Olen 54-vuotias hoikka nainen, jolla on todettu paksusuolen divertikkelit tähystyksessä. Lääkäri sanoi suoleni olevan pitkä ja mutkikas kuin korkkiruuvi. Tämä lisää taipumusta hitaaseen suolen toimintaan ja kovaan vatsaan. Lääkäri kehotti jättämään kuitulisät pois, koska ne voivat tukkia divertikeleitä.
Olen aina syönyt paljon kuituja sisältävää ravintoa (täysjyväruista, kauraa, vihanneksia, marjoja, hedelmiä) ja onkin surkuhupaisaa, että divertikkelien sanotaan johtuvan länsimaisesta kuituköyhästä ravinnosta. Ei ainakaan minun tapauksessani. Juon myös paljon vettä ja harrastan liikuntaa. Ulosteeni vaihtelee kaninpapanoista repaleiseen ja löysään eli kyse on ilmeisesti stressivatsasta.
Olen käyttänyt lisäksi pellavasiemenrouhetta, kaura- ja ruisleseitä (liotettuna), Bioteekin elinvoimakuitua ja psylliumjauhetta. Kaikesta huolimatta suoli jumittaa toisinaan. Päätin kokeilla apteekin Vi-Sibliniä, mutta se olikin virhe. Ehdin käyttää sitä vajaan viikon 1 mitallinen/ päivä runsaan veden kera, kun alavatsan divertikkelit alkoivat kipuilla. Tuntui, että suoli olisi tukkeutumassa. Otin Laxoberon-tippoja, joiden avulla jumitus helpotti, mutta kipuilu jatkui vielä monta päivää.
Kysynkin, onko jollain muulla vastaavaa kokemusta Vi-Siblinistä? Sen haittavaikutuksina mainitaan myös suolitukos ellei nauti tarpeeksi nestettä sen kanssa. Minä join paljon vettä, mutta tukos meinasi tulla. Ilmeisesti valmiste oli pakkautunut divertikkeleihin ja kipuilu alkoi.
Kummallista, sillä psylliumkuitu, joka geeliytyy samaan tapaan kuin Vi-Siblin, ei aiheuta tuollaista. Mitä kuituja divertikkelipotilas uskaltaa siis käyttää?
Vi-Siblin ja divertikkelit
11
25634
Vastaukset
- Mikimi
hei, sinulla on varmaan karjalasta sukujuuret jos suolesi on pitkä ja mutkikas, näin olen kuullut:) No mutta itse olen käyttänyt vi-sibliniä päinvastaiseen syyhyn eli vatsani menee herkästi sekaisin, ja en kyllä juo tarpeeksi vettä sen kanssa, mutta minulla onkin päinvastainen vaiva. Toivottavasti kipuilusi ei enää jatku.
Minäkin olen ymmärtänyt että kuitu auttaa sekä kovaan että löysään vatsaan, mutta kenties tuo visiblin ei kaikille käy, kannattaa kysyä apteekista mitä kuitua sinun kannattaa ostaa, ja muista juoda vettä tarpeeksi, ei liioitella veden juomisen kanssa mutta sopivasti, eikö myöksin esim. luumut pehmennä ulostetta ja liikunta esim. kyykyyn ylös meneminen ja ylämäki juoksu (ei kannata liukkaalla kelillä kokeilla) auttaa kovaan vatsaan.
Niin ja vielä nimimerkki ibsibs täällä on usein kertonut jos oikein muistan että visiblinissä on sokeria toisin kuin psyllimkuidussa, voisiko syy olla siinä?- Korkkiruuvisuoli
Kiitos vinkeistä! Sukujuureni tosiaankin ovat 50% Karjalasta. Sieltä kotoisin ollut isäni kärsi divertikkeleistä, mutta hänellä olikin kehno ruokavalio, toisin kuin minulla.
Ja Vi-Siblinissä on harmillisesti joko sokeria tai keinomakeutusainetta. Aika erikoista, koska sokeri ei tietenkään ole hyväksi suolistolle. No, ystävättäreni joka kärsii löysästä vatsasta osti sitten tuotteen minulta, sillä hänelle se on sopinut hyvin jo vuosikausia.
En usko, että se pieni määrä sokeria, jonka sain Vi-Siblinin mukana olisi ollut syypää divertikkelien tukkeutumiseen, koska jonkin verran sokeria tulee ruuan mukana muutenkin, vaikkei karkkeja söisikään. Ja vettä sekä liikuntaa tulee nautittua sopivassa määrin.
Suolistoni kai vain on iän myötä tullut tosi herkäksi kaikelle, ihan stressistä alkaen. Minua vaivaa näet myös refluksitauti (vatsakin tähystetty kahdesti), joka onneksi pysyy aisoissa sopivalla ruokavaliolla. Lääkkeitä käytän tosi harvoin. Helikobakteeria, keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei onneksi ole.
Nyt tilanne on hyvä ja joulunakin aion syödä maltillisesti. Esim. joulutorttuihin tai muihin voitaikinaleivonnaisiin en koske, sillä saan voitaikinasta pahat refluksioireet. Se on se valkoinen vehnä ja rasva. Onneksi yhdistelmä on muutenkin epäterveellinen, joten kieltäytyminen tortusta on helppoa.
Siispä kohti joulua suoliston toiveet muistaen! - Mikimi
Korkkiruuvisuoli kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Sukujuureni tosiaankin ovat 50% Karjalasta. Sieltä kotoisin ollut isäni kärsi divertikkeleistä, mutta hänellä olikin kehno ruokavalio, toisin kuin minulla.
Ja Vi-Siblinissä on harmillisesti joko sokeria tai keinomakeutusainetta. Aika erikoista, koska sokeri ei tietenkään ole hyväksi suolistolle. No, ystävättäreni joka kärsii löysästä vatsasta osti sitten tuotteen minulta, sillä hänelle se on sopinut hyvin jo vuosikausia.
En usko, että se pieni määrä sokeria, jonka sain Vi-Siblinin mukana olisi ollut syypää divertikkelien tukkeutumiseen, koska jonkin verran sokeria tulee ruuan mukana muutenkin, vaikkei karkkeja söisikään. Ja vettä sekä liikuntaa tulee nautittua sopivassa määrin.
Suolistoni kai vain on iän myötä tullut tosi herkäksi kaikelle, ihan stressistä alkaen. Minua vaivaa näet myös refluksitauti (vatsakin tähystetty kahdesti), joka onneksi pysyy aisoissa sopivalla ruokavaliolla. Lääkkeitä käytän tosi harvoin. Helikobakteeria, keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei onneksi ole.
Nyt tilanne on hyvä ja joulunakin aion syödä maltillisesti. Esim. joulutorttuihin tai muihin voitaikinaleivonnaisiin en koske, sillä saan voitaikinasta pahat refluksioireet. Se on se valkoinen vehnä ja rasva. Onneksi yhdistelmä on muutenkin epäterveellinen, joten kieltäytyminen tortusta on helppoa.
Siispä kohti joulua suoliston toiveet muistaen!No toivottavasti nyt löydät apua vaivaasi, hyvä että sinulla on valmiiksi terveelliset elintavat ja kiinnität syömiseesi huomiota. Olen kuullut että karjalaisilla on pitkä suolisto joten taitaa sitten se pitää paikkaansa:) Hyvää Joulua:)
- ibsibs
Piti nyt mainita että ei se Vi-siblinin sokeri/makeutusaine kaikille tee pahaa, mutta jos on jo valmiiksi herkkä sokereille ja varsinkin makeutusaineille niin saattaa tehdä vähän pahaa suolistossa, varsinkin jos sitä kuitulisää nauttii päivän mittaan paljonkin. Itse myös kokeilin tuotetta alkuun ärtyneen suolen hoidossa, mutta ei sopinut minulle lainkaan. Tuli kamalat ilmavaivat ja mahakivut, samoin alkoi ripulointi. Olo paljon parempi ilman kuitulisää. Itselle tosin ei edes se psyllium ole sopinut, kihdyttää jotenkin aivan liikaa omaa suolen toimintaa ja tekee ulosteesta nopeasti ripulia.
Joskus on myös hyväksi vähentää kuitujen syöntiä, koska kuidut usein sulavat huonosti jos suolisto on todella pahassa jamassa. Kauraa kannattaa suosia, koska se on aika hyvin siedetty vilja. :) Toki niitä kuituja saa myös muusta ruuasta, joten monipuolisuus on tässäkin kohtaa hyvästä.
Niin ja itseäni edelleen ihmetyttää että lääkärit suosittelevat Vi-sibliniä suolistovaivoihin, vaikka psylliumkuidulla on paljon tieteellistä todistetta takana sen toimivuudesta suolistovaivoissa. Tiedä sitten mihin tuo Vi-siblinin teho ja sen suositeltavuus perustuu. Kaipa se on joku lääketehtaiden suosittelema tuote, että saadaan ihmiset vetämään lisää sokereita ja makeutusaineita. En ymmärrä miksi kuitulisään pitää moisi lisätä, jos tarkoitus on kuitenkin se itse tuote sekoittaa esim jogurttiin tai mehuun? Kaksinkertainen määrä sokeria ja kaksinkertainen määrä sairastuneita ihmisiä? - Korkkiruuvisuoli
Olen täysin samaa mieltä tuosta sokerin lisäämisestä vaikkapa Vi-Sibliniin. Olin pitkään kahden vaiheilla, josko haluan sitä kokeilla, juuri tuon sokerin/ makeutuasineen takia, mutta ystäävättären suosituksesta kokeilin. Ja tuloksena oli jo muutaman päivän kuluttua divertikkelivaivat sekä ummetus.
Tietysti lääkärit suosittelevat Vi-Sibliniä, kun se on apteekkitavaraa, toisin kuin psyllium. Olen muutenkin huomannut lääkärien hämmästyttävän laajan tietämättömyyden suoliston ja ravitsemuksen/ elintapojen yhteisvaikutuksesta. Pitäisi varmaan mennä funktionaalisen lääketieteen edustaman lääkärin vastaanotolle, mutta heitä taitaa olla aika harvassa.
Olen myös käynyt muutaman kerran colonic-hoidossa eli paksusuolen koneellisessa vesipesussa. Se on ollut ok, muttei mikään ratkaisu, kun on kyse pitkästä suolistosta. Olen vain 154 cm pitkä, joten suolistoni on todellakin täysin eri paria omaan kokooni nähden. - ummessa
Mulla visiblin vain pahensi ummetusta....ei enää koskaan visibliniä. yyh.
en tiedä toimiinko ripuliin muutei mulla ummetukseen. - ummistunut
visiblin voisin sanoa kuten edellä yksi kommentti lääketehtaan paskatuote minullakin vain vaivat pahenivat ja sain olla pöntöllä ja ei sitten millään meinannut tulla vaikka kuinka pinnisti ja sitten kun tuli niin sellaista löysähköä kananpaskan väristä eli sen visiblinin väristä ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET KÄYTTÄKÖ VISIBLINEÄ ja juuri myös niin että sokeria ja makeutusaineita ei voi tehdä suolistolle hyvää olen 53 vuotias mies ja urheilen ja syön pääsääntöisesti terveellisesti en polta enkä käytä alkoholia mutta ollut vatsavaivoja ja on tähystelty vatsa ja muutkin verikokeet ollut hyviä mutta todettu myös refluxi ja on ollut epäilyä että olisi tuo divertikkeli kun välillä kipeytyy vasemmallta puolelta alavatsasta ja painettaessa aristaa sekä oireilee heti jos syö jotain rasvaista
- Paskatuote
Paskatuotehan se Vi-siblin todella on, kuten totesit. Ilman sitä ei moni saa paskottua lainkaan. Jos sinulla on muita oireita kuin ummetusta, hakeudu hoitoon. Siis, paskatuote, mikä paskatuote ja siinä se on erinomainen.
- KaikkeaKäyttänyt
Psyllium ja Visiblin ovat samaa ainetta ispaghulansiemenkuorta. Vain jauhatuksen karkeusasteessa on eroa. Vika taitaa siis olla korvien välissä jos toisesta saa oireita ja toisesta ei.
- skorpioni58
Itselläni Vi-Siblin toimii aivan loistavasti. Tosin minulla ei ole divertikkeleitä mutta jos en käytä Vi-Sibliniä säännöllisesti uloste muuttuu koviksi papanoiksi. Vi-siblinin säännöllisellä käytöllä vatsa toimii joka päivä.
- Anonyymi
Minulla myös divertekkeleitä ja kuitulisä Vi-Siblin käytössä. Pidän aina taukoja siihen saakka, kun uloste menee kovaksi ja papanaiseksi. Vi-Siblin helpottaa itselläni aika tarkkaan 12 h kuluttua. Käytän tuotetta sen jälkeen muutamia päiviä. Ihmettelen myös sitä, kun mielestäni käytän ja olen käyttänyt kuituja ihan kiitettävästi koko elämäni ajan (mm. aamupuuro), ja silti tarvitsen kuitulisän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740