Maaliskuussa 2012 todettiin välilevyn pullistuma alimmassa lannarangan nikamassa.Hoitona jumppaa fys.terapian ohjestamana. Kipua on ollut päivittain ja kivut pahentuivat koko ajan, kävellä pystyy enää vain 200m ja sitten ei jalat enään liiku. Mitään et voi tehdä kumarassa asennossa, kipua on levossa ja liikkeellä ollessa. Kipu säteilee varpaisiin asti. Joulukuussa otettiin lannerangassa mangneettikuvat ja alimmasta nikamasta löytyi annuluksen repeämä, eli repeämä on välilevyssä, sieltä tulee nesteet ulos, joka aiheuttaa jatkuvaa kipua. Lääkäri antoi lähetteen fys.terapeutille joka kuulema parantaa vaivan?? Onko kellään kokemusta samanlaisista vaivoista ja onko fys.terapia ainut hoitokeino??Ikää on 45 vuotta ja työelämää jäljellä ainakin 20v.
Välilevyn repeämä!
14
12229
Vastaukset
- annulus nucleus
kato perkele alkoi sama homma sula samassa iässä ku mulla. heh
karkeesti sanoen 5 seuraavaa vuotta menee siihen että hankit tukirankaa ylläpitäviä lihaksia itsellesi eli 15 vuotta sen jälkeen työelämää jäljella.
puukottaako nivusiin?
lähetteen fys.terapeutille joka kuulema parantaa vaivan tuo on toivekuva, käytännössä siellä ei tapahdu mitään, pyydä lähete selkäkouluun josta pääset alkuun sen kälkeen kuvaan tulvat erilaiset hoitokäynnit riippuen siitä missäpäin suomea asut.
nykyään olen suht oireeton mutta se edellyttää päivitäistä voimistelua ja liikkumista. sänkyyn ei saa jäädä makaamaan- Äkäinen mummo
Välillä päivällä on pakko olla pitkällään,tuntuu että jalat menee alta.kun olen 3 tuntia jalkeilla niin kävely on muuttunut ankkamaiseksi,alaselkä tunnoton ja jäykkä. Kävelemään ei voi lähteä koska matka loppuu lyhyeen,pitäis ruveta tien varteen istumaan..uskoltaisko kokeilla vesijuoksua,sitä olen harrastanut monta vuotta,mutta nyt jäänyt kipujen takia pois.Tässä kuussa alkaa Mehiläisessä fys.terap.joka erikoistunut manipulaatio hoitoon.Töihin taitaa olla turha haikailla ennen kun voi olla pystyssä 8h.
- Spody
Mullakin on miden ohessa sellainen. Aika sen kipua lievittää ei fys.terapia.
- selkävoitto
Mulle tehtiin leikkaus koska sen sanottiin olevan paras mahdollinen hoitokeino. Ja se kyllä piti paikkansa, koska nyt pystyn tekemään kaikenlaista urheilua. Puhu omalääkärisi kanssa vielä muista vaihtoehdoista, vaikka siitä leikkauksesta sitten. Mutta kyllähän voit loppuelämäsi käydä fyssarilla ym. Oma valinta mutta kaikkea hyvää sinulle ja selällesi..
- äkäinen mummo
Kiitos mielipiteestäsi,vuosi on mennyt eikä kivutonta päivää ole ollut... Välillä kyllä meinaa usko mennä koko touhuun,psyyke on lujilla.
Välilevyongelmat ovat yleisiä mutta ikäviä.
Suosittelen, että etit itsellesi koulutetun kiropraktikon (http://kiropraktiikka.org/index.php/sinun-kiropraktikkosi) ja aloitat lyhyen hoitojakson jonka aikana näet miten oireet käyttäytyvät.
Välilevyvaurion seurauksena syntyy paikallista tulehdusta joka johtaa mm. arpikudoksen muodostumiseen niveliin. Yhdessä kivun kanssa tämä johtaa nikamien liikelaajuuden pienenemiseen sekä tukilihaksiston surkastumiseen. Manipulaatiohoidon tarkoituksena on palauttaa selkärangan normaali toiminta jolloin kehosi voi ruveta parantamaan vaurioita. Uudet tutkimustulokset sekä hoitosuositukset puoltavat vahvasti tämän strategian kokeilemista. Kivutonta ja lääkkeetöntä! =)
Voit kokeilla ensiavuksi McKenzie-harjoitteita, jos ne eivät pahenna oireita:
https://www.youtube.com/watch?v=wBOp-ugJbTQ
Ideana on siis maata vatsallaan ja hitaasti työntää selkääsi ojennukseen käyttäen käsivarsia apuna. Näin siis vain, jos oireet eivät pahene dramaattisesti - pieni arkuus on ok jos se ei ole pahempaa mitä yleensä koet. Kuuntele kehoasi!
Voit myös kokeilla kylmää tai kuumaa (tai molempia peräjälkeen) selkääsi ja kuulostella oloa.
Älä heitä kirvestä kaivoon - hoidamme sinunlaisiasi ihmisiä päivittäin! =)
Ystävällisesti
Juho
http://kampinkiropraktiikka.fi- leikattu,,..,
Välilevyn massiivinen pullistuma v 2009.
Magneettikuvassa näkyi yksi, leikkauksessa paljastui toinenkin alkava pullistuma.
Oireita oli ollut jo kymmeniä vuosia, nyt olen 55-vuotias.
Kovat kivut alkoivat silmänräpäyksessä yhtenä maanantai aamuna, viikko sairaalassa ja leikkaukseen parin kolmen viikon päästä tästä.
Tässä tapauksessa leikkaus auttoi - toistaiseksi kaikki hyvin, eikä pysyviä hermovaurioita jäänyt. - ida4
MINULLA TODETTIIN KAHDESSA KOHTAA SELÄSSÄ ANNULUS VAURIO.NIIN KOVAT SELKÄ/JALKA KIVUT ON ,ETTEI VOI MUUTAKUN ITKEÄ. 2DEN VIIKON PÄÄSTÄ LÄÄKÄRIIN KOKSIIN.MUTTA SIIHEN ON VIELÄ AIKAA.
- Ei kun jäsenkorjaajalle
Hei, minulla repeämä L4/L5 välissä ja tästä alemmassa pullistuma. Nämä tullut tapaturmaisesti minulle. Mutta suosittelen ottamaan yhteyttä ammattitaitoiseen jäsenkorjaajaan. Itse kävin ja helpotti oloa kummasti. Itse pullistuma/repeämä kohtaan jäsenkorjaaja ei koske korjaa kropan niin että paine näissä pullistuma kohdissa pienenee ja helpottaa näin myös kipua. Jäsenkorjaaja ei rusauta mitään paikkoja vaan hermoratoja painelemalla rentouttaa lihakset ja asettaa vain jäsenet paikoilleen. Itselläni oli lisäksi ollut 6 vuotta yläselässä patti joka tuli toisen lapsen syntymän jälkeen. Kun häntä tuli kanneltua. Ei ole tätäkään pattia enää. Ja enää ei kädet puudu yöllä nukkuessa.
- Anne48vuotta
Tiedän tunteen olen tapellut selkäni kanssa n. 10 v ja paljon, viimeiset 2 vuotta ovat olleet yhtä helvettiä, magneetti kuvia on otettu 2007, 2012 ja 2013, viimeisin lausunto kuuluu näin mahdollisimman lyhyenä : kaksi alinta nikamaväliä madaltuneet, lisäntyneet edelliseen kuviin verrattuna, välilevyn annulusrepeämät erottuvat aiempaa selvemmin, molemmissa väleissä sentraaliset välilevytyrät, alimmassa nikamavälissä sekatyyppisiä päätelevymuutoksia, jotka lisäntyneet ja oik selvä fasettinivelen kulumaa. Tutkittavalla on alaselässä selvä instabiliteetioire ja tähän sopivat löydökset erityisesti L5/S1 - välissä, sovittu uusinta arvio neurokirurgilta. Olen ollut kohta 2 vuotta sairaslomalla, eläkekassan lääkärin mukaan olen täysin työkykyinen vaikka minua tutkinut kuntoutuspkl ylilääkäri (neurologi) pitää minua invalidisoituneena, en enää tiiä itkeäkö vai nauraako, kävely on ainoa liikunta ja sekin tuottaa sietämätöntä tuskaa jo 200 m jälkeen, joskin sisulla kävelen 1-2 krt päivässä hissukseen 1-2 km no sitten muuta enää tarvi päivän aikana tehdäkään, seisominen tuottaa tuskaa jo parin minuutin jälkeen leposärky ulottuu nilkaan asti, vahvoja opiaatteja en suostu koko aika syömään, mitähän pitäis tehdä....
- annulus nucleos
tere palaan taas asiaan, mites olette saaneet hankittua itsellenne tukirankaa ylläpitäviä lihaksia?
jos ei niitä ole ei ole kivutonta tulevaisuuttakaan, ottakaa nyt luupäät korvan taakse ilmaiset ohjeet - vpi
vesijuoksu on hyvä laji jos sitä kivuilta pystyy tekemään. tehoaa syviin lihaksiin. vakuutusyhtiön lääkärit on todellakin hanurista. nehän tietävät potilasta näkemättä että se on kunnossa ja työkykyinen.
ei kannata odotella kahta vuotta kovien kipujen kanssa. mulla jäi pysyvät hermovauriot ja krooninen hermoperäinen kipu jo alle vuodessa. sanoisinko, että liikuntakyky säilyi leikkauksen ansiosta, mutta särytöntä päivää ei enää ole. - Annulusvaurio
Kokeilkaa Tiibetiläisiä liikkeitä. Viisi joogatyyppistä liikettä jotka aktivoivat niitä syviä selkäätukevia lihaksia. Youtubesta löytyy mallisuorituksia. Toimi ainakin minulla fysioterapiaa paremmin.
- tahele
8 kuukautta sitten leikattiin alimmasta nikamavälistä suuri välilevyn pullistuma. Ehti oirehtia puolitoista viikkoa ennen leikkausta. Selässä ei ollut lainkaan kipua, jalassa sitäkin kovemmat, lisäksi tunnottomuutta ja halvausoireita. Selkä ei ole kipeä, mutta kävelemään pääsen vaivoin kovan kantapään kivun vuoksi. Hermo ehti vaurioitua niin paljon, että edessä on elinikäinen kiputila. Syön edelleen vahvoja lääkkeitä ison kasan päivittäin. Puoli vuotta olin sairaslomalla enkä ole lähestulkoonkaan kunnossa. Vesijuoksu on minulle elinehto, nyt olen mökillä juossut päivittäin. Pyöräilen myös jonkin verran. Kävelen vain työ- ja kotiaskareiden verran, muu kävely on kielletty. Käyn säännöllisesti fysioterapiassa, sähköakupunktiossa. Teen jumppaliikkeitä päivittäin samoin venyttelen. Ostin myös tempurin patjan ja yövalvomiset kipujen vuoksi vähenivät.
Kuten vpi tuossa sanooi, kivutonta päivää ei ole. Olen kiitollinen, että jalka kuntoutui halvauksesta niin paljon, että pääsen kävelemään edes vähän.
Liikkua pitää voimien mukaan ja kipujen sallimissa rajoissa. Painoa minun pitää pudottaa vielä 10 kg.
Kysy fysioterapeutiltasi sinulle sopivia liikuntamuotoja. Ajattelisin, että vesijuoksu voisi auttaa sinuakin, koska kävely tuottaa kipua.
Voimia kaikille selkäkivuista kärsiville
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632