koska tullut raskausmaha?

Masuu????

Kiinnostaisi tietää, milloin teillä muilla on pullahtanut maha esille siten, että alkaa jo selvästi näkyä ulkopuolisille? Mulla nyt RV 13 2 ja tuntuu siltä, että nyt on jo pieni kumpu kasvanut. En ole synnyttänyt aiemmin ja netistä lukemalla on saanut sen käsityksen, että harvalla ekaa odottavalla on mitään näkynyt vielä tässä vaiheessa. Tosin itsestä tuntuu, että nyt näyttää vaan ihrakasalta, eikä tosiaan tunnu mitenkään hehkeältä. Odotan niin sitä, että vatsa oikeasti näyttää selvältä raskausmahalta. Olen 165 pitkä ja ennen raskautta painoin 63. Olen sporttinen ja lihaksikas eli ylimääräistä ei ole koskaan kauheasti ollut.

26

16114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+13

Se mitä tossa vaiheessa näkyy on just nimenomaan sitä turvotusta :) mulla vatsa alkoi näyttää raskausvatsalta viikolla 18-19. Se on niin yksilöllistä. Toisilla se tulee näkyviin jo viikolla 15, esim jos on jo ennenkin ollut raskaana. Toisilla ei näy vielä edes viikolla 30 :)
      Onnea tulevaan!

• Rv 36

Mulla oli kans alussa turvotusta..Huvitti, että nytkö jo mulla masua mutta eihän se tietenkään sitä ollut vaan kun turvotus laski niin häipyi mahakin. Kunnon raskausvatsa tulikin sitten rv 19 tienoilla :)

• rv 14+6

Mulla alkaa pian raskausviikko 16. Olen ensisynnyttäjä, pituus 175cm ja painoa ennen raskautta 67 kg. Minulla on ollut turvotusta iltaisin ja se on "näyttänyt" raskausmahalta, mutta aamulla kaikki on poissa. Nyt kuitenkin ihan viime aikoina mieheni on saunan yhteudessä sanonut että nyt on alavatsa hieman kasvanut. Ei siis näy mitään ulkopuolisille (tai no, joku voi luulla että olen vaan lihonut, tissitkin ovat aivan järjettömät!).

Raskausmahaa odotellessa ettei olisi niin läski olo koko ajan!

• hiljaisinaskelin

No tää on taas näitä asioita, kun kaikilla on yksilöllisiä.. Alussa tottakai valtaosa kärsii turvotuksesta, mutta itse olen alusta asti sanotaan jostain viikolta 7 alkaen pistäny merkille ihan alavatsassa kasvua, siinä määrin että itse sen huomaan mutta kukaan muu tuskin huomaisi mitään.. Eihän se niin ole, että sinne mahaan vaan ilmestyy tyjää tilaa missä kohtu mahtuu kasvamaan ilman että MITÄÄN huomaa ulkopuolella :D Varsinainen "pullahdus" on sitten tapahtunut siinä viikon 12-14 tietämillä, aiemmin toisessa raskaudessa. Kasvunopeus on kuitenkin niin yksilöllistä, ettei kukaan voi sanoa koska se oikeasti näyttää muidenkin silmissä vauvamahalta, eik vain pömpöltä :) Ja toki riippuu myös siitä kuinka suuri maha on ennestään, että kuinka pienet muutokset on nähtävissä. Itse olen ihan rimpula, joten kaikki vähäkin lisä mahassa näkyy.

• hggkld

No, tästä nyt varmaan vedetään herneet nenään, mutta rv 7 kohtu on korkeintaan hiem pyöristynyt, ei juuri kasvanut. Sikiö on vain sentin mittainen tuolloin. Silloin se raskaus vain ei voi vielä näkyä edes omaan silmään, ensisynnyttäjällä siis.

• hiljaisinaskelin
        hggkld kirjoitti:

No, tästä nyt varmaan vedetään herneet nenään, mutta rv 7 kohtu on korkeintaan hiem pyöristynyt, ei juuri kasvanut. Sikiö on vain sentin mittainen tuolloin. Silloin se raskaus vain ei voi vielä näkyä edes omaan silmään, ensisynnyttäjällä siis.

No, minäpä kirjoitin tosiaan toista odottavana :) Itse kyllä huomasin ennen littanassa mahassa jo pienoisen kulman, tai miten maha alkoi suorasta viivasta aavistuksen pullistumaan, ja nyt puhun siis ihan tuosta alapääkarvoituksen yläpuolella olevasta alueesta. Kohtu eteenpäin kallellaan. Ensimmäistä kun odotin niin oli painoa melkein 10 kiloa enemmän, silloin huomasin saman suurinpiirtein viikolta 11 eteenpäin. Muuten pistäisin turvotuksen piikkiin, mutta tuo sama pullistuma jäänyt molemmilla kerroilla vielä silloinkin, kun turvotus on kadonnut kokonaan ja jatkanut tasaista kasvuaan ylöspäin ja ulospäin, aina lasketun ajan palloon asti :) Sano mitä sanot, mutta jokaisen kroppa on erilainen ja pienikokoisen vatsassa pienikin muutos huomataan helpommin, varsinkin jos kohtu on kallellaan eteenpäin.

• ryjsrxtfrst

ekassa raskaudessa n.rv20 ja toisessa jo rv14

• dtukb

Ekassa raskaudessa rv 20 jälkeen. Nyt neljättä odotetaan ja masu näkyi jo rv 13 eteenpäin niin että ulkopuolisetkin sen jo huomasi. Toivoin kyllä että pysyis piilossa rakenneultraan mutta toisin kävi.

• Rv 15+6
        dtukb kirjoitti:

Ekassa raskaudessa rv 20 jälkeen. Nyt neljättä odotetaan ja masu näkyi jo rv 13 eteenpäin niin että ulkopuolisetkin sen jo huomasi. Toivoin kyllä että pysyis piilossa rakenneultraan mutta toisin kävi.

Mulla on nyt menossa rv 16, ja maha on kyllä jo esillä. Ensimmäistä odotan. Turvotus mulla katosi n. 12vk:n tienoilla, ja siitä alkoi myös pikkuhiljaa mahan kasvu. Toki turvotusta on yhä iltaisin, mutta aamuisin näkyy parhaiten se kohdun koon aiheuttama kasvu :) en oo viellä töissä kertonut, mutta kohta varmaan pitäis, kun lounaan jälkeen maha alkaa jo töissä näkymään ihan kunnolla, kun on jo kumpu muutenkin, ja siihen päälle turvotus.
        Mun mielestä tosin myös turvotus on raskausmahaa :D tai ei mulla ainakaan normaalisti syömisestä kasva pallo mahaan!

• yksilöllistä

Miinulle ei oikeesti koskaan tullut kunnon raskausmahaa. Kaikkein tiukimpia farkkuja lukuunottamatta käytin samoja vaatteita koko raskauden ajan. Löysempi tunika jos ois ollut päällä päällä, niin kukaan ei olis synnärilläkään arvannut, että odotan. Tyttö olikin kyllä siro 2,6kg ja paino nousi vaan 6kg raskausaikana.

• mahaton

Mulla näky vasta viikoilla 26-27 :D toki olihan siinä semmonen hyvin pienikumpu mut jos ois hupparin laittanu päälle nii ei kukaan olis tajunnu koko raskautta :D sit se vaan yks kaks humpsahti se maha :D

• Deepi

Niin yksilöllistä. Mulla painoindeksi oli raskaaksi tullessa 22 ja olen aika pitkä (170cm).

Kuvasin mahaani vk:sta 18 alkaen joka viikko, kun siihen mennessä ei ollut mahaa tullut yhtään. Viikkoja oli kasassa 24-25, kun maha tuli esiin ja vasta viikolla 30 alkoi utelut päivittäin näkemiltäni vieraammilta työkavereilta, että olenko raskaana.

Maha oli koko ajan tosi pieni, eikä painoa tullut lisää kuin n.8kg. (Olen painanut enemmän nuoruudessani ollessani pullukka, kuin silloin laitokselle lähtiessäni!), myös lapsi oli pieni (2,7kg), mutta kaikin puolin terve.

• Vilma23

Mulla itelläni on rv 12 ja maha alkaa ihan selvästi kasvaa. Toinen lapsi siis tulossa. Ja turvotusta se tuskin on kun viikkoihin ei oo sisällä pysynyt mikään muu kun nesteet.. Että eiköhän se ole ihan yksilölistä ja riippuu varmasti myös että onko kohtu esim kallistunut eteenpäin. Ensimmäisestä myös maha alkoi nopeasti kasvamaan vaikka ei loppujeks lopuksi iso ollutkaan.

• Alkuperäinen1

Kyllä tämä masua jo on! Vatsa toimii kuin junan vessa, enkä tosiaankaan ole syömisten kanssa heittänyt ranttaliksi... ja liikkunutkin olen. Nyt alkaa tosiaan jo löysimmätkin vaatekaapín paidat paljastaa vatsakummun. Kertomista meinasin silti lykätä tammikuun alkuun. RV 13 5

• dhtfrjf

Ootan esikoista ja massu pullahti muiden näkyviin siinä viikolla 17.
      Sitä ennen oli kovasti turvotusta viikoilla 10-15 ja varsinkin iltaisin. Aamulla ei sit mitään.

• kisselä

Itsellä ensimmäinen tulossa. Turvotusta oli varsinkin alkuun paljon, eikä se kyllä kohdallani näyttänyt raskaudelta (olen suht pieni ja hoikemmanpuoleinen) vaan lihomiselta. Nyt rv 18 2 ja vatsan kyllä huomaa, se on tullut parissa viikossa esiin ja näyttää varsin suurelta.. (tämä voi tietenkin olla geneettinenkin juttu, äidilläni on vähän samanlainen helposti pömpöttävä vatsa.)
      Jotain pientä lieni havaittavissa n. rv 13, uskalasin itse kunnolla tutkia masua vasta ultran jälkeen. (Uskottelin itselleni pessimistisesti että siellä ei ehkä olekaan ketään. Tällaiseen pelkoon ei oikein sopinut edes harkita, että kokoa olisi tullut lisää.)
      Vatsan koossa on suuria eroja vuorokaudenajan mukaan. Illalla vatsa on selvästi suurempi kuin aamulla, jopa pinkeä. Illalla napa osoittaa suoraan eteenpäin, aamulla viistosti ylöspäin, kun on vähemmän turpeana. Voi tämän kyllä vieläkin kätkeä isoon huppariin. Opiskelupaikassa kukaan ei joko tiedä tai sitten eivät kehtaa kysyä tjs.

On tämä vähän hämmentävää kun nyt "jo" näkyy. Itsekin tsekkailin kaikenmaailman masukuvia ja kuvittelin, että vasta 20 viikoilla on toivoa että raskauden tunnistaa. Ensin oli huoli että näy jo, ja nyt kun näkyy ei voi olla tyytyväinen vaan ajattelee että liikaa, ja liian nopeasti!

• fd<hg

Aina yksilöllistä. Itselläni tulossa 3. lapsi (tosin raskaus on jo 6.) Rv 12 ja näkyy jo pieni kumpu. Olen pitkä ja hoikka. Osa on turvotusta, koska maha on isompi illalla, mutta jo aamulla huomaa ihan selvästi.
      Ekaa kun dodotin ei kyllä näkynyt yhtään mitään vielä pitkään aikaan.

• emilia ^^92

ekassa raskaudessa maha alkoi näkyä noin rv 20 nyt toista odottaessa maha alkoi näkyä rv 16 ja tällä hetkellä menossa rv 22 2 ja maha on jo sen kokonen ettei voi erehtyä.

• just3

mulla on maha turvonnut jo rv-4 että onko ihan normaalia että maha näytää jo suurelta

• Nyt rv8

Mulla kolmas raskaus ja maha ollu turvoksissa varmaan n. Viikolta 5 asti. Kysyin lääkäriltäkin et onko normaalia niin kyllä se on. Vaaka näytti vain 1 kg enemmän nyt kun ennen plussaa niin ei se lihomistakaan voi oikein olla ja eipä toi ruokakaan kauheasti ole maistunut. Ärsyttää kyllä toi turvotus kun moni varmasti kattoo et onpa toi lihonut.. Mut ei voi mitään.:)
        Paljon onnea teille kaikille odottajille ja voin sanoa vaikka nyt tahtoisitte jo vauva mahan niin nauttikaa vielä esim. Nukkumisesta kun sit se ei enään olekkaan ison mahan kans kivaa!;)

• Mie vaan..

Minulla on kanssa ihan ensimmäinen raskaus ja nyt takana rv10 , omat farkut ei enää ekan kuukauden jälkeen mahtunu kiinni joten siirryin mammahousuihin=) Eli aika aikaisessa vaiheessa maha alkoi näkymään..

• jdhdj
        Mie vaan.. kirjoitti:

Minulla on kanssa ihan ensimmäinen raskaus ja nyt takana rv10 , omat farkut ei enää ekan kuukauden jälkeen mahtunu kiinni joten siirryin mammahousuihin=) Eli aika aikaisessa vaiheessa maha alkoi näkymään..

Se on sitä turvotusta vielä noilla viikoilla varsinkin ensimmäisen odottajilla, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa muuttuu kohdun kasvusta johtuvaksi vauvamahaksi. :)

• just 3

mulla on justiin sellanen olo että olisin pyöristynyt läskiä mulla vaan on ja vähä oon lihonnut

• Amanda12345

Mulla alkoi näkymään viikolla 25 :) Nyt on viikkoja 31 ja nyt vasta muutkin ihmiset huomaavat :D Tai no parille on joutunu vielä sanomaan että en mä nyt voi ottaa kun on vauva mahassa, niin on ollu ihan että ONKO? Normaalipainoinen olen, ei vain maha tuu esiin niinkuin monilla :D Mutta ei haittaa, vavuvalla kuitenkin kaikki hyvin

• Iloitsen

Ite aika alku raskaudessa mutta rinnat aivan älyttömän arat ja myöskin olen kyllä huomannut minun litteässä ja lihaksikkaassa mahassa, mikä ei ole koskaan pömpöttänyt on yht äkkiä noussut pieneksi kummuksi :)

• Että mä nauroin

Tuolla isien jutut palstalla on miehen tekemä avaus. Kyseinen mies luulee, että vaimolle tulee heti raskausmaha, kun hän saa siemenet sisään. :D

Oma työnantajani ei ollut huomannut raskauttani (olen hoikka) ennenkuin laitoin äitiyslomapaperit viime tipassa palkkalaskentaan. Pukeutumisella on helppo hämätä. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53