Tuleeko eläimille ikävä omistajaansa?

parinlemmikinomistaj

Ihan vaan mielenkiinnosta...

Omistan reilu puoli vuotiaan uros kissan. Olin tässä vähän aika sitten viikon lomalla ulkomailla ja kissani oli siskoni hoivissa sillä aikaan.
Kissani totutteli siskon luona asumiseen noin viikon ennen matkaa, koska lentoni lähti tästä samaisesta kaupungista joten hengailimme siellä.

Lomalla ollessani kissani oli kuulemma heti ensimmäisestä päivästä alkaen ruvennut pissimään ja kakkimaan minne sattuu. Se teki myös omaan vessaansa mutta myös matoille ja sohville sekä omaan kantokoppaansa.

Takaisin tullessani en ole huomannut mitään omituista kissan käytöksessä, täysin sisäsiiti niinkuin ennenkin.

Voiko olla mahdollista että kissa ns. protestoi koska olin lähtenyt pois?
Normaali päivinä kun olen käynyt töissä tai muuten vaan kaupungilla yms. niin ihan normaalisti on, mutta tuona päivänä kun lähdettiin matkalle alkoi heti oireilee.. Aavistiko kissa jotenkin että nyt se emäntä läks ja kauas??

Mulla on myös koira ja se kuulemma kans oli ekan illan jotenkin alakuloisen oloinen ja vahti ovea ja kuulemma nukkui koko sen viikon mun sängyn jalkopäässä (ei ole normaalisti tapana nukkua siinä).

Voiko eläimille tulla siis ikävä omistajaansa?

33

3886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parinlemmikinomistaj

      siis sen sängyn jalkopäässä missä nukuin siskon luona ollessani...eli koira oli myös siskon hoivissa.

    • Kissalle EI

      mutta koira fiksuna eläimenä kaipaa laumaansa. Kissat ovat yhtä viisaita kuin kypsät banaanit, joten niille on aivan sama missä ihmiset jotka majailevat samassa talossa ovat.

      • kurrrrrrrrrnau

        Kissat on herkkiä ja tapoihinsa juurtuneita olentoja. Varmasti voi tulla ikävä, ikävä omaa ihmistä, yhteisiä rutiineja ja omaa kotia. Hyvä, että kissasi pääsi hoitoon kuitenkin tutun koirakaverin kanssa, se varmasti vähän helpottaa ikävää. Ja omistajalla se vasta tuleekin ikävä omaa kissaansa/kissojansa, kokemuksesta sanon;)


      • HÖPÖHÖPÖ_
        kurrrrrrrrrnau kirjoitti:

        Kissat on herkkiä ja tapoihinsa juurtuneita olentoja. Varmasti voi tulla ikävä, ikävä omaa ihmistä, yhteisiä rutiineja ja omaa kotia. Hyvä, että kissasi pääsi hoitoon kuitenkin tutun koirakaverin kanssa, se varmasti vähän helpottaa ikävää. Ja omistajalla se vasta tuleekin ikävä omaa kissaansa/kissojansa, kokemuksesta sanon;)

        ne on niin tyhmiä eläimiä että ei varmalla erota ihmistä toisesta. niille on aivan sama kuka siinä ruoan kuppiin laittaa.


      • ähiähi

        itseasiassa olet väärässä! Kissat ovat hyvin reviiritietoisia, ja reagoivat paikanvaihdoksiin paljon vahvemmin kun koirat.

        Siinä olet myös väärässä että kissat olis tyhmiä...

        Ihan tiedän sen siitä että kissoja ja koiria mulla on ollut sen parikymmentä vuotta, ja niitä seuraamalla sitä on monet jutut hoksattu.


      • fhfdjldj
        HÖPÖHÖPÖ_ kirjoitti:

        ne on niin tyhmiä eläimiä että ei varmalla erota ihmistä toisesta. niille on aivan sama kuka siinä ruoan kuppiin laittaa.

        sulla ei selkeesti ole kokemusta kissoita!

        By the way... kyllä se muuten on sama koirallekkin kuka sen ruoan kuppiin laittaa tai herkun antaa.... persoja ne on kaikille herkuille.


      • Q,____Q
        HÖPÖHÖPÖ_ kirjoitti:

        ne on niin tyhmiä eläimiä että ei varmalla erota ihmistä toisesta. niille on aivan sama kuka siinä ruoan kuppiin laittaa.

        Älä tule tänne pilaamaan ihmisten keskusteluja höpöhöpö höhlä. Kukaan ei kaipaa höpöhöpö kommenttejasi.
        Itsensä toistajat kyllästyttää.


      • höpöhöpö_
        Q,____Q kirjoitti:

        Älä tule tänne pilaamaan ihmisten keskusteluja höpöhöpö höhlä. Kukaan ei kaipaa höpöhöpö kommenttejasi.
        Itsensä toistajat kyllästyttää.

        jonkun pitää teille kertoa totuus noista tuhoeläimistä


      • mistä näitä sadistej
        höpöhöpö_ kirjoitti:

        jonkun pitää teille kertoa totuus noista tuhoeläimistä

        Super-ääliö. Mene vetämään itsesi johonkin. Tuollaisia tuho"ihmisiä" kukaan kaipaa.


      • soolo
        fhfdjldj kirjoitti:

        sulla ei selkeesti ole kokemusta kissoita!

        By the way... kyllä se muuten on sama koirallekkin kuka sen ruoan kuppiin laittaa tai herkun antaa.... persoja ne on kaikille herkuille.

        NM. höhöpö

        KISSAT, ei vain minun kisssani ole niin miellyttämisen haluisia, kun koirat,
        KOIRA ainakin ikävöi, jos joutuvat eroon omistajastaan.
        Eikhän tuo sovi kisaankin, mutta näyttävät sen eritavalla.


      • Anonyymi
        ähiähi kirjoitti:

        itseasiassa olet väärässä! Kissat ovat hyvin reviiritietoisia, ja reagoivat paikanvaihdoksiin paljon vahvemmin kun koirat.

        Siinä olet myös väärässä että kissat olis tyhmiä...

        Ihan tiedän sen siitä että kissoja ja koiria mulla on ollut sen parikymmentä vuotta, ja niitä seuraamalla sitä on monet jutut hoksattu.

        En tiedä yhtäkään niin tyhmää eläintä kun kissat ovat.. olet väärässä.


      • Anonyymi
        Q,____Q kirjoitti:

        Älä tule tänne pilaamaan ihmisten keskusteluja höpöhöpö höhlä. Kukaan ei kaipaa höpöhöpö kommenttejasi.
        Itsensä toistajat kyllästyttää.

        Hahah 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahah 😀

        Täyttä totta mä tässä puhun ja tiedät sen itsekin :)


      • Anonyymi
        HÖPÖHÖPÖ_ kirjoitti:

        ne on niin tyhmiä eläimiä että ei varmalla erota ihmistä toisesta. niille on aivan sama kuka siinä ruoan kuppiin laittaa.

        Jos satut joskus kissan kanssa vastatusten niin väistä sitä.
        Kissat teroittavat kynsiään kaikkiin aidantolppiin ja puhelinpylväisiin.
        Kissat tuskin erottavat sinua niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos satut joskus kissan kanssa vastatusten niin väistä sitä.
        Kissat teroittavat kynsiään kaikkiin aidantolppiin ja puhelinpylväisiin.
        Kissat tuskin erottavat sinua niistä.

        Kommenttisi tuskin löytää enää perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä yhtäkään niin tyhmää eläintä kun kissat ovat.. olet väärässä.

        Kun katsoo varpaisiin ei näe mitä yläpuolellaan on....


    • DingMjau

      Kyllä voi tulla ikävä. Varsinkin melko vieraassa paikassa. Meidän kissat on usein minun ja avomieheni mukana vanhempieni luona (asuvat kaukana, ei voi jättää kissoja kotiin). Siellä kisut ovat ihan onnellisia niin kauan kuin mekin olemme siellä, mutta jos jäävät vaikka vuorokaudeksikin hoitoon sinne ilman meitä, niin vahhemmalle kissalle tulee kova ikävä. Vaeltaa hermostuneena ympäriinsä ja päästää surkeita maukaisuja koko ajan. Ei onneksi sotke paikkoja kuitenkaan. Tapansa kullakin kait.

    • hamsteri34455
    • Myssyn emäntä

      Minun kissani kuulemma menee eteiseen istumaan ja odottamaan minua, kun olen poissa. Siis kyllä se ikävöi omistajaansa, vaikka olisi muutakin seuraa.

    • gjdgkdyk

      Totta kai se voi ikävöidä... Mutta kissa yleensä vahvemmin reagoi uusiin paikkoihin.

      Itse tosta syystä en noita elukoita anna kylille hoitoon, vaan hommaan aina talovahdin niitä kaitsemaan, jotta ei järkytystä elukoille oma poissaolo enempää tuo... (onneksi tämä ratkaisu on aina ollut helppo toteuttaa... kaverit tulee aina mielellään tänne siksi aikaa asumaan) ja kyllä ne sitten reissun jälkeen on perässä kävelleet, eivätkä ole silmistään päästäneet... mutta itse meidän poissaolon aikana ne on tietty omassa kodissa olleet ihan rauhallisia...

      Jokainen otus on tietty oma yksilönsä, yleispätevää sääntöä ei pysty sanomaan... sukulaisilla taas on niin että he ottavat myös talovahdin... mutta jos kissat vaan näkevät matkalaukun, niin alkaa se paskominen ja kuseskelu samantien... ja jatkuu niin kauan kun talonväki on poissa.

      Eli mistäs noista aina tietää mitä niiden päässä mahtaa milloinkin liikkua... =)

      • Anonyymi

        Kissani on ollut "talonvahtina" n 1,5v kodissa missä se oli elänyt pienestä poikasesta yli 12v.
        Yritin viedä muutaman kerran kissaani näihin vieraisiin paikkoihin aivan katastrofaalisin seurauksin.

        Se mm. pakeni 2-kerroksen asunnon parvekkeen kautta melkein 30 asteen pakkaseen hyppäämällä n.3m päässä oleville kuusen oksille ja sitä kautta maahan.
        Se piileskeli mieluummin parkkipaikalla autoni alla kuin tuli syliini.

        Oma kissani on niin reviiriuskollinen ja tottunut vielä päivittäin sen rajat tarkistamaan ettei asujilla ole niin väliä kunhan se saa vain olla kotonaan.

        Kai se jotain rotestia esittää menemällä matkalaukun päälle maate heti kun sen vetää esiin.


    • olen 7 kissaa omistanu elämämi aikana eikä yksikään ole mua ns. ikävöiny, uskon että kissat on eri asia, ne on muutenki niin itsenäisiä. koirat sen sijaan on minua ikävöiny, sen maailma meinaa romahtaa jo siihen ku käyn kaupassa ja se odottaa ulkona :)

    • kisu<3

      kyllä minun kissani töissä ollessani minua ikävöi. jää ulko-ovelle aina istumaan kun lähden. ja kun tulen töistä kotiin niin kunnon maukukonsertti ja kehräys ja puskeminen alkaa.

    • Kimbe . . .

      Onhan kissa seuranhakuinen ja mm. valitsee ihmisen kenen syliin asettuu ihan itse. Esim, jos istutaan emännän kanssa tv.tä katsomassa ja emäntä ottaa kissan syliinsä niin saman tien tulee minun syliini nukkuman :) No jää välillä kyllä emannänkin syliin mut jos hieman kutsun niin syli vaihtuu heti.

      Asiasta toiseen. Ja luin jostain keskustelusta että kissat nukkuva aina lämpöisessä paikassa niin meidän pentu tekee poikkeuksen. Nukun aina kesät talvet tuuletusikkuna auki n. 16 'C on lämmintä ja kissa nukkuu vieressä, ensin ihan leuanalla ja sitten siirtyy noin 5 cm irti minusta kun sille varmaan tulee kuuma :))

    • seurakissa

      Omistan 2 tyttö kissaa 2v ja 1,5v kummatkin leikattuja ja kyllä ainakin minun kissani ikävöivät minua varsinkin tämä vanhempi. Kun olin poikaystävän ja vanhempieni kanssa ruotsinristeilyllä tässä viime vuonna hiihtolomien aikaan vein kissat poikaystävän äidin hoiviin siks aikaa. Kun tulimme takas suomeen (risteily kesti 2 yötä) kuulin että tämä vanhempi kissa oli maukunut ulko-ovella ja pitänyt hirveetä mekkalaa niin ettei poikaystävän veli pystynyt nukkumaan näinä 2 yönä. Vanhempi kissa on kova juttelemaan ja kyl siitä ääntä riittää varsinkin kesällä kun se tahtoo lähteä minun kanssani pihalle kuuluu vaan raaps raaps raaps ja "MAU MAU MAU MOURRRRRRRR MAU". Talvella taas se ei halua mennä ulos parvekkeella välillä kyl käy. Ja kun menin sitten hakemaan kissojani niin kova kehräys ja kuulustelu oli "missä olet ollut? jätit meidät tänne etkä ottanut meitä mukaan!"

    • kissallaontunteet

      Omistan monta kissaa ja niistä kyllä huomaa, että ne ikävöi jos lähden yöksi pois. Ei se kissalle ole aivan sama kuka sitä hoitaa kun se on tottunut/kiintynyt omistajaansa. Minun kissat ovat heti vastassa kun tulen kotiin ja yksi heistä antaa aina pusun nenään :) ja seuraavan viikon kaikki seitsemän nukkuu sängyssäni :)

    • ikävöivä

      KYLLÄ TULEE IKÄVÄ olin viikon reissussa ja kissa ei ollut koskenutkaan ruokakuppiin vaikka oli oman isännän kanssa kotona. Emäntää oli niin kova ikävä että oli ihan onneton ja laihtui ihan hengeksi rupesi syömään kun olin tulin kotio

    • fLAII

      Riippuu rodusta. Mitä koiramaisempi kissarotu, sitä enemmän eroahdistusta.

      • tottaon

        Juuri näin. Rodut poikkeavat tässä suhteessa toisistaan suuresti, mikä tuli itsellekin melkoisena yllätyksenä hankittuani seuralliseksi ja koiramaiseksi mainostettuun rotuun lukeutuvan kissan. Eroahdistuksen lisäksi kissa voi olla myös erittäin mustasukkainen ja omistushaluinen. Pitää emäntänsä tai isäntänsä tiukasti tallella ja seuraa joka paikkaan.


    • C.i

      Mikähä mahtais olla rotuja maatiaisella, ko o koira? Seuraa pihalla ja jne.

      • C.i

        Siis tarkoota kattia joka käyttäytyy ko koira


    • kisunimun

      2018 ja tämmöstä vielä.niinku mitään ei oltas opittu???tottakai kisus on sinuun leimautunut.sinä olet sen paras hoivaaja,tuokait se sullekin "LAHJANsuu täynnä myyrää ja heiniä ja huutaa.MAMIII KATO SULLE LAHJA.ja pudottaa etees.niin tyhmäkö se on.mut kovat kehut se saa!!ansiostakin.en nyt vaan jaksa ymmärtää.tunteettomuutta tai pahaamieltä tuottavilla kommenteilla.antakaa vaan meidän olla edes onnellisia koska olemme ymmärtäneet edes hitusen tästä maailmankaikkeudesta.

    • Anonyymi

      Stressi, eroahdistus- millä nimellä sitä kutsutaankin. Tuossa olisi auttanut Feliway- haihdutin.
      Sekä kissan omia tavaroita, esim muutama oma lelu, oma vesikuppinsa, oma vessa. Kissat ovat herkkiä reagoimaan muutoksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe