Nopeampi yhteys Linuxilla kuin Windowsilla?

Jari Etelä-Pohjanmaa

Jännä juttu. Koneessani kaksi käyttöjärjestelmää: Windows 7 ja Linux Mint 13. Ja selaimetkin samat: Firefox uusin molemmissa sekä Mintissä vielä Chromium. Mutta ainakin kymmenien kokeilun jälkeen (samat ajankohdat, aamu, ilta jne...) on tulos ollut melkein aina sama: Linux Mintillä netti näyttää toimivan nopeammin. Käytössä Tele Finlandin mobiililaajakaista (nop. 2M).

Onkohan Windows 7:n asetuksissa joitain sellaista joka hidastaa nopeutta? Tuskin liittyy edes selaimeen sillä olen myös ladannut ohjelmistopaketteja ja havainnut vastaavan seikan että Mintin puolella sama paketti latautuu nopeammin.

6

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hidas on

      Syy on radiokeli ja hidas liittymäsi. Ei noin hitaalla liittymällä kukaan järjissään oleva edes ala ladata: käytännössä liittymäsi on alle megainen, koska mobiililaajakaistan ilmoitettu (teoreettinen) maksiminopeus ei koskaan täyty eikä saavutu. Ehkä sinulla kuluu aika nopeammin linuxia sillä aikaa säädellessä ja vastaavasti hitaammin windowsia vain katsellessa, koska sitä ei tarvitse erikseen säätää.

      • Nii'i

        Windows fanboy havaittu !!
        Ei sitä linuxia mitenkään erityisesti tarvi säätää. Ite olen huomannut saman homman, mutta koneessa 24 /1 megan netti. Jotain on linuxin puolella paremmin tehty. Taino aikamonta asiaa :D


    • se virustorjunta

      Linuxilla on jostain syystä kivempi käyttää nettiä kuin windowsia vaikka on vaivainen mokkulayhteys: kone ja ohjelmat käynnistyy nopeammin, ja selainkin tuntuisi toimivan vilkkaammin.

      Windowsissahan pitää olla virustorjuntaohjelma, Linuxissa ei.

      Voisiko virustorjunnan suorittama suorittama tulevan datan valvonta hidastaa lataamista Windowsissa.

      • kopell

        "Voisiko virustorjunnan suorittama suorittama tulevan datan valvonta hidastaa lataamista Windowsissa."

        Veikkaan että se on yksi syy.


    • J.S. Karhu

      1. Selain auki
      2. http://192.168.1.1
      3. Katkaise yhteys
      4. Valitse asetukset --->Verkkooasetukset
      5. Verkkotyyppi: valitse 3G (älä valitse automaattinen), rekistöröinti tila saa olla "automaattinen"
      6. paina "Käytä"-painiketta
      7. takaisin avaussivulle ja paina "yhdistä"-painiketta.

      http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_E353_-asetukset

      OTTAKAA POIS SE AUTOMAATTIASETUS SIITÄ VERKKOTYYPPI-KOHDASTA.

      • V.K Vaalimaa

        Olipa hyvä kun annoit tuon vinkin. Minä ihmettelin aikani että miksi ihmeessä tuo nettiyhteys eteenkin iltaisin ja viikonloppuisin heitti Edgelle ja alkoi samalla kaiuttimista aivan kaamea päpätys. Kun muutin asetukset automaattisesti 3G:n on homma toiminut paremmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe