Luulen, että mulla on jonkinlainen spektrofobia (Peilin ja oman peilikuvan pelko. Fobia liittyy siihen, että henkilö ei hyväksy itseään.) joka esiintyy kuitenkin vaan pimeessä. Joo, en ole täysin sinut itteni kanssa (ollut koulukiusattu pitkään) mutta koen, etten pelkää sitä omaa peilikuvaani, vaan tulee jotenki sellanen ahdistunu fiilis ja yritän aina pimeessä vaan 'juosta' sen peilin ohi, kattomatta siihen. Laitan vessaan aina valot ennenku astun sisään, etten vaan kato siihen peiliin. Nää helpottaa vähäsen, mut kellään mitään keinoa millä saisin 'parannettua' tätä...
Spektrofobia
5
496
Vastaukset
- fu93y5ty
Veikkaisin, että tuo pimeässä peilin/peilikuvan pelko on eri asia kuin spektrofobia, joka liittyy kykenemättömyyteen hyväksyä omaa itseä. Olen kuullut, että aika monet pelkäävät peilejä juuri pimeässä. Siihen saattavat liittyä ihan toisentyyppiset pelot (yliluonnolliset asiat, kummitukset yms). Minulla on ihan sama ongelma ja pelkooni on vaikuttaneet tietyt oman elämän kokemukset. En ole mikään asiantuntija, ainoa mitä osaan sanoa on, että kannattaa välttää kauhuleffoja, keskittyä iltaisin rauhoittavaan, leppoisaan olemiseen ja vaikka suosiolla laittaa valot päälle jos pitää vaikka yöllä nousta vessaan. Jos joku tietty peili on jotenkin ikävästi kulkureitillä, voisi myös miettiä, voisiko sen sijoittaa johonkin syrjemmälle.
- Sennih
Itselläni on melkein melkein sama vaiva , esim.yöllä kun menen vessaan pelkään katsoa siihen peiliin ja minun on pakko vain räpsäyttää valot nopeasti auki.
- Anonyymi
Sama
- FobioitaPaljon
Itte ainaskin pimeessä voitin pelkoni peiliin silleen että sammutin valot kävelin peilin eteen kattomalla mun jalkoja ja pistin silmätkii ja avasin ja katoin peiliin ja mun taakse vilkuilin aikas paljon mutta ei siellä ollut kun mun koira, 👍👍toimii
- Anonyymi
Että kun katson itseäni peilistä minä tiedän että olen minä mutta kun katson peilikuvaani se vain tuntuu siltä että se poika peilissä en ole minä tuntuu että peilini katsoo minua sieluun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882