissani.
Muutenhan liikenteessä on vaikka kuinka kaikenlaisia riemu-idiootteja, jotka ohittelevat risteysalueilla, eivätkä välitä keltaisista viivoista mitään. Olen kuitenkin ottanut asian siltä kannalta, että luonto hoitaa tälläiset pois geenivalinnanalla, olen jopa kerran päässyt todistamaan tälläistä tilannetta, kun ohitusta yrittänyt auto meni kylki edellä maasturin keulaan ja kaikki tässä ohittavassa autossa kuolivat heti. He ja heidän geeninsä eivät aiheuta enään heidän osaltaan ihmiskunnalle ongelmia.
Pari kertaa olen nähnyt, kun tälläinen ylinopeudella ohittaja kouheltaja on kaistalle palatessaan jatkanut matkaa joko pellolle (viimeksi Paimelassa) katon kautta kerien taikka tienlaidassa olevaan pylvääseen (Vantaalla). On muuten uskomattoman hyvä näky ja tulee aitoa vahingoniloa pintaan, kun keneenkään ei satu ja auto vaan menee täysin romuksi! - kusipäät pois
toivottavasti poliisi noukkii kaikki nuo kusipäät talteen liikenteestä!!
- bemari naikuski
Jännä juttu jos ajaa audil ni on juppi... kuin se autonmerkki määrää millainen kuski sitä ajaa??
Ja lisäks jos nopeusrajoitus on 50 km / h, on syytä ottaa huomioon mittarivirhe, joka löytyy jokaikisestä autosta.
Kyllä se sitä on jos ei muuta uskalla / osaa autolla ajaes kuin kytätä kuin muut ajaa niin todellakin viisain käyttää julkisia kulkuneuvoja tai pysyä kotona.
Kuten tossa useimmista kommenteista luin (en jaksanut läheskään kaikkia tavata koska useimmissa keskityttiin vain nimittelyyn), niin huomattava alinopeus aiheuttaa juuri ohitustilanteet.
Esim jos 100 km/h ajetaan vain 80 km/h... niin tasan siitä nönnöttäjästä ohi mennään.
Sanosin että suurempi ongelma liikenteessä on vain ne kännykkään puhujat, koska silloin ei enää välttämättä huomio ole täysin liikenteessä, samoin kuin turhan pienet turvavälit.
Mut jokainen kai voi katsoa ite peiliin ja miettiä kuin ite ajaa.- Ei provosoiduta
Kännykkään ei tarvitse (eikä saa) puhua ajaessa. Kun on kunnollinen auto (saksalaismerkkiä mutta ei Audi) niin puhelin saa olla laukussa tai taskussa ja puhuminen sujuu autoradion kautta ihan kuin puhuisi vieressä istujan kanssa. Joitakin auton toimintojakin voi ohjata puheella.
Noista uhoajista ei kannata polttaa hihojaan. Menköön menojaa jos on kiire. Kyllä se kiire loppuu kun kerää muutaman ylinopeussakon ja poliisi ottaa kortin pois. Kortti lähtee laakista jos kaahaa tarpeeksi rajusti.
- 3+6
itselle on tainnut vaan kerran olla lähellä ettei ois tehny mieli kurvasta erään kuskin perään kun eräänki kerran vastaantulevan takaa päätti joku tollo mönkijällä lähteä ohittamaan nii että hyvä ettei keulassa ollut, kun ei meinannutkaan ohi keretä..!
Itse vaan olen toki varovainen liikenteessä, mutta se johtuu siitä että olen todistanut kuinka pieneen kasaan auto voi mennä kun sen rekan keulaan reipasta 100 täräyttää.
Enkä voi ymmärtää sitä että sillä autolla pitää leikkiä ja samalla vaarantaa muut tielläliikkujat... - elossa vielä
Onhan noita audeja ja mersuja ollut ,on ollut elämässä vajaat 200 eri autoa perseen alla eikä ole vielä henki mennyt,mut sanon vaan et kyl toisilla ottaa päähän kun vetelee uuden karheilla koslilla meneen ja toiset yrittää tulla perässä vanhoilla museoautoilla,mut silti miksi aina morkataan esim .Audi kuskeja,hyppää audiin ja vetele sillä niin näet ja koet miten se pysyy tiellä ja on hyvä ajaa ja hyvät kyydit .Pari talvee sitten ajelin audilla ja nyt ottaa päähän kun menin myymään turvallisen ja varman ,lämpimän talviauton jossa mittarit suht kohillaan ja ajoneuvo menee mihin käskee.Mersut ruostuu silmissä nykyään en ottais vaikka sais puoleen hintaan .Ajotavoista sen verran et olen tiellä pysynyt sen jälkeen kun kävin kolme eri kertaa katollaan ja henki riepu katkolla oli yhdessä tapauksessa kun nukahin rattiin ja meni auto lunastukseen,vain turvavyö pelasti nuoren pojan hengen silloin ,roikuin katollaan kiitävästä autosta ulkona turvavöistä kiinni ja jalat oli tuulilasin ulkopuolella eli jos ei vyöt pitänyt olisin jäänyt alle ja puristunut kuloiaaksi kun auto liukui katollaan vielä asfaltillakin.Jalat meni hiukan rispaseksi ja asfaltti ihottumaa tuli,niska oli viikon niin jäykkä etten voinut muuta kuin istua paikallaan ,mut en mennyt lääkäriin ,vaan ohiajavan kyydissä kotiin ,käskettiin mennä mut sanoin mitä nyt pienistä kannattaa välittää,myöhemmin kyllä ajotapani muuttui ja olen ollut tiellä oikein päin en katollaan.Tavella vetäsin saabilla 135km vauhdilla katolleen 90 asteen mutkassa ja oli tuntematon tie ja se lennähti sinne mettään se kottero meni 10cm päästä männystä ,mut auto säilyi ajokunnossa kun oli silloin lunta vajaa metri,kyl kaveri säikähti kun oli vänkärinä kerkes tuumata vaan et nyt lähetään ..tultiin tielle niin ohiajava auto tuli melkein heti siihen ja sanoi vielä siinä renkaat pyörii mut iloseesti,mitenkäs te ...sanottiin et jos ei ollut lunta muniin asti niin kuolema olis korjannu pois.Saab oli lujapeltinen auto,jos oli alla nissan ei kirjottais nyt tätäkään viestiä.Itse nyt 20v myöhemmin ajaa normaalisti ,mut kyllä tympäsee ne ajajat jotka nyysää turhaan vajaata vauhia ,kun mittari virheet on kuitenkin aina sitä 5 enemmän kuin mitä ajat.Eli ajan itse aina rajoituksilla esim.50km ajan 55 60 ajan 65 ja 80 ajan 85/90km h eli mitä enemmän rajoitus sitä enemmän yli ajan eli 100km h ajelen 110km h koska olen huomannut ettei poliisi mies välitä siitä ,ja meno on sopivaa...Monesti ajelleet perässä ja vastaankin harva se päivä ,enkä ole sakkoja saanut kuin kerran elämässäni.25v kortti nyt ollutOlen vääntänyt niin moottoripyörää,henkilö,pakettiautoa kuin täysperävaunullista yhdistelmääkin ,raskaalla kun ajaa,toivoo et ei henkilöautomiehet hidastelis aina mäkiin vaan painais sitä kaasua enemmän.Hyvää uutta vuotta audikuskeille ,te ajatte kuin miehet ,saamme meki ajaa eikä viivytellä tienpäällä teille tulevia elintarvikkeita jotta te ette valita ,kaupassa ei ollut sitä ja tätä,.
- gernau
Juu, taksi tänään ylöjärvellä Kaiharin kyläkaupan kohdalla, olin kääntymässä vasemmalle, taksin vähä-älyinen kuski lähti ohittaan takanani ollutta autoa, mikä oli pysähtynyt suojatien eteen, vastaan tuli vielä auto n.50 metrin päässä. Pieni joulun ihme ettei mitään tapahtunut, kaikille umpitolloille sitä taksin ajo-oikeus annetaan! tämä siis tänään n.klo 11.40, taksi tummansininen ford Transit!
- tolloja1
eilen illalla joku asennevammanen pelle ohitti mut seljänperän lähellä ajoin 90km
tiellä 80km rajoitus
tämä pelle ajoi ohi ja alkoi jätättämään en enää iissä nähnyt koko autoa
ajoi yli 100 ja peräkärry oli perässä.
tämmöset aivovammaset pitäs saada pois tien päältä.
ovat kaikille hengenvaaraksi,
tällä kuljettajalla oli ajoneuvokohtainen rajoitus 80km sen määrää peräkärry.
mut aivovika kun on niin tällaisia sattuu Pienenä vinkkinä: kannattaa soittaa numeroon 112, kun näkee oikein räikeän tapauksen. Ottaa vaan rekisterinumeron ylös ja ilmoittaa hätäkeskukseen.
Poliisi korjaa kyllä häirikön tieltä pois, jos sattuu olemaan lähimailla.- blackadder
hätäkeskuksiin tulee 800 000 turhaa soittoa joka vuosi ja kaahareista ilmoittaminen jossain syrjäseudulla on yksi sellainen puhelu. jos lähin poliisipartio on tunnin päässä, niin tuskin poliisien kannattaa lähteä kaahareita haastattelemaan, vaan jäädä ratkomaan oikeita rikoksia. sitä paitsi landella on hyvät varoitussysteemit, meinaan, että kyllä siellä tiedetään, missä poliisi on, ja tieto välitetään baariin, jos joku on lähdössä kännissä sompailemaan kotiin. se on vähän eri touhu landella, koska jos lähtee taksilla ryyppäämään kirkonkylälle, niin se tulee aika heleveetin kalliiksi. siksi ne siellä välillä ajelee aika päättömästi. parempi vaan, että jos näkee kaaharin, niin antaa sen mennä, koska ei siitä tule muuta kuin hankaluuksia, jos sekaantuu asiaan, varsinkin jos se kaahari osoittautuu rattijuopoksi.
- Verokarhu?
Velkasia audi kuskeja vaan ahistaa niin pakko kaahata :) töissä on paha olla ja kotona odottaa ruma vaimoke ja puolijauhonen muksu niin kukapa ei kaahais? iltaoluselle kiire? mikäli kortilla on katetta :)
- Dadddymani
Vittu näitä Suomi kuskeja! Pitäis ottaa kortti pois näiltä saatanan teiden tukoilta, jotka aiheuttaa itse vaaratilanteita menemällä vastaantulijoiden kaistalle. Olen samaa mieltä punaisia päin ajamisesta,
Anna niiden poikien ajaa ja anna audikuskien mennä edelle, mene vaikka tien sivuun jos niin helvetisti pelottaa.
Vituttaa juuri tällaiset ihmiset mitä märisee joka vitun asiasta ja varmaan näyttää 40hm/h kylttiä sormella kun menee ohi. Vittu aja itse niin hahdollsimman turvallisesti ja mene vaikka tien sivuun jos pelottaa perkele.
Vittu kun vituttaa.- jäbä,
älä ragee
- Faktaa_
Tässä viestiketjussa on yksi henkilö, jonka kortti pitäisi hävittää ikuisiksi ajoiksi. Se olet sinä.
- tosionhommannimi
Ajelin vartioidun tasoristeyksen yli, hidastin ennen tasoristeystä ja takaani kaahasi bemari joka ohitti minut juuri tasoristeyksen kohdalla, erään kerran hidastin saapuessani hidastus esteelle minut ohitti ford paska, saapussani stop merkille minut ohitti samainen ford paska, hidastaessani 40 kohdalle saapussani bemari ohitti ja kaahasi reipasta yli nopeutta koko 40 ajan, toisen kerran samassa paikassa eräs perheen äiti ohitti minut toyotalla, saapuessamme 60 jälkeen 80 alueelle sama nainen ajeli 60 kymppiä ohitin hänet ja hän puisti minulle nyrkkiä ja näytti keskaria ja tyyttäsi ja vilkutti valoja jne... näitä riittää vaikka kuinka paljon melkein jokaiselle päivälle, on joka merkkiä merkkiä ja mallia..... Yritän ajella nopeuksien mukaan ja noudattaa rajoituksia, niin aina joku ajelee ohi ja ne on kaiken ikäisiä ja kumpaakin sukupuolta. Ja kaiken huippu on se että kun poliisi pitää ratsiaa nämä kaaharit ajelee kättä nostaen ohi siitä ja saavat jatkaa matkaa, mutta meitä jotka noudatamme rajoituksia, puhallutetaan, katsellaan renkaita jne.... joten missähän se homma piilee....
- Köyhillä on kiire
Kaahaa kuka haluaa, en jää kattomaan miten kävi kun rytisee.
- make9393939
Maltilla ajavat ovat niitä järjellä varustettuja yksilöitä joita on ikävä kyllä harvassa.Kaahailijoille ja muille pellehermannelle sanoisin että kannattaa lähteä aikaisemmin liikkeelle jos on niin kiire tai mennä johonkin yksityiselle tielle jossa ei muut ihmiset ole vaarassa runnomaan sitä velka bemaria sinne lepikkoon.Liikenne ei ole mikään kilparata jossa ajetaan aika ajoa ja ohitellaan.Teidänlaistenne idioottien takia liikenne kuolemia on niin paljon.Sitten on näitä tyhjä tie mutta se edellä oleva auto on pakko ottaa kiinni ja ajaa takaluukussa kiinni koko matka.Suurin osa ihmisistä ei ansaitsisi minkäänlaista ajo oikeutta koska ovat niin vitun tyhmiä että linja autokin on heille liian vaarallinen.
- rawpower1
kyllä nuo hurjastelijat ajaa yleensä bwm/audi/mesen ja opel paskoilla!!! luulevat olevansa vitun hyviä ajamaan. mutta kyllä se nuppi sitten punottaa sen jälkeen ku ajavat toisten päälle tai jotain.. niin että käy pahemmin.. jos joku pissis bmw kuski läsäyttäsi mun perään. ku ei se auto sitten millään mene suoraan näillä keleillä.. niin lupaan että se pentu ottaa sen jälkeen opiksi!!!!
- tierä häntä
Heh .. Kun täällä syrjemmässä asuu välttyy moisilta. 60km suuntaansa kauppamatkalla ei aina tule vastaan taikka takaa yhtään autoa.
Vaikka kokemusta ei olekkaan uskallan väittää, ettei automerkki sinällään käyttäydy huonosti liikenteessä. Hyvätehoinen ja kallis auto houkuttaa välillä hiukan revittelemään, eihän kukaan muuten huomaa, että henkilöllä sellainen on. Mitä iloa on komiasta autosta jos kukaan ei noteeraa, ei mitään. Sama ajaa litrasella micralla tai aygolla jos haluaa olla huomaamaton.
Ajokortin saa nykyään lähes kuka tahansa vaikka ajolupa ei ole välttämättä kaikille sovelias. Usein heikoimman itsetunnon ja hataran psyykkeen omaavat henkilöt muuttuvat ratissa kokonaan toisiksi eikä tämä ole riippuvainen automerkistä. - LS7 ProCharger
VAI OHITTI.....
Sinäkös se kytkyttelet kuudenkympin kahtapuolta, nopeusrajoituksen ollessa 80km/h ? Hyvälläkin kelillä!
Koita sovittaa se nopeutesi muun liikenteen rytmiin, kuten autokoulussakin neuvottiin!
Ja MUILLEKKIN seuratkaa sitä liikenettä siellä hieman kauempana edessä, enemmän kuin toljotatte pelkästään sitä nopeusmittaria ! - audimies
Audi täälläkin ja jos joku törttö hidastelee niin ohi mennään!
- perunat on jäässä
Mistä tiedät että tämä audi kuski oli juppi? Hän saatto olle vaikkapa KTM joka ostelee joka vuosi uuden audin ihan vaan sen takia kun pystyy.
- moskilääses
ajakaa vain rajoitusten mukaan , niin ei tule paha mieli kenellekään.
- Tupla kaasaritko?
Joku meni mun DX:stä ohi! Vittu, se oli varmaan joku Audi mulkku!
- 6-syl
Voi teitä pikkulapsia, miten voi ilman aivoja saada heilua liikenteessä. Teistä useimmat tarvii kunnon selkäsaunan. Itse ohittelen kun siltä tuntuu ja ei yhtään harmita kun minut ohitetaan. Kuvitelkaa, ei haittaa vaikka minut ohitetaan. Se on kai se itseluottamus. Itse ajan autolla millä pääsee todella nopeasti ohi.
- Olet lapsi sinäkin
6-syl kirjoitti:
Voi teitä pikkulapsia, miten voi ilman aivoja saada heilua liikenteessä. Teistä useimmat tarvii kunnon selkäsaunan. Itse ohittelen kun siltä tuntuu ja ei yhtään harmita kun minut ohitetaan. Kuvitelkaa, ei haittaa vaikka minut ohitetaan. Se on kai se itseluottamus. Itse ajan autolla millä pääsee todella nopeasti ohi.
Kai sitä tuollaisella vajaapyttyiselläkin koneella pääsee ohi kun oikein polkee.
- 858585
Ite ajelen pakulla ja kun menen just 85 joka ainut ajaa ohi !
omituista autoilua täsä maassa. - volkkarikuski
kyllä ottaa lanttuun noi audijupit kun ne menee jo bemareistakin ohi.
- A4 TFSi
Miksi toyota-terot aloittavat mielettömän valoshown, kun tällainen varakas ja sporttinen nuori kundi ajaa vauhdikkaasti ohi?
Tuovatko esille homosexuaalisuuttaan?
Minulla on muuten kivasti kiihtyvä Audi.- ...
Ihanko A4? Waaaaauuuuu.. Vaatii aika paljon varallisuutta? Vähän niin kuin brassailisi syövänsä hesessä mäkkärin sijaan.
Oikeasti, arvostus sakumerkkeihin on aika nollissa, tuollaisen nuhapumpun saa turkkilaiselta trokarilta muutamilla tuhansilla. Miksi ostaisin jonkun hieltä haisevan saksavessan, kun on varaa upouuteen japanilaiseen? Saat vissiin kivasti pildeä tuolla kamppeellasi? Vai ajeletko aanelosellas siwaan ostamaan lisää käsirasvaa.. - XC60 D5
Kateellisuus sen aiheuttaa, luuserit ei muuun pysty.
- Tieto ei osu
Ts. Olethan tietoinen tilanneajotaidoista. Jotkut kutsuvat niitä individuaaleiksi- tarkoittaa että tietyin ehdoin ajat paremmin siistimmin ja kunnioittavammin muita tiellä liikkujia kohtaan. Sellaisen kortin saa, kun tod.ajaa yhden talvisen kesärenkailla.
- jouni761
50km/h on alinopeus 50km/tuntirajoitusalueella.Katso peileihinkin välillä.Aja mittarin mukaan 60km/tunnissa kelistä riippumatta.Näin liikenne on paljon jouhevampaa.kaikkein vaarallisimpia kuskeja ja vaaran aiheuttajia on juuri nuo tasan nopeutta ajavat hidastelijat.Pakottavat vaarallisiin ohituksiin!
- joooo........
komppaan jounia...
- mf130
joooo........ kirjoitti:
komppaan jounia...
joopajoo ajoin masseyfergusonilla kouvolasta ristiinan syrjäkylälle meni aikaa 4 tuntia tauko,hyvin kerkesin
- ensiaputaito
ollaan vaan ylitse muiden liikenteessä olen 65-vuotias ensiaputaitoni onneksi aika hyvä, vielä olen näitä kaahareita autellut aika paljon täällä uhotaan mutta kun nopeusrajoituksia noudattava saapuu paikalle apu kelpaa riitely palsta tämä on
On liian paljon niitä pölöjä, jotka järjestävät varsinkin liukkailla vaaratilanteita, etteivät osaa ryhmittyä. Vasemmalle käännyttäessä koukataan oikean kautta ja oikealle taas päinvastoin. Eivät ajattele muita, kun 10-20 autoa joutuu tämän määä, määä kuskin takia pysähtymään ryhmittättömyyden takia.
Ajan itse kuorma-autolla ja pystyn esim. oikealle kääntymään aivan tienvierestä samalla tavoin, kuin pikkuauto.- heijjjjjjjastin
Ai nyt vasta.
Monenmoista ihmeistä on autoni kohannut eteensä ja taakse. Ei vielä ole pelkoa tullut vaan ymmärrystä aivosolujen taakse. Kaikki ei osaa ajaa, ei vaikka niin luulee. Jotkut ylireagoi, pienempäänkin huuleen.
En ehkä, just sua tarkoita se lähempänänä lienee. Viiksee vilkun koskettaa lyhempää aikaa lienee. Het minut heti ohitat ja silti ääni suureen vaik en sua tarkoita, pääs kovimpana kuulee....
Yhes tääl me mennään kohinana suureen, yhteen ei me törmättäs se toivoin ois se suurein......sakko o vain rahhaa, pelti peltiä.
Pietään silmät päässä ja leikitään olevammme kuskeja....heijastin... - qeruw4qtg
Sadan rajotuksella maantiellä tultiin lapista niin tuli kartanovolvo ainaki 150km/h vastaan ja käänty etee löi liinat lukkoon koska tuli vastaan toinen. se vataan tullut oli samanlainen volvo ja vähän matkan pääs näin ku poliisi oli pysäyttäny sen auton
- ???????????
Mitä toi sönkötys tarkoittaa?
- Kaasun käyttö
Nykyautoilija kun ei edes pääse liukkaalla liikkeelle. Moottori vain huutaa ja pyörät sutivat vain syvempää kuoppaa. Eikö autokoulussa voisi opettaa oikeaa kaasun käyttöä ? No sitten kun lopulta päästään liikkeelle, niin pitää seurata muiden ajovirheitä niin , että oma valppaus herpaantuu. Edelleen kun kiihdytetään liittymästä suuremmalle tielle niin kaasua painetaan taas liikaa (etenkin takavetoiset) seurauksella, että auton oikea kylki kääntyy suoraan vastaantulevan keulalle. Seuraukset voi kukin arvailla.
- 4udi
Audi nopein bemarit jää tojot tientukkeina. ostakaa vaikka velaksi parempei autoja.
- datsunmummo
öö, 80 ja sadan nopeuksissa mikä peli alla vaan, jopa vanhalla datsunilla pääsee riittävän kovaa
- Kimi_66
Osta sinä auto jolla pääset eteenpäin liukkaalla liikennevaloista, ettei tarvitse takana odotella, et jokohan se nyt pääsis eteenpäin. :D
- ÄÄOOO
Peesatkaa vaan "TEUVO,maanteidenKING" tyyppisiä idiootteja.
- urautumaton
nää on mielenkiintosii nää urantekijät. suurin osa autoilijoista. kohta kun tulee vesisade niin ne saa maistaa omaa lääkettään ha ha. kaksi senttiä lunta ja kaksi autoa niin uran tekeminen alkaa....varsinkin nastarenkailijat vois ajaa eri linjoja niin nastat kuluttaa sen lumen ja jään pois. ettei sitten tarvi itkeä että voi voi miten pahoilla urilla tiet taas on !
- uyt7f6
Arat autoilijat eivät uskalla ajaa umpilumessa kun tarvitaan enemmän ajotaitoa etttä auto pysyy näpeissä. Lumiurassa ajaminen on helppoa ja nopeaa.
Kummallisinta on se että keväällä enemmän liikennöidyillä valtateillä ne kulumisurien raideväli on leveämmät kuin henkilöautolla. Ovat "kummallisesti" kuorma-auton raidevälin levyiset vaikka kuorma- ja linja-autot eivät yleensä käytä nastarenkaita.
- mies kaupungista
Pahimpia vaaranaiheuttajia ovat rekat. Ne lähtevät ohittamaan 80 km/h alueella vakionopeussäätimellä ja navigaattorilla varmennettua tasan 80 km/h:a ajavaa henkilöautoa ja sitten kun rajoitus vaihtuu 100 km/h;ksi ne ovat tien tukkona.
Moottoriteillä nämä teiden dinosaurukset ohittavat toisiaan kilometritolkulla kun nopeusero puuttuu. Silti vasemmalle kaistalle pitää tunkea vaikka väkisin kesken yhtenäisen jonon.
Pk-seudun pahimmat törttöilijät kuljettavat busseja ja ratikoita. Katsokaapa nopeuksia ja muun liikenteen huomiointia. Bussinkuljettajani on saanut enemmän liikennesakkoja ja aiheuttanut enemmän onnettomuuksia kuin minä, vaikka ajosuoritetta hänellä onkin vähemmän.
Liikenne sujuu kun toimii kuten muutkin. Jos olet hidas kuin mopoauto tai traktori, aiheutat vaaraa liikenteessä. Hälytysajoneuvot ottavat suuria riskejä puikkelehtiessaan kaistojen väleissä.
Laatuautoilla ajavat jupit ovat teiden ritareita, joiden käyttäytyminen ei ole vaarallista vaikka sääntöjä ei aina pilkulleen noudatettaisikaan.- toinen kaupungista
Navigaattori ei ole tarkka nopeudennäyttäjä.
- Olet naurettava
"Laatuautoilla ajavat jupit ovat teiden ritareita"
Vähän meni pieleen, ne on ylimielisiä ruskeanreiänritareita. Selviävät ehjin nahoin, kun toiset väistelevät. - ???
toinen kaupungista kirjoitti:
Navigaattori ei ole tarkka nopeudennäyttäjä.
Miksei ole? Sehän laskee nopeuden satelliiteista ja näkee nimenomaan todellisen etenemisnopeuden. Virhettä voi tulla silloin jos yhteydet satelliitteihin pätkii ja ajonopeus vaihtelee runsaasti. Mutta jos ajaa tasaista vauhtia, näyttämä on melkoisen tarkka.
- Välillä maantiellä
Jotkut kuorma-autokuskit ovat laiskoja. Käyttävät rajoitinta vakionopeussäätimenä. Pidetään kaasu koko ajan pohjassa ja annetaan ruiskutuspumpun hakata rajoitinta vasten, ei tarvitse tuijottaa nopeusmittaria. Koska rajoitin saadaan säätää maksimissaan johonkin 87-88 km/h, siihen myös pyritään ja siksi todellista 80 km/h ajava jää jalkoihin.
Hitaalle ajoneuvolle on määrätty että pitää antaa tilaa ohitukseen väistämällä, hidastamalla tai jopa pysähtymällä. Kaikki eivät kuitenkaan muista tätä säädöstä.
Hälyytysajoneuvolle on annettava vapaa kulku mutta se on joskus ongelma. Kun hälyytysajoneuvo lähestyy takaapäin, hälyytysääntä ei kuule kuin viimetipassa ja kaikki eivät seuraa aktiivisesti peileistä taustaansa. Siksi joudutaan ajamaan kaistojen välissä ja luottamaan siihen että edestä tulevat näkevät paremmin vilkut. Eräs tuttu palomestari kertoi että hälytysääni hukkui totaalisesti kun ajoi kolmoskehää 170 km/h, siinä sitten joutuu pujottelemaan muiden autojen välissä jotka huomaa hälyytysajoneuvon vasta kun se meneee ohi.
Viimeistä lausettasi en allekirjoita. Auton laatu ei anna ajotaitoa, sääntöjen noudattamattomuus osoittaa ajajan "ritariuden" ja ajotapa on usein vaarallista. - toinen kaupungista
??? kirjoitti:
Miksei ole? Sehän laskee nopeuden satelliiteista ja näkee nimenomaan todellisen etenemisnopeuden. Virhettä voi tulla silloin jos yhteydet satelliitteihin pätkii ja ajonopeus vaihtelee runsaasti. Mutta jos ajaa tasaista vauhtia, näyttämä on melkoisen tarkka.
Satelliiteista pystyy laskemaan vain vertikaalisen matkan, mäkien vaikutusta se ei pysty huomioimaan.
Toisekseen eri navigaattorit näyttävät eri nopeutta, minulla oli kolme navigaattoria kytkettynä tre-hki matkalla, suurimman ja pienimmän näyttämän ero oli 5 km/h.
- Velaton Ford
Nämä Audit ovat aina jonkun rahoitusyhtiön omistuksessa, kun olen lähettänyt rekisterinumeron Liikenteen turvallisuusviraston palveluun paluuviestistä katsoakseni kuka kukin hullu tiellä iikkuja oli.
VelkaAudeilla ja -Bemareilla ne näkyy koheltavan. - A_6
Taitaa olla hyvä asua Keski-Suomessa, koska olen hyvin vähän nähnyt tässä ketjussa kuvattuja tilanteita. Ajan keskimäärin 50.000 km vuodessa ympäri Suomea.
Eniten minua harmittaa liian lähellä perässä ajavat. Ajan 3-4 km/h yli rajoitusten ja yleensä se riittää, mutta joskus joku jää perään roikkumaan, jotain syystä. Ei mene ohi. Miksi?
Tässä ketjussa on mielenkiintoisia ja huvittavia kommentteja automerkeistä.
Olen ajanut Fordilla, Mazdalla, Skodalla, VW:lla ja nyt Audilla. Audissa laatu tuntuu ja näkyy ja loistavat ajo-ominaisuudet tekevät ajamisesta miellyttävää ja turvallista.
Menen ohi jos joku ajaa hitaammin enkä provosoidu jos joku menee minusta ohi.
Malttia tien päälle ja näihin kirjoituksiin! - vappumies1
HV kaikki autoilijat!!!!
- I hate poor people!
Eikös se katsastusasema oo teidän persaukisten kokoontumispaikka :)
Terveisin Porche kuski! Ja ajan lähes aina nopeusrajoitusten mukaisesti mutta aika usein rupeaa vituttamaan ne ihmiset jotka ajaa 80 alueella ensin 60-70 sitten ohituskaistalla kiihdyttää sinne 100 km/h! Niin pakkohan siinä on painaa kaasua että pääsee ohi!- Oreio
Olen yksi poor ja olen katsastanut sakemanniromuni joka vuosi. Olet siis yksi niistä ylevistä joiden ei tartte katsastaa Porcheaan? Kopioitko kenties eräässä TV-ohjelmassa esiintyneen ökyFord tyypin tapoja? Katsastus on vain köyhille, te ökyt voitte paahtaa yksillä leimoilla vaikka hautaan.
- 35v
ajan yleensä rajoitusten mukaan ja ajattelen ohittajat maksaa siitä ilosta että saavat ajaa minusta ohi! Kaikki autot imaisevat enemman polttoainetta ohitustilanteessa, tätä ei ohitajat ajattele. Yksi nautinto minulle lisää
- ex- e39 M5 400hp
Koittakaa joskus pellet diesel Fordienne ja Volkkareidenne sijaan oikeasti tehokasta autoa maantiellä. Omistin kolmen viime vuoden ajan Bmw M5 ja kulutti kyllä maantielläkin helposti yli 10l/100km mutta voin sanoa että oi sitä tunnetta kun pienempi vaihde sisään ja ohi pääsee vaikka kolmesta rekasta kun ei autoja tulossa vastaan. Ja ne murinat! Seuraavan käyn hakemassa keväällä Saksasta, se onkin sitten astetta härskimpi M5 e60 507hp kun alkaa jo suht edullisesti saamaan tuotuna. Uutena nämä semmoset 150 000 . M5 ja muillakin tehokkailla Bemareilla maantieajo on yhtä juhlaa eikä tarvi miettiä kiihtyykö ohituksessa tarpeeksi ripeesti vai ei.
- Turhaa pullistelua
Mitä tuollaisella tekee Suomessa? Aivan selvä egonjatke ja tietenkin takaluukussa pitää olla jokainen tyyppimerkin kirjain ja numero tallessa että ohitettu näkee että tässä mennään sakasasta halvalla ostetulla malmikasalla. Pikkubemarillakin pääsee ohi Suomen nopeusrajoituksilla.
- Kielletään rikokset!
Mulla on hei hyvä ehdotus: Kielletään liikennesääntöjen rikkominen niin ongelma ratkeaa!
Liikenteessä on aina tietty prosentti ääliökuskeja. Niiden olemassaolo pitää tietää ja ottaa tilanteissa huomioon. Edes valvonnan lisääminen ei tätä asiantilaa korjaa, sillä sama sankari voi todistettavasti jäädä samalla tiellä kolmessa peräkkäisessä nopeusratsiassa kiinni.
Asennevammaisten olemassaoloa voi päivitellä ja asiasta kiistellä vaikka maailman tappiin. Se ei muuta mitään. Ehkäpä autoihin pitäisi asentaa enemmän kameroita, joilla ääliöiden temput saisi dokumentoitua rekisterinumeroineen jollekin Suomen ulkopuolella toimivalle palvelimelle... - kortti 45v
Mikä olisi teillä tilanne tällä hetkellä nykyajan kalustolla jos ei olisi nopeusrajoituksia ollenkaan? KAAHARIT olisivat kuolleet aikoja sitten.
- kortti 45v
nimi merkille kaasun käyttö
jos autoa kaasutetaan ja renkaat sutivat tyhjää , kuski on kuuro eli ei kuule auton ja renkaiden aiheuttamaa ääntä! - Kiri-kiri
Kantsii pumppailla nopeutta rajoitus /- 20 % ja kiihdytellä etenkin paikoissa joissa perääntunkijat voisi erehtyä yrittämään ohi, niin saa ajella rauhassa hermojaan menettämättä :)
- mittarivirhe
Onko totta ettei joku (aloittaja) ole koskaan kuullut termistä mittarivirhe? Jos ajat mittarin mukaan tasan 50kmh ajat todellisuudessa autosta riippuen ~39-45khm. Jos takaasi tulee auto jolla on navigaattori (josta näkee todellisen nopeuden) ja vakionopeudensäädin niin kyllä hän haluaa ajaa ohitsesi.
- Navimolo
Vttu että näitä navigaattorinalkuttajia pulpahtaa esiin koko ajan. Jos joku ajaa mittarin mukaan 50 km/h ja sun vtun navisi näyttää "vain" 45 km/h niin mitä sillä on MERKITYSTÄ? Kyttäätä varmaan koko ajan sitä stanan naviasi ja leikit jotain ihme poliisia stanan molo.
- Olet tosimolo
Navimolo kirjoitti:
Vttu että näitä navigaattorinalkuttajia pulpahtaa esiin koko ajan. Jos joku ajaa mittarin mukaan 50 km/h ja sun vtun navisi näyttää "vain" 45 km/h niin mitä sillä on MERKITYSTÄ? Kyttäätä varmaan koko ajan sitä stanan naviasi ja leikit jotain ihme poliisia stanan molo.
Suoraan sanoen vituttaa kun on ajanut jo kilometritolkulla kaikessa rauhassa vakionopeussäädin päällä ja sitten joku jää jalkoihin. Harvoin pääsee heti samaa vauhtia ohi, usein joutuu roikkumaan siellä perässä kurasuihkussa kun edellämenijä ei noudata määräyksiä ja helpota ohitusta. Joskus takavuosina ajoin paljon matkailuvaunuyhdistelmällä ja vedin tehokkaalla nelivetoautolla jolloin pystyin pitämään suurimman sallitun nopuden. Olin laittanut autoon tehokkaat paineilmatorvet. Kun sitten töräytin torvea tuollaisen hidastelijan takana (laki vaatii antamaan merkin ohitukseen lähtiessä) edellä menijä suorastaan hyppäsi tiensivuun ja antoi kiltisti tietä.
Harmittaako sinua kun et pysty ostamaan navigaattoria tai puhelinta jossa on sellainen? - Navimolo
Olet tosimolo kirjoitti:
Suoraan sanoen vituttaa kun on ajanut jo kilometritolkulla kaikessa rauhassa vakionopeussäädin päällä ja sitten joku jää jalkoihin. Harvoin pääsee heti samaa vauhtia ohi, usein joutuu roikkumaan siellä perässä kurasuihkussa kun edellämenijä ei noudata määräyksiä ja helpota ohitusta. Joskus takavuosina ajoin paljon matkailuvaunuyhdistelmällä ja vedin tehokkaalla nelivetoautolla jolloin pystyin pitämään suurimman sallitun nopuden. Olin laittanut autoon tehokkaat paineilmatorvet. Kun sitten töräytin torvea tuollaisen hidastelijan takana (laki vaatii antamaan merkin ohitukseen lähtiessä) edellä menijä suorastaan hyppäsi tiensivuun ja antoi kiltisti tietä.
Harmittaako sinua kun et pysty ostamaan navigaattoria tai puhelinta jossa on sellainen?Ei ole ongelma tuo laitteiden hommaaminen ja näin olen jo tehnytkin. Mutta se miten niitä käytetään, onkin aivan eri asia. Ja pitihän toi arvata: Vakionopeussäädin on aiheuttanut hermoromahduksen muun liikenteen seassa. Ei paljoa näy auttavan tehot ja nelivedot jos kuski on täysi höynä. Paineilmatorvet, ei jmalauta : )
- Väärin.
Aloittaja ei kylläkään maininnut miten ja mistä nopeutensa katsoi... Entäpä jos aloittaja onkin huomioinut mittarivirheen ja katsonut nopeuden esim. navista.
Mutta hyvät ihmiset älkää luottako sokeasti naveihin, ne eivät ole absoluuttinen totuus, edes nopeuden suhteen.
Ja, vaikka minkälaista tappelua ja nimittelyä täällä kohtaa, niin kyllä kaikki oikeasti kypsät, järjellä varustetut ihmiset huomioivat muita liikenteessä ja ajavat rajoitusten ja lakien mukaan kelin ja omien taitojensa edellyttämällä tavalla. Kiire on turhaa, jos ei pääse perille.
Auton merkillä ei ole väliä, vaan sillä mitä pääkopasta löytyy. Itse omistan auton, josta tehoja löytyy, mutta kun on ajotaidot ja pääkoppa kunnossa ei tarvitse elvistellä. Ajotaidottomat kypsymättömät pojat leveilevät olemattomilla ajotaidoillaan ja "hienoilla" autoillaan. Eiväthän he, jotka todella rakastavat vauhdin hurmaa, rallia (enemmän tai vähemmän) ammatikseen ajavat revittele maanteillä, ne hommat suoritetaan suljetuilla alueilla. Kasvakaa aikuisiksi, älkääkä tappako meitä muita tienkäyttäjiä. - Navimolo
Väärin. kirjoitti:
Aloittaja ei kylläkään maininnut miten ja mistä nopeutensa katsoi... Entäpä jos aloittaja onkin huomioinut mittarivirheen ja katsonut nopeuden esim. navista.
Mutta hyvät ihmiset älkää luottako sokeasti naveihin, ne eivät ole absoluuttinen totuus, edes nopeuden suhteen.
Ja, vaikka minkälaista tappelua ja nimittelyä täällä kohtaa, niin kyllä kaikki oikeasti kypsät, järjellä varustetut ihmiset huomioivat muita liikenteessä ja ajavat rajoitusten ja lakien mukaan kelin ja omien taitojensa edellyttämällä tavalla. Kiire on turhaa, jos ei pääse perille.
Auton merkillä ei ole väliä, vaan sillä mitä pääkopasta löytyy. Itse omistan auton, josta tehoja löytyy, mutta kun on ajotaidot ja pääkoppa kunnossa ei tarvitse elvistellä. Ajotaidottomat kypsymättömät pojat leveilevät olemattomilla ajotaidoillaan ja "hienoilla" autoillaan. Eiväthän he, jotka todella rakastavat vauhdin hurmaa, rallia (enemmän tai vähemmän) ammatikseen ajavat revittele maanteillä, ne hommat suoritetaan suljetuilla alueilla. Kasvakaa aikuisiksi, älkääkä tappako meitä muita tienkäyttäjiä.Hieno kirjoitus järjen käytöstä. Se ei vain oikeasti tahdo toteutua. Olen samaa mieltä siitä, ettei aloittajan ilmoittaman nopeuden absoluuttisella tarkkuudella ole todellista merkitystä.
Tämän "keskustelun" pohjalta on tullut minulle ainakin selväksi se miksi siellä hanurissa täytyy roikkua. 1960-70-luvun poliiseillahan oli sama tapa, kun mittasivat edellä ajavan nopeutta. Nykyään näitä himajepareita onkin sitten joka paikassa mittaamassa "todellisia" nopeuksia.
- Mutta kun että...
JOKA tuutista ne toitottaa että on huono ajokeli... lumipöllyää ja on liukasta ! Naivistisia varoituksia kun "toimittajina" ei muuta osata.
Ajoin 23....27/12 suomen päästäpäähän kaksi kertaa, yht 2600 km en löytänyt huonoa ajokeliä ollenkaan ??? Tosi on että lumipöllysi jossain mutta ei se keliä huonontanut. Lämpötilat vaihteli - 32 C ..... 2 C välillä, mutta ei ajokeli huonontunut missään vaiheessa. Mikä teillä "toitottajilla" on? Liikutteko itse ollenkaan moottoriajoneuvoilla? Vihreitä fillaristeja olette.... Lööppiretkuja. - mr. krav maga
Erinomaisen fyysisen kunnon omaavana ja kamppailulajeja harrastaneena voin sanoa että joku läski tai raivoava nisti luikero liikenteessä ei kauheasti pärjää jos meinaa käydä fyysiseksi liikennelakien kertaus... Eipä ole käyny kohdalle, mutta joskus kun uutisia lukee niin toivoisi että kävisi semmoisen kohdalle nuo uhittelijat, että loppuu se touhu siihen kertaan.
Kumma juttu on se, että ennen ajoin Vw Golfilla samalla tavalla kuin nykyisellä Audi A5, mutta silti vaan perässä roikkujia, valojen vilkuttelijoita ja jokunen keskisormeilijakin on kohdalle sattunut Audi aikanani. Tätä ei tapahtunut kun omistin Vw:n. Onko ajat vaan muuttuneet vai suomalainen perisynti eli kateus lisääntynyt?- SalliMinunNauraa
Miten voi olla kateellinen audille jollaisen melkein jokainen omistaa eikä ole mitenkään poikkeava näkönsä puolesta tuolla jokapäiväisessä liikenteessä??
- 36v harrastanut
Et taida olla kovin kummoinen kamppailulajien harrastaja jos uhoat taidoillasi keskustelupalstoilla. Joka lajissa ensi tunneista lähtien korostetaan tuollaisen uhon välttämistä.
Ettei vaan ole krav magan nettikurssi...
- AnonyymiUUSI
Hyvä aloitus.
Meillä Suomessa on poliisin vähäväkisissä ollut jo kauan käsitys että vähimmällä pääsee kun liikennevalvonnassa jättää selvästi varakkaan hlön rikkeet huomiotta ja keskittyy kiusaamaan edullisten automerkkien kuljettajia ja mopopoikia.
kts. Ari Oravainen
Laitetaampa haiseva näkyville! - AnonyymiUUSI
Tänään 20.11.2024 neljän renkaan idiootti liimautui puskuriini. Kiihdytin Lintulan rampilta vähintään moottoritienopeuteen, ja kun edessä moottoritien kaistalla jo oleva ei edes aikonut ajaa sallittua nopeutta, vilkutin ja vaihdoin ohituskaistalle. Takaa, kaukaa tuleva 4renkaan idiootti kiihdytti puskuriini. Ja poistui Kaukovainion rampista. Laittakaapa ihmiset havaintoja tästä vaarallisesta paskiaisesta, ihan rekisterinumeroa myöten! (Vaikka tuskin omaa ajaa). Siis valkoinen Esko-audi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313720- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151701Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1201243VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921228Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311122- 681099
- 68994
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975