ja tapaa jolla rakentaa jatkuvasti epätervettä persoonallisuutta.
Päihderiippuvuuteen on liitetty useita tekijöitä, kuten yksi on tunneperäinen, toinen vahva riippuvuustila, 3 persoonallisuuden rakentaminen päihteiden avulla. Alkoholismi ja huumeongelmat eivät ole ratioonaalista järjen käytön mukaan rakentuvaa, vaan kaukana siitä!
Alkoholismi on täysin tunneperäistä. Johon kuuluu häiriköitynyt tunne-elämä. Heidän on vaikea käsitellä tunteita, ja ongelmia normaalisti selvinpäin, myös humalassa. Alkoholisti hakee lohtua ja helpotusta tunteiden käsittelyyyn juomalla. Alkoholistin persoonallisuus myös on rakentunut vahvasti päihteiden mukaan, koska tunne-elämä määrää suurimman osan persoonallisuutta.
Alkoholisti ei välttämättä ole tunteeton, vaan ei pysty käsittelemään tunnemaailman asioita normaalisti, vaan epätavallisen poikkeavasti. Esimerkiksi vahvassa humalatilassa omien tunteiden käsittely kaveiden kesken voi tapahtua, mutta sekin voi olla haastava hänelle.
Persoonallisuus taas rakentuu "minä kuvan", ja tunteiden mukaan. Alkoholistin persoonallisuus on täysin poikkeavaa normaalisti ihmisistä juuri siksi koska alkoholisti on rakentanut tunteet, ja elämän asiat viinan ympärille. Hänen persoona voi olla hyvinkin hankala, ja jopa narsistinen. Tähän syynä on useasti alkoholin runsas käyttö, sekä myös henkilökohtainen elämä, jo sieltä lapsuudesta.
Erilaiset epämielyttävät tunnereaktiot, tunteiden purkaukset, pahat tunteet voivat tulla alkoholistilla hyvinkin vahvasti esille. Monesti päihdeongelmainen on lähtöisin väkivaltataustaisesta perheestä, tai hän on joutunut muuten elämänsä aikana kokemaan traumaattisia kokemuksia ja epämukavia tilanteita.
Alkoholisi hakeee lohtua, ja helpotusta niin tunne, kuin järki ongelmiin, eli ongelmiin jotka kuuluvat elämään. Alkoholistin on vaikea hyväksyä ongelmia, tai olla osa niitä vaikeina aikoina. Normaali ihminen pystyy kamppailemaan eri ongelmien kanssa, ja myös useasti selviämään niistä...
Koko evoluution saatoksen aikana ihminen on ollut luonnon kappale, ja osa viidakon eläintä joka on kyennyt leikkaamaan edestä isoimmatkin sademetsät, vaikka joskus se vaikeaa olisi ollutkin. Alkoholisti ei näe sitä niin, vaan yrittää mennä tuuheimmistakin paikoista läpi juoksemalla, eli määränpää on saavutettava ilman tietä! Kaikkea tätä epärealistista tunne ja järki maailmaa rakentaa osalta myös viinaa, joka rajoittaa tekoja ja saavutuksia, sekä sekoittaa psyykettä
Yli 100 vuosien ajan lääketieteen professorit, lääkärit, psykologit, psykiatrit, ja psykoterapeutit eivät ole täysin pystyneet poistamaan ongelmaa " alkoholismi " sitä ongelmaa ei voida koskaan poistaa, ennen kuin evoluutiossamme tapahtuu niin mullistava muutos, missä jokin niin vahva tahto koko kansakunnassamme on että ihmisen tulee selvitä viidakossa ilman päihteitä, ja hänen tulee olla vahva myös vaikeina aikoina.
Jos mitään huumetta, tai alkoholia ei olis edes keksitty niin evoluutiossamme, koko ihmiskunnassa ihmiset taapertaisi ilman päihdeongelmia selviytyäkseen vaikeissakin paikoissa ilman helpotuksia.
Päihderiippuvuus on tunneperäistä käyttäytymistä
14
2892
Vastaukset
- ½ cm askeleet
Avaaja ei ole ainakaan äidinkielen professori.
- Alkkiksiin tutustunu
Kiitos kirjoituksestasi, olen kanssasi samaa mieltä. En lähipiiristäni tunne ketään alkoholistia, mutta olen tehnyt työtä päihdekuntoutujien kanssa ja kyllä se aika pitkälti tunne-elämän ongelmista lähtee, että aletaan hakea lohtua/pakokeinoa jostain. Se on ikävää että joku valitsee hyvin tuhoavan ja epäterveellisen keinon tunteiden käsittelyyn tai pakenemiseen, eli alkoholin. On olemassa tunne-elämää sääteleviä lääkkeitäkin, jos nyt haluaa päätään jollakin rauhoittaa. Harmi että alkoholia käytetään lääkkeenä, vie monelta hengen.
- tällaisia...
No ehkä alkoholisti jää sitten koukkuun lääkkeisiin. Ehdottaisin uskoon tuloa eli kunnon herätystä, jossa näkee oman tilan ja katuu töppäilyjään. Usko antaa voimia selviytyä niistä elämän haasteista, pienistä ja suurista. Sen avulla pystyy myös antamaan anteeksi itselleen, ettei syyllisyyden tunteeseen tarvitse ottaa lääkkeeksi alkoholia. Ainakin jonkinlainen korkeampaan voimaan uskominen voi olla paikallaan, jos ei usko, että omin voimin pääsee ongelmastaan.
Voihan sitä sitten opetella riippuvaiseksi terveellisistä asioista. Kun pääsee alkuun itsen huolehtimisessa, niin ei enää huvita avata pulloa. Liikuntaan voi jäädä samalla tavalla kiinni kuin juomiseen. Liikunta tuottaa endorfiineja ja saa hyvän olon aikaan. Kai se on niin, että kaikilla ihmisillä on jonkinlainen addiktio. Joku ei voi elää ilman päivittäistä makean annosta ja suurin osa suomalaisista taitaa olla kofeiinikoukussa.
En ymmärrä, miksei ihmisiä kehoteta täysraittiuteen. Jo kuukauden jälkeen on olo ihan erilainen. Heti on asiantuntijat sanomassa, ettei se yksi tipaton kuukausi saa mitään aikaan. Parempi vain jatkaa ryyppäämistä. Voin luvata, että se vaikuttaa. Kun joutuu ne viikonloput käsittelemään tunteensa ja kestämään pieniä turhautumisia tarttumatta pulloon, niin on ihan voittajafiilis. Jos se ei niin suuria vaikuta elimistöön, niin psyykeen se ainakin vaikuttaa.
Siinäpä koko juomisen ongelman ydin. Stressinsitokyky, motivaatio ja itsekuri. Ei tarvitse kuin se kuukausi tai ehkä kaksi jaksaa olla kuivilla, niin ei enää tee erikoisesti mieli juoda. Näin ainakin minun kohdalla. Alkaa ihan omalla kohdalla nähdä kuinka se raha jonka juo kurkusta alas, menee turhuuteen ja elämän pakenemiseen. Kännissä lausutut asiat ja välienselvittelyt eivät ole mielestäni minkään arvoisia eikä niitä pidä ottaa tosissaan. Vain selvinpäin hoidetut tunteenilmaisut ovat minusta totta.
Humalassa häviää se oma aito ydin enkä minä ainakaan halua sitä heittää menemään. Siksi päädyinkin ajatukseen, että lopetan viikonlopputissuttelun ja alan ottaa täyden vastuun 24/7 elämästäni. Aion olla tietoinen siitä, ettei suuhuni mene ryyppyjuomia, tupakkaa eikä suuria määriä herkkujakaan. Vihdoin alan ymmärtää, että olen vastuussa omasta terveydestä ja elämästä. Vain huolehtimalla itsestä fyysisesti ja henkisesti voin olla tyytyväinen itseeni. Jos en kanna vastuuta itsestäni, tunnen siitä kyllä alitajuisesti syyllisyyttä. Vain tällä tavoin pääsen syyllisyydestäni eroon. Tämä on minun valintani. En ole erikoisen uskovainen, vaikka apua pyydän tarvittaessa enkeleiltä. Se voima on meissä kaikissa muuttaa elämän suuntaa terveempään päin. Se on vaan itse uskottava ja löydettävä. Kokeilemalla löytää.
- Pankin asiakas
Tämän vuoden Ratkaisu-lehdessä numero 1 on tästä asiasta ylilääkäri Tero Hallikaisen kirjoitus.
- kuulen usein sitä
Miksi alkoholisoituneet käyttävät niin rumaa kieltä?,eikö he huomaa sitä itse?
- marita160457
Olen samaa mieltä sillä olen elänyt 21 vuotta saman katon alla narsistisen maratoneja juoksevan alkoholistin kanssa. Eli endorfiini riippuvaisen henkilön kanssa.
- Raitis Lissu
AP. ja Tällaisia... Vahvasti tunnistin itseni,siis entisen itseni. Viisaita sanoja ja ajattelemisen aihetta kaikille niille jotka eivät vielä ole tulleet juomiselleen sokeiksi defenssipiikit pystyssä.
- aknaa59
Miksi olet elänyt? 21 vuotta. Haloo ihminen. päätät omasta elämästäsi!
- roikkuriippu
aknaa59 kirjoitti:
Miksi olet elänyt? 21 vuotta. Haloo ihminen. päätät omasta elämästäsi!
Tunneriippuvuuksia on muitakin kuin alkoholismi.
- en opeta
Professori 10 ei tunne äidinkielemme sääntöjä ja esiintyy muutenkin tietävämpänä kuin on. Tyypillistä tähän syndroomaan liittyvää on yksisilmäisyys, yksinkertaistaminen ja yleistäminen. Ja yksinäisyys.
- toipunut alkoholisti
Hyvää tekstiä. Todella osuva analyysi alkoholismista,Tunnistin itse ongelmat joihin hain lohtua alkoholista.
Olen ollut raitis vuosia ja onneni raitistumisessa oli päihteetön nuoruus josta ammensin positiivisia muistoja ja kokemuksia ja sain rakennettua sillat uudelleen lähimpiin ja toisiin ihmisiin, koko elämään.
Nykyisin elämä vakaalla pohjalla eikä alkoholia tee mieli mutta pidän yllä
kontaktia vertaisverkostoon joka muistuttaa minua siitä että pisarakin on liikaa.
Olen itse asiassa joku vuosi sitten juonut lasillisen juhlapöydässä mutta se jäi siihen. Olin pyytänyt alkoholitonta mutta maistoin alkoholin viinissä. Selvisin tilanteesta soittamalla läheisille ja hakeuduin välittömästi juhlapaikalta turvaan raittiiseen seuraan sillä en luottanut itseeni.
Nykyisin kestän vaikeiden asioiden käsittelyn selvin päin ja läheisteni mukaan itsekkyyteni, ahdistuneisuuteni, äkkipikaisuuteni ja röyhkeyteni jotka alkoholi sai esiin ovat hävinneet. Alkoholia käyttäessäni tuijotin vain omaa napaani ja maailmankuvani oli vääristynyt. Alkoholin liikakäyttö on sairaus joka tapauksessani tuotti lähipiirilleni sanoinkuvaamatonta kärsimystä ja huolta.
Olen saanut anteeksi. Tästä sairaudestani nimeltä alkoholismi huolimatta voin elää onnellista ja tasapainoista elämää. Sairastumiseni johtui kun nuorempana hain apua vaikeaan elämän tilanteeseen ja masennukseen alkoholista. Kun olin ollut raitis jonkun vuoden masennus ja ahdistus katosivat. Itsekkyys haihtui ja opin huomaamaan toiset ihmiset ja tuntemaan empatiaa. Opin tuntemaan selvin päin surua, iloa ja aivan tavallista arkea. Olisi kuin olisin saanut värit elämääni takaisin.
Elämään kuuluu vaikeitakin asioita, menetyksiä,sairauksia, epäoikeudenmukaisuutta, työttömyyttä,avioeroja ja taloudellisia ongelmia mutta alkoholi vain pahentaa nämä asiat aivan toisiin mittasuhteisiin. Alkoholi muuttaa vain juopon tajuntaa, ei ympärillä olevia realiteetteja. Se on pakoa todellisuudesta keinotekoiseen kemialliseen ,vääristyneeseen maailmaan. Sairaudesta ei voi toipua kun vain olla olematta juomatta sitten tajuaa olleensa sairas. Valitettavasti nähdäkseni vain juoppo itse voi parantaa itsensä tajuamalla asian. Minun kohdallani vain täysraittius on ainut elämän elinehto ja ilman mitään mieliala tms. lääkityksiä sillä uskon että niihin voi jäädä koukkuun myös, niin monelta kuullut ja lukenut.
Alkoholi ilmeisesti muuttaa keskushermoston toimintaa siksi lääkkeiden kanssa tulee olla erityisen varovainen jos on alkoholistitausta.
Patskat niistä äidinkielen säännöistä mutta tuo copy/paste ap:lta on vähän omituista.
Ihan fiksua tekstiä mutta sääli että se on kopioitu usealta palstalta.
Pelkkä nimimerkki: ' Professori10 ' herätti epäilykseni ja oikeassahan minä olin.
Käytän itse googlea kun etsin tietoa mutta laitan myös lähteen jota suosittelen myös muille. Esim. äskettäin etsin tietoa katkaisuista ja olin varsin epäileväinen erään palvelun suhteen josta kuitenkin sain vahvistuksen lääkärilehdestä.- toipunut alkoholisti
Mutta teksti oli hyvä ainakin minusta.
toipunut alkoholisti kirjoitti:
Mutta teksti oli hyvä ainakin minusta.
Teksti oli hyvä mutten ole samaa mieltä.
"Jos mitään huumetta, tai alkoholia ei olis edes keksitty niin evoluutiossamme, koko ihmiskunnassa ihmiset taapertaisi ilman päihdeongelmia selviytyäkseen vaikeissakin paikoissa ilman helpotuksia."
Ne huumeet joita on keksitty helpottavat esim. syöpäsairaiden oloa.
Ap:n persoonallisuus/alkoholi juttu on mielestäni skeidaa mutta ihan miten vaan.
Ap, osta "stereot" tarttet niitä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004353
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611657
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696