Veli-Matti Kärkkäinen eksyttää

Lähden nyt pois

Hyvä Sanoma 11/2012 sivulla 23 on Veli-Matti Kärkkäisen harhaan johtavaa opetusta aiheesta: "Miksi lukea Vanhaa testamenttia kun on uusikin?"
Siinä hän esittää luterilaisen teologian mukaista Raamatun vääristelyä, että evankeliumit muka olisivat syntyneet vasta myöhempinä vuosikymmeninä ristintyön jälkeen. Hän esittää, että "vuorisaarna kulki vuosikymmeniä sullisena perimätietona ennen kuin ne lopulta nähtiin välttämättömäksi laittaa kirjalliseen muotoon".
Miksihän Veli-Matti Kärkkäinen tahtoo vesittää Jumalan sanaa, ja vääristää totuuden, että Matteus oli yksi Jeesuksen opetuslapsista, joka kirjoitti muistiin vuorisaarnan ym. Jeesuksen opetuksia niitä paikan päällä kuullessaan?

Tuollaiset miehet ovat tuhonneet helluntaiherätyksen siihen tilaan, jossa se nyt on. Tekevät jo yhteistyötä luterilaisen porttokirkon ja sen pappien kanssa.
Joulukuuset ovat rukoushuoneissa. Niiden ympärillä on 2 Moos. 32 menoa.

1992 valmistunut raamatunväärennös sekä helluntaikirkkokehitys yhdessä edellä mainittujen asioiden kanssa tuhosi helluntailaisuuden.

33

2592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähden nyt pois

Ihmiskuvitelmia se mies esittää. Ei ole olemassa todisteita, että Uuden testamentin kirjoitukset olisivat ensin kulkeneet suullisena perimätietona.
      Ei ole myöskään todisteita, että vasta 400 luvun lopulla olisi päätetty, mitkä'm kirjoitukset otetaan Raamattuun. Se on katolista teologiaa.
      Kaikki Raamatun 66 kitrjaa olivat alkuseuramunnan käytössä ja sen hyväksymiä jo ensimmäisellä vuosisadalla.
      Ilmestyskirjan kirjoittamisen aikaan (n. 97 jKr) oli Raamatttu yksi yhtenäinen ja valmis kirjakääröjen kokoelma, joka myöhemmin laitettiin yksien kansien väliin, ytekniikan kehityttyä.

• >Kaikki Raamatun 66 kitrjaa olivat alkuseuramunnan käytössä ja sen hyväksymiä jo ensimmäisellä vuosisadalla.
        Koska kaikki tieteellinen raamatuntutkimus on päätynyt aivan toisiin tuloksiin, esittänet todisteet.

• Törkeää.

Hyvä kun nostit esille tuon eksyttäjän. Niitä helluntaikirkon kirkkoisiä on noussut esiin pilvin pimein. Niiden tietoinen tarkoitus on tuhota helluntaiherätys.

• tode*

"vuorisaarna kulki vuosikymmeniä sullisena perimätietona ennen kuin ne lopulta nähtiin välttämättömäksi laittaa kirjalliseen muotoon".
      Miksihän Veli-Matti Kärkkäinen tahtoo vesittää Jumalan sanaa, ja vääristää totuuden, että Matteus oli yksi Jeesuksen opetuslapsista, joka kirjoitti muistiin vuorisaarnan ym. Jeesuksen opetuksia niitä paikan päällä kuullessaan?"

Minkälainen on sinun oma tietopläjäyksesi Uuden Testamentin synnystä, tullitarkastaja Matteuksen elämästä Jeesuksen seurassa jne. ?

• Raamatunrepijöille

Evankeliumeissa on kaikissa tekijänsä puumerkki:

Matteus kertoo tulliasemalta yksityiskohdan jonka vain hän itse tiesi.

Markus oli se nuori mies joka jäi alastomaksi Getsemanessa yöllä.

Luukkaan tapauksessa ei ole epäselvää, eikä Teoissa( Apt. )

Johannes kertoo aivan selvästi että häntä Jeesus erityisesti rakasti.

Paavalin evankeliumin suhteen useimmissa kirjeissä on hänen nimensä.

eikä näiden kirjoitusten välillä ole mitään todellista ristiriitaa, vaan peite on järjen päätelmiin perustautuvien ammatti'teologien' silmillä ja korvien välissä sillä ilman Pyhää Henkeä ei kukaan pysty ymmärtämään Raamattua.

• Raamatunrepijöille kirjoitti:

eikä näiden kirjoitusten välillä ole mitään todellista ristiriitaa, vaan peite on järjen päätelmiin perustautuvien ammatti'teologien' silmillä ja korvien välissä sillä ilman Pyhää Henkeä ei kukaan pysty ymmärtämään Raamattua.

AIVAN JA TUON VOIS TODE TARKISTAA IHAN ITE RAAMATUSTA !!

MUTTA JOS HALUAA KULKEA VÄÄRYYDENTEKIJÖITTEN KANSSA JOKA YLPEYDESSÄ HALUA HYPPIÄ RAAMATUN PÄÄLLÄ NIIN MITÄ SIIHEN IHMINEN VOI ??

• tode*
        Raamatunrepijöille kirjoitti:

niin? Tässähän ei ole kyse siitä, ovatko evankeliumin kirjoittajien tekstit totta, vaan siitä, että ne saatettiin yhteen ja samaan kirjaan paljon apostolien elinaikaa myöhemmin. Tottakai oli olemassa Matteuksen, Luukkaan ja co muistiinpanot, mutta Uutta Testamenttia ei tietenkään ollut.

Ja mm. "Paavalin kirjeet kulkivat seurakunnissa ensin kirjeinä, ja muistiinkätkeytyneinä opetuksina, joita hänen seuraajansa (Esim. Timoteus) käyttivät opetustyössään hyväkseen. Nekin postaukset pääsivät meidän nynyihmisten omistamaan Uuteen testamenttiin.

Mitä taas meuhkataan? Uusi Testamentti on Jeesuksen testamentti, apostolien välityksellä annettu. Mikä on teorianne UT:n synnystä, jos minun ei kelpaa?

• tode* kirjoitti:

niin? Tässähän ei ole kyse siitä, ovatko evankeliumin kirjoittajien tekstit totta, vaan siitä, että ne saatettiin yhteen ja samaan kirjaan paljon apostolien elinaikaa myöhemmin. Tottakai oli olemassa Matteuksen, Luukkaan ja co muistiinpanot, mutta Uutta Testamenttia ei tietenkään ollut.

Ja mm. "Paavalin kirjeet kulkivat seurakunnissa ensin kirjeinä, ja muistiinkätkeytyneinä opetuksina, joita hänen seuraajansa (Esim. Timoteus) käyttivät opetustyössään hyväkseen. Nekin postaukset pääsivät meidän nynyihmisten omistamaan Uuteen testamenttiin.

Mitä taas meuhkataan? Uusi Testamentti on Jeesuksen testamentti, apostolien välityksellä annettu. Mikä on teorianne UT:n synnystä, jos minun ei kelpaa?

Sulla onTeoria. Mutta totuus on se että apostelit olivat kirjoitusosavia henkilöitä kaikki jotka osasivat heti kirjoittaa muistiin mitä olivat kuulleet ja nähneet koska Paavali kirjoittaa itse näin ---> . Kor. 14:37
        Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        2. Kor. 13:10
        Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
        Gal. 1:20
        Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
        Gal. 6:11
        Katsokaa, kuinka suurilla kirjaimilla minä omakätisesti teille kirjoitan!
        2. Tess. 3:17
        Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Tämä on merkkinä jokaisessa kirjeessäni; näin minä kirjoitan.
        1. Tim. 3:14
        Vaikka toivon pian pääseväni sinun tykösi, kirjoitan sinulle tämän,
        Filem. 1:19
        Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
        Filem. 1:21
        Luottaen kuuliaisuuteesi minä kirjoitan sinulle, ja minä tiedän, että sinä teet enemmänkin, kuin mitä sanon.
        Hepr. 8:10
        Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        Hepr. 10:16
        "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        2. Piet. 3:1
        Tämä on jo toinen kirje, jonka minä kirjoitan teille, rakkaani, ja näissä molemmissa minä muistuttamalla herätän teidän puhdasta mieltänne,
        1. Joh. 2:1
        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        1. Joh. 2:8
        Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
        1. Joh. 2:12
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
        1. Joh. 2:13
        Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
        2. Joh. 1:5
        Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.
        Ilm. 3:12
        Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Taidat olevan helluntaikirkkon uuskarismaattis-sepittäjä tode ???

• Mohikaani_27 ei kirj
        savonarola kirjoitti:

AIVAN JA TUON VOIS TODE TARKISTAA IHAN ITE RAAMATUSTA !!

MUTTA JOS HALUAA KULKEA VÄÄRYYDENTEKIJÖITTEN KANSSA JOKA YLPEYDESSÄ HALUA HYPPIÄ RAAMATUN PÄÄLLÄ NIIN MITÄ SIIHEN IHMINEN VOI ??

* Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu , ennen Jerusalemin hävitystä v.70. Todennäköisesti Aramenakielinen Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu, ja suurimmalta osin Matteuksen itsensä kirjoittamana n. v.65 ! Siinä IRT:n "pläjäys" Matteuksen evankeliumista, ei siis ole kulkeutunut perimätietona sinne sun tänne ta taas jonnekkin, vaan sekeästi tiettynä ajankohtana. Hankkikaa IRT. Aikamedia myy !

• tode*
        savonarola kirjoitti:

Sulla onTeoria. Mutta totuus on se että apostelit olivat kirjoitusosavia henkilöitä kaikki jotka osasivat heti kirjoittaa muistiin mitä olivat kuulleet ja nähneet koska Paavali kirjoittaa itse näin ---> . Kor. 14:37
        Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
        Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
        Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Tämä on merkkinä jokaisessa kirjeessäni; näin minä kirjoitan.
        Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
        Luottaen kuuliaisuuteesi minä kirjoitan sinulle, ja minä tiedän, että sinä teet enemmänkin, kuin mitä sanon.
        Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
        Tämä on jo toinen kirje, jonka minä kirjoitan teille, rakkaani, ja näissä molemmissa minä muistuttamalla herätän teidän puhdasta mieltänne,
        Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
        Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.
        Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
        Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niinkuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn, vaan minä kirjoitan sen, joka meillä alusta asti on ollut: että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.
        Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

niin , herra, minun Raamatuissani on kopioituna nuo samat kirjeet.
        Mikä siis juuri minusta tekee uuskarismaattisen selittäjän, sekö, että mieleisin Raamattuni on patinoitunut ruskea,ja jonka kannet ovat nahkaa?

• Hurlumhei?
        savonarola kirjoitti:

Kaikkihan me tiedämme, että useampi apostoli luku- ja kirjoitustaitoinen. Todekin tietää, ja niin kirjoittaa ketjun viesteissään. Mitä sinä taas sekoilet, Savonarola?

• ValtoH

Hengellinen elämä ei ole ensisijaisesti yhteisökysymys.
        Tavallista on, että kun meistä on tullut helluntailaisia, luterilaisia, tai muunlaisia. Niin ensin organisaation varjoon on jäänyt itse Kristus. Sen jälkeen on luovuttu uskosta armolahjoihin : ”Niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit, Matt. 16:17-18. Sen jälkeen on menetetty usko uudesti syntymään. Jos näin ei ole niin hyvä on, ollaanpa sitten kirjoilla millaisessa yhteisössä tahansa.

• Raamatuntuntija

Varmaan ylpeys on Kärkkäisen lankeemuksen syy , tiedän että hän vaati mm. kunnioitusta vaatimalla, että hänen tullessaan paikalle, olisi pitänyt nousta seisomaan, ylpeys on taikuuden syntiä !

• Knuutti exm

tässä eräs luterilainen näkemys:

http://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Matteus/Matt01BG.htm

Jokainen voi itse arvioida, jos oikeasti sellaiseen kykenee, ovatko em. linkin faktat oikein.
      Luterilaisuus ja sen sisältämät opit ja tulkinnat eivät ole yhtenäisiä, vaan on olemassa monenlaista luterilaisuutta ja herätysliikkeiden painotukset päälle.

• Lähden nyt pois

Luterilaisuus antisemitistisine johtajineen ei kuulu tähän asiaan. Veli-Matti Kärkkäinen meni mukaan luterilaiseen henkeen, ja tulos näkyy.

Matteus oli tullimies ja siten myös kynää osaavasti käyttävä mies. Hän oli Jeesuksen seurassa, ja kirjoitti ehkä koko ajan muistiinpanoja Mestarin sanoista ja opetuksista. Jeesus itse valvoi niitä kirjoituksia. Ja Pyhä Henki muistutti myöhempiäkin kirjoittajia kaikesta, "mitä Jeesus oli puhunut ". Joh. 14:26. Luukas kirjoitti Pyhässä Hengessä evankeliuminsa sekä Apostolien teot. Hän oli apostolien tekojen silminnäkijä, kulkien lähetsymatkoilla mm. Paavalin seuralaisena.

Kaikki Raamatun 66 kitrjaa olivat alkuseuramunnan käytössä ja sen hyväksymiä jo ensimmäisellä vuosisadalla.
      Ilmestyskirjan kirjoittamisen aikaan (n. 97 jKr) oli Raamatttu yksi yhtenäinen ja valmis kirjakääröjen kokoelma, joka myöhemmin laitettiin yksien kansien väliin, ytekniikan kehityttyä.

• Knuutti exm

miten niin luterilaiseen henkeen?
        Eikö V-M kaveeraa katolilaisten kanssa?

• hähsanokatoltajoku
        Knuutti exm kirjoitti:

miten niin luterilaiseen henkeen?
        Eikö V-M kaveeraa katolilaisten kanssa?

no kenes kas se luterilaisuus kaveeeraa elleikatolisten kans häh ?!

• Knuutti exm
        hähsanokatoltajoku kirjoitti:

no kenes kas se luterilaisuus kaveeeraa elleikatolisten kans häh ?!

se tarkoittaa sitä että luterilaiset eksyvät katolilaisuuteen niin kuin hellaritkin

• Tämäkin turhaan

Ei tällä palstalla ole sen tason uskovaisia, että ymmärtäisivät tätä aihepiiriä.
      Turhaan laitatte ymmärtäisiä sanojanne.

• Raamatututija

Om täällä, sinua lukuun ottamatta !

• """""että evankeliumit muka olisivat syntyneet vasta myöhempinä vuosikymmeninä ristintyön jälkeen. Hän esittää, että "vuorisaarna kulki vuosikymmeniä sullisena perimätietona ennen kuin ne lopulta nähtiin välttämättömäksi laittaa kirjalliseen muotoon".""""

Kyllä Raamatun lehdiltä saa selkeän ymmärryksen, ettei UT ole kirjoitettu silloin heti kun Jeesus teki palvelustehtäväänsä. Luukas 1 kuvaa tätä tilannetta selkeimmin.

"Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat ne omin silmin nähneet ja olleet sanan palvelijoita jne.....

Sekin on totta, miten harvassa on ne todelliset opettajat, jotka ymmärtävät, miten koko VT:ilmoitukset JUMALA kohdensi kansalleen Israelilaisille. Siis ei pakanoille.

Taas UT on kohdennettu meille pakanoille ja tähän juuri liittyy se, miten JUMALA teki Nasaretin Jeesuksesta Herran. Ap 2:36

VT:puolella JUMALA oli kansalleen Herra ja taas JUMALAN tekemä Jeesus Kristus on Herra pakanolille.

• "Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat ne omin silmin nähneet ja olleet sanan palvelijoita.

niin olen minäkin, tarkkaan tutkien alusta alkaen kaikki , päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessä sinulle korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu". Luuk 1

• body

Kaikki muu on raamatussa rekvisiittaa, sillä Jeesuksen Vuorisaarna riittäisi.

Siellä on aivan liikaa ihmisen piikkiaitaa.

• KTS (Ei kirj.)

Kaikki 66 kirjaa olivat toki alkuseurakunnan käytössä. Samoin sunnuntai, joulujuhla, kolminaisuusoppi ja Jeesuksen kaksinainen luonto.

Kirkolliskokoukset vain virallistivat sen mikä oli ollut käytäntönä alusta asti sanokoot Jehovan Todistajat, adventistit, dispensationalistit, messiaaniset jaahuslaiset, puolijudaistset siionistit sun muut keppelit ihan mitä tahansa!

• Raamattu on totuuden

Alkuseurakunta ei tuntenut
      - sunnuntaita lepopäivänä
      - kolminaisuusoppia
      - joulunviettoa
      - kirkkokäsitettä

Nuo kaikki syntyivät apostolisen ajan jälkeen. Siksi Raamatussa ei ole niistä mitään opetusta.

• KTS (Ei kirj.)

- sunnuntaita lepopäivänä
        Ap. t. 20:7
        Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää. Paavali, jonka seuraavana päivänä oli määrä jatkaa matkaansa, puhui koolla oleville, ja puhe pitkittyi puoleenyöhön saakka.

- kolminaisuusoppia
        Matt. 28:19
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

- joulunviettoa
        11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
        12 Tämä on MERKKINÄ teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä."
        16 He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
        17 Tämän nähdessään he KERTOIVAT, mitä heille oli lapsesta sanottu.

- kirkkokäsitettä
        Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.

• Raamatuntuntija

Noista muista viis, ne ei vaikuta oppiiin mitään. mutta kolminaisuus oli kyllä Apostoleille kirkas totuus. Jo senkin perusteella, kun Jeesus tunnusti itse kolminaisuuden. Jeesus sanoi, "Mrnkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi, kastaa heidät Isän Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN." Näin Hän yhdisti kaikki Jumaln kolme Persoonaa , " Kuule Israel Herra Jumala on yksi "!

• 'Lähden nyt pois' kirjoitti 22.12.2012 klo 08:53 mm. näin:

>"Miksihän Veli-Matti Kärkkäinen tahtoo vesittää Jumalan sanaa, ja vääristää totuuden, että Matteus oli yksi Jeesuksen opetuslapsista, joka kirjoitti muistiin vuorisaarnan ym. Jeesuksen opetuksia niitä paikan päällä kuullessaan?"<

Kertooko evankeliumit jossakin kohti, että "Matteus kirjoitti muistiin vuorisaarnan ym. Jeesuksen opetuksia niitä paikan päällä kuullessaan?" Jos kysymykseeni ei löydy vastinetta, niin turha on puhua Jumalan sanan vääristämisestä ja vesittämisestä!

Olen kyllä lukenut, että Jeesus selitti opetuslapsilleen kirjoituksia aivan yksityiskohtaisesti, mutta ei nouse mieleeni sellaista kohtaa että joku heistä olisi kirjoittanut niitä muistiin paikan päällä.

Markus 4
      34 "ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.
      [Luuk. 24:27]

• KTS (Ei kirj.)

Perinteen mukaan Markuksen evankeliumi on vanhin ja sen kirjoitti Markus Pietarin sanelun mukaan. Jeesuksella ei ollut pikakirjoittajaa matkassa.

• Knuutti exm
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

Perinteen mukaan Markuksen evankeliumi on vanhin ja sen kirjoitti Markus Pietarin sanelun mukaan. Jeesuksella ei ollut pikakirjoittajaa matkassa.

Tuo ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö olisi ollut olemassa joukko 'raamattutunti' muistiinpanoja, joissa on ollut kirjattuina Jeesuksen sanomia ydinopetuksia tai lauseita.

• Muistan joskus lukeneeni jostakin kirjoituksesta että historiaan on jäänyt eräitä viitteitä siitä, että olisi ollut alkuseurakunnalla käytössään sellainen apostolien muistiin kirjoittamien asioiden kokoelma Jeesuksen puheiden selityksistä, mutta se ja siitä tehdyt jäljennökset on määrätty poltettavaksi ja tuhottavaksi vuonna 325 olleen Nikaian kirkolliskokouksen jälkeen!

• mohikaanieikirj

On niin kaameaa, että h-hertyksen valovoimaisin Raamatun optteja on eksynyt ja vaihtanut totuuden valheeseen. Nyt hän on saamassa luterilaisen pappis vihkimyksen Amrikan luterilaisessa instituutiosss. Tämän jälkeen hänen on myös hyväksyttävä vauva kaste kitkon opin mukaisesti. Siitä jän vähättälrbäsi on sitä mieltä , että sillä ei ole teologisesti mitään merkitystä , miten ja milloin lastetaan ! V-M Kärkkäinen on täysin luopumuksen tilassa, hengellisessä haureudessa ja uskottomana Jumalan Sanalle näin langennut ja kieltnyt Jumalan. Olisiko syyllitynyt ylpeyden syntiin ?

• housutvoiratketa

Se teettää paljon ja monelaista kun on oikein tittelien perään, siinä joutuu vuorotellen kumartamaanja pyllistämään samalla milloin mihinkin suuntaan.

kuiva mies se oli ainakin niillä oppitunneilla joisa olen kuunnellut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe