Myrskyfokka

Seppomartti

Rullagenoan lisäksi joka veneen varusteisiin kuuluu murskyfokka. Onko kukaan koskaan vaihtanut ykkösgenoaa myrskyfokkaan merellä?. Ellei parempaa tietoa löydy niin luulen tempun oleva mahdoton vaikka ajaisi hetken myötätuuleen. Eli onko kyseessä " katsastusvaruste" vai toimiva vaihtoehto?

25

1869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 407

      Toimiiko sellainen "salmiakkiaakkosen" muotoinen, joka laitetaan etuharuksen ympäri rullan päälle?

    • 19+11

      Ollessani valtamerireissulla, laitoin myrskyfokan väliharukseen. Se oli kannella pussissaan, valmiina nostettavaksi tarvittaessa. Nostin sen muutaman kerran täysmyötäisessä spiiratun genuan kanssa virsikirjaan. Ei ongelmia nostossa. Ei tosin paljon vaikuttanut venevauhtiinkaan. Ei tosin ollut varsinaista myrskyäkään koko reissulla. Myrskyhän alkaakin siellä vasta 25ms:n lukemista. Siinä kinthaalla oltiin kuitenkin muutaman kerran.

      • 18+12

        Väliharus on varmasti toimiva ratkaisu. Kiinteänä se vaan haittaa vendoissa. Valtamerellä se ei oki ole ongelma, mutta saaristossa voi muodostua rasittavaksi.

        Olen miettinyt sellaista ratkaisua, että alagaijan kiinnityskohtaan kiinnitettäisiin vaijeri, joka kiristettäisiin spinnun fallilla. Spinnun falli pitäisi tällöin vaihtaa dyneemaan. Tällöin saisi väliharuksen paikalleen tarvittaessa ilman kiinteitä rakenteita. Ei toki yhtä hyvä kuin kiinteä, mutta parempi ratkaisu kuin lähes täysin rullatun genuan käyttö?

        Onko jollain kokemusta tämän kaltaisesta ratkaisusta? Mitä ongelmia siine on?


      • roadkill1
        18+12 kirjoitti:

        Väliharus on varmasti toimiva ratkaisu. Kiinteänä se vaan haittaa vendoissa. Valtamerellä se ei oki ole ongelma, mutta saaristossa voi muodostua rasittavaksi.

        Olen miettinyt sellaista ratkaisua, että alagaijan kiinnityskohtaan kiinnitettäisiin vaijeri, joka kiristettäisiin spinnun fallilla. Spinnun falli pitäisi tällöin vaihtaa dyneemaan. Tällöin saisi väliharuksen paikalleen tarvittaessa ilman kiinteitä rakenteita. Ei toki yhtä hyvä kuin kiinteä, mutta parempi ratkaisu kuin lähes täysin rullatun genuan käyttö?

        Onko jollain kokemusta tämän kaltaisesta ratkaisusta? Mitä ongelmia siine on?

        Ongelma on varmaankin alagaijan kiinnitykselle tarkoitetun öglan kestävyys. Tai pikemminkin kannen kestävyys – alapuolelle olisi varmaankin syytä rakentaa jotain joka jakaisi kuormitusta.


      • Sentapainen
        18+12 kirjoitti:

        Väliharus on varmasti toimiva ratkaisu. Kiinteänä se vaan haittaa vendoissa. Valtamerellä se ei oki ole ongelma, mutta saaristossa voi muodostua rasittavaksi.

        Olen miettinyt sellaista ratkaisua, että alagaijan kiinnityskohtaan kiinnitettäisiin vaijeri, joka kiristettäisiin spinnun fallilla. Spinnun falli pitäisi tällöin vaihtaa dyneemaan. Tällöin saisi väliharuksen paikalleen tarvittaessa ilman kiinteitä rakenteita. Ei toki yhtä hyvä kuin kiinteä, mutta parempi ratkaisu kuin lähes täysin rullatun genuan käyttö?

        Onko jollain kokemusta tämän kaltaisesta ratkaisusta? Mitä ongelmia siine on?

        Viritys tehty niin, että babystaagin vanttiruuvissa on taitettavat hantaakit ja varalla sopiva jatkopätkä, joka ylettyy spinnupuomin alasvetäjän plokin kiinnitykselle. Taakse suunnatut alavantit tietysti kiinni samassa kohtaa mastoa kuin babyn yläpää, että sopii myrskyn riepottaa oranssia nenäliinan kokoista fokkaa. Trysailin viritys varsinaisen isopurjeen uraan jää kyllä kelissä tekemättä, mutta ison kolmosreivin kanssa keulaharusta lähemmäs rikattu myrskyfokka antaa vähän paremman ajatuksen tuuleen noususta...

        Myötäsuuntaan myrskyfokka on tietysti parempi keulaharuksessa, jos sen sinne kiinni saa.

        Märkää puuhaa keulassa, umpinainen keulakaide ja verkot kaiteissa arvossaan vaikka onkin perinteisen mallinen vene, joka nyt yleensä nostaa keulan ylös eikä yritä mennä läpi mainingin:-)


      • 15+8
        18+12 kirjoitti:

        Väliharus on varmasti toimiva ratkaisu. Kiinteänä se vaan haittaa vendoissa. Valtamerellä se ei oki ole ongelma, mutta saaristossa voi muodostua rasittavaksi.

        Olen miettinyt sellaista ratkaisua, että alagaijan kiinnityskohtaan kiinnitettäisiin vaijeri, joka kiristettäisiin spinnun fallilla. Spinnun falli pitäisi tällöin vaihtaa dyneemaan. Tällöin saisi väliharuksen paikalleen tarvittaessa ilman kiinteitä rakenteita. Ei toki yhtä hyvä kuin kiinteä, mutta parempi ratkaisu kuin lähes täysin rullatun genuan käyttö?

        Onko jollain kokemusta tämän kaltaisesta ratkaisusta? Mitä ongelmia siine on?

        Käsittääksen purjevalmistajat (North Sails ja muut) tarjoavat nyt myös toista ratkaisua. Keinokuitumateriaalit ovat nyt kehittyneet niin, että kun myrskyfokan etuliesma tehdään riittävän vahvasta materiaalista ei harusta tarvita vaan purje kiinnitetään kannessa olevaan helaan ja nostetaan sopivalla nostimella (Dyneema) ja kiristetään vinssillä riittävän kireäksi. Rulla seuraa purjeen mukana niinkuin nykyään monessa Code zerossa ja on kuulemma tarpeen nostovaiheessa jos tuuli on myrskyluokkaa. Jos maston tuentaa ei ole suunniteltu tällaiselle purjeelle täytyy tuennan riittävyys tarkistaa.
        Tällainen ratkaisu poistaa sen irroitettavankin väliharuksen josta on jonkun verran vaivaa. Mahdollistaa ilmeisesti purjeen nostamisen ilman hirveää liehumista.


      • 12+9
        15+8 kirjoitti:

        Käsittääksen purjevalmistajat (North Sails ja muut) tarjoavat nyt myös toista ratkaisua. Keinokuitumateriaalit ovat nyt kehittyneet niin, että kun myrskyfokan etuliesma tehdään riittävän vahvasta materiaalista ei harusta tarvita vaan purje kiinnitetään kannessa olevaan helaan ja nostetaan sopivalla nostimella (Dyneema) ja kiristetään vinssillä riittävän kireäksi. Rulla seuraa purjeen mukana niinkuin nykyään monessa Code zerossa ja on kuulemma tarpeen nostovaiheessa jos tuuli on myrskyluokkaa. Jos maston tuentaa ei ole suunniteltu tällaiselle purjeelle täytyy tuennan riittävyys tarkistaa.
        Tällainen ratkaisu poistaa sen irroitettavankin väliharuksen josta on jonkun verran vaivaa. Mahdollistaa ilmeisesti purjeen nostamisen ilman hirveää liehumista.

        Kuulostaa kätevältä, mutta hiukan monimutkaiselta, jos siinä tarvitaan rulla mukana. Varmaan täysin vapaana lentävä purje tulisi vastatuulella mastoon ja vantteihin kiinni ilman sitä rullaa.


      • 3736
        Sentapainen kirjoitti:

        Viritys tehty niin, että babystaagin vanttiruuvissa on taitettavat hantaakit ja varalla sopiva jatkopätkä, joka ylettyy spinnupuomin alasvetäjän plokin kiinnitykselle. Taakse suunnatut alavantit tietysti kiinni samassa kohtaa mastoa kuin babyn yläpää, että sopii myrskyn riepottaa oranssia nenäliinan kokoista fokkaa. Trysailin viritys varsinaisen isopurjeen uraan jää kyllä kelissä tekemättä, mutta ison kolmosreivin kanssa keulaharusta lähemmäs rikattu myrskyfokka antaa vähän paremman ajatuksen tuuleen noususta...

        Myötäsuuntaan myrskyfokka on tietysti parempi keulaharuksessa, jos sen sinne kiinni saa.

        Märkää puuhaa keulassa, umpinainen keulakaide ja verkot kaiteissa arvossaan vaikka onkin perinteisen mallinen vene, joka nyt yleensä nostaa keulan ylös eikä yritä mennä läpi mainingin:-)

        Trysail pitäisi olla omalla uralla nostettavaksi, kun ison 3 reiviä on käytössä.
        Yhdessä myrskyfokan kanssa trysail jalustettuna vastakkaiselle puolelle, pysyy vene piissä, myrskyn ajan.
        Myrskyfokka tulee omalla vaijerilla ja nostimella keulaakanteen vahvistetun silmukkaan jota käytän eri olosuhteissa myös spinnupuomin alasvetoon
        Nämä myrskypurjeet voidaan virittää valmiiksi jo ennen normipurjeitten laskua.


    • 3+10

      Miksi kirjoitat "joka veneen varusteisiin kuuluu"? En osaa edes arvata, monestako veneestä sellaista löytyy, mutta uskallan kuitenkin vaikka lyödä vetoa, ettei läheskään jokaisesta (matkapurjeveneestä)?.
      Itselläni sellainen on, edellisen omistajan jäljiltä, mutta olen kyllä itsekin ihmetellyt, miten sen pystyisi tarvitessa virittämään.

      Tarkastin huvikseni katsastusvaatimuksetkin. Myrskypurjeita vaaditaan vain ykkösluokassa. Mahtaakohan edes joka kymmenes matkapurjevene Suomessa olla ykköseen katsastettu?

    • välistaagin suositus

      Omasta puolestani suosittelen irroitettavan väliharuksen asentamista. Kahdessa edellisessä veneessäni sen mastokiinnike oli niin paljon etustaagia alempana, että väliharukselle tarvittiin barduunat. Nykyisessä veneessäni mastokiinnitys on vain noin 40 cm etustaagista, jolloin barduunoita sille ei tarvita. Kansikiinnitys on ketjuboksin laipiossa. Mielestäni tämä ratkaisu on hyvin käyttökelpoinen. Kun väliharus ei ole käytössä, kiinnitän sen etualavantin rustiin. Siinä se on poissa tieltä eikä hakkaa mastoon eikä saalinkiin.

      Olen joutunut myrskyihin sekä valtamerillä että Pohjanmerellä. Veneeni suuntavakaus on niin hyvä, että se on pysynyt piissä pelkän myrskyfokan avulla. Myrskyfokan tulee olla tarpeeksi pieni ja tukeva, mielellään oranssin värinen näkyäkseen kuohuavalla merellä. Kysymys on turvallisuusvarusteesta!

      • 341

        Meiltä löytyy tismalleen tällainen ratkaisu 34-jalkaisessa, eli väliharuksen kiinnike vain hieman etustaagin alla. Purjetta siihen ei ole, mutta harkinnassa olisi. Olin tosin ennen kaikkea miettinyt itseskuuttaavan fokan virittelyä genoan pariksi tätä väliharusta käyttämällä. Väliharuksen alapäässä on talja: hieman epäilyttää kuinka nelinkertainen talja riittää vetämään väliharuksen riittävän tiukalle. Mastolla on toki vinssejä joita voinee käyttää.

        Normaalioloissa väliharusta voi käyttää maston jäykistämiseen, koska n. 5 metriä topista alaspäin on koukku jonka kautta väliharus voi kiertää kulkiessaan alas. Tällaista tarvetta ei varmaankaan kaikissa veneissä tule, tässä kun on vain yksi saalinkipari n. 15m mastossa.


    • Albinisti

      Maailman turuilta ja toreilta löytyisivät tällaiset vaihtoehdot:

      Stormbag

      http://uk.storm-bag.com/overview,56.html

      GaleSail

      http://www.atninc.com/atn-gale-sail-sailing-equipment.shtml

      Molemmat voi laittaa rullatun keulapurjeen päälle.

      • 407

        Jotain tämän tapaista tarkoitin. Ihan pätevän näköisiä systeemeitä. Mitä tulee siihen rullapurjeen alasottamiseen, niin meillä on vaikeaa. On "cruisinglaminaatista"3G ja pelkästään laiturissa sen poistaminen ja viikkaaminen on ihan perseestä! Jos tarpeeksi käsiä kannella, kai sen pakkotilanteessa poiskin saisi, mutta kovin hankalaa...


    • seppomartti

      Ok. Vastaukset eivät ole ihan sitä mitä kysyin. Itsellänikin on irrotettava kutteristaagi ollut kahdessa viimeisessä veneessäni. Kovan tuulen jibi valmiiksi pitkässä pussissa koko ajan kannella. Tahtoo vaan aallot repiä pussin. Yksi on jo menetetty mutta onneksi oli tyhjä. Vaijeristaagi on hiukan hankala säilöttävä silloin kun ei ole käytössä joten dyneemaviritys varmaan olisi seuraava kehitysaste mutta sitten hänksitkin pois ja lentävänä?. Haruspurje on toimiva mutten sitä kysellyt.
      Kysymykseni kuului onko kukaan vaihtanut rullagenoan myrskyfokkaan. Ja arvaukseni oli, että on mahdoton tehtävä. Onko joku tehnyt?
      Rullatun genoan päälle asennettavia kaksipuolisia myrskypurjeita on ollut pari vuotta myynnissä. Pakettina kannella molemmin puolin purjetta ja sitten vaan ylös. Mahtaako toimia myrskyssä- ettei vaan tuuli veisi koko laitetta kun myttyä availlaan?
      Monestaako matkapurjeesta myrkypurjeita löytyy?. En tiedä mutta jos pitää itseään matkapurjehtijana eikä ole muuta kuin rullagenoa niin aika heikosti on varautunut

      • 341

        Pienellä suomenlahdella tuuli ei juuri ehdi yllättämään, joten myrskypurjeen voi vaihtaa satamassa ennen lähtöä, jos nyt ylipäänsä viitsii merelle mennä suojaisesta poukamasta :-)

        Mutta ei kai suuressa osassa rullagenoaveneitä tosiaan ole mitään mitä vaihtaa tilalle. Genaakkerit ja spinnut saattavat löytyä, mutta ne ovat ratkaisuja ihan toiselle kelille.
        Ajellaan siis kovalla tuulella rullagenoa nenäliinan kokoisena, onhan sekin tasapainottava vaikka vauhtia ei saisikaan ylle.

        Alkuperäinen kysymys purjeen vaihtamisesta: Jotenkin veikkaan, että myötätuuleen ajelu tekee rullapurjeen foilin alas/ylösvetämisestä vielä hankalampaa kuin mitä se olisi vastatuuleen mennessä. Tähän olisi varmaankin kilpapurjehtijoilla enemmän annettavaa, koska tällainen retki/matkapurjehtija ei vaivaudu rullapurjetta kesken reissun irroittelemaan. Hakaspurjeilla aiemmassa veneessä homma sentään oli vielä mielekästä.

        Nuo linkit olivat mielenkiintoisia, kumpikin kelvollisen oloisia raktkaisuja.


      • 3+10

        Jotenkin olen taipuvainen väittämään, että Itämerellä myrskypurjeiden tarve on joltisenkin vähäinen ellei suorastaan olematon. Ja enemmistö suomalaisista matkapurjehtijoista taitaa tähän murtovesialtaaseen tyytyä. Jos tarkoituksesi oli keskustella valtameripurjehduksesta, niin sen olisi voinut avauksessa sitten kertoa.

        Olen itse miettinyt, kestäisikö myrskypurje ilman mitään staagia? Alakulma kiinni kannessa foilin luona olevaan lenkkiin tms. ja yläkulma spinnunostimeen ja sitten vaan nostin kireälle?

        Toinen vaihtoehto voisi olla, jos rullatun genoan päälle saisi jonkinlaisen kiinnitettävän "foilin", johon myrskypurjeen voisi kiinnittää...


      • Mitä kysyit?

        >> Vastaukset eivät ole ihan sitä mitä kysyin. > Onko kukaan koskaan vaihtanut ykkösgenoaa myrskyfokkaan merellä?


    • s/y Siiri

      Tuskin rullagenoaa myrskyfokkaan vaihtaa kukaan, kun tosipaikka tulee, se on totta. Myrskypurjeella on mielestäni hyvä olla oma staagi, jos keulapurje on rullapurje.

      Meillä on erillinen välistaagi, johon voi vetää sekä kutteripurjeen että tarvittaessa myrskyfokan. Voi tosin olla, että myrskyfokka jätetään kokonaan varustuksesta pois, kun on suunnitelmissa laittaa toinen rulla välistaagiin. Sen jälkeen myrskypurjeena saa tarvittaessa toimia pieneksi rullattu kutteri.

      Välistaagi haittaa halssinvaihtoja, mutta yllättävän vähän. Pitää yrittää varsinkin jiipeissä muistaa, ettei päästä genoan skuuttikulmaa etustaagin etupuolelle. Kokeneeempi purjehtija neuvoi, että tähän tarkoitukseen kannattaa tehdä merkki genoan skuuttinaruun.

      Käsitykseni mukaan välistaagi ja sitä vastaan vetävät barduunat myös tukevat mastoa hyvin, joten pidämme välistaagin aina kiinni ja tuulen puolen barduunan tiukalla.

      Kuriositeettina todettakoon, että veneemme edellinen omistaja purjehti sillä maailman ympäri, eikä purjeina käytetty kertaakaan mitään muuta kuin isoa ja rullagenoaa. Myötätuulipurjetta eli spinnua tai genaakkeria veneessämme ei ole koskaan ollutkaan. Myrskypurje näyttää siltä, että sitä ei ole käytetty koskaan.

    • sv Snoopy

      "Pellistä tehty" kutterirullapurje toimii mullakin myrskypurjeenä. On ollut helppo hoitaa ja toiminut tähän asti. "Pellistä tehtyyn" isoon laitan kolme reiviä. www.snoopy.fi
      Uudistuvat kotisivut.

    • seppomartti

      Summa summarum: Kukaan ei ole vaihtanut vauhdissa rullagenoan uraan myrskypurjetta. Luultavasti toimimaton vaihtoehto eikä pitäisi katsatusvarusteenakaan vaatia tai suositella. Haruspurjetta pidetään yksimielisesti hyvänä myrskypurjeena joko hakasilla tai rullalla foilissa. Lentävistä myrskypurjeista rullista ei ilmeisesti ole vielä kokemusta. Lentävät tosiaan kannattaa nostaa laskea makkarana rullan kera (ks Facnor, Profurl, Selden). Täysin rullatun genoan päälle levitettävistä myrskypurjeista ei ole myöskään ole kokemusta kenellään.

    • sy homeless

      Tilasin rullatun genoan päälle tulevan myrskypurjeen. "Sukka" on myös mahdollista poistaa ja purje nostaa normi staagiin hakasilla.
      Kesällä sitten testaan saako rullatun päälle nostettua purjetta, muuta kuin teoriassa.

      • Albinisti

        Oliko kyse linkkini GaleSailista vai oliko kyse jonkun muun firman tuotteesta?


      • sy homeless
        Albinisti kirjoitti:

        Oliko kyse linkkini GaleSailista vai oliko kyse jonkun muun firman tuotteesta?

        Purje on kyllä GaleSail tyyppinen, mutta pienin muutoksin. Purje tulee HK sail makersiltä siis Kiinan tavaraa.... Valinta perusteena ei ollut kuitenkaan hinta.. (ei halvin)


      • välistaagi paras...

        Aikaisemmin jo kerroin omien veneitteni irroitettavista välistaageista ja myrskyfokasta. Suhtautuisin varauksellisesti noihin rullatun genuan päälle kiinnitettäviin purjeisiin.

        Tosipaikan tullen (kun jo on merenkäyntiä myrskyn voimainen tuuli) keulakannella työskentely on vaikeaa ja vaarallista. Rullafokkaa en uskaltaisi enää siinä vaiheessa ruveta avaamaan sen poistamista varten.

        Myrskyfokkaan kohdistuu suuria voimia. Tietysti ko viritys rullatun genuan päälle on parempi kuin ei mitään. Itse panostaisin välistaagiin (vaijeri pistoolihakaset m.fokkaan), jos tarkoitus on harrastaa avomerireissuja.
        Välistaagin alapäähän olisi hyvä asentaa kunnollinen kiristin, samanalainen kuin takastaageissa käytetään (räikkä tai ratti).

        Joku kertoi trysailikokemuksestaan, jonka mukaan hän skuuttasi sen myrskyfokan vastakkaiselle puolelle jäädessään myrskyssä piihin. Oma kokemukseni on toinen. Jos trysail on ylhäällä, veneeni on pysynyt vakaasti piissä ilman myrskyfokkaa. Peräsimen asennollakaan ei kokemukseni mukaan ole merkitystä (kun ei ole vauhtia, peräsin ei ohjaa). Aika harvassa veneessä on trysail. Trysail-kiskon asentaminen mastoon on isompi juttu kuin irroitettavan välistaagin asentaminen.

        Itselleni ei ole tullut samoja ongelmia kuin seppomartille, jonka fokka oli rikkoutunut kannella aaltojen takia. Kun keli on koventunut, olen nostanut myrskyfokan ylös jo paljon ennen kelin pahenemista. Jos tuuli sitten on koventunut olen rullannut genuaa tarpeen mukaan pienemmäksi tai kokonaan sisään.

        "Pelin sääntö" myrskyfokassa on sama kuin reivaamisessa: tee se silloin, kun rupeat ajattelemaan! Liian myöhäiseksi jätetty reivaus tai myrskyfokan nosto merkitsee vaikeuksia. Mieluummin liian ajoissa kuin vähänkin myöhään.


      • Anonyymi
        välistaagi paras... kirjoitti:

        Aikaisemmin jo kerroin omien veneitteni irroitettavista välistaageista ja myrskyfokasta. Suhtautuisin varauksellisesti noihin rullatun genuan päälle kiinnitettäviin purjeisiin.

        Tosipaikan tullen (kun jo on merenkäyntiä myrskyn voimainen tuuli) keulakannella työskentely on vaikeaa ja vaarallista. Rullafokkaa en uskaltaisi enää siinä vaiheessa ruveta avaamaan sen poistamista varten.

        Myrskyfokkaan kohdistuu suuria voimia. Tietysti ko viritys rullatun genuan päälle on parempi kuin ei mitään. Itse panostaisin välistaagiin (vaijeri pistoolihakaset m.fokkaan), jos tarkoitus on harrastaa avomerireissuja.
        Välistaagin alapäähän olisi hyvä asentaa kunnollinen kiristin, samanalainen kuin takastaageissa käytetään (räikkä tai ratti).

        Joku kertoi trysailikokemuksestaan, jonka mukaan hän skuuttasi sen myrskyfokan vastakkaiselle puolelle jäädessään myrskyssä piihin. Oma kokemukseni on toinen. Jos trysail on ylhäällä, veneeni on pysynyt vakaasti piissä ilman myrskyfokkaa. Peräsimen asennollakaan ei kokemukseni mukaan ole merkitystä (kun ei ole vauhtia, peräsin ei ohjaa). Aika harvassa veneessä on trysail. Trysail-kiskon asentaminen mastoon on isompi juttu kuin irroitettavan välistaagin asentaminen.

        Itselleni ei ole tullut samoja ongelmia kuin seppomartille, jonka fokka oli rikkoutunut kannella aaltojen takia. Kun keli on koventunut, olen nostanut myrskyfokan ylös jo paljon ennen kelin pahenemista. Jos tuuli sitten on koventunut olen rullannut genuaa tarpeen mukaan pienemmäksi tai kokonaan sisään.

        "Pelin sääntö" myrskyfokassa on sama kuin reivaamisessa: tee se silloin, kun rupeat ajattelemaan! Liian myöhäiseksi jätetty reivaus tai myrskyfokan nosto merkitsee vaikeuksia. Mieluummin liian ajoissa kuin vähänkin myöhään.

        Juuri näin pitää toimia vieläkin...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      69
      1071
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe