Varokaa sudenkuoppia mallinaiset!

huijattu_sinisilmä

Oletko aina halunnut malliksi? Unelmoitko urasta mallimaailmassa? Moni on. Ja moni unelmoi. Et ole yksin. Moni on myös joutunut katalan huijauksen uhriksi naiivissa sinisilmäisyydessään. En sano tätä pahalla. Minä olin yksi heistä.

Mallialalla kyllä tunnetaan kaikki huijauksen keinot ja konstit. Nuoret komeat miehet osaavat kietoa nuoret mallin urasta haaveilevat naisparat pikkusormiensa ympärille. Ole siis äärimmäisen varovainen mallitoimistojen ja muiden rahanahneiden huijareiden ja niin kutsuttujen "platformien" kanssa.

Tässä omaan kokemukseeni perustuva blogi, jonka avasin äskettäin:
http://modelalert.blogspot.fi/

Toivon muiden kommentteja ja kokemuksia sekä suomeksi että englanniksi, ihan laidasta laitaan! Kaikenlainen mallikeskustelu on tervetullutta ja sana on vapaa. :) Paljastetaan huijaribisnekset ettei kukaan joudu kärsimään!

3

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stydiö ellite
    • Luin kirjoitukset ylläolevien linkkien takaa. Tuntuu siltä, että aina uusia malliksi mielivien sukupolvia rahastetaan. Oppi siis ei siirry sukupolvelta toiselle. (Tämä kielinee ihmisten halusta uskoa siihen, että uskomaton hyvä on sittenkin totta. ) Vaikka tiedotusvälineissä kerrotaan, että ammattimallilta vaaditaan tietyt ominaisuudet, jotka on vain harvoilla, niin toiveikkaita nämä kriteerit täyttämättömiä alalle pyrkijöitä löytyy. Ja juuri näiden innokkaiden rahoilla toimii se mallibisnes, jota kuuluu epäilyttäväksi nimitettävän. Milloin mallikurssi- ja kuvaustoiminnan yhteydessä harjoitettu rahastus täyttää petoksen tunnusmerkit?
      Itse lankesin vuosia sitten vastaamaan lehti-ilmoitukseen, jossa haettiin ohjelma-avustajia ja mainosmalleja. Minulle postitettiin kaavake, johon minun piti kirjoittaa tietyt tiedot itsestäni ja liittää mukaan valokuva. Tuon toimijan esiintyjäkortistoon ei kuitenkaan päässyt ilmaiseksi, vaan liittymisestä piti maksaa 20 nykyeuroa vastaava summa. Agentuurin ylläpitäjä ilmoitti vielä, että "TÄMÄ ON AINOA KULUSI" ja "emme tule vaatimaan osuutta palkkioistasi, vaan Sinun palkkasi on Sinun". Kahjuuttani maksoin pyydetyn summan ja sain vielä avustajakorttini "ns. näytille".
      Asialliseltahan mainoslehdykkäni tuon ajan kriteerein näytti mutta eipä sen avuin tullut keikan keikkaa.
      Kului ehkä vuosi. Sitten kuulin ohimennen radiosta maininnan tutusta agentuurista: Se oli huijausta, koko pulju. Toimistokulumaksun maksaneita kehotettiin ilmoittamaan asiasta poliisille. Niin paljon minua hävetti, etten tohtinut viranomaisia rikosilmoituksineni hätyyttää. Tokkopa sitä paitsi olisin mitään takaisin saanut. Ja kun asia oli todistetusti vireillä - niin paljonko on väliä sillä, tekeekö ilmoituksen 20 vai 45 asianomistajaa. Näin ajattelin silloin. Nykyään mietteeni ovat toiset: jokainen asianomistaja merkitsee.

      • Emödels

        Mallitoimisto- bisness pitäisi muuttaa luvanvaraiseksi toiminnaksi jota valvoo puolueeton taho, samoin kaikenlaiset setämiesten TFP-"kuvaukset".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4425
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      240
      2184
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1610
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1411
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      270
      1227
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1107
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1055
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe