Olenko valmis omaan hevoseen?

millawillla

Ja mitään negatiivista on turha alkaa kirjotteleen! Mä en etsi tällä mun keskustelulla yhtään valituksia, koska niitä en todellakaan jaksa lukea!

Elikkä, ikää mulla on 15, ja haaveissa siis oma hevonen. Puolisä on rakentanut omalle pihalle tallin, johon sisältyy 3karsinaa.. Äidin suunnitelmissa oli, että hommaisi minulle hevosen, ja myös itselleen. Olen ratsastanut 9vuotiaasta asti, ja siis perusasiat hoituu! Äidiltäkin kokemusta löytyy. Yksi karsina jäisi ainakin hetkeksi tyhjäksi, ellei sitten äiti kolmatta hevosta hommaa, tuskinpa!

Tarkotuksena olisi ostaa yhdeltä yksityistallilta eestinhevonen.
Synt. -04 Tamma.
Ja kun itse niin lyhyt olen, niin ei ainakaan pieneksi jää! :)
Niin, ja on meillä myös kaksi 300neliön laitumia.. Ettekä valita koosta, onhan tuo nyt aika pieni .. Tai oikeastaan, se on ihan hyvä! Hiekka kenttää on suunniteltu, ja sitä on alettu myös toteuttamaan. Ja tottakai minä tiedän , että rahaa menee! Koska hevonen ns. syö rahaa! Sehän on niin tärkeää, minkälaista heinää syöttää! 1 vuoden vanhaa heinää, ei saa syöttää!

Tunnen nimittäin yhden henkilön. ( NIMEÄ EN MAINITSE! Ja hänellä on 2 omaa hevosta.. Ja myös talli omalla pihalla. Laidun on yksi iso pläntti! Ei siinä edes 100neliötä ihan varmana ole! Aitaa menee sinne tänne, ja on siis hyvin epäselvä! Ja tämä henkilö, pitää heinät pakkasessakin ulkona, mutta , jos ne eivät ole ulkona, ne löytyy todella pölyiseltä vintiltä! Tämän henkilön toinen hevonen yskii, ja väittää että se johtuu pölyisistä heinistä.Ja sitä tarinaa minä en ainakaan usko " Otin ne heinät sieltä, ja vähän pölisi!" Eikä siis sinunkaan siis pitäisi tuollaista uskoa!

Toi taas ei mitenkään littynyt tähän ^_DD
Mut mitä mieltä olette? olenkos valmis heposeen? (:
Ja mitä mieltä ootte tosta henkilöstä? -.-

10

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgfds

      Minusta olet todellakin valmis :) onnea hevosen ostoon
      ja tuo henkilö voisi antaa hevosensa sinulle ja äidillesi ;)

    • katherine__

      No olet selvästi päättänyt, että hevosen ostat, joten mitäpä tähän kauheasti voi sanoa?


      No sanompa silti :DD

      Ensinnäkin, alaikäinen ei voi koskaan olla vastuussa hevosesta, joten vastuu on tietysti sinun vanhemmilla. Alaikäinen ei voi myöskään itse hevosta elättää, eli se rahakin täytyy tulla vanhemmilta.
      6 vuotta on hyvin vähän hevosten parissa, eikä siinä ajassa ehdi oppia kuin hädin tuskin perusasiat.

      Koskaan ensimmäistä hevosta ei pitäisi omaan pihaan hankkia, siksi että ekan oman hepan kanssa tulee niin paljon ongelmia joka tapauksessa, oli kokemusta tai ei. Jos kuitenkin äitisi on KOKENUT hevosihminen, asia voi olla ihan ok. Kokeneella tarkoitan sitä, että hevoskokemusta on kymmenien vuosien ajalta ja kokemusta myös vuokra-/hoitohevosista.

      Kannattaa muistaa aina ajatella sitä hevosen parasta. Jos kokemusta ei ole tarpeeksi, olisi fiksumpaa viedä hevonen täysihoitotalliin, ihan vain sen hevosen parasta ajatellen. Vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi hevosta hoitaa oikein, se on vaikeaa jos ei ole oikeaa kokemusta. Sitä oikeaa hevosen hoitoa kun ei opi heppakirjoista eikä sivusta seuraamalla.


      Kenttää tehdessä tulisi muistaa se pohja. Ratsastuskentän teko ei onnistu noin vain ja pohja on äärimmäisen tärkeä, liian kova tai pehmeä pohja on todella huono hevosen jaloille. Hyvä kenttä maksaa kymmeniä tuhansia euroja.
      Lisäksi kenttää tulee osata hoitaa kunnolla, eli lanata säännöllisesti oikealla tavalla.
      myös tarhoihin on tärkeää panostaa, eikä sekään halpaa hommaa ole. Huonosti tehdyt tarhat menee etenkin syksyllä kamalaan kuntoon.


      Mutta turhaa tässä enempää selittää, kun selvästi olet jo päättänyt hevosen hankkia.

      • millawillla

        Joo no, äidillä tosiaan nuorempana ollut oma hevonen, mikä sitten ihan ratsastuskoululla on ollut. Ja kentän pohjaksi isäpuoli tossa kovasti suunnitellut sellasta mikä sinne nyt sitten sopiikaan. Ja rahaa meiltä kyllä löytyy, ei huolta..
        Niin, no ei se oman pihan talli mikään paras mahdollinen ratkaisu ollut, mut äitin ehdotus, ja päätti että pihallehan tulee talli!

        Ja lopullinen päätös ei ole se, että saan hevosen. Koska oikea isä vastustaa sitä todenteolla, vaikka äitini ja isäni ovat jo eronneet aikoja sitten! Eli siis kyllähän isänkin mielipidettä kunnitoitetaan, muttakun jo pikkutytöstä asti olen minäkin haaveillut omasta hevosesta. Onhan äitikin monesti ehdottanut omaa hevosta pihalle. Meinasi hommata hevoselle seuraksi lampaan, mutta toinen hevonen olikin parempi vaihtoehto. (:


    • mina333

      Minusta vaikutat oikein pätevältä hevosen omistajaksi, mutta riittääkö aikasi? Tarkoitan siis opiskeluja. Tai niin, jos hevonen tulee kerran omaan pihaan :)

    • millawillla

      Juu, ollaan tarkastikkin mietitty varsinkin mun opiskeluja. Arvosanojen pitää kuulemma parantua yhdellä numerolla, mutta äiti tekee työt kotona, joten kerkeää hyvin antamaan ruuot. Suunnittelimme , että illalla yleensä sitten menemme yhdessä ratsastamaan. Äitini siis on arkkitehti. Joskus vaan kotona työskentelee, harvoin ihan paikan päällä töissä.

    • Kuulostaa siltä että pärjäisitte hienostikin. Ainoa asia mitä mietin - anteeksi nyt - on tuo laidun. 300m2= 10x30m. Se on tarhan kokoinen, ja vaikka niitä on kaksikin, siinä ei heinä riitä millään koko kesäksi, varsinkaan jos ostatte kaksi hevosta kuten sanoit, itsellesi ja äidillesi. Mutta voihan niille niittää vihreää jostakin?

      Se toinen henkilö mistä kerroit. En kyllä säilyttäisi heiniä tuolla tavalla, mutta aitoihin en löydä mitään huomautettavaa. Ei laitumen tai tarhan tarvitse olla symmetrinen. Epäsäännöllisen muotoisista aidoista ei ole mitään haittaa paitsi korkeintaan esteettisellä tasolla.

      Isäsi suhteen en voi olla miettimättä, onko hänellä oikeastaan oikeutta kieltää teitä hankkimasta hevosia, jos hän on kerran perheestä eronnut ja äitisi ja isäpuolesi ovat ostamisen kannalla? Jos hänen ei tarvitse hevosia hoitaa eikä muutenkaan tehdä niiden kanssa mitään, en näe mitään syytä miksi hän kieltäisi niiden hankkimisen. Ihailtavaa sinänsä jos tällaisessa asiassa kunnioitatte hänen mielipiteitään, mutta itse todennäköisesti kävelisin hänen ylitseen vastaavassa tilanteessa ja hankkisin hevoset "uuden perheeni" kanssa hänen mielipiteistään riipumatta.

      Miten muuten olette ajatelleet hävittää lannat? Nykyäänhän siitä on olemassa kaikenlaisia määräyksiä ja ympäristöpylkäliä jotka rajottavat lantaloita aika laillakin.

      • millawillla

        Joo, eli vihreetä heinää niitetään niille. Ja tosta henkilön aidasta, niin se maasto siinä alla ei todellakaan ole hyväksi hevoselle (: Heinää siellä ei juurikaan ole, mudan/lumen peitossa kokonaan. Jossain jyrkkää alamäkeä , ja jossain taas maasto nostaa korkeuttaan..

        Ja isästäni sen verran, että olen ihan samaa mieltä kanssasi! Koska minulla on nyt " uusi perhe " ja voimme käyttää rahamme niinkuin ME haluamme (: Ja erikseen on lantala meillä. Lantalaa siis ympäröi korkeat ns. " aidat ". Ja tarkoituksenamme oli myydä lantaa. (:


    • Liiiinuli

      Mielestäni olet valmis, ja voithan pyytää apua äidiltäsi. Tsemppiä!

    • Ahaa, okei. Sitten teillä tuntuisi olevan asiat kunnossa. Onnea etsintään!

      Mäkinen maasto laitumella ei välttämättä ole sekään pahasta kunhan ei ole liian jyrkkää pintaa. Jatkuva kura ei tosin ole hyvä hevosten jaloille, se on kyllä totta, ja jyrkkä mäkinen laidun on liukas mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita. Lunta ei puolestaan voi välttää mitenkään, sitä on kaikkissa tarhoissa talvisin ellei jossain sitten harrasteta tarhojen auraamista... :)

      • millawillla

        Joo , lunta siellä kyllä on, eikä se haittaa. Ja mutaa siellä kesäsin ja syksysin on liikaa! On siellä toki ollut vaaratilanteita, ja on meinannut yksi hevonen jopa katkaista jalkansa.. Ja ei siellä aurata tarvitse.. (:


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      46
      3167
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2033
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1492
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1375
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1261
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1171
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1105
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe