Eli siis tarkotus olisi mennä pienelle sisä keikalle kuvaamaan. Kamerana canon 600d mutten tiedä kannattaako kuvia ottaa salamalla vai ei ? mitkä asetukset olisivat hyvät ? yleensä en käytä salamaa keikoilla , mutta kuvat tuppaavat heilahtamaan, tai sitten niistä tulee rakeisia.
onko jollain jotain hyviä kokemuksia tai vinkkejä ?
keikalta kuvia
3
112
Vastaukset
- vooooodgaaaaa
"onko jollain jotain hyviä kokemuksia tai vinkkejä ? "
osta påullo kossua - Nikon D90
Omasta kokemuksestani Nikonin uudemmilla rungoilla alkaen D90 olen varsin harvoin tarvinnut salamaa. Nikonilla toimii ISO1600 ja vielä 3200:kin varsin kohinattomasti. Nuo herkkyydet yhdistettynä kohtuulliseen valovoimaan ja VR toimintaan ovat antaneet minulle ihan kelvollisia kuvia vielä 1/5 sek ajoillakin joskin silloin kohteiden pitää pysyä paikallaan.
Noin pitkää aikaa harvoin tarvitsee käytännössä mutta olen kokeillut myös kynttilän valossa kuvausta jolloin ajat menevät useaan sekuntiin, silloin on syytä käyttää jalkaa vaikka olisi millainen VR.
Salaman etu on nopea väläys joka pysäyttää liikkeen mutta ainakin kiintosalamien haitta on kuvan latistaminen ja jyrkät varjot kohteen takana. Haittoja voi vähentää hankkimalla salaman jonka pää kääntyy tai käyttämällä kahta salamaa, kiinteää ja irtoa joka laukeaa sen kiinteän väläyksestä.
Kääntyväpäisen salaman voi suunnata johonkin heijastavaan vaikka vaaleaan kattoon jolloin kuvan kontrastit pysyvät parempina.
Kuvauksissa joissa on pitkät ajat ei saa käyttää takanäyttöä vaan kameran on oltava kiinni kuvaajassa kyynärvarsien ollessa mahdollisimman paljon lähellä vartaloa jolloin asento on tukevimmillaan. Kuvauksen aikana pitää myös pidättää hengitystä jotta sekin liike voidaan jättää pois laskuista. En tunne tuota, kuten en muitakaan, Canonin tyyppiä mutta ne toiminevat periaatteessa kuten Nikoninkin vastaavat joten ei muuta kuin harjoittelemaan hämärässä kuvausta oikein intomielin niin siitä se lähtee. - Yks tärkiä pointti
Voi kuullostaa ehkä yllättävältä mutta, kuvauspaikalla on väliä jopa merkittävissä määrin..ja väärässä paikassa kuvaamista on hankala eli mahdotonta korjata
jälkeenpäin ainakaan millään salamoilla taikka muilla apuvälineillä.
Ja ehkä viellä mahdottomampi keikka tungoksessa.
Kaikessa kuvaamisessa on hyödyksi päästä mahdollisimman hyvälle paikalle
kuvaamaan ja suunnattomasti etua jos kuvauspaikka on ennalta tuttu ja jopa
kameran säädöt optimoitu juuri sinne.
Parhaita kuvia saa usein jos kuvattavatkin ovat tuttuja.
Suosittelisin mahdollisimman perusteellista tutustumista ennalta kuvauskohteisiin ja kuvauspaikkaan sekä käytössä oleviin kuvausvälineisiin jos vain mahdollista..useinmiten ei ole mahdollista.
Mutta hankalassa keinovalaistuksessahan aina ainakin valkotasapaino säädetään
eli kalibroidaan kohteessa..mikä ei aina sekään auta hankalassa "keikkavalaistuksessa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?5045481Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1184650- 4072197
Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.292092Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401370Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1611124- 581040
Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N9991Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll71953Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132938