Kaapelien saaminen maston sisään

Antennin asennus

Pitäisi vetää tv antennin kaapeli maston sisällä lähes toppiin asti. Kertokaa, mikä olisi fiksuin tapa hoitaa se.

11

1711

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C/R

Oletko katsonut onko mastossa valmiina vetonaru? Jos on, käytä sitä. Onko mastossa mastovalo? Jos on, niin kaapeli irti lampusta ja siihen kiinni vetonaru ja vedetään kaapeli pois mastosta. Vetonaruun lisätään lamppukaapelin seuraksi antennikaapeli ja ylimääräinen vetonaru. Vedetään koko paketti takaisin. Jos ei ole mastovaloa, hankitaan esim. Biltemasta 20 m pitkä sähkömiehen siima ja vedetään sillä kaapeli ja varavetonaru.

• hgjghkjlköoiius15

Mistä näitä dorgia kyselijöitä löytyy!

• isäsondorga mot

mistä näitä asialliseen kysymykseen vastaamattajättäviä dorgia löytyy?

• eiainaniinhelppoa

On helppo juttu jos voit vetää johdon maston sisällä kulkevaa johtokourua pitkin päästä päähän.

Hankaluuskerroin kasvaa merkittävästi jos haluat ottaa johdon ulos kouruputkesta keskellä mastoa ja erityisesti jos johtokouru kulkee eri puolella mastoa kuin haluamasi ulostulopaikka. Melkein mission impossible.

Jos laitat johdon kulkemaan maston sisään fallien keskelle ja mastonjalkasi on sisääntuleva, niin maston sisällä oleva vedenestotukos on haaste. Haaste on erityisen suuri, jos tukoksessa ei ole valmista läpimenoreikää johdollesi ja joudut tekemään uuden. Tässä kohtaa ainakin minulla putosivat hanskat pari vuotta sitten. Onko joku ratkaissut tämän haasteen fiksusti?

• 18+12

Taitaa olla sieltä palstan yleisimmästä päästä tämä kysymys. Nopeiten ratkaisu löytyy oikealla olevasta haku-ikkunasta. Mutta ainahan aihe on kesustelun väärtti.

itse olen käyttänyt olemassa olevia nostimia ja jeesusteippiä. Logiikka aukeaa kun hieman miettii.

• seppomartti

Kysyjän masto taitaa olla makuuksillaan. Olemessa olevan fallin käyttö vetää kaapelin fallien joukkoon eikä kaapelikouruun mikäli sellainen on. Pilottinaruja usein uutena on valmiiksi asennettuna. 5 v kuluttua tuskin löytyy enää ehjää. Kaapelikouruun uuden vetäminen maston ollessa vaakatasossa onnistuu :
      1.Vanhaa kaapelia vetonaruna käyttäen
      2. Bilteman tai Motonetin viemärirasseja yhdistämällä kunnes pituus on riittävä
      3. Etolasta voi ostaa n. 5 mm paksua mustaa kovaa muoviputkea, jota pystyy hyvin työntämään pitkin johtokourua.
      Makaavan maston toppi on helppo purkaa niin näkee johtokourun ja samalla rasvaa pylpyrät.
      Pystyssä olevassa mastossa temppu voi olla helpompi jos pääsee käsiksi ylhäältä johtokouruun. Yleensä ei pääse.

• Antennin asennus

Kiitos asiallisista vastauksista, niille jotka niitä antoivat. Yritin otsikoida tämän niin että asiasta tietämättömien ei tarvisi vaivautua, mutta en näköjään kokonaan onnistunut

• Antilla-36

Yksi vinkki vielä!
        Jos sinulla on Seldenin masto, niin ainakin vanhemmissa on tuo kaapelikouru auki ison nostinuraan. Rako on noin 3-4mm. Sieltä voi työntää vetonarun kaapeliuraan ja vetää sillä kaapelin kouruun. Jumpata tarvitsee vain ylä- ja alapäässä, että saa vetonarun ulos.
        Samaisessa mastossa täytyy muistaa, että jos sinne laittaa ohuen kaapelin on sitä syytä paksuntaa, ettei kaapeli tule takaisin purjeuraan. Aikoinaan Decca laitteen koaksiaali oli niin ohut, että tuli ulos purjeurasta ja jumitti ison.
        Silloin laitoin muutaman kierroksen teippiä kaapeliin noin metrin välein ja ongelma poistui.

• minor700

Kyllä asia on niin että kaikki piuhat ja kaapelit pitää olla suojattuja muoviputkella.
      On pieni vaiva asentaa sähköputki siihen mastoon.

• 12+20

Yleinen kommentti kaikille niille idiooteille, jotka näkevät asiakseen valittaa mielestään tyhmistä kysymyksistä: kuten sanonta kuuluu, ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Tyhmiä vastauksia kyllä löytyy. Eikä tuohon hakutoimintoon kannata viitata, koska sen toimivuus on aika sattumanvaraista.

Sen ei pitäisi ketään haitata, jos joku kyselee asiaa, joka jonkun toisen mielestä on itsestäänselvä. Sen kun jättää lukematta enempää ja siirtyy seuraavaan aiheeseen.

• Timppa011

Minä käytin yhtä sivuvanttia vetojousena. Ostamani vetovaijeri oli liian ohut se ei kulkenut loppuun asti kaapelikourussa. Vantti oli sen verran jäykkä että meni helposti perille asti. Jos kaapeli on tarkoitus vetää samaan paikkaan missä jo on joku johto valmiina niin suosittelen yllä olevan kirjoittajan tapaa vetää vanhalla kaapelilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe