Miulla on kitara Ibanez Gio, jossa on Dunlopin kielet (11) Olen kokeillut ysiä ja yhtätoista, kitaran kieliksi, kummatkaan ei mene vireeseen, ne jotka vaihdoin ovat kolme matalinta kieltä, oikeastaan kolmas kieli menee jotenkin vireeseen, mutta vire heittelee.. Onko se että menisi vireeseen, niin siitä kiinni miten kielet laittaa, itse laitan ne vanhojen kielien tavalla, kun sain tämän kitaran ehkä puolivuotta sitten, ja en ole vaihtanut kieliä vastakun nyt.. Olen kokeillut monta kertaa eri tekniikoita, mutta mikään ei tunnu toimivan, ja olen yrittänyt säätää monai tunteja, mutta ei vaan mene oikeaan vireeseen, yhdessä vaiheessa siiä oli oikea vire mutta se oli liian matala.. Onko teillä ideoita? Joita ehkä itse ymmärtäisin tehdä, joihin ei tarvitse työkaluja? Olen aika aloittelija kitaran soitossa vielä..
Kitara ei mene vireeseen ollenkaan...!
16
1673
Vastaukset
- kitaramaailma.com
Hei, jos kielten paksuus muuttuu niin kitaran hienovire, eli intonaatio pitäisi aina säätää kohdilleen. Muutoin kitaran viritys on ihan perushomma joka kuuluu jokaisen kitaristin kuukausittaisiin rutiineihin. Onhan sinulla toimiva viritysmittari? Toinen huomioitava seikka on kunnollinen kielten venytys, onko tämä tehty kielten vaihdon yhteydessä? Jos ei niin kokeilisin ensin sitä.
Täällä muuten itse tehtävistä kitaran säädöstä lisää:
http://www.kitaramaailma.com/Kitaran-säätö.php- venyttelijä123
Oon kitaramaailman kans samaa mieltä. Jos kielii ei muista venyttää niin on mahdotonta saada se vire pysyyn.
- Sketseri
venyttelijä123 kirjoitti:
Oon kitaramaailman kans samaa mieltä. Jos kielii ei muista venyttää niin on mahdotonta saada se vire pysyyn.
No tietenkin uusissa tuo kuuluu perushommaan mutta ei paljon jo vähän soitettuja kieliä kannata tai tarvitse venytellä.
- Sketseri
Hommaa viritysmittari, niitä saa myös kännyköihin jos on älypuhelin tai ipadiin, tietokoneeseen ja tietysti erikseen ostettua.
Virität sitten konserttivireeseen, standardi (e,a,d,g,b,e)
Viritys kannattaa tehdä vuorotellen, eli paksuin e, ohuin e, a, b,d,g) ja sitten voikin hienovirttää vielä.
Toki kitarassa voi olla kaula vinossa tai muutakin vikaa jota on vaikea näkemättä kenenkään muun kertoa, kannattaa vaikka you tubesta tutkia kitaran säätö videoita ja vertailla omaan kitaraan. - amppux
Okei, kiitos vastauksista, en tosin oikein ymmärrä noita hienovire juttuja yms.
Mutta jos joskus saisin keskittyä rauhassa..
Olisiko täällä Kotkassa mahdolisuutta mennä näyttämään tätä kitaraa jollekkin joka osaisi hienoviryttää tän kitaran ? Vai voiko ihan liikkeessä ? Onko kallista ?
Tän kitaran tilasin joskus kesällä, ja laitoin sen vireeseen itse.- NoJust...
Hienovire jututtu on vaan yksinkertaisesti sitä, että kun näppäät minkä tahansa vapaan kielen äänen, niin samaisen kielen Kahdenneltatoista nauhalta soitettu ääni pitäis olla Tasan Tarkkaan Oktaavia Korkeampi, kun se vapaan kielen ääni
(se musiikki, mihin Me olemme tottuneet perustuu 12 säveljärjestelmään ja juuri siksi se kitaran vapaan kielen oktaavia korkeampi ääni löytyy sieltä 12:lta nauhalta.)
Siis käytännössä, jos vaikka virität kitaran A-kielen tarkasti vireeseen, mutta kahdenneltatoista nauhalta soitettu ääni ei olekkaan ihan tarkasti A, vaan hieman ylävireinen tai alavireinen, niin silloin hienovire on pielessä.
Eli sillon ois ruuvattava ainakin sen kielen kohdalta tallan takana olevaa ruuvia, joka liikuttaa tallapalaa kielen suuntaisesti, niinkuin tossa kitaramaailman ohjeessa neuvotaan.
Hienovirettä voi itse kyllä ainakin yrittää säätää, koska se ei vaurioita kitaraa. Voihan sitä vaikka merkata, missä kohtaa tallapala on alkutilanteessa, jos sitte homma ei luonnistukkaan ja haluaa palata alkutilanteeseen. Tai laskee sitten vaikka montako kierrosta on kääntänyt ruuvia ja mihinkä suuntaan.
Helppo se on katsoa ihan mittarilla, kunhan muistaa vaan, että aina kun on siirtänyt tallapalaa johonkin suuntaan, niin vapaa kieli on taas viritettävä ensin kohdalleen, ennekuin vertaa sitä nauhalta soitettuun ääneen. - amppux
NoJust... kirjoitti:
Hienovire jututtu on vaan yksinkertaisesti sitä, että kun näppäät minkä tahansa vapaan kielen äänen, niin samaisen kielen Kahdenneltatoista nauhalta soitettu ääni pitäis olla Tasan Tarkkaan Oktaavia Korkeampi, kun se vapaan kielen ääni
(se musiikki, mihin Me olemme tottuneet perustuu 12 säveljärjestelmään ja juuri siksi se kitaran vapaan kielen oktaavia korkeampi ääni löytyy sieltä 12:lta nauhalta.)
Siis käytännössä, jos vaikka virität kitaran A-kielen tarkasti vireeseen, mutta kahdenneltatoista nauhalta soitettu ääni ei olekkaan ihan tarkasti A, vaan hieman ylävireinen tai alavireinen, niin silloin hienovire on pielessä.
Eli sillon ois ruuvattava ainakin sen kielen kohdalta tallan takana olevaa ruuvia, joka liikuttaa tallapalaa kielen suuntaisesti, niinkuin tossa kitaramaailman ohjeessa neuvotaan.
Hienovirettä voi itse kyllä ainakin yrittää säätää, koska se ei vaurioita kitaraa. Voihan sitä vaikka merkata, missä kohtaa tallapala on alkutilanteessa, jos sitte homma ei luonnistukkaan ja haluaa palata alkutilanteeseen. Tai laskee sitten vaikka montako kierrosta on kääntänyt ruuvia ja mihinkä suuntaan.
Helppo se on katsoa ihan mittarilla, kunhan muistaa vaan, että aina kun on siirtänyt tallapalaa johonkin suuntaan, niin vapaa kieli on taas viritettävä ensin kohdalleen, ennekuin vertaa sitä nauhalta soitettuun ääneen.Aaaaa, kiitos, nyt valkeni! :)
- Tasavireinen
amppux kirjoitti:
Aaaaa, kiitos, nyt valkeni! :)
Sitten vielä noiden kaikkien muiden neuvojen jälkeen jää se tosiasia että kitarahan on tasavireinen soitin. Jos sulla sattuu olemaan oikein tarkka korva, niin se voi kapinoida tasavireisyyttä vastaan. Tasavireinenhän ei koskaan ole aivan oikein vireessä vaan ajatuksena on levittää virhe mahdollisimman tasaisesti joka paikkaan siinä toivossa että ei niin kovin paljon tuntuisi. Sen kanssa on vain elettävä.
- NoJust...
Tasavireinen kirjoitti:
Sitten vielä noiden kaikkien muiden neuvojen jälkeen jää se tosiasia että kitarahan on tasavireinen soitin. Jos sulla sattuu olemaan oikein tarkka korva, niin se voi kapinoida tasavireisyyttä vastaan. Tasavireinenhän ei koskaan ole aivan oikein vireessä vaan ajatuksena on levittää virhe mahdollisimman tasaisesti joka paikkaan siinä toivossa että ei niin kovin paljon tuntuisi. Sen kanssa on vain elettävä.
elettävä tai hankittava tällanen:
http://www.truetemperament.com/site/index.php - Kitaristi2012
NoJust... kirjoitti:
Helppo se on katsoa ihan mittarilla, kunhan muistaa vaan, että aina kun on siirtänyt tallapalaa johonkin suuntaan, niin vapaa kieli on taas viritettävä ensin kohdalleen, ennekuin vertaa sitä nauhalta soitettuun ääneen.Mä en vertaa vapaata kieltä vaan 12 nauhavälin painettua ja 12 nauhan päältä otettua ns. "huiluääntä" , olen aina tehnyt intonaation säädön vertaamalla näin ja tätä tapaa myös kitaroiden oppaissa näytettäisi suosivan.
Joka tapauksessa tekeepä tuon sitten tavalla tai toisella niin intonaation on syytä olla kohdillaan koska ei ole sitten kivaa soitettaessa vaikka todeta että vaikkapa A-duuri tai molli otettuna ekoista väleistä soikin vähän eri tavalla kuin otettuna sieltä 5:n nauhavälin tienoilta.
Intonaation säätäminen on ihan helppo juttu ja viritysmittari apuna homman pitäisi mennä kohdilleen, tosin itse olen korvan varaisestikin säädelly intonaatiota kun olen pystyny toisesta kitarasta zekkaamaan sen virityksen kohdilleen.
Vaikka viritysmittari mulla on tuossa räkkivehkeessä niin ostin kaveriksi Seikon SAT501 viritysmittarn, joka on kyllä mukava käyttää ja hyvin kohdilleen.
Jokaisen ketä kitaran soiton aloittaa tulisi tutustua kitaran virittämiseen perussäätöjen tekemiseen, nämä kun ei ole mitään rakettitiedettä ja säästää vähän rahaakin kun ite osaa tehdä.
Tämä viesti oli tarkoitettu enemmänkin aloittajalle tosin pistin tähän kun halusin täydentää hieman eri tapaa intonaation säätämisessä eli se 12 nauhaväli / 12 nauhan huiluääni. - NoJust...
Kitaristi2012 kirjoitti:
Mä en vertaa vapaata kieltä vaan 12 nauhavälin painettua ja 12 nauhan päältä otettua ns. "huiluääntä" , olen aina tehnyt intonaation säädön vertaamalla näin ja tätä tapaa myös kitaroiden oppaissa näytettäisi suosivan.
Joka tapauksessa tekeepä tuon sitten tavalla tai toisella niin intonaation on syytä olla kohdillaan koska ei ole sitten kivaa soitettaessa vaikka todeta että vaikkapa A-duuri tai molli otettuna ekoista väleistä soikin vähän eri tavalla kuin otettuna sieltä 5:n nauhavälin tienoilta.
Intonaation säätäminen on ihan helppo juttu ja viritysmittari apuna homman pitäisi mennä kohdilleen, tosin itse olen korvan varaisestikin säädelly intonaatiota kun olen pystyny toisesta kitarasta zekkaamaan sen virityksen kohdilleen.
Vaikka viritysmittari mulla on tuossa räkkivehkeessä niin ostin kaveriksi Seikon SAT501 viritysmittarn, joka on kyllä mukava käyttää ja hyvin kohdilleen.
Jokaisen ketä kitaran soiton aloittaa tulisi tutustua kitaran virittämiseen perussäätöjen tekemiseen, nämä kun ei ole mitään rakettitiedettä ja säästää vähän rahaakin kun ite osaa tehdä.
Tämä viesti oli tarkoitettu enemmänkin aloittajalle tosin pistin tähän kun halusin täydentää hieman eri tapaa intonaation säätämisessä eli se 12 nauhaväli / 12 nauhan huiluääni.Juu kahdennentoista huiluääntähän siinä yleensä käytetään. Halusin vaan selvittää mihin tuolla intonaation säädöllä pyritään ja tuntui selvemmältä olla sotkematta huiluääniä vielä tässäkohtaa.
Mene sinne liikkeeseen ja anna niiden säätää ja virittää se kitara. Ei pitäisi kovin kallistakaan olla.
- kitarisa1
"Mä en vertaa vapaata kieltä vaan 12 nauhavälin painettua ja 12 nauhan päältä otettua ns. "huiluääntä" , olen aina tehnyt intonaation säädön vertaamalla näin ja tätä tapaa myös kitaroiden oppaissa näytettäisi suosivan."
Mitäs sitten säädetään, kun 12 nauhavälin painettu ääni on eri kuin huiluääni?- voihyväluoja
Voi hyvät ihmiset miten voitte tätä amppu:xia käskeä säätämään intonaatiota, kun eihän hänellä mene kitara ollenkaan vireeseen!
- PuSe
Lueppa tuosta ensi hätään, useampaan kertaan. Luulen että virittämisen logiikassasi on nyt jotain pielessä.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Kitarakirja/Kitaran_virittäminen
Ei kannata viedä liikkeeseen jos kitarasssa ei ole vikaa. Virittäminen on ensimmäinen asia jonka kitaristin pitää opetella. Viritysmittari helpottaa paljon mutta ääniraudan kanssa päästään samaan tulokseen. Harjoittelua - tuujn
Vie kitara säädettäväksi. Joka pennin arvoinen.
http://www.musitec.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846