Miten säikeitä käytetään Pascal:ssa. Mitä asioita pitää ottaa huomioon.
Moniajo
1
247
Vastaukset
- Kukame
// esitellään jossain meidän oma säieluokka
Type
TMyThread = class(TThread)
public
data: String;
procedure Execute: Override;
end;
procedure TMyThread.Execute;
var
idx: Integer;
begin
// tämä funktio ajetaan omassa säikeessä. Täältä ei saa päivittää
// lomakkeen VCL komponentteja suoraan koska saattaa tulla
// konflikti MainUI säikeen kanssa.
for idx:=0 to to 10 do begin
sleep(1000); // esimerkissä nukutaan jonkin aikaa
end;
end;
- - - - -
// käytetään säiettä vaikka päälomakkeella
procedure TFrmMain.ThreadTerminated(Sender: TObject);
var
data: String;
begin
// säie lopettanut elämänsä, luetaan siitä lopputulos tai
// mitä ohjelma haluaakin tehdä. Tätä kutsutaan MainUI
// säikeessä joten on turvallista päivittää vaikka
// formien VCL komponenttien tilatietoja.
data := (Sender as TMyThread).data;
end;
procedure TFrmMain.btnStartThread(Sender: TObject);
var
thr1: TMyThread;
begin
// luo instanssi mutta älä käynnistä(suspended=true) automaattisesti.
// instanssin konstruktoria (free) kutsutaan automaattisesti kun
// säikeen elinkaari päättyy. Ennen destruktoria kutsutaan ThreadTerminated
// funktiota jossa voidaan tehdä lopputemput.
thr1 := TMyThread.Create(true);
thr1.freeOnTerminate := true;
thr1.onTerminate := ThreadTerminated;
thr1.Resume; // käynnistää säikeen
// eli meidän ei tarvitse eikä saa kutsua täällä thr1.Free funktiota koska
// järjestelmä poistaa sen automaattisesti. Jätetään se pyörimään taustalle.
end;
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat261570Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 26472
- 47417
- 30406