Meidät houkuteltiin Iisalmeen syksyllä, että Iisalmessa olisi tarjolla monipuolista elinkeinoelämää, kattavaa työtarjontaa, perheistä pidetään huolta ja seutu turvallista lapsiperheille, lapsille hyvät opiskelumahdollisuudet. Kaikki osoittautui pelkäksi sanahelinäksi, ilmeisesti Iisalmessa päättäjät olivat siinä uskossa että näin saataisiin tilastoja kaunisteltuja. Väärään meni, koska nyt pidämme huolen siitä, että kaikki Iisalmeen harkitsevat saavat kuulla totuuden ennen kuin lähtevät tyhjien lupausten perään!!!
Mieheni sai töitä metallialalta, mutta joutui melkein samantien irtisanottavien listoille koska ei kuulemma ole riittävästi tullut tilauksia. Itse olin tulossa opettamaan, mutta selvisi hyvin nopeasti ettei minulla enää olisi vuoden päästä töitä koska opetusta tullaan vähentämään. Lapsille Iisalmessa ei ole keskiasteella juuri muuta vaihtoehtoa kuin alkaa opiskelemaan lukion lisäksi sosiaalialaa, metallialaa, kokiksi, parturiksi tai joku tietty merkonomilinja jossa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja. Yksikään näistä ammatillisista koulutusaloista lukiota lukuunottamatta ei kiinnosta lapsiamme. Tulevaisuus kuulostaa vieläkin huonommalta, joten näimme paremmaksi lapsien tulevaisuuden kannalta muuttaa pois tyhjien lupausten Iisalmesta kuin jäädä paikkakunnalle jossa meillä, saati meidän lapsilla olisi minkäänlaista positiivista tulevaisuutta.
Eikä tässä kaikki, vaan eihän Iisalmessa ole lapsille ja alaikäisille nuorille edes minkäänlaisia tapahtumia ja vapaa-ajan toiminta on myös olematonta. Kaupungille on turha lähteä nuorimpien lasten kanssa, koska keskustassa saa liikkua henkensä uhalla. Aivan järkyttävää autoilua, liikennesäännöistä ei juuri mitään hajua, sekä kaupunki täynnä mitä ihmeellisimpiä kadunpätkiä joissa autoillaan. Autoilua lukuun ottamatta kaupunki on täysin kuollut, ei löydy minkäänlaista kaupungille olennaista ilmettä.
Linja-autoasema on kuin joku asfalttipelto keskellä kaupunkia, vastaavanlaista linja-autoasemaa ei takuulla löydy mistään päin maailmaa. Asfalttipeltoa on silminkantamattomiin asti, mutta silloin tällöin näkee vain yhden ehkä hyvällä tuurilla kaksi bussia. Mitä järkeä on tuollaisella linja-autoasemalla noin 20000 asukkaan kaupungissa!!! Torielämä täysin olematonta. Rakennuskanta kaupungissa on aivan järkyttävän näköistä, erikoisliikkeitä ei juuri nimeksikään!
Iisalmi petti meidät tyhjillä lupauksillaan
64
2310
Vastaukset
- cv35
Elämä on!
- werwerwerwer
Hyvvee joolua kuitenniin
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2012/12/Time Readers Person.jpg - kuoleva kylä
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa! Kun itse olin alaikäinen olin mieluummin kotona neljän seinän sisällä, kuin kuuntelemassa Halavatun pappoja torilla. Harrastustarjontakin on aivan olematon. Toivottavasti uusi kaupunginjohtaja/kunnanvaltuusto älyäisi tehdä asian eteen jotakin.
- entinen iisalmelaine
No näyttäs jottain potkua olevan. Ihan telkussa uutisoivat.
http://yle.fi/uutiset/biooljy-yhtio_julkisti_ensimmaisen_rahoittajansa__iisalmen_laitoksen_tuotannosta_jo_aiesopimukset/6425339 - palvattuheppa
Eipä niitä pappoja 18-59 -vuotiaatkaan kuuntele.. ;-D
- 135
palvattuheppa kirjoitti:
Eipä niitä pappoja 18-59 -vuotiaatkaan kuuntele.. ;-D
Aivan! Miksi sitten heidät laitetaan esiintymään nuorten juhliin?
- kelottunut kepu
Otitko ensin selvää,että Iisalmessa kepu määrää ja siitä johtuu tämä ankeus ja pettäminen.
- Paljon lähtee.
Ovat jo sopineet etukäteen koulutuspaikkojen lopettamisesta, seuraavien 3-5 vuoden sisällä.
- Anonyymi
Ja sossut siinä siivellä!
- nuorempaa sakkia
Ja sitten ihmetellään, miksi on niin paljon juopottelua ym päihteiden käyttöä alaikästenkin keskuudessa.... Ehkä sekin vähentyisi jos olisi mielenkiintosempia koulutuksia tarjolla, toimintaa vapaa-ajalle... Torille piti rakentaa se ruma lavahökötys, mutt siinäki taitaa olla tapahtumia muutaman kerran vuodessa ja neki lähinnä keski-ikäsistä ylöspäin.... Tääl ei ole nuorille mitää... Nuorisotaloki kuollut paikka...
- TOTTA...
Näihhän se on,kepu pettää AINA!
- empäsvalita
ex-asukki, taidat olla juurikin tätä tyyppiä jotka ajattelevat että isoissa kaupungeissa asiat ovat paremmin, ihmiset osaavat ajaa, ovat paljon mukavampia ja palvelut parempia. Itse olen opiskellut iisalmessa ylä-asteen jälkeen ylioppilaaksi varsin hyvälaatuisessa lukiossa ja sen jälkeen luin itseni putkiasentajaksi Ysaossa ja kappas, sainkin vakituisen työpaikan heti. Myöskin metallipuolelta valmistuneet kaverini ovat saaneet iisalmesta vakituisen työpaikan, sillä osaavista ammattilaisista on tietyissä firmoissa pula.
"Lapsille Iisalmessa ei ole keskiasteella juuri muuta vaihtoehtoa kuin alkaa opiskelemaan lukion lisäksi sosiaalialaa, metallialaa, kokiksi, parturiksi tai joku tietty merkonomilinja jossa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja. Yksikään näistä ammatillisista koulutusaloista lukiota lukuunottamatta ei kiinnosta lapsiamme." Minkähän ikäisiä lapsesi ovat ja oletko käynyt läpi esimerkiksi Ysaon alavaihtoehtoja TAI oletko kenties ajatellut että lukion voisi käydä tämmösessä "maalaisjunttikoulussa" joka tosiassa onkin aivan hemmetin loistava koulu, huippuine opettajineen! Henkilökohtaisesti en Iisalmesta en pois muuta kuin korkeintaan jos päätän lähteä AMK:hon lukemaan.- egox.
Sinulta puuttuu uskallus nähdä, mitä muu suomi voi tarjota.
- minä
No kyllä tämä takahikilä on kuoleva kylä! Viimenen joka lähtöö,ni sammuttaa valot.
- Tonttu Viänänen
Ee tämä Iisalmi kuole mihinkään,miks kuolis.Ei ole ennenkään kuollu,eikä kuole nytkään.Heretkee hupattamasta.
- kokenut2
Lähti Iisalamesta mihin suuntaan tahansa, olot paranoo.
- satu831
Lyhyestä virsi kaunis. Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Enkä nyt puhu Tampereesta tai Helsingistä vaan maailmasta joka odottaa halukkaita ja uskaliaita rajojen ulkopuolella. Mikään pakko kun ei ole asua siellä kylmässä periferiassa vailla suuria mahdollisuuksia, lämmintä ilmastoa, kulttuuri-/urheilutarjonta jne. Aloittaja on kyllä ihan oikeassa, mutta unohtaa, että samat ongelmat koskevat suurinta osaa koko Suomesta eikä joku Helsinkikään tarjonnaltaan mikään häävi paikka vielä ole.
- rwrwewrwer
>maailmasta joka odottaa halukkaita ja uskaliaita rajojen ulkopuolella
listaltasi puuttuu "rahakkaita"
- jasvöalsbölmö
Ei hitsari ja luokanopettaja kummoisempaa asuinympäristöä tartte, kun ei teillä rahat riitä mihinkään
- jatkoavaan
Vaihda alaa,jos todella olet opettaja niin älä narise lastesi kuulte, heistä tulee samanlaisia ja sen jälkeen ei mitään heille kelpaa,sossun pitäisi kaikki sinulle antaa.Iisalmessa on harrastusmahdollisuudet hyvät on uimahalli, jäähalli ,jos hiihto kiinnostaa niin hyvät ladut.Ja mitä siellä pienten lasten kanssa kadulla on pysy kotona niiden kanssa niin ei rinki pyöri taas.Ja mitä sinä teet linja-auto asemalla, ei siellä oleilla vaan lähdetään siihen kahteen bösään jos johonkin matkustaa.Erikoisliikkeitä Tiimari riittää opettajalle hakeen askartelutarvikeita kun lasten kanssa askartelee koulussa tai hitsari kotona.En kyllä yhtään ihmettele jos ei teillä työt jatku kun jo nyt narina päällä niin kuka piru jaksaa kuunnella eläikään asti.Lasten koulutus asiat pitää ottaa selville jo muuttaessa.Niin mekin otimme kun muutimme lapset (4 ) kävi lukion.Yksi luki lähihoitajaksi 2 sairaanhoitajaksi Kuopiossa 3 Kuopiossa AMK.ja jatkoi Joensuussa ja on nyt Iisalmessa perheensä kanssa töitä sai.4 on kyllä opettaja kävi Oulussa.EI HARISE ÄLÄKÄ SINÄKÄÄN JATKA LAPSET OPPII PIAN TAPASI.kÄY kIURUVEDELLÄ SIELLÄ on keilahalli taitaa olla Iisalmessakin.Eiköhän sinun sen vertasille rahoille löydy käyttöä.Hyvää jatkoa ei ole kukaan sua pettänyt.
- Säälittävää nykymeno
Iisalmessa oli vielä elämää ja tapahtumia koko 1980-luvun ja vielä heti 1990-luvun alussa. Sen jälkeen Kepu ja Martti Harju alkoivat lähteä viemään Iisalmea kohti kuolevaa kylää ja vauhti on vain kiihtynyt mitä enemmän vuosia on mennyt.
Itse sain tarpeekseni kyseisestä ankeudesta 1990-luvun lopulla ja häippäsin Jyväskylään, voin sanoa puhtaalla omalla tunnolla ja käsi sydämmellä, että kyllä kannatti lähteä! Suosittelen muillekin lähtemistä toiselle paikkakunnalle, koska silloin viimeistään näkee kuinka paljon paremmin asiat ovat muualla ja mistä johtuu kaikki se negatiivisuus ihmisten keskuudessa ja muuttohaluttomuus Iisalmea kohtaan.
Kyllä sen verran pitäisi Iisalmelaisilta löytyä itseluottamusta ja uskallusta, että lähtee asumaan toiselle paikkakunnalle pois vanhempien helmasta, vai ovatko kaikki Iisalmelaiset nykyään jotain tutti suussa olevia peräkammarin poikia ja tyttöjä, jotka mökkiytyvät Iisalmeen? Käyn silloin tällöin Iisalmessa ja aina on hieman tunnustanut siltä, että yritetään olla kovaakin naista/tyttöä ja miestä/poikaa koska uskalletaan rikkoa yhteisiä sääntöjä, tapella, huudella ja haastaa riitaa (etenkin kännissä), mutta sitten todellisuudessa ollaan jotain tohvelisankareita, ettei uskalla lähteä katsomaan mitää muu maailma voi tarjota. Onhan äippä ja iskä silloin liian kaukana antamassa rahallista apua. - hampputukat pois
Toivottavasti tämä keskustelu kerrotaan myös pakolaisille:D
- ihmettelen_vaan
No olisitte ottanut selvää etukäteen (luulisi opetusalalla työskentelevällä olevan tiedonhakutaitoa)... ja ainahan täältä pääsee pois.
"Lapsille Iisalmessa ei ole keskiasteella juuri muuta vaihtoehtoa kuin alkaa opiskelemaan lukion lisäksi sosiaalialaa, metallialaa, kokiksi, parturiksi tai joku tietty merkonomilinja jossa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja. Yksikään näistä ammatillisista koulutusaloista lukiota lukuunottamatta ei kiinnosta lapsiamme."
Tai no eipä taida sitä tiedonhakutaitoa ollakkaan... Iisalmessa voi opiskella peruskoulun jälkeen: kyllä, sosiaalialaa, tekniikan ja liikenteen alaa, ravintola-alaa ja palvelualaa MUTTA myös kulttuurialaa, luonnonvara- ja ympäristöalaa sekä metsätaloutta. Lukion tai amiskan jälkeen mahdollisuus kouluttautua AMK:ssa sosionomiksi, agrologiksi tai sairaanhoitajaksi.- Tupauunot asialla
Nuoko ovat sinusta kiinnostavia aloja opiskella ammattia, hohhoijaa!!
Ei ihme, ettei Iisalmessa ole nuorta väkeä ja kaikki lähtee pois. Tuokin tarjonta supistuu varmasti aloituspaikkojen karsimisen myötä, mutta sitä saa mitä tilaa. Suuri osa nuorista lähtee opiskelemaan aloja, jotka heitä itseään kiinnostavat. Hulluhan se on joka lähtee opiskelemaan alaa, joka ei itseä motivoi yhtään. Kaikki ne turhaan käydyt opiskeluvuodet ovat hukkaan heitettyä aikaa. Pitää olla melkoinen pässi, jos lähtee opiskelemaan jotain alaa mitä kaupungin päättäjät sanovat. Ei ihme, että Iisalmessa on vain mainitsemiesi alojen koulutuspaikkoja. Kaikki varmaan haluavat vääntämään metallia, kokkaamaan, lähihoitsuiksi, sairaanhoitajaksi, hitsareiksi, maajusseiksi, olkoon sitten työtä tarjolla kuinka paljon hyvänsä. Sinä lähdet varmaan vaikka puhelinmyyjäksi, kunhan vain saat olla Iisalmessa ja opiskella sitä mitä muut haluavat etkä sinä itse?
Oujee, tuoko on sitä monipuolista koulutustarjontaa jota Iisalmi mainostaa monipuolisena koulutustarjontana? Antakaa muun Suomen nauraa! - kysympä vaan.
Tupauunot asialla kirjoitti:
Nuoko ovat sinusta kiinnostavia aloja opiskella ammattia, hohhoijaa!!
Ei ihme, ettei Iisalmessa ole nuorta väkeä ja kaikki lähtee pois. Tuokin tarjonta supistuu varmasti aloituspaikkojen karsimisen myötä, mutta sitä saa mitä tilaa. Suuri osa nuorista lähtee opiskelemaan aloja, jotka heitä itseään kiinnostavat. Hulluhan se on joka lähtee opiskelemaan alaa, joka ei itseä motivoi yhtään. Kaikki ne turhaan käydyt opiskeluvuodet ovat hukkaan heitettyä aikaa. Pitää olla melkoinen pässi, jos lähtee opiskelemaan jotain alaa mitä kaupungin päättäjät sanovat. Ei ihme, että Iisalmessa on vain mainitsemiesi alojen koulutuspaikkoja. Kaikki varmaan haluavat vääntämään metallia, kokkaamaan, lähihoitsuiksi, sairaanhoitajaksi, hitsareiksi, maajusseiksi, olkoon sitten työtä tarjolla kuinka paljon hyvänsä. Sinä lähdet varmaan vaikka puhelinmyyjäksi, kunhan vain saat olla Iisalmessa ja opiskella sitä mitä muut haluavat etkä sinä itse?
Oujee, tuoko on sitä monipuolista koulutustarjontaa jota Iisalmi mainostaa monipuolisena koulutustarjontana? Antakaa muun Suomen nauraa!Mikä on sitten sinua itseäsi kiinnostava ala?
- Tupauunot asialla
kysympä vaan. kirjoitti:
Mikä on sitten sinua itseäsi kiinnostava ala?
Onko amiksessa ministerin-linjaa, se kiinnostaisi.
- Koulun perässä
kysympä vaan. kirjoitti:
Mikä on sitten sinua itseäsi kiinnostava ala?
En ole sama kirjoittaja, mutta vastaan oman näkemykseni mukaan esittämääsi kysymykseen.
Minä lähdin vuosia sitten opiskelemaan itseäni kiinnostavaa alaa Ouluun, koska Iisalmessa ei siihen ollut mahdollisuutta. Itseäni kiinnostivat erityisesti yhteiskunnalliset opinnot ja johtaminen, sekä viestintä ja sisällöntuotanto. Myös kouluttajan ja opettajan työ on aina kiinnostanut pienestä pitäen.
Suoritin Iisalmessa aikoinaan lukion, mutta sen jälkeen minulla ei ollut enää mitään mahdollisuutta jatkaa itseäni kiinnostavia opintoja Iisalmessa. Näin ollen hain Jyväskylän, Tampereen ja Oulun yliopistoihin, koska ne ovat aina olleet hyviä ja elinvoimaisia paikkakuntia. Ouluun pääsin ja hyppäsin onnesta kattoon ja voi sitä riemun määrää jota silloin koin. Oulussa suoritin Kauppatieteiden Maisterin tutkinnon, jossa pääaineeni oli Kansantaloustiede ja sivuaineina johtaminen ja viestinnän opinnot.
Yliopistosta valmistuttuani laitoin lukuisiin Iisalmen työpaikkoihin hakemuksia, mutta minkäänlaista kiinnostusta ei löytynyt palkkaukseen. Kukaan ei tarvinnut korkeasti koulutettuja osaajia, etenkään minun alan toimenkuviin. Sen sijaan, Ouluun pääsin töihin hetimmiten ja ottajia olisi ollut vaikka kuinka paljon. Siitä lähtien olen työskennellyt Oulussa ICT-alalla, enkä päivääkäään ole ollut työttömänä. Huvittaa seurata Iisalmen nykyistä tilannetta, koska yritykset ja kaupunki haikailevat korkeastikoulutettujan ja osaajien perään. Itselläni ei tule enää mieleenkään, että muuttaisin takaisin Iisalmeen, vaikka kuinka pyydettäisiin. Minulla on täällä vakituinen työ, perhe ja lapsilla hyvä tulevaisuus, koska heillä on vara valita mitä tulevat tulevaisuudessa opiskelemaan. Täällä mahdollista opiskella lähes alaa kuin alaa keskiasteella, ammattikorkeakoulussa, teknillisessä korkeakoulussa ja yliopistossa.
Olen voinut suorittaa työni ohessa opettajan pätevyyden, jota työnantajani on ollut mielellään tukemassa, esimerkiksi suuren osan koulutuskustannuksista on maksanut minun työnantajana toimiva yritys. Olen melkein 100% varma, ettei tällaiseen tulisi suostumaan yksikään Iisalmen yritys. Kuluvana vuonna olen kuullut usealta eri taholta yhtä jos toista koskien Iisalmen päättäjiä, opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä, sekä yrityksien toimintatapoja. En yhtään ihmettele, että Iisalmi on nykyään niin huonossa jamassa, koska asiat tyritty pahasti lähes jokaisella sektorilla.
- Luetun ymmärtäminen
Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, tosin listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin mitä asioita Iisalmi on vuosien saatossa aikonut tehdä, mutta on jättänyt tekemättä, kaikenlaista suunnittelua suunnittelun perään ja vain murto-osa näistä on päätynyt viimeisen 30 vuoden aikana toteutuksen asteelle. Kaikki mikä päätetään toteuttaa, niin ne tehdään 20 vuotta liian myöhään verrattuna muuhun Suomeen.
Iisalmen keskustan ensimmäiset loistavat uudistus suunnitelmat tehtiin jo 1990-luvun alussa. Nyt viimeisen kolmen vuoden aikana siitä on saatu toteutettua yhden kevyenliikenteenväylän leventäminen noin 500-1000 metrin verran. Tällä vauhdilla Iisalmi on huippukeskus vuonna 2299!
Mitään ei kannata tulkita kirjaimellisesti mitä Iisalmen kaupunki ja muut Iisalmen tahot hehkuttavat itsestään kuinka loistavasti Iisalmessa on muka asiat. Ennemminkin tulkinta kannattaa tehdä päin vastoin mitä kirjoitetaan ja sanotaan. Esimerkiksi:
-Iisalmi on vilkas ja elinvoimainen Ylä-Savon kauppakeskus, jossa on monipuoliset opiskelumahdollisuudet, turvallinen kasvuympäristö ja hyvät sosiaaliset palvelut, monipuolinen elinkeinorakenne ja paljon eri alan työpaikkoja sekä paljon hyvää tonttitarjontaa. Ynnä muuta kaikkee jäynää...
Tuo pitäisi tulkita oikeasti näin:
-Iisalmi ei ole vilkas ja elinvoimainen Ylä-Savon kauppakeskus, jossa on todella niukat ja yksipuoliset opiskelumahdollisuudet jotka vähenevät yhä enemmän vuosien saatossa.
Iisalmi ei ole turvallinen kasvuympäristö, koska se kuuluu asukaslukuun suhteutettuna Suomen kärkisijalle väkivaltarikoksissa, sekä kevyenliikenteen käyttäjät saavat liikkua omalla vastuulla, kun autoilijat ovat aina oikeassa vaikka kääntyvät kännykkäkorvalla jalkakäytävää ylittävän jalankulkijan päälle takaapäin.
Työpaikkoja ei ole juuri nimeksikään. Hyvällä tuurilla työtä voi saada lähihoitajana, sairaanhoitajana ja hitsarina. Suhteellisen varma työpaikka löytyy puhelinmyyjänä tai siivojana. Tonttitarjonta on niukkaa ei löydy juuri mitään valinnanvaraa. Jonot kunnallisiin terveyspalveluihin ovat kuukausien mittaiset, jopa lapset saavat jonottaa kuukausia ellei kyse ole akuutista ja henkeä uhkaavasta sairaudesta. Sosiaaliturvatukea ei saa sosiaalitoimistosta, ellei pärstäkerroin miellytä ja sama koskee Kelan sekä Työvoimatoimiston työntekijöiden osalta.- määki tahon valittaa
Hyviä provoja ja sama ihminen kirjottanut monella eri nimimerkillä. Hyvää työtä.
Onneksi tuollaiset valittajat lähtevät pois Iisalmesta niin ei tarvitse kuunnella tuota vinkumista ;).
Kertokaahan sitten minulle niitä konkreettisia kehitysehdotuksia, joita Iisalmessa voitaisiin tehdä kaupungin ym. toiminnan parantamiseksi? Olen utelias. Paljonhan tänne on jo tullut toimintaa, esimerkiksi vaateliikkeitä (IISA) ja liikuntamahdollisuuksia (Pelixir, LadyLine) jne.
Ja tuo koulutus... On olemassa mahdollisuus valita, minne lähtee opiskelemaan. Iisalmelaiset voivat ottaa huomioon myös Kuopion ja Kajaanin tarjoamat mahdollisuudet, ne eivät ole liian kaukana. Näin ajatellen koulutustarjonta laajentuu rutkasti. - ongelmatapaus
määki tahon valittaa kirjoitti:
Hyviä provoja ja sama ihminen kirjottanut monella eri nimimerkillä. Hyvää työtä.
Onneksi tuollaiset valittajat lähtevät pois Iisalmesta niin ei tarvitse kuunnella tuota vinkumista ;).
Kertokaahan sitten minulle niitä konkreettisia kehitysehdotuksia, joita Iisalmessa voitaisiin tehdä kaupungin ym. toiminnan parantamiseksi? Olen utelias. Paljonhan tänne on jo tullut toimintaa, esimerkiksi vaateliikkeitä (IISA) ja liikuntamahdollisuuksia (Pelixir, LadyLine) jne.
Ja tuo koulutus... On olemassa mahdollisuus valita, minne lähtee opiskelemaan. Iisalmelaiset voivat ottaa huomioon myös Kuopion ja Kajaanin tarjoamat mahdollisuudet, ne eivät ole liian kaukana. Näin ajatellen koulutustarjonta laajentuu rutkasti.Ei tämä ole provo vaan täyttä totta, sokea pitää olla jos ei näitä asioita huomaa.
Parannusehdotuksia on jo annettu, nuorille lisää harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia, vanhuksille paremmat oltavat, syrjäytymistä ehkäistävä, haluatko että jatkan? - määki tahon valittaa
ongelmatapaus kirjoitti:
Ei tämä ole provo vaan täyttä totta, sokea pitää olla jos ei näitä asioita huomaa.
Parannusehdotuksia on jo annettu, nuorille lisää harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia, vanhuksille paremmat oltavat, syrjäytymistä ehkäistävä, haluatko että jatkan?No sitten varmaan olen sokea.
Kyllä haluaisin, että jatkat, sillä mielestäni pyysin KONKREETTISIA kehitysehdotuksia mitä voisi tehdä toiminnan parantamiseksi. En listaa asioista, joiden tulisi muuttua. Kerro lisää?
- --------------------
Noista muista asioista en oikein osaa sanoa, mutta sukuloidessani Iisalmen vieressä muutamat kerrat vuodessa, on pakko sanoa, että liikennesäännöt tuntuvat olevan utopiaa iisalmelaisille! Silmät pyöreinä saa ihmetellä onko ajokortti tullut muropaketin mukana vai kiinalaisesta onnenkeksistä!
- kepuloiloilonenn
Ne rättiliikkeet on konkurssissa alle vuodessa, koska ei ole tarpeeksi asiakkaita.
- vjdshv
Joo kaikki ei käy kaikille. Itse Iisalmelaisena olen saanut täältä mieleisen koulutuksen ja mieleistä työtä. En opiskellut sillä perusteella, että mitä Iisalmesta löytyy vaan itseäni kiinnostava ala löytyi Ysaon tarjonnasta.
Iisalmesta löydän yleensä kaiken tarvitsemani, mutta tunnin ajomatka vaikka Kuopion suuntaan ei silloin tällöin ole homma eikä mikään.
Toisaalta ymmärrän pettynyttä ex-asukkia, koska aina ei voi kaikki mennä nappiin. Mutta kuitenkaan ei kaikki mene niin, että kun Iisalmeen muuttaa niin Iisalmeen pettyy. Sama voisi käydä vaikka Kuopion kohdalla. Sattuma vie, ja kohtalo kuljettaa. - neltoist
Voi Teitä sivistyneitä petettyjä! Antoiko joku tikkukaramellin suuhun ja
vetäisi sen sitten pois.
On omaa tyhmyyttä alunperin tulla uudelle paikkakunnalle, jos sen tarjoamat
palvelut eivät miellytä. Netistä löytyy aivan tarpeeksi tietoja etukäteen kaikista
suuremmista kaupungeista ja kunnista, jos on kykyä niitä etsiä.
Mitä palveluja herrasväki olisi kaivannut lisää Iisalmesta?
Mistä löytyi nyt sitten Teille se uusi "ONNELA", missä kaikki on täydellistä?- puskatimpurit
Vielä noille "ONNELAAN" muuttaneille.
Tietääköhän ne penskanne itsekään, mikä heitä itseään kiinnostaa lukion
jälkeen vai aikovatko suoraan työttömyysputkeen?
Keijo Rosberg muuten harjoitteli ja ajoi kilpaa mikroautolla tuon linja-autoaseman
asfaltilla poikasena. Onko Teillä muuten tietoa, miten hän on sitten jatkossa
menestynyt uravalinnoissaan ja elämässään?
Millainen koulutus valittajilla on asemakaavoituksesta ja kaupunki-
suunnittelusta? - Hohhoijaa sama virsi
puskatimpurit kirjoitti:
Vielä noille "ONNELAAN" muuttaneille.
Tietääköhän ne penskanne itsekään, mikä heitä itseään kiinnostaa lukion
jälkeen vai aikovatko suoraan työttömyysputkeen?
Keijo Rosberg muuten harjoitteli ja ajoi kilpaa mikroautolla tuon linja-autoaseman
asfaltilla poikasena. Onko Teillä muuten tietoa, miten hän on sitten jatkossa
menestynyt uravalinnoissaan ja elämässään?
Millainen koulutus valittajilla on asemakaavoituksesta ja kaupunki-
suunnittelusta?Surkeesti pyyhkii, koska Iisalmessa tunnutaan aina vedottavan johonkin Keijo Rosbergiin, joka ei todellisuudessa ole edes mikään varsinainen iisalmelainen, saati että olisi mikään kovinkaan kaksinen ja menestynyt formulakuski. Lisäksi osan nuoruudestaan Keijo Rosberg asui jo ennen muuttoaan Oulun seudulla.
Ensinnäkin Keijo Rosberg on syntynyt Ruotsin Solnassa ja käynyt vain nuorena asumassa jonkin aikaa Iisalmessa. Eipä tunnu Keijo Rosbergilla olevan kovinkaan kummoisia "kotirakkaus" suhteita Iisalmeen. Aikoinaan 1990-luvulla Iisalmessa oli kohtalaisen hyvin pärjäävä kuski pienissä formuloissa, jolloin Keijo Rosbergia kosittiin oikein kaupungin päättäjien toimesta manageriksi tälle Iisalmelaiselle kuskille (opiskeli muistaakseni silloisessa Kopiksessa, nimeä en enää muista), koska olihan Keke "Iisalmen oma poika".
Urallaan tuuri maailmanmestaruutensa lisäksi Keke voitti ainoastaan 5 osakilpailua ja pääsi 17 kertaa palkintokorokkeelle, nopeimpia kierroksia 3, paalupaikkoja 5, eli ei mitään päätähuimaavia meriittejä. - puskatimpurit
Hohhoijaa sama virsi kirjoitti:
Surkeesti pyyhkii, koska Iisalmessa tunnutaan aina vedottavan johonkin Keijo Rosbergiin, joka ei todellisuudessa ole edes mikään varsinainen iisalmelainen, saati että olisi mikään kovinkaan kaksinen ja menestynyt formulakuski. Lisäksi osan nuoruudestaan Keijo Rosberg asui jo ennen muuttoaan Oulun seudulla.
Ensinnäkin Keijo Rosberg on syntynyt Ruotsin Solnassa ja käynyt vain nuorena asumassa jonkin aikaa Iisalmessa. Eipä tunnu Keijo Rosbergilla olevan kovinkaan kummoisia "kotirakkaus" suhteita Iisalmeen. Aikoinaan 1990-luvulla Iisalmessa oli kohtalaisen hyvin pärjäävä kuski pienissä formuloissa, jolloin Keijo Rosbergia kosittiin oikein kaupungin päättäjien toimesta manageriksi tälle Iisalmelaiselle kuskille (opiskeli muistaakseni silloisessa Kopiksessa, nimeä en enää muista), koska olihan Keke "Iisalmen oma poika".
Urallaan tuuri maailmanmestaruutensa lisäksi Keke voitti ainoastaan 5 osakilpailua ja pääsi 17 kertaa palkintokorokkeelle, nopeimpia kierroksia 3, paalupaikkoja 5, eli ei mitään päätähuimaavia meriittejä.Et tainnut lukea "puskatimpureiden" kirjoitusta oikein kunnolla. Siinä ei ollut
päätarkoituksena kehua Rosbergin saavutuksia, ainoastaan aasinsiltana oli
viittaus valittajien parjaamaan linja-autoaseman asfalttiin!
"aina vedottavan johonkin Keijo"......., monessako viestiketjussa Iisalmea koskien
em. on vedottu?
Montako formuloiden mm-mestaruutta itselläsi on?
Onhan Iisalmen puistoissa hiihtäneet monet mm-tittelin voittaneet
urheilijatkin, jos halutaan olla pilkunnussijoita! - Uusimaa _-)
Hohhoijaa sama virsi kirjoitti:
Surkeesti pyyhkii, koska Iisalmessa tunnutaan aina vedottavan johonkin Keijo Rosbergiin, joka ei todellisuudessa ole edes mikään varsinainen iisalmelainen, saati että olisi mikään kovinkaan kaksinen ja menestynyt formulakuski. Lisäksi osan nuoruudestaan Keijo Rosberg asui jo ennen muuttoaan Oulun seudulla.
Urallaan tuuri maailmanmestaruutensa lisäksi Keke voitti ainoastaan 5 osakilpailua ja pääsi 17 kertaa palkintokorokkeelle, nopeimpia kierroksia 3, paalupaikkoja 5, eli ei mitään päätähuimaavia meriittejä.Kyllä Keke oli kova kuski, selkä hiessä katoin kisoja. Mukava Iisalmes käydä kesäisin joskus talvellakin. Ehkä kun olen syntynyt siellä aikoinaan.
- Positiivinen merkki
Iisalmen kuvaa viestittää Marjahaan aakkostorni. 0 vuositolkulla.
Eli ajatellaan positiivisesti, kuin kylän oman kaljan mainoksessa.
Täysin tyhjää, eli pelkkää nollaa.
Vaikka olosuhteet muualla muuttuvat, meillä ei edes lämpömittari.- Näin on näreet
Iisalmen vahvaa mielikuvaa viestittää kaikille suomalaisille Iisalmen tunnetuin rakennus nimittäin Peltosalmen Viljasiilo! Se riittää kertomaan kaiken kaupungin tilasta Marjahaan lisäksi.
Iisalmi = Peltosalmen viljasiilo, Marjahaka ja Olvi - Piiloryssä
Osuvasti ja totuudenmukaisesti sanottu, tosin vertauspaikkakunnalla asiat ovat paljon paremmin!
http://www.iisalmensanomat.fi/uutiset/yla-savo/kuin-sortavalan-keskustassa-kävelisi/758511
- Rili nais pleis
Tää on niin totta!!
http://www.youtube.com/watch?v=sgveLh5ADbU
http://www.youtube.com/watch?v=OFwh8IhMSoI
http://www.youtube.com/watch?v=aahEgS_DWww (missä nuoret ja elämä?) - Totta1
Totta kirjoitat asia on juuri noin.
- Nykytila
Mikäli Iisalmi ja Iisalmen keskusta haluttaisiin saada viihtyisäksi ja vetovoimaiseksi, niin se vaatisi rahaa 80-200 miljoonaa euroa, koska niin huonoon jamaan se on ehditty päästämään vuosien saatossa. Iisalmi ei ole tällä vuosituhannella kaupunkikuvallisesti toisin kuin muut.
- Anonyymi
Nykytila kirjoitti:
Mikäli Iisalmi ja Iisalmen keskusta haluttaisiin saada viihtyisäksi ja vetovoimaiseksi, niin se vaatisi rahaa 80-200 miljoonaa euroa, koska niin huonoon jamaan se on ehditty päästämään vuosien saatossa. Iisalmi ei ole tällä vuosituhannella kaupunkikuvallisesti toisin kuin muut.
Usseita hanurin soettajia torille joka arkipäeväks ni sillon kyllä siellä viihtyy.
- totuussiemen
Kumpi oli ensin, muna vai kana?
Ensin kannattaisi satsata tontti- ja kaavoituspolitiikkaan, että tänne saataisiin
uusia yrittäjiä ja teollisuuslaitoksia, eihän täällä ole kohta kuin työttömiä ja
eläkeläisiä, työhaluiset ja -kykyiset muuttavat muualle työn perässä.
Ketä varten tänne pitäisi rakentaa kullitettuja patsaita, pyöräteitä ja yksi-
suuntaisia katuja ja katuravintoloita?- rwrewerer
>Ketä varten tänne pitäisi rakentaa kullitettuja patsaita
No yyhoita varten tietenkin.
- asiasta tietämätön
Iisalmi alkoi tyhjentyä LappuLiisojen ilmestyttyä katukuvaan. Alussahan oli maksullinen pysäköintikin. Se kyllä tuo kaupungin kassaan rahaa mutta menetykset on huomattavat. Minäkään en siitä syystä osta mitään keskustasta ja käymmekin siitä syystä muualla ostosilla kun tuli tuo lappuliisa ongelma aikoinaan.
Mitähän siitä on aikaa mutta jos minä ja kymmenen tuttuani toimii samoin niin menetyksiä on per henki kk. noin 500€ periaattellisesta syystä ei näin laajaa pysäköintivahtausta tarvita pieneen kaupunkiin.- pyöräilijā
>jos minä ja kymmenen tuttuani toimii samoin niin
>menetyksiä on per henki kk. noin 500€
Eli ongelma on se lappuliisa, eikä se, ettet osaa käyttää parkkikiekkoa tai tiedä liikennesääntöjä? - asiasta tietämätön
pyöräilijā kirjoitti:
>jos minä ja kymmenen tuttuani toimii samoin niin
>menetyksiä on per henki kk. noin 500€
Eli ongelma on se lappuliisa, eikä se, ettet osaa käyttää parkkikiekkoa tai tiedä liikennesääntöjä?Niinkuin kirjoitin en periaatteesta osta kun on se lappuliisa vahtaamassa kiekon käytön osaan kai koska en koskaan missään kaupungissa ole pysäköinnistä sakkoja saanu.
- Anonyymi
Iisalmi on nykyään pelkkää moporälläystä 24/7.
- Anonyymi
Paljon vähempi täällä on nykyään mopoja rälläämässä, kuin vaikka -90 luvulla. Samoin autoilla iltaisin ja viikonloppuisin "pilistä" ajavia nuoria on murto-osa siitä, mitä oli vielä pari vuosikymmentä sitten. On vaan ihmisten asenteet taineet tiukentua siitä ajasta. Toisaalta varmaan kaupungin ikärakenne on nykyään enemmän vanhus voittoista, niin tämä osaltaan vaikuttaa tuohon kielteiseen asenteeseen mopoilua ja muutenkin nuorisoa kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljon vähempi täällä on nykyään mopoja rälläämässä, kuin vaikka -90 luvulla. Samoin autoilla iltaisin ja viikonloppuisin "pilistä" ajavia nuoria on murto-osa siitä, mitä oli vielä pari vuosikymmentä sitten. On vaan ihmisten asenteet taineet tiukentua siitä ajasta. Toisaalta varmaan kaupungin ikärakenne on nykyään enemmän vanhus voittoista, niin tämä osaltaan vaikuttaa tuohon kielteiseen asenteeseen mopoilua ja muutenkin nuorisoa kohtaan.
Mutta kyllä rälläävät joka yö tukijaispojat mersunraadoillaan, ei ole kiire nukkumaan, kun saa päivän nukkua. Sitten jaksaa taas yön rällätä ja häiriköidä. Varkaudessa aikanaan Jyrki Haapala lopetti rälläyksen, Iisalmen poliisilla ei ole edes halua puuttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kyllä rälläävät joka yö tukijaispojat mersunraadoillaan, ei ole kiire nukkumaan, kun saa päivän nukkua. Sitten jaksaa taas yön rällätä ja häiriköidä. Varkaudessa aikanaan Jyrki Haapala lopetti rälläyksen, Iisalmen poliisilla ei ole edes halua puuttua.
juuri näin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisi kyllä puuttuu, jos on tarve, mutta olisikohan niin, että ongelma ei ole niin suuri, kuin miltä se sinusta tuntuu. Ihmiset kun reagoivat asioihin kukin omalla tavallaan.
Kannattaa kokeilla laittaa nukkumaan mennessä korvatulpat, jos se toisi ongelmaan sinulle helpotusta.
Äkkiä ne nykyiset sukupolvet vanhenee ja kohta onkin jo seuraavat niin "rälläämässä", kuin siitä mielensä pahoittamassa.
- Anonyymi
Ennen oli enemmän nuoria liikenteessä ja vanhukset asuivat maaseudulla. Nyt ikäpyramidi on keikahtanut ja keskustan asunnot on täynnä ikäimmeisiä jotka ei siedä yhtään melua nuorilta. Melun määrä on vähentynyt mutta edellä sanotusta johtuen myös niiden määrä joita asia haittaa on lisääntynyt keskustan alueella.
- Anonyymi
Iisalmi on pahin pönttölä johon olen eläissäni eksynyt.
- Anonyymi
Iisalmi on ihana pikkukaupunki. Kaikki "pöntöt" saavat häipyä pilaamasta kaupunkia. Johonkin Helsinkiin, Jyväskylään tai Ouluun vaan. Siellä ei kannata pimeällä liikkua yksin, eikä kohta päiväsaikaankaan.
Nämä pöntöt taitaa usein siellä "suurkaupunkien" kaduilla kuljeksia rähjäisenä hylkiönä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iisalmi on ihana pikkukaupunki. Kaikki "pöntöt" saavat häipyä pilaamasta kaupunkia. Johonkin Helsinkiin, Jyväskylään tai Ouluun vaan. Siellä ei kannata pimeällä liikkua yksin, eikä kohta päiväsaikaankaan.
Nämä pöntöt taitaa usein siellä "suurkaupunkien" kaduilla kuljeksia rähjäisenä hylkiönä.Vähänkö niitä kuvaamiasi olioita on Iisalmessa!
- Anonyymi
Tullessani Mikkelistä sammuin kännipäissäni junaan armeijalomallani ja heräsin Iisalmesta.
Tapasin yössä Iisalmen leidin ja ihastuin...
Nyt 5 mukulaa ja seksielämä sekin ok!
Minua ei Iisalmi pettänyt.- Anonyymi
Nuista postauksista suurin osa on jo kymmenen vuotta vanhoja. Iisalmi on nykyään mahtava kaupunki asua ja elää. Kaikki tarvittavat palvelut ovat helposti saatavilla. Ihmiset ovat mukavia, savolainen lupsakkuus näkyy ja toimii mainiosti. Iloiset ilmeet loistavat asukkaiden kasvoilta. Poliittiset kuviot tulevat muuttumaan ja päätökset sitä kautta ihmisläheisimmiksi luomaan entistä viityisämmän asuinympäristön kaupunkilaisille kaikkine palveluineen. Tule sinäkin ja kutsu ystäväsi muuttamaan Iisalmeen, tehdään tästä yhdessä entistä elinvoimaisempi, työtä ja toimeentuloa tarjoava entistä parempi Iisalmi. Tervetuloa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuista postauksista suurin osa on jo kymmenen vuotta vanhoja. Iisalmi on nykyään mahtava kaupunki asua ja elää. Kaikki tarvittavat palvelut ovat helposti saatavilla. Ihmiset ovat mukavia, savolainen lupsakkuus näkyy ja toimii mainiosti. Iloiset ilmeet loistavat asukkaiden kasvoilta. Poliittiset kuviot tulevat muuttumaan ja päätökset sitä kautta ihmisläheisimmiksi luomaan entistä viityisämmän asuinympäristön kaupunkilaisille kaikkine palveluineen. Tule sinäkin ja kutsu ystäväsi muuttamaan Iisalmeen, tehdään tästä yhdessä entistä elinvoimaisempi, työtä ja toimeentuloa tarjoava entistä parempi Iisalmi. Tervetuloa!
Jatkuvat jokapäeväset hanurin soettajat torille ni eiköhän se siitä.
- Anonyymi
Yleensä autoille on asfaltti "pelto" ja potuille multa pelto.
Jos ei paikka miellytä niin takasin vaan. Sama homma matuille myös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014838Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121075
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73916- 100833