Palautetta kissayhdistyksille ja kissojen luovuttajille

kissalle koti

Olipa kerran kolmekymppinen koulutettu pariskunta, joka halusi tarjota lämpimän ja rakastavan kodin kissanpennulle. Molemmilla oli kokemusta kissoista ja uusi koti oli tilava kolmio lasitettuine parvekkeineen, jossa uudella tulokkaalla olisi tilaa leikkiä ja elää.

Intoa täynnä tämä pari halusi auttaa kodittomia kissanpentuja ja antaa myös tukea sekä vapaaehtoistyötä eräälle helsinkiläiselle kissayhdistykselle. Pikkuhiljaa tämä reitti kissanpennun hankinnalle alkoi tuntumaan turhattavalta, kun asiat eivät edistyneet mihinkään. Pari tuumasi, että näköjään kodittomille kissanpennuille on niin paljon kysyntää, ettei heidän tarjoama koti ja vapaaehtoistyö yhdistystä kiinnosta.

Seuraavaksi pariskunta alkoi etsimään kissanpentua yksityisistä kodeista. Ilmoituksissa oli kriteereinä mm. ettei alle 35-vuotiaille pareille, ei pareille joihin saattaa tulla lapsia, ei sitä ja ei tätä. Oltiinko nyt hankkimassa kissanpentua vai adoptoimassa ihmislasta, pari ihmetteli. Ilmoituksiin kuitenkin toiveikkaina vastattiin, mutta juurikaan ei kukaan soittanut parille takaisin. Onneksi yksi kissan omistaja otti pariin yhteyttä ja näin sai pentueen viimeinen kissanpentu hyvän kodin itselleen.

Tarina ei kuitenkaan pääty tähän. Kissanpennun saamisen jälkeen, joku toinenkin kissanomistaja (virolaisella aksentilla, esittelemättä itseään) soitteli parille. Kun ilmeni, että kissanpentu oli jo tullut asumaan parin luokse, alkoi tympeän kuuloinen tenttaaminen iästä, ruuasta jne., joka lopulta päättyi loukkaaviin kommentteihin. Lopuksi tympeän ja jopa vihaisen kuuloinen naisääni totesi vielä, ettei varmasti olisi antanut kissanpentuaan parin kotiin.

Pitäisiköhän tässä nyt itkeä vai nauraa....en tiedä, mutta tänne halusimme jotain kirjoittaa. Ketä nämä kissojen kasvatusten asiantuntijat ovat, jotka näkemättä toisia ihmisiä voivat arvostella ja jopa haukkua heidän sopivuuttaan (pelkän iän perusteella -ja huom. olemme kolmissakymmenissä eli teinivuodet jo ohitettu). Jos kaksi täysi-ikäistä aikuista, joilla molemmilla on ollut aiemmin kissoja (kissat ovat kuolleet vanhuuteen), ei kelpaa kissojen kasvatukseen, niin kuka sitten?

12

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäsopiva myös :D

      Veit sanat suustani.

      Mun tilanne oli ehkä vielä vaikeampi, kun olin viime vuonna pentua etsiessä 23v yksin kaupungissa asuva nainen. Olisin halunnut auttaa ja ottaa pennun hesyltä tai rekkurescuelta. En kuitenkaan ollut sopiva kandidaatti yhdellekään kisulle, kun olin nuori joten ihmisvauvoja oli yhdistysten mielessä varmasti pian tulossa. Ja tietenkin kaikki nuoret jättävät kissat heitteille jossain vaiheessa elämäänsä jnejne bullshittiä.

      Ei myöskään onnistanut netin myyntipalstojen kautta - kaikki myyjät vaativat tulevalta kissanomistajalta vakaata parisuhdetta ilman niitä lapsia (mielellään pitäisi olla jo aikuiset lapset ettei vahingossakaan tule lisää), yli 35v ikää "jottei kissaa oteta vain hetken mielijohteesta", omakotitaloa ulos rakennetulla kissatarhalla tai sit ihan vaan maatilaa in the middle of f-ing nowhere johon pääsis navettakissaks... Kookas kaupunkikaksio ulkoilumahdollisuudella valjaissa taloyhtiön omalla, aidatulla ruohikkoisella takapihalla ei vaan natsaa, ei vaikka kuinka on kotona kiipeilytasoja ja raapimapuita yms aktiviteettia.

      Ei auttanut itku markkinoilla, ostin sitten kalliin rotukissan joka minulle myytiin ilolla, kun oli tarjota rakastava koti varustettuna aktiviteeteilla ja kissakokeneella, innokkaalla ihmisleikkikaverilla. Tätä rotua ei edes saa päästää vapaana ulkoilemaan, eli sisäkissan elämä ei ollutkaan kauhistus vaan jopa vaatimus.
      Periaatteesta olisin halunnut "rescue-kissan", mutta kissani kasvattaja on kunnollinen ja arvostettu, eikä mikään pentutehtailija joten omatunto ei jäänyt kolkuttelemaan.
      Onhan rotukissojenkin myyjillä kriteerejä ostajille, mutta ilmeisesti olettavat että ihminen joka on valmis maksamaan 500-900e kissasta on myös valmistautunut pitämään siitä huolta. Tällöin ei tarvitse olla keski-ikäinen pariskunta kelvatakseen pennulle perheeksi.

      Monet pennut jäävät myymättä, kun kasvavat "liian isoiksi" myyjien odotellessa sitä täydellistä ostajaa. Useimmat kuitenkin haluavat ihan sellaisen juuri luovutusikään tulleen pennun, yli vuoden ikäiset saattavat jäädä kokonaan ilman omaa kotia kun kiinnostuneita ostajia ei enää riitä, uusien pienten pentujen ilmaantuessa markkinoille söpöstelemään.

      Tietenkin pitää olla tarkka sen suhteen millaiseen kotiin pennut ovat lähdössä, ja joskus seula vuotaa siitä huolimatta, muutenhan ei joutuisi lukemaan kamalia uutisia eläinten huonosta kohtelusta. Ikä ei kuitenkaan ole mikään syy olettaa etteikö tarjottu koti olisi pennulle hyvä ja lopullinen.
      Lapsikin oppii kohtelemaan eläimiä oikein kun perheeseen otetaan lemmikkejä, mutta lapsiperhekään ei kelpaa koska kissa on automaattisesti "lapsen leikkikalu". Sain kissan ja koiran kun olin 4v, taisin ehtiä vetäistä molempia kerran hännästä ennen kuin vanhemmat opettivat tavoille. Lapsi ei rääkkää eläintä kun sille opetetaan miten rakasta lemmikkiä kohdellaan oikein.

      Etsin parhaillaan rotukissalleni kaveria, on niin yksinäinen mun ollessa pitkiä päiviä töissä. Jälleen törmään samaan juttuun, vaikka nyt on kissakaverikin kotona odottamassa innokkaasti uutta pentua - olen liian nuori, kotini ei ole riittävän vakaa pennulle jne blaablaablaa. Kiitos vaan myyjille syväluotaavasta persoonallisuusanalyysistä.

      Harkitsen vahvasti toisen rotukissan ottamista, vaikka kuinka haluaisinkin auttaa edes yhtä rescue-pentua tai muuten vain "tavallista" kissaa, koska kyllähän rotukissat aina kotinsa löytävät. Vaikka rotukissa tuleekin kalliimaksi, mutta ainakaan mua ei epäillä huonoksi emännäksi vain iän perusteella - kun kerran maksankin kissasta.

      Sinänsä "kiva" kuulla että ikärasismi yms yltää myös sinne 3kymppiin, etten ole ihan ainoa jota mielivaltaisista syistä johtuen sorsitaan.

    • suvikatti

      olisitte katsoneet keltaisesta pörssistä. Siellä annetaan kissoja, tusinoittan varsinkin kevään ja syksyn numeroissa. Myöskin kauppojen ilmoitustaulut on töynnään ilmoituksia annettavista kissoista.

    • Nappisilmiäkö?

      Joo, tuo "kissankasvattaja", jolla on virolainen aksentti ja joka kuvittelee olevansa jonkun sortin kissamaailman sosiaaliviranomainen, kuulostaa tutulta. Taitaa asua Espoossa ja tykittää ilmoituksiaan kaikille mahdollisille palstoille... Välttäkää sitä.

    • mau4

      Hyvä, että luin kyseisen jutun :) minulla on alustavassa varauksessa yksi rotukissa, jolle etsisin jo valmiiksi kaveria. Luovutus huhtikuussa. (kaksi rotukissaa on hieman kallista lystiä). Molemmat olisi hyvä totuttaa jo nuorina toisiinsa. Kukahan ja millaisilla ilmoituksilla tuo virolaisrouva ilmoittelee pentuja...? Ilmeisesti kannattaa harkita pari kertaa sieltä pentua.

    • ddff.

      Kukahan ja millaisilla ilmoituksilla tuo virolaisrouva ilmoittelee pentuja...? Ilmeisesti kannattaa harkita pari kertaa sieltä pentua.

      Sama tarina koettu täälläkin, päättyi tosin hyvin sillä kotiani koristaa tällä hetkellä kolme kissaa

      Kissanostajan syväluotaavan analyysin voi tilata täältä (luulen että sinne muutkin kirjoittelijat viittaavat :)
      http://www.pelastetaankissat24.com/

      Keltaisen pörssin ilmoituksiin kannattaa suhtautua varauksella, ettei tahattomasti tule tuettua pentutehtailua. Kissanetsijän kannattaa mennä katsomaan pentuja pentukotiin (mitä useimmat haluavatkin). Mikäli se ei jostain syystä sovi koko kissan pentuaikana antakaa hälytyskellojen soida ja lujaa!

    • katin kontit

      Itse hain jokin aika sitten joitain käytännön vinkkejä kissan hoitoon ja erehdyin ko.sivuille. Ihan uskomatonta materiaalia siellä. En tajua ketä he kuvittelevat auttavansa turhaantuneella paasaamisellaan. Eivät ainakaan yhtäkään kissaa. Kyllä on moni kissa jäänyt vaille hyvää kotia, jos ovat näitä "kissa-asiantuntijoita" uskoneet. Eikä ole yhdenkään kissan elämänlaatua parannettu sillä, että sen omistaja on haukuttu pystyyn netissä. Näin siellä kuitenkin käytännössä tehdään kaikille kissanomistajille, jotka eivät heidän kriteereitään täytä.

      Löytökissasivuston kysely on todella naurettava. Saat kissan, jos pystyt takaamaan, että et seuraavan 20 vuoden aikana varmasti muuta, saa lapsia, jotka voisivat olla allergisia, vaihda/löydä puolisoa, joka olisi allerginen tai omistaisi eläimen, joka ei tulisikaan kissan kanssa toimeen, sairastu, kuole tai joudu taloudelliseen tilanteeseen, joka voisi heijastua myös kissan elämänlaatuun;-). Aika vähän on Suomessa ihmisiä, jotka voivat taata itsensä näiden asioiden osalta seuraavan 20 vuoden ajaksi.

      Huvittavinta on se, että tämän kaiken paasauksen ohessa ko. sivulla on myös pateettisia, lähinnä myötähäpeää herättäviä runoja, jotka on laadittu muka kissan nimissä. Miten kornilta ne voivatkaan kuulostaa sen jälkeen, kun lukija on ensin käytännössä haukuttu pystyyn. Viestinnällisesti olisi varmaan viisaampaa valita edes jompi kumpi linja: syyllistävä raivoaminen tai säälin tunteisiin vetoaminen. Yhdessä ne eivät toimi sitäkään vähää mitä erikseen.

      Minusta nämä koko yhdistyksen voisi jättää omaan arvoonsa. Sääli kissoja, jotka heidän kauttaan kotia etsivät, mutta ei minusta tuollaisten vuoksi kannata ainakaan mieltään pahoittaa. Mitään virallista asemaa eläinsuojelussa heillä ei ymmärtääkseni ole. Eläinsuojelulait ja viranomaiset ovat asia erikseen. Yhdistyksen voi perustaa kuka vaan lähes minkä asian nimissä tahansa. Nettisivut voi koota kuka tahansa ja laittaa sinne lähes tulkoon minkälaista materiaalia tahansa. Ei tarvitse olla edes totta. Ei siihen kukaan puutu ellei mitään rikokseen viittaavaa ilmene.

    • yli-ikäinen

      Katsoin myös heidän sääntöjään ja totesin etten minä olisi heidän suositustensa mukaan sopiva kissan omistajaksi jo ikäni takia.

      Olen nimittäin seitsemänkymppinen ja en voi taata eläväni vielä pariakymmentä vuotta.
      Lisäksi olen leskeytynyt ja olen kissan yksinhuoltaja.

      Onneksi kuitenkin olen saanut hankituksi itselleni kaksi suloista kissaa ennen kuin tulin tietoiseksi näistä korkeista vaatimuksista.

      Parivuotias tyttökissani tuli löytöeläintalosta vuosi sitten ja kesällä hain poikapennun maalaistalosta.
      Täällä löytöeläintarhalla ei sopivuuttani kissan omistajaksi epäilty hetkeäkään, päinvastoin olin heidän mielestään ihannetapaus kissan omistajaksi.

      Kummatkin kissani olen madottanut, rokottanut, mikrosiruttanut ja steriloinut ajallaan.

      Kissani ovat minulle erittäin tärkeitä ja niiden hyvinvointi on minulle aivan ykkösasia.

    • kuuoyhvuhn

      Tämä "virolaisella" kissojen sosiaalitantalla on homma karannut oikeesti käsistä!
      Ilmoittaa usealla eri nimellä ilman puhelin-numeroa tori . fi saitilla, keltaisessa pörsiissä jne: Jos laitat sähköpostia ja saat vastauksen alkaa sen luokan tentaaminen ja taivastelu että todellakin ihmislapsen adioptointi olisi helpompi prosessi kuin kelvata tälle tantalle kissan omistajaksi!
      Toki on hyvä jotain kysyä mutta kyse on kuitenkin Kissasta eikä botswanalaisesta adoptiolapsesta!

      Olen hieman seurannut tämän tantan toimia ja ilmeisesti hän hankii näitä pentuja itselleen pitkin suomea ja myy sitten eteenpäin jos ostaja täyttää ehdot

      • Tyrannit kuriin

        Jihuu. Onneksi löytyi selitys, kun emme kelvanneet kissan adoptiovanhemmiksi.
        Avoliitto kuuluu varmaankin kiellettyjen ominaisuuksien listalle. Samoin Kesämökkeilly,
        kun kisuli voi tulla matkalla autopahoinvoivaksi, puhumattakaan siitä,
        Että hiirimetsällä voi tulla matoja masuun. Ei kelvannut keski-ikäinen, hyvätuloinen
        Pariskunta, joista toinen on kasvattanut sentään kaksi lasta aikuiseksi. Kissoja on molempien
        Perheissä ollut miltei läpi elämän.

        Onneksi on sentään rotukissamyymälöitä. Ei jäädä aivan kissatta.

        Toivottavasti kissa-mogulin mahdolliset mesenaatit huomaavat mihin rahansa joutuvat.

        Varmaankin jää moni kissa vaille hyvää kotia.


    • 3+8

      Huh, mitenköhän tässä käy. Olen 34v nainen, en voi enkä halua lapsia ja olen miettinyt kissanpentua löytöeläintalosta. Kokemusta kissoista lapsesta asti, ja halua pitää hyvää huolta kaverista. Meillä ei ikinä ollut pentua, ja haluaisin kerran kokea sen pentuvaiheen. Lapsuuskodissa oli pari kissaa löytöeläintalosta. Saa nähdä saanko minäkin nyt "epäpätevän" paperit.

    • kissa-ihmisii

      Ihan samaa olen huomannut. Tuossa soittelin työpaikkakuntani e-suojeluun että josko kissaa ottaisin. Kamalan tenttauksen jälkeen sain kulla ettemme ole sopivia hoitamaan kissaa. oli kuulemma ennustettavissa että koska asumme omakotitalolähiössä hieman sivummalla niin dumppaamme kissan ulos kun se ei kiinnosta. Otti vielä tiedot ylös. Ilmeisesti ettei kukaan kollegoista erehdy antamaan meille kissaa.

      Edellinen kissa kuoli 2vko ennen tätä tapahtumaa, eikä todellakaan hoidon puutteeseen vaan synnynnäiseen munuaisvikaan.

      Oli muuten todella vastenmielistä keskustella tämän tyypin kanssa. Onneksi saimme aivan ihanan palleron toisaalta. Ihmisiltä, jotka oikeasti ajattelevat kissan parasta, eivätkä tärkeile turhia ja pönkitä omaa egoaan.

    • turhautunut_myös

      Minäkin olen huomannut saman. Etsin kissavanhukselle kaveria mutta kukaan ei edes vastaa viesteihini. Ei kait meidän perhe ole tarpeeksi hyvä kissalle vaikka avioliitto, iso omakotitalo yms..Ja siis näistä eläimistä kanssa koko elämän ajan ollut kokemusta. Olen aiemmin ajatellut että vain rotukissoilla on kriteerit mihin kotiin päästetään mutta nykyään taitaa olla tiukempi valvonta maatiaisilla..Omituista touhua, toivottavasti me vielä löydetään pieni pallero vanhalle herralle kaveriksi. Ehkä se on sitten satsattava rotukissaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1502
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1162
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1119
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      922
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      700
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe