Spektrofobia

H3rmeliini

Luulen, että mulla on jonkinlainen spektrofobia (Peilin ja oman peilikuvan pelko. Fobia liittyy siihen, että henkilö ei hyväksy itseään.) joka esiintyy kuitenkin vaan pimeessä. Joo, en ole täysin sinut itteni kanssa (ollut koulukiusattu pitkään) mutta koen, etten pelkää sitä omaa peilikuvaani, vaan tulee jotenki sellanen ahdistunu fiilis ja yritän aina pimeessä vaan 'juosta' sen peilin ohi, kattomatta siihen. Laitan vessaan aina valot ennenku astun sisään, etten vaan kato siihen peiliin. Nää helpottaa vähäsen, mut kellään mitään keinoa millä saisin 'parannettua' tätä...

5

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fu93y5ty

Veikkaisin, että tuo pimeässä peilin/peilikuvan pelko on eri asia kuin spektrofobia, joka liittyy kykenemättömyyteen hyväksyä omaa itseä. Olen kuullut, että aika monet pelkäävät peilejä juuri pimeässä. Siihen saattavat liittyä ihan toisentyyppiset pelot (yliluonnolliset asiat, kummitukset yms). Minulla on ihan sama ongelma ja pelkooni on vaikuttaneet tietyt oman elämän kokemukset. En ole mikään asiantuntija, ainoa mitä osaan sanoa on, että kannattaa välttää kauhuleffoja, keskittyä iltaisin rauhoittavaan, leppoisaan olemiseen ja vaikka suosiolla laittaa valot päälle jos pitää vaikka yöllä nousta vessaan. Jos joku tietty peili on jotenkin ikävästi kulkureitillä, voisi myös miettiä, voisiko sen sijoittaa johonkin syrjemmälle.

• Sennih

Itselläni on melkein melkein sama vaiva , esim.yöllä kun menen vessaan pelkään katsoa siihen peiliin ja minun on pakko vain räpsäyttää valot nopeasti auki.

• Anonyymi

Sama

• FobioitaPaljon

Itte ainaskin pimeessä voitin pelkoni peiliin silleen että sammutin valot kävelin peilin eteen kattomalla mun jalkoja ja pistin silmätkii ja avasin ja katoin peiliin ja mun taakse vilkuilin aikas paljon mutta ei siellä ollut kun mun koira, 👍👍toimii

• Anonyymi

Että kun katson itseäni peilistä minä tiedän että olen minä mutta kun katson peilikuvaani se vain tuntuu siltä että se poika peilissä en ole minä tuntuu että peilini katsoo minua sieluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3946
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1879
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1344
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1276
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      67
      1156
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1021
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      931
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      331
      894
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      881
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      872
    Aihe