Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tarvitsen lisää tietoa lääketieteestä!

annika11

Hei olen nyt lukion abi, tarkoituksena minulla olisi hakea lääketieteelliseen yliopistoon, mutta minua kauhistuttaa pääsykoe ja opisekelu siellä. Minulla on hyvin paha lukihäirö, jonka seurauksena kielet on minulle erittäin vaikeita. Haluaisin olla lääkäri ja erikoistua kirurgiksi. Olen aina halunnut vain auttaa muita, joten työ sopisi minulle. Mutta siis kysymys on että onko minulla mahdollisuuksia ollenkaan päästä edes lääketieteelliseen sillä kielet on minuulla huonot? Ja minkälaista lääketieteellisessä yliopistossa opiskelu on?

11

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooiuyrh

      Lääketieteelliseen haetaan pääsykokeella. Eli haku vaiheessa et vielä tarvitse kielipäätä. :)
      Pääsykoe sisältää lukion kemian, fysiikan ja biologian oppimäärät. Siinä on hirmuisesti opiskeltavaa, mutta kyllä ne oppii, kun antaa itsellensä aikaa. Jos lukihäiriö, niin opiskele pätkittäin. Ja laskeminenhan on muutenkin se tärkein asia.
      Älä stressaa sitä, mitä et osaa. Jos haluat lääkikseen, ole valmis tekemään töitä sen eteen. Jos aiot ensi kevään kokeeseen osallistua, ota jo ne lukion kurssikirjat esiin ja etene kurssi kurssilta eteenpäin. Mahdollisesti, jos on varaa, mene valmennuskurssille tammikuussa. Muista kurssista parhaammat hyödyt saat, kun satsaat itse paljon. Tsemppiä sinulle!

    • ainaeteenpain3

      Minulla oli lukiossa samanlainen tilanne kuin aloittajalla eli todella paha lukihäiriö. Olen oikeasti tehnyt todella paljon töitä korjatakseni lukihäiriöni kuntoon ja nyt tilanne on se, että osaan lukea ja kirjoittaa nopeammin kuin keskivertoihminen.

      Toisin sanoen nyt kun olen tiedostanut ongelmasi, hae siihen apua. Itse ainakin sain apua keskustelemalla kirjallisesti lahjakkaiden ihmisten kanssa.

      Harkitsin aikoinaan aloittajan tavoin kirurgin ammattia, mutta nyt tämä kirjoittaminen on alkanut kiehtoa.

      Viestin pointti: Opettele äidinkieli todella hyvin. Älä ole liian ankara itsellesi. Kaikki ihmiset tekevät kielioppivirheitä. Itse en ole ainakaan yhtään täysin oikein kirjoitettua kirjaa lukenut :)

      • ainaeteenpain3

        Tulihan siihen viestiin kiireessä virhe eli kun olet tiedostanut ongelmasi....


    • .19.

      En ole alaa opiskellut, mutta on päivän selvää, että valtaosa opetusmateriaalista on englanniksi eikä suomeksi!

      Jos haluaa auttaa ihmisiä, voi toimia myös sairaanhoitajana, psykologina, sosiaalityöntekijänä jne...

    • jöokjöhphå

      Alaa opiskelleet ovat kirjoittaneet, että luentomonisteet ovat suomeksi ja niiden avulla pääse läpi tenteistä.

    • 000000000

      Kannattaa todella miettiä haluatko lääkikseen. Lukihäiriö voi häiritä opintoja. Jos ei häiritsekään saatat silti olla muiden opiskelijoiden silmätikkuna vammasi vuoksi. Tutustu vaikka lääkäri Victoria Websterin tarinaan. Ajat eivät ole muuttuneet, ihmiset ovat yhä samanlaisia.

    • 7689

      Lukihäiriöitä on monenasteisia ja varhainen luki-kuntoutus on oikeasti tehokasta.
      Jos lukihäiriöstä huolimatta on lukio-opinnoista keskivertoarvosanoilla selvinnyt, selviää kyllä lääkisopinnoistakin.

      En ole tunne Websterin tarinaa kovin tarkasti mutta hän käsittääkseni opiskeli Ruotsin Karolinskassa lääkäriksi.Ikävää jos hänellä on huonoja kokemuksia.
      Itse en lukihäiriöni vuoksi ole minkäänlaisiin ennakkoluuloihin kanssaopiskelijoiden taholta törmännyt.

      Lukihäiriöstä ei kannata kamalan isoa mörköä tehdä.
      Lukihäiriöhän ei vaikuta älykkyyteen tai päättelykykyyn ja
      lääkisopiskelijoiden joukossa vaikuttaisi olevan suht sama prosentti lukihäiriöisiä kuin muussakin väestössä.

      • asfasfasfaf1

        "Lukihäiriöhän ei vaikuta älykkyyteen tai päättelykykyyn"

        Lukiohäiriö on hyvin laaja käsite, se ei tarkoita vain kirjoitusvirheitä tai hidasta lukemista vaan siihen luetaan esim. hahmottamishäiriö ja muistihäiriö. Eräs tuttu sai keskivaikean lukihäiriön todistuksen viralliselta testaajalta käytännössä ainoastaan sen takia, että hänellä oli järkyttävän kehno muisti.

        Jos joku ilmoittaa, että hänellä on lukihäiriö, on hyvin vaikea sanoa mikä hänen opiskelu ja työkykynsä on kun ongelman laajuus on niin tapauskohtaista.


    • ainaeteenpain3

      Vinkki muuten lukihäiriöiselle: kirjoita paljon käsillä ja koneella. Minä ainakin huomasin suhtautuvani eri tavalla tekstiin, kun työstin sitä itse.

    • 122121

      Tuskin lääkisläiset kovin kieroon katsovat lukihäiriötä sairastavaa opiskelutoveriaan.

    • ainaeteenpain3

      Itse tiedän kokemuksesta, että muut kokevat ongelmaksi asian, josta itse tekee ongelman. Minulle kukaan ei ole peruskoulun jälkeen huomautellut toisinaan heikoista ilmaisuista. Osa syy on toki oppiminen, mutta suurin syy on asennoituminen.

      Sitä paitsi ihminen, joka on onnistunut pääsemään lukioon lukiohäiriöstään huolimatta, on varmaan muulla alalla erityisen lahjakas.

      Tämän viestin kirjoittaa nuori nainen, jolle aikoinaan sanottiin, että minusta ei koskaan tule akateemikkoa (huono kirjoittaminen). Olin meidän perheestä ensimmäinen, joka sai tutkinnon ja toinen tulee perässä :).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe