2,5 vuotiaan uniongelmat, apua!

Mutsi86

Väsynyt äiti kaipaa kovasti neuvoja! Tyttö nukkunut tähän mennessä muuten hyvin, mutta jokin kuukausi sitten alkoi uniongelmat. Ei pysy sängyssään kun laitan petiin ja peiton päälle, hyökkää samantien pois! Ja tätä jatkuu koko ajan.. Olen yrittänyt viedä takaisin sänkyyn puhumatta mitään, mutta ei auta, pitää tilannetta vaan hauskana ja tykkää kun ramppaan huoneessa. Eikä siinä mitään kun nukkuisi yön sen jälkeen kun nukahtaa, mutta ei.. Herää yöllä ja tulee sanomaan mulle että laita peittoa päälle ja vaikka kävisin laittamassa ei pysy sängyssä siltikkään vaan ramppaus jatkuu.. Olen tehnyt niinkin etten ole välittänyt vaan yrittänyt nukkua kun tulee yöllä, mutta lapsi valvoo niin kauan että viedään sänkyyn (yhtenä yönä 3 tuntia). Hermot menee ja väsyttää! Oisko kellään neuvoja antaa? Omasta mielestä olen ollut "ankara" enkä ole antanut periksi helpolla mutta ei mikään ole auttanut. Neuvolasta antoivat ohjeeksi nukuttaa patjalla oman sängyn vieressä, mutta ajattelin miten saan hänet takaisin taas omaan huoneeseen..

10

2060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anks

      Hei.
      Voi luoja, kuulostaa liian tutulle.Ihan kun olisi omaa tarinaa lukenut. Ite tuon saman asian kanssa kamppailut väh.2kuukautta. En edes enää tiiä kuinka kauan, ajantaju hämärtynyt :D
      Meillä on muutenkin 2kuukautinen vauva, ja muutto maalle ja tutti jäi pois, sen jälkee ilmestyivät nämä nukkumisongelmat. Ajattelin sen johtuvan suurista elämän muutoksista. Mutta ymmärtääkseni osalla lapsilla on juuri tuossa iässä tuommoista. Todella ärsyttävää ja hermoja kiristävää, tiedän.
      Eikä vieläkään oikein rauhottunut. Mutta hermoja vaatii ja viemistä takaisin sänkyyn. Meillä hieman auttoi kun jäin tuijottamaan uhmaikäistä täystuhoa vihaisesti kun vein sänkyyn noin 10-15min, jotta rauhottui. Öisiin heräilyhin, voithan ottaa viereen jos haluat. Itse en todellakaan halunnut, koska pelkäsin ett lapsi tottuu siihen ja sittenhän siinä onkin homma saada takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan. Yksi asia joka meillä hieman rauhotti oli lahjonta :D
      Otin käyttöön ns. tarravihkon, johon sai laittaa aamulla aina tarran jos oli herännyt vain kerran yössä ja mennyt suht. nätisti nukkumaan. Ja nykyisin tarra tulee vaan jos nukkuu koko yön. Hieman ainakin auttanut, koska nyt 5yötä nukkunut koko yön (koputtaa puuta).

      Vinkkeinä helvetisti kärsivällisyyttä, ja kyllä ne jossain vaiheessa loppuvat :)

    • varmaan joo

      lapsi ajatteleekin että hei en herää kertaakaan yöllä jos saan tarran..Eihän lapsi heräilylle mitään voi ja syyllistät toista sillä.

      • pieni vielä

        heh, en kans usko että lapsi alkaa nukkumaan jos saa tarran aamulla, tarrailu toimii pottailussa ja hammaspesussa jos on toimiakseen, kun lapsi saa tarran heti, tuskin vaan tuossa nukkumisessa. Olisi aikaa kurjaa jos ei uskaltaisi yöllä huutaa äitiä ta isää paikalle kun tarvii. Toinen mikä mietityttää, oisko sinusta kiva käydä nukkumaan jos viimeisenä näät sen tärkeimmän ja turvallisimman ihmisen tuijottavan sinua vihaisesti??


    • Jykhgh

      Meillä 3,5 v poika, joka on nukkunut ehkä n. 20 yötä elämänsä aikana heräämättä. Jokaikinen yö herää itkemään syystä tai toisesta, alkaa hermo menemään totaalisesti.

    • mek

      Menppä lapsen kanssa kavelylenkille joka ilta 1-2 tuntia ennen nukkumaan menos j tuollainen 2-5 km niin varmasit nukahtaa ja saa liikuntaa ja ulkoilua.

    • hohhoijaa

      Kuulostaapa niin tutulle. minulla on myös 2v3kk uhmaikäinen poika ja tuota ihan samaa peliä jatkunut nyt n.2kuukautta ja mikä pahinta hän lopetti myös samoihin aikoihin päiväunien nukkumisen. Niin ett' todellakin hermo alkaa olla pinnassa ja kuukauden päästä olis uuden vauvan tulo, että senkin takia jo väsyttää tuo ilta ja yö ramppaaminen. Olen neuvolastakin koittanut kysyä neuvoa mutta sielläkin vaan sama vastaus: Vie lapsi sänkyyn niin monta kertaa että hän jää sinne. Ei toimi ei ja sitten kun tämä pikkuherra päättää vielä herätä aamulla klo 6 ylös niin ei siinä montaa tuntia kerkeä levätä. Että jos jollain olisi jotain keinoja niin ilomielin ottaisin vastaan, Ja voimia kaikille muillekin saman ongelman kanssa painiville

      • Hyvin nukuttaa

        Kokeileppa, että kävelytät lasta illalla ulkona. Et vedä pulkassa, et työnnä rattaissa, vaan annat kävellä itse.

        Olen katsellut, että naapurissakin, jossa on kolme pientä taaperoa - yksönen ja yhdet kaksoset - kaikki alle 4 vuotiaita, kävelevät koiran ja isänsä kanssa iltalenkkiä.

        Yöriekkuminen johtuu ulkoilun puutteesta.


      • ei aina noinkaan
        Hyvin nukuttaa kirjoitti:

        Kokeileppa, että kävelytät lasta illalla ulkona. Et vedä pulkassa, et työnnä rattaissa, vaan annat kävellä itse.

        Olen katsellut, että naapurissakin, jossa on kolme pientä taaperoa - yksönen ja yhdet kaksoset - kaikki alle 4 vuotiaita, kävelevät koiran ja isänsä kanssa iltalenkkiä.

        Yöriekkuminen johtuu ulkoilun puutteesta.

        ei sitä nyt ihan noi voi yleistää! Mä ulkoilen mun tytön 2v kanssa aamupvällä ja sen jälkeen nukahtaa, useimmiten ihan hyvin pväunille. Toinen ulkoilu on illalla 18-20 ei välttämättä koko kahta tuntia, mut tuon välisenä aikana väh tunti ollaan ulkona, silti iltaisin nukahtaminen välillä kestää ja venyy usein 45 minuuttiin ja öisin heräilee vielä huutelemaan...


      • Hyvin nukuttaa
        ei aina noinkaan kirjoitti:

        ei sitä nyt ihan noi voi yleistää! Mä ulkoilen mun tytön 2v kanssa aamupvällä ja sen jälkeen nukahtaa, useimmiten ihan hyvin pväunille. Toinen ulkoilu on illalla 18-20 ei välttämättä koko kahta tuntia, mut tuon välisenä aikana väh tunti ollaan ulkona, silti iltaisin nukahtaminen välillä kestää ja venyy usein 45 minuuttiin ja öisin heräilee vielä huutelemaan...

        Jos ulkoilua on tarpeeksi, saattaa päiväunia olla lapsen yksilölliseen tarpeeseen liikaa ja myös ehkä aamulla nukutaan liian pitkään. Laittakaa nukkumisrytmi uusiksi.


      • ei aina noinkaan
        Hyvin nukuttaa kirjoitti:

        Jos ulkoilua on tarpeeksi, saattaa päiväunia olla lapsen yksilölliseen tarpeeseen liikaa ja myös ehkä aamulla nukutaan liian pitkään. Laittakaa nukkumisrytmi uusiksi.

        aamut alkaa 7-7.30 ja kyllä ainakin mun lapsi tarvii vielä pvä unet, eikä oo n.1.5 tunnin unet päivällä liikaa. ilalla lapsi nukahtaa n klo 22. ja ihan turha nyt kenenkään sanoa että tuon ikäisen pitäis mennä nukkuman aiemmin, niin varmaan pitäis, mut kun hän ei vaan nukahda aiemmin ja sit aamut alkais varmaan jo klo 5. kaikki nyt vaan ei ole niin hyvin nukkuvia lapsia vaikka kuinka ulkoilisi. ja sit vielä lopuksi, mä en nyt oo täällä valittamassa lapseni nukkumisasioista, kerroin vaan kuinka meillä asia on ja ettei se ulkoilu, niin tärkeää kuin onkin aina tee ihmeitä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe