Kuka saa lasta komentaa?

täti

HEI!

Kertokaapa mielipiteenne asiasta.
Meidän vaarilla ja tyttärellä meni "sukset ristiin" ja pahasti. Kun tytär on vahvasti sitä mieltä, että isä ja äiti VAIN saavat kieltää lasta ja myöskin "tukkapöllyt ja luunapit" ovat ainoastaan isän&äidin vastuulla.
Vaikka lapsi n.2v tekee mummolassa jotain tyhmää, ei tyttären mielestä vaari saa kurittaa lasta, vaan täytyy kertoa vanhemmille, jotka tarpeentullen kurittavat lasta, joka ei käsittääkseni voi enää siinävaiheessa muistaa/käsittää, mistä tämä "tukkapölly" nyt johtui.
Myöskin tämä johtaa siihen, (oireita on jo) että lapsi sanoo kaikille, jotka komentavat/aikovat antaa luunapin tms. että "äiti antaa selekään..."

Miten on?

9

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikuinen

      Kuka tahansa aikuinen saa oikaista lasta/komentaa lapsen tehdessä idioottimaisuuksia! Aikuinen opastaa mitä saa tehdä ja mitä ei. Vaarit ja mummut saavat näin ollen komentaa.

      • 4 ja 5 vuotiaiden lasten äippä

        ensisijainen komentovastuu on vanhemilla, mutta tottakai isovanhemmat ja muut saavat vanhempien poissaollessa komentaa ja täytyykin. Lasten toiminnasta ja tekemisistä tulee helposti "peli" jota he osaavat pelata uskomattoman taitavasti!Mutta jos olemme esim leikkipaikalla jossa on muitakin lapsia ja omani tekevät jotain väärää, esim. lyövät toisia, on minulla "etulyönti asema" komentamisen suhteen, EI "UHRIN" VANHEMMILLA! Minun tehtäväni on puuttua asiaan.


      • äiti minäkin
        4 ja 5 vuotiaiden lasten äippä kirjoitti:

        ensisijainen komentovastuu on vanhemilla, mutta tottakai isovanhemmat ja muut saavat vanhempien poissaollessa komentaa ja täytyykin. Lasten toiminnasta ja tekemisistä tulee helposti "peli" jota he osaavat pelata uskomattoman taitavasti!Mutta jos olemme esim leikkipaikalla jossa on muitakin lapsia ja omani tekevät jotain väärää, esim. lyövät toisia, on minulla "etulyönti asema" komentamisen suhteen, EI "UHRIN" VANHEMMILLA! Minun tehtäväni on puuttua asiaan.

        Haluaisin kysyä,että kauanko sitä sitten täytyy odotella,että vanhemmat huomaa kieltää lastansa?Itselleni on käynyt puistossa sellainen tilanne muutamaan otteeseen,että esim.lastani on otettu poskista kiinni ja nipistetty.Ite oon odottanu että kielletään ja kieltoa kun ei tule ennen kuin tämä ihminen on saanut lauseensa loppuun.Tilanteeseen en ole sen kummemmin sitten puuttunut,vaan huokassut helpotuksesta,että näinkin vähällä selvittiin.Jos mä lapsen äitinä en saa tilanteeseen puuttua,niin eikö lapseni koe,että itsekin hyväksyn hänen kiusaamisensa?En tiedä siks kyselen.Meillä kun ei muita sisaruksia ole opettamassa ja tuskin sittenkään meillä toisia nipisteltäis,etten heti siihen puuttuis.


      • Mam
        äiti minäkin kirjoitti:

        Haluaisin kysyä,että kauanko sitä sitten täytyy odotella,että vanhemmat huomaa kieltää lastansa?Itselleni on käynyt puistossa sellainen tilanne muutamaan otteeseen,että esim.lastani on otettu poskista kiinni ja nipistetty.Ite oon odottanu että kielletään ja kieltoa kun ei tule ennen kuin tämä ihminen on saanut lauseensa loppuun.Tilanteeseen en ole sen kummemmin sitten puuttunut,vaan huokassut helpotuksesta,että näinkin vähällä selvittiin.Jos mä lapsen äitinä en saa tilanteeseen puuttua,niin eikö lapseni koe,että itsekin hyväksyn hänen kiusaamisensa?En tiedä siks kyselen.Meillä kun ei muita sisaruksia ole opettamassa ja tuskin sittenkään meillä toisia nipisteltäis,etten heti siihen puuttuis.

        Sinun ei tarvitse odottaa yhtään, vaan puutut tilanteeseen heti. Älä tosiaankaan anna lapsellesi viestiä, ettet välitä siitä, miten häntä kohdellaan. Jotkut vanhemmat esim. leikkipuistoissa katsovat tärkeämmäksi toisten kanssa keskustelun kuin lasten vahtimisen ja ojentamisen.


      • äiti minäkin
        Mam kirjoitti:

        Sinun ei tarvitse odottaa yhtään, vaan puutut tilanteeseen heti. Älä tosiaankaan anna lapsellesi viestiä, ettet välitä siitä, miten häntä kohdellaan. Jotkut vanhemmat esim. leikkipuistoissa katsovat tärkeämmäksi toisten kanssa keskustelun kuin lasten vahtimisen ja ojentamisen.

        kun autoit mua täs todella vaivannees asias.Mun lapsi on aina lähteny pois mun sylistäkin tämmösen tilanteen jälkeen.Nyt helpotti,kun voin huoletta puuttua tilanteeseen.Joskus vaan on niin vaikeaa,kun lapsen oma äiti kuitenkin seisoo vieres.Täytyy ottaa tomerampi asenne.


    • Anu

      Komentaa saa ja pitääkin, mutta tukkapöllyjä ja luunappeja ei saa antaa. Kyllä olisi viimeinen kerta, kun lapseni pääsisivät mummon ja papan luo, jos siellä alettaisiin fyysisesti rankaisemaan, ja vielä 2- vuotiasta. Jo on isovanhemmilla keinot vähissä. Kurin pitäminen on eri asia kuin fyysinen kurittaminen.

      • mamma

        Kiitos napakasta vastauksestasi Anu. Olen kanssasi täysin samaa mieltä !!!!

        Eipä tuohon ole muuta lisättävää.. paitsi tietysti voisi alkaa tarinoida siitä että mites sitten, kun lapsi kasvaa. Miten voidaan vaatia lapselta kunnioitusta vanhempiaan ja isovanhempiaan kohtaan, kun hekään eivät kunnioita lasta? Ja kun jo 2-vuotiaaseen pitää käyttää fyysistä rangaistusta, miten sitten toimitaan kun lapsi on isompi, murrosiässä? Remmillä perseelle vai? Vaiko ihan kumipampulla? Näitäkin tapauksia on.

        Tukkapölly ja luunappi kuulostaa pienltä ja vähäpätöiseltä, mutta ei ole sitä. Miettikää äiti ja isi, miltä tuntuu jos puoliso tarraa hiuksiisi kiinni kun teet tyhmyyksiä? Miten se loukkaa !! - että hän, jota rakastan, joka väittää minua rakastavansa, hän satuttaa minua !


    • Mutsi56

      Lasten ruumiillinenkuritus on Suomessa onneksi kielletty, joten kukaan ei saa antaa lapselle luunappia tai tukistaa. Kuitenkin jos on tarvetta komentaa lasta niin tietysti muutkin kuin vanhemmat saa.

      Täti, jos sinä käyttäydyt huonosti, saako sinulle antaa tukkapöllyä?

    • minzi

      Antakaa niiden vanhempien hoitaa ja päättää lasten kasvatuksesta. Niin ja eikös ruumiillinen kurittaminen ole jo laissakin kielletty...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe