toimintaterapia työnä raskas?

alaamiettivä

Hei,
Oon kuullut työn olevan tosi laaja ja raskas, jotkut ovat vaihtaneet alaa kun burnoutin ovat saaneet...? Miten on? Yhdeltä tuttavalta kuulin että ei ole valmistumisen jälkeen tiennyt osaamistaan tai tuntenut työkenttäänsä niin on päätynyt opiskelemaan muuta tai sit hoitajan töihin...

Olisi kiva tietää missä kukin on töissä tai millaista työ on?työ kuulostaa vastuulliselta kun lausuntoja kirjoitetaan ja kiireiseltä...

29

19891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tt-opisk

      Toimintaterapeutiksi opiskelevana voin sanoa, että jo koulutus on melko raskasta, osaamisen pitää olla niin laajaa ja vain vähän aineita on mahdollista suorittaa verkossa tai etänä ->kontaktiopetusta on paljon. Harjoittelupaikoissa olen nähnyt, että työ voi olla parhaimmillaan erittäin antoisaa ja hyödyllistä, mutta myös järjettömän raskasta ja kuluttavaa. Toimintaterapia on kuitenkin tieteenalana melko tuntematon Suomessa vielä, joten usein toimintaterapeutille ängetään aivan liikaa muidenkin ammattiryhmien töitä. Opiskelemaan on vaikea päästä, mutta jos ala tosissaan kiinnostaa, kannattaa hakea. Mikään sosiaali- ja terveysalan työ ei ole ruusuilla tanssimista, vaan omistautumista vaativaa.

      • toimariksiko

        Joo sillain oon ymmärtänyt. Ois kiva tehdä taideterapiaa mutta tt ei pääse sellaista tekemäänku pitäis olla taideterapia-koulutus taustalla enne ku sitä pääsis tekemään... laaja ammatti se on, ja oon kuullut joidenkin siirtyneen hoitajiksi tai muuta opiskelemaan ku ei ole syntynyt selkeää ammattikuvaa opintojen laajuuden vuoksi.itteä ei kiinnosta sairaalassa työskentely vaan palvelutalossa -tosin mitä tt tekee siellä? Apuvälinearviointia, toimintakyvyn arviointia? Ehkä hoitotyötä?


      • zuperii

        Hei, missä opiskelet toimintaterapeutiksi? Minkälaisia kursseja teillä on ollut? Ala kiinnostaa, mutta tuo alan tuntemattomuus täällä Suomessa vähän hirvittää..jotkut tietyt rajat pitäisi olla ettei ihan sekaannu toisille kuuluviin töihin..


    • tsupp

      Voi se toimintaterapeutin työ olla kevyempääkin, lausuntojen ei välttämättä tarvitse olla kovinkaan hienosti kirjoitettuja ja kirjattuja (vaikka alan terminologiaa pitääkin käyttää) ja mikäli rohkeutta riittää sekä hyvä tilaisuus tarjoutuu, voit toimia toiminimellä omien preferenssien mukaan. Esim. lasten suorituskyvyn valvomisen ja arvioinnin sijasta (kynänkäyttö, kehonkäyttö jne.) voi toimintaterapeutti toimia mielenterveyspotilaiden tai vammaisten (myös vammautuneiden?) kuntoutuksessa. Jos jokin asiakasryhmä on lähellä sydäntä, niin katsastele pystyykö sen pariin pääsemään tuota kautta.

      Toisaalta jos sosiaaliala kiinnostaa ja olet kiinnostunut vetämään ryhmätoimintaa, niin sosionomin tutkinnossa voi erikoistua sosiokulttuuriselle puolelle. Tämä tarkoittaa asiakaskuntana laajaa kenttää (muita erikoistumisalueita on varhaiskasvatus ja vammaistyö) mistä valita, mutta ei ole niin spesifi (eikä vaativa?) kuin toimintaterapeutin työ. Taideterapeutiksi ei kannattane suoraan lähteä opiskelemaan, vaan hankkia ensin jonkinlainen peruskoulutus millä pääsee muutenkin asiakasryhmän pariin töihin ('päivätyö' tai 'vakityö'), jonka jälkeen ohessa kouluttautuu sitten haluamalleen terapiasuuntaukselle. Sosionomin työssä on hyvinkin arvostettua halu ja taito vetää ryhmämuotoista toimintaa - oli se sitten nuorille, vanhoille, kuntoutujille (päihde, mielenterveys) jne.

      Tuon koulutushaaveen kannalta tosiaan tulee ottaa se pohjakoulutuksen tarve; esim. http://www.kuvataideterapia.fi/

      "Koulutukseen hakeutuvilta edellytetään joko pohjakoulutusta taiteessa ja soveltuvuutta alalle tai vaihtoehtoisesti terveydenhuollon tai psykologian alan koulutusta täydennettynä riittävillä taideopinnoilla. "

    • alaamiettivä

      Kiitos viestistä ja vinkeistä :) Sosionomi--- hmm... olen kuullut joiltakin sosionomeilta ettei alan töitä löydy kovin helposti ja tutkinto ei kuitenkaan ole riittävä joihinkin sosiaalialan työtehtäviin? Olen kuullut joidenkin toimivan hoitajina. Jotkut ovat sanoneet että toimariksi kannattaa mieluummin lukea sosionomiks, koska se on monipuolisempi ja voi hakea myös sosionomin töitä?Jotenkin arveluttaa, että pääsisin sosionomina vetämään ryhmämuotoista toimintaa - ehkä hoitotöiden lomassa. Toimarikin voi vetää ryhmiä ja ehkä paremmin? Voiko toimari hakea myös lastentarhaopettajan paikkoja?

    • kyselijäx

      Miunua myös kiinnostaa paljon tämä ala mutta tuo opiskelujen ja työn raskaus arveluttaa... Te jotka opiskelette toimintaterapeuteiksi niin millä taustalla olette aloittaneet opiskelut? (lukiosta suoraan, aiempi terveysalan ammatti.... ) Entä millaiset ovat olleet pääsykokeet? Mistä ominaisuuksista mielestänne on hyötyä työssä? Tietysti pitkäjänteisyys, sosiaalisuus, hyvät kädentaidot yms. mainitaan joka paikassa mutta mitä itse pidätte tärkeänä kun olette olleet harjoittelussa?

      • SäPystytKyl!

        Hei! Itse valmistuin viime vuonna toimintaterapeutiksi ja töissä olen nyt ollut reilu puolisen vuotta. Opinnot ovat kyllä raskaat ja laajat. Opiskelimme paljon lääketiedettä (periaatteessa kaikki mahdolliset sairaudet kaikista ikäryhmistä) sekä anatomiaa. Ihmisen kaikki lihakset, luut ja nivelet sekä suomeksi että latinaksi..:). Opinnot olivat kovin teoriapainotteiset (nyt jälkikäteen ajatellen). Aikaa käytettiin paljon erilaisten toimintaterapian ammatinmallien (moho, Kanadanmalli, biomekaaninen malli jne.) opiskelemiseen sen sijaan, että oltaisiin esim. saatu esimerkkejä "elävästä elämästä" ja oikeasta terapiatyöstä. Eli harjoittelujaksot olivat sitten niitä aikoja, jolloin oikeasti hahmottui se, mitä toimintaterapeutin työ oikeasti on. Ja lopultahan sitten oma työpaikka sanelee sen että mitä kunkin toimintaterapeutin työnsisältöön kuuluu.

        Eli omalta kohdalta voin sanoa, että raskasta oli mutta lopussa kiitos seisoo. Omassa työssä teen sekä toimintakyvyn arvioita että terapiatyötä eri ikäisten asiakkaiden kanssa. Yksityisellä puolella työtahti on toki kiivas ja välillä kyllä miettii että kuinka kauan tätä jaksaa.. mutta työ on myös hyvin palkitsevaa. On ihanaa, kun näkee asiakkaan kokevan onnistumisenelämyksiä. Ja kun kuntoutus etenee..ja kaikki hyvät keskustelut..ja asiakkaalle (ja itsellekin) mieluiset toiminnat. Eli hyvin monipuolista työtä kyllä on luvassa alalle hakeutuvalle. Jokainen päivä on todellakin erilainen! Mitä noihin ominaisuuksiin tulee, niin sanoisin että empaattisuus ja läsnäolon taito ovat tärkeimmät:)


    • tsupp

      Toimintaterapeutin toimenkuva on tosiaan ihan eri asia kuin sosionomin työ (tai sosiaalityöntekijän työ). Toimintaterapeutti on vähänkuin fysioterapeutti (~ "hieroja & personal trainer"), mutta erilaisten 'taitojen' kohdalla. Näihin voi lukeutua lapsen kirjoittamistaito, liikkumistaito (eli motoorinen taito; onko esim. tasapainossa tai koordinaatiossa ongelmia ja pitää sitten harjoittelusessioita kerrasta toiseen) jne.

      Hoitopuolella se voi olla sitten ruoanvalmistamista tai muuta vastaavaa arki'taitoa' mitä harjotellaan.

      Sosionomin ryhmäohjauksessa on sitten kyse esim. kuvallisista, musiikillisista tai liikunnallisista tuokioista, joissa ideana ei ole niinkään minkään konkreettisen harjoitteleminen. Noita käytetään esim. mukavan yhdessätoimimisen nimissä, tutustumisharjoitteina, ns. 'terapeuttisena' eli esim. muistelutyö vanhusten parissa yms. tai näiden kaikkien yhdistelmänä. Riippuu omasta halusta, aktiivisuudesta ja innostuneisuudesta, missä määrin noita sitten käyttää.

      Etköhän saa parhaiten jonkinlaista realistisempaa käsitystä toimintaterapeutin kun selvität mitä kirjoja siellä luetaan. Tämmönen näytti olevan ekalla anatomian ja fysiologian kurssilla vasta-aloittaneilla:

      Bjålie, J. G. ym. 2002. Ihminen Fysiologia ja anatomia. WSOY

      Muilla kursseilla on esim.:

      Matilainen E, Aro T., Huunan-Seppälä A: ym. 2004. Toimintakyky, arviointi ja kliininen käyttö

      Hislop,H.J., Montgomery,J. 2007. Daniels, Worthingham´s Muscle testing. Techniques of manual examination.

      Lamport, N.K., Coffey, M.S & Hersch, G.I. Activity analysis & application. Building blocks of treatment. 3rd ed.

    • juovikaslepakko

      Mun käsittääkkseni toimarit tekevät myös sosionomin töitä, eli se on monipuolisempi. Sosionomit tekevät usein samoja töitä kuin lähihoitaja...

      • tsupp

        Tukiasuntolassa taitaa kaikki kolme tehdä enemmän kuin vähemmän samoja hommia. Paikasta siis riippuu. Oikeassa toiminterapeuttien työpaikassa (ts. heidän alansa paikassa) tehdään sitten ihan eri juttua mitä sosionomit tekevät. Ja vice versa.


      • toitsu

        On kyllä koulutuksen hukkaan heittämistä tuo...


    • uusia_uria

      Hei minua kiinnostaisi kuulla, minkälaiset olivat pääsykokeet toimintaterapeutin koulutusohjelmaan? Ja kuten toinen jo aiemmin kyseli, niin te jotka opiskelette toimintaterapeuteiksi - millä taustalla olette aloittaneet opiskelut? Suoraan lukiostako? Kuullostaa kyllä tosi mielenkiintoiselta alalta! Luin, että pääsykokeissa olisi ryhmätilanne, minkälainen se oli? :)

    • doyouknowmore

      Kertokaa myös, mitä mieltä olette eri ammattikorkeakoulujen toimintaterapian koulutuksen tasosta...?!?

      • OnneksiJoValmistunut

        Ouluun ei missään nimessä kannata hakea! Koulutuksen taso ihan ala-arvoista, opettajat ottavat oppilaita ”silmätikuiksi”, tukea ja ohjausta opiskeluihin et saa opettajilta. Tehtävän annot ihan peestä, sähköposteihin ei vastata, hyväksilukuja et saa. Oulussa pärjäät vain nuolemalla opettajien persettä koko opintojen ajan.


    • opiskelija

      Metropoliassa on ainakin hankala hyväksilukea opintoja, vaikka olisi sosionomin paperit. Hyvä opetus, mutta tehtävät usein epäselviä ja koulun sisäinen tiedotus ei toimi kunnolla. Runsaisiin tehtävien määrään saa varautua. Helsingin alueella voi olla hankala päästä harjoitteluun, jossa olisi toimintaterapeutti ohjaajana - paikkoja liian vähän, kun vanhat paikat eivät jaksa ottaa opiskelijoita harjoitteluun.

      Käsittääkseni JAMKissa on rankempaa ja kaikki materiaali on englanniksi usein - tämän tarkemmin en tiedä.

      • uusia_uria

        Minkälaiset olivat pääsykokeet Metropoliassa? Oliko ryhmätilanne? Aineistokoe? Hakutilastoista olen katsonut, että keväällä -12 Metropoliaan toimintaterapian ko:aan haki ensisijaisesti 283 opiskelijaa ja kaikilta sijoilta yhteensä 756 opiskelijaa. Kova karsinta! Pääsikö sisään muita kuin ensisijaisesti hakeneita?


    • opiskelija

      Haetko aikuiskoulutuksessa vai nuorisokoulutuksessa? Keskiarvon tulee olla yli 4 ammattitodistuksessa jos haet nuorisopuolelle. Muutoin et saa riittävästi pisteitä pääsykokeisiin saakka. Ensisijainen kannattaa olla, kun siitä saa 5 p. lisää. Aikuispuolelle ei katota keskiarvoa, työkokemus (5v muistakseni) auttaa sekä avoimessa amkssa suoritetut opinnot (ite hain ilman opintoja ja pääsin sisään). Aineistokoe on, saat eteesi toimintaterapiaan liittyvän tekstin ja sovellat sitä esseeseesi. Vaikka nuo hakijamäärät on noin isoja niin kyllä siinä joukossa on niitä, jotka hakee huvikseen (tietävät etteivät pääse...) ja niitä, jotka ei vaan tuu sitten pääsykokeisiin. Silloin kun hain, niin aika moni puuttui paikalta. Ei ne luvut kerro koko totuutta. Mitä tarkoitat että kaikilta sijoilta?

      Ryhmätilanne oli toinen. Piti 4 hengen porukassa toimia yhteistyössä muiden kanssa, suunnitella jotain tapahtumaa jonnekin jonkin ikäisille. Siin katotaan sosiaalisia yhteistyötaitoja.

    • uusia_uria

      Haen nuorisokoulutuksessa lukio/yo-pohjalta..pisteiden pitäisi riittää pääsykokeisiin saakka. On varmasti totta, että nuo hakijaluvut ei kerro koko totuutta. Mutta kun ensisijaisesti on ollut hakijoita jo niinkin paljon kuin 283, niin pääseekö muilta sijoilta edes sisään opiskelemaan? ...Tuolla "kaikilta sijoilta yhteensä 756 hakijaa" tarkoitan sitä, että Metropolian toimintaterapiaan on v.2012 hakenut yhteensä 756 hakijaa, eli hakujärjestyksessä kaikilta sijoilta 1-4. Mietin vain, kuinka suuri riski on jäädä valittujen ulkopuolelle, jos laitan tämän hakujärjestyksessä toiseksi. On useampi paikka jotka kiinnostavat ja haluaisin laittaa ne kaikki ykkösvaihtoehdoksi! Pitää vaan valita järjestys.. :)

    • Eppe

      Ei tosiaan ole Jamkissa kaikki materiaali englanniksi. Mutta tosiasia on, että iso osa toimintaterapian opiskelumateriaalista on englanniksi, koska suomeksi materiaalia on erittäin vähän. Jyväskylässä ja lappeenrannassa opiskelu sisältää toimintaa enemmän kuin esimerkiksi metropoliassa, jossa opiskelu ainakin aiemmin oli erittäin teoreettista.

      Toimintaterapeutin koulutuksella ei voi tehdä sosionomin tai hoitajan töitä, eikä päästä lastentarhaan, koska pedagogiset opinnot puuttuvat. Työnkuva vaihtelee, mutta harvemmin toimintaterapeutin nimikkeellä mitään hoitotehtäviä tehdään. Palvelutalossa työ voi olla arviointia, ryhmätoimintaa, virikkeiden järjestämistä, arkitoimintojen harjoittelua ja apuvälineisiin liittyvää työtä.

      Ja tuosta tasosta on vaikea sanoa, mutta Jamkissa opiskelu oli laadukasta ja opettajat päteviä. Myös asiantuntijoita talon ulkopuolelta kävi pitämässä kursseja. En kokenut opintoja raskaiksi, mutta toki lukemista (osin englanniksi) oli paljon. Erityisesti pidin siitä, että oikeasti testasimme itse testejä ja välineitä, harjoittelimme konkreettisesti ryhmien pitoa ja kokeilimme menetelmiä. Lisäksi oli liikuntaa (esimerkiksi luovaa liikettä), luovia menetelmiä, ortoosien valmistusta jne. Jyväskylässä nykyisten ryhmäkokojen vuoksi on vaikea saada harjoittelupaikkaa, mutta jos on valmis tekemään harjoittelun vaikkapa kotipaikkakunnalla, niin paikan löytyminen helpottuu huomattavasti. Jamkissa opiskelua voin kyllä suositella.

      • Anonyymi

        Hei Eppe. Olisiko sinulla suomennettua materiaalia. Opiskelut jamk. Ja olen todellakin huono englannissa. Muuten luulen pärjääväni


    • Terttu

      Olen itse päässyt opiskelemaan suoraan lukiosta. Elämänkokemuksesta on hyötyä ehdottomasti toimintaterapeuttina mutta toisaalta kun siirtyy suoraan lukiosta, on kielet, ATK-taidot, bilsa ja terveystieto vielä tuoreessa muistissa. Noista on ollut opinnoissa eniten hyötyä, samoin kädentaidoista ja ruuanlaittotaidoista. Suosittelen panostamaan enkkuun lukiossa hyvin, lähinnä luetunymmärtämiseen. Se helpottaa artikkelien ja tutkimusten lukemista.

      Jamkissa opiskelleena voin ainakin kehua opettajia ja opetusta. Pääsykokeissa saatetaan testata sopeutumista yllättäviin tilanteisiin, joten siellä voi olla hassunkin kuuloisia tehtäviä.

      Toimintaterapeutilla ei ole pätevyyttä tehdä hoitotyötä tai sosionomin työtä eikä myöskään hoitajalla tai sosionomilla toimintaterapeutin työtä, sillä nimike on suojattu.

      Toimintaterapiakoulutus on ollut elämäni parasta aikaa, vaikka joskus ei jaksaisi aina analysoida kaikkea :)

    • Mietinnässä tt

      Mitä tarkoitatte opiskelun/työn rankkuudella; fyysisesti vai psyykkisesti...? Olen todella kiinnostunut toimintaterapiaopinnoista, mutta hieman on vielä pimennossa mitä se työ (ja opiskelu) käytännössä on.

      Olen kekseliäs, fyysisesti (ja henkisesti :D) erinomaisessa kunnossa, osaan kieliä, utelias oppimaan uutta, olen kätevä käsistäni, liikunta&hyvinvointi on lähellä sydäntäni, voisinko sopia alalle?

      • taito soveltaa!

        täällä kans yksi tt-opiskelija. no itse ajattelen, että opiskelun rankkuus tulee opiskeltavien asioiden laajuudesta ja jonkinlaisesta epämääräisyydestä. vaikka on teoriapohjia, malleja ja menetelmiä sun muita, jotka itsessään ovat selkeitä, ammattilaisena tulee kuitenkin työskentelemään ihmisten parissa ja ihmiset eivät ole mitään robootteja, joten se tuo työhön ja jo opiskeluunkin sellaista "se voi olla näin, tai noin, tai sitten näinkin - riippuu asiakkaasta" -juttuja. välillä ne turhauttavat, mutta epätietoisuutta on kestettävä ja on totuttava siihen ajatukseen, että työssä oppii lisää ja työssäkin on kestettävä sitä, että omia taitoja ja tietoja on sovellettava asiakkaan mukaan. mitään siis ei saada tarjottimella, vaan on osattava olla luova. täytyy osata soveltaa teoriapohjaa. ja koska toimintaterapia on asiakaslähtöistä, asiakas vaikuttaa suuresti arvioinnin ja terapian kulkuun, joten sekin tuo epävarmuutta ja ennakoimattomuutta työhön.
        tiivistettynä siis osa opiskelusta on hyvin teoreettista, mutta osa taas on semmoista epämääräistä pohdiskelua. kumpaakin on jaksettava.
        opiskelun rankkuuteen vaikuttaa myös se, että suuri osa kirjallisuudesta on englanniksi. asiaa on paljon ja opettajat ovat tarkkoja miten tenttikysymyksiin vastataan ja miten tehtäviä tehdään. ja omaan itseen on myös tutustuttava. opiskelun aikanahan kun on tarkoitus kasvaa terapeutiksi. opiskelu voi siis olla ajoittain psyykkisesti raskasta. ja se on minusta jokaisesta itsestä kiinni, kuinka perusteellisesti itsetietoisuutta harjottaa ja kuinka paljon itseen tutustumiseen panostaa. se olisi kuitenkin erittäin suotavaa, jotta pystyy jatkossa muodostamaan terapeuttisia vuorovaikutussuhteita asiakkaiden kanssa.
        toimintaterapeutin työ on varmaankin raskasta - tärkeää onkin siis turvata oma jaksaminen sekä fyysisesti että psyykkisesti. mielestäni ala sopii erinomaisesti sellaiselle, joka haluaa kehittyä koko elämänsä ajan työssään ja haastaa itseään. ja olla aidosti läsnä asiakkaitaan varten. itse olen törmännyt inhottavan rutiininomaisesti työtään tekeviin toimintaterapeutteihin, ja toivon etten itse koskaan ala tekemään työtäni rutiinilla ja kiireesti. jokainen ihminen täytyy kohdata ja häntä on kuunneltava, jotta voidaan luoda juuri hänelle oikeanlainen terapiasuunitelma. ei voida siis käyttää niitä menetelmiä joita on tottunut käyttämään ja joista itse tykkää.


    • tt2

      ^missä amkissa opiskelet?

    • cisulikka

      Onko joku hakenut Ouluun tt-opintoihin? millainen oli valintakoe?

    • KoskaMäVoin2017

      Pääsin Metropoliaan sisälle vuonna 2015 varasijalta. Pääsykokeet on nyt muuttunut siitä, että en osaa tarkemmin kertoa nykyisistä kokeista. Koulutus on mielenkiintoinen, monimuotoista. Harmittaa vaan, että harjotteluissa olen nähnyt todella vähän toimintaterapeutteja itse työssään, paljon on saanut pähkäillä itse. Paljon materiaalia on englanniksi, mutta vaikka sitä ei osaisi hyvin, niin silti pärjää. Kirjoista vain Toiminnan voimaa on tärkein työkalu, se kannattaa ostaa, muita voi lainata (MOHO jne.). Tehtävät on usein vähän epämääräisiä, joskus itse lähtenyt vähän väärille urille niiden kanssa. Tenttejä on ollut melko vähän. Lehtorit on pääsääntöisesti osaavia ja ymmärtävät, että aikuisopiskelijoilla saattaa olla muutakin elämää kuin koulu. Itse olen siis monimuoto-opiskelija, aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja. Minusta tuo koulutus ja tehtävät vaatii 'maalaisjärkeä', ongelmanratkaisukykyä ja sitä, että tajuaa, että joskus vähempi on enempi :)
      Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin! Omasta puolestani voin suositella koulutusta ja Metropoliaa.

      • Anonyymi

        Hei . Saisiko sinulta apua. Olen vasta aloitteleva opiekelija. Amk jaml. Tt
        Englannin kieli vaikeaa. Pelottaa opinnot olen lähihoitaja.
        En ymmärrä kieliä.


    • Wellius

      Kaikki koulutusohjelmat on jotenkin muuttunut teoreettisemmiksi, joka näkyy harjoitteluun tulevien opiskelijoiden työotteessa. Opinnot olivat sopivan haastavat, mutta ala on todella laaja ja vasta työskennellessä oppii alaa entistä syvemmin. Nyt työskennellessä ainakin itse haen koko ajan lisää tietoa, kouluttaudun ja opin lisää. Syventävää tietoa voi hankkia loputtomiin ja työn ohessa soveltaa käytäntöön. On huikeeta tehdä työtä, joka kiinnostaa ja jossa voi koko ajan kehittyä. Palkka ei tosin ole erityisen hyvä. En vaihtais kuitenkaan.

      • Anonyymi

        Käsittääkseni toimintaterapeutin työhön ei kuulu muuta kuin asiakkaan toiminnan tarkkailua ja
        kirjaamista kantapalveluihin. Taitaa olla monenlaisia. Tässä yksi esimerkki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe