pettynyt mummi

suffeli5

ostin joululahjoja poikani perheelle kaikki mitä toivottiin .miniältä en saanut edes kiitosta tai edes joulukukkaa.odotin että kutsuttaisiin edes joulukahville mutta turhaa.päätin että on viimeinen kerta kun ostan tuhannen euron lahjat.lapselle ostan mitä toivoo mutta muut jätän ilman olin kyllä aika loukkaantunut.

58

1966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miniä vain

      Ymmärrän närkästymisesi! Jospa miniälläsi ei ole 1000 euroa ylimmääräistä rahaa vain sinun lahjaa varten? Minusta on mukavampaa antaa kuin saada. Ja kun annan lahjoja, en todellakaan odota vastalahjaa. Anna lahjan siksi koska välitän kyseisestä ihmisestä. Kiitos ja halaus lämmittää mieltä ja sydäntä.

      • suffeli5

        sitä kiitosta edes odotin en odottanutkaan vastalahjaa.minustakin on mukavaa antaa lahjoja mutta kyllä kiitos olisi kuulunt hyviin tapoihin minun mielestä.


      • Tupla60
        suffeli5 kirjoitti:

        sitä kiitosta edes odotin en odottanutkaan vastalahjaa.minustakin on mukavaa antaa lahjoja mutta kyllä kiitos olisi kuulunt hyviin tapoihin minun mielestä.

        Miksi poikasi ei ostanut sinulle joulukukkaa?


      • Muffelis
        suffeli5 kirjoitti:

        sitä kiitosta edes odotin en odottanutkaan vastalahjaa.minustakin on mukavaa antaa lahjoja mutta kyllä kiitos olisi kuulunt hyviin tapoihin minun mielestä.

        Ymmärrän loukkaantumisesi. Itseltäkin kyllä joskus kiitos unohtuu. Ei ollut varmaankaan tarkoitus poikasi perheellä? Osta vain lapselle, kyllä aikuiset pärjäävät ilmankin, mutta älä tee mielenosoitusta asiasta. Totea vain ennen seuraavaa joulua ettätällaisen päätöksen olet tehnyt. Älä viittaa edelliseen jouluun. Älä odota mitään. Niin on parempi.
        Nikos Kazantzakis:En pelkää mitään, en halua mitään; olen vapaa.


    • kokenut minäkin

      Kiitoksen sanan olisi miniä kyllä voinut sanoa, eikä vierailukutsukaan olisi ollut näin jouluna liikaa. Ymmärrän hyvin "suffeli5", että pahoitit mielesi asiasta. Niin se näyttää olevan että meiltä vanhoilta kyllä odotetaan kaikenlaista, mutta itse ei olla valmiita huomioimaan vanhempia mitenkään. Ihmissuhteiden hoito edellyttää vastavuoroisuutta, ei kenenkään tarvitse olla aina se antava osapuoli.

    • kiitos on kohteliast

      toive on toive,ei mikään velvoite.Ja nuoremmat ihmiset voisi yrittää opettaa siihen,että lahjoja saadaan,ei vaadita.
      Siinä olen kanssasi samaa mieltä,että kohteliasta on kiittää lahjoista,varsinkin jos niihin on joutunut uhraamaan noin suuren rahasumman.Kiittäminen on hyvä tapa,jota kaikki eivät vaan ole tulleet jostain syystä oppineeksi.

    • yxmuzi

      Älä turhaan loukkaannu. Moukka mikä moukka.
      Yritä opettaa lapsenlastasi ihmistavoille, jos olet hänen kanssaan tekemisissä. Miniäsi on varmaankin jo liian vanha oppimaan.

      • ..............

        Mahtoiko tuo suffeli5:n poika ollut kuollut, kun ei äitiään jouluna mitenkään muistanut?


      • yxmuzi
        .............. kirjoitti:

        Mahtoiko tuo suffeli5:n poika ollut kuollut, kun ei äitiään jouluna mitenkään muistanut?

        Sitä en tiedä.


      • Ei miniän vika
        yxmuzi kirjoitti:

        Sitä en tiedä.

        Mielestäni, jos poika on elossa ja voi hyvin, hän on se huonosti ihmisten tavoille kasvatettu moukka.

        Miehillä on joulun alla runsaammin vapaa-aikaa ja jollei poika kykene menemään lähimpään kukkakauppaan valitsemaan ja ostamaan äidilleen joulukukkaa, niin kyllä on huonosti asiat. :(


      • suffeli5
        .............. kirjoitti:

        Mahtoiko tuo suffeli5:n poika ollut kuollut, kun ei äitiään jouluna mitenkään muistanut?

        ei ole kuollut on vaan tossun alla ja pahasti.miniäni on kova mäkättämään joka asiasta jos menen katsomaan lasta täytyy kysyä rouvalta jos hänelle sopii että saanko tulla.usein vastaus on ei sovi silti hänen vanhemmat saa käydä ilman lupaa.et silleen meillä.


      • ...........
        suffeli5 kirjoitti:

        ei ole kuollut on vaan tossun alla ja pahasti.miniäni on kova mäkättämään joka asiasta jos menen katsomaan lasta täytyy kysyä rouvalta jos hänelle sopii että saanko tulla.usein vastaus on ei sovi silti hänen vanhemmat saa käydä ilman lupaa.et silleen meillä.

        Kyllä on surkea nahjus tuo poikasi. Mitähän se miniäsi tekisi, jos poikasi menisi kukkakauppaan ostamaan sinulle joulukukan?


      • suffeli5
        ........... kirjoitti:

        Kyllä on surkea nahjus tuo poikasi. Mitähän se miniäsi tekisi, jos poikasi menisi kukkakauppaan ostamaan sinulle joulukukan?

        miniä tulisi pyytää multa sen kukan hinnan.kerran poika toi tuliaisiksi korvakorut ulkomailta miniä pyysi seuraavalla viikolla minun maksaa ne olin huuli pyöreenä hetken mut maksoin mukisematta.joku meinasi et miehillä on enemmän aikaa ei pidä paikkaansa ainakaan tässä tapauksessa.poika hoitaa lapsen melkein joka viikonloppu miniä on kampaajalla ja kynnetkin pitää laittaa.tekee ruuat ja käy kaupassa miniä ei varmaan osaa tehä ruokaa tai jos kynnet kuluu.eikä se mikään nahjus ole liian hyvä luontonen ei haluu tapella joka asiasta.


      • Mukava satu
        suffeli5 kirjoitti:

        miniä tulisi pyytää multa sen kukan hinnan.kerran poika toi tuliaisiksi korvakorut ulkomailta miniä pyysi seuraavalla viikolla minun maksaa ne olin huuli pyöreenä hetken mut maksoin mukisematta.joku meinasi et miehillä on enemmän aikaa ei pidä paikkaansa ainakaan tässä tapauksessa.poika hoitaa lapsen melkein joka viikonloppu miniä on kampaajalla ja kynnetkin pitää laittaa.tekee ruuat ja käy kaupassa miniä ei varmaan osaa tehä ruokaa tai jos kynnet kuluu.eikä se mikään nahjus ole liian hyvä luontonen ei haluu tapella joka asiasta.

        No pajastuihan tämäkin provoksi. :)


      • älä syyllistä
        Ei miniän vika kirjoitti:

        Mielestäni, jos poika on elossa ja voi hyvin, hän on se huonosti ihmisten tavoille kasvatettu moukka.

        Miehillä on joulun alla runsaammin vapaa-aikaa ja jollei poika kykene menemään lähimpään kukkakauppaan valitsemaan ja ostamaan äidilleen joulukukkaa, niin kyllä on huonosti asiat. :(

        tähän voi sanoa että kotona saatu kasvatus voi olla oikea, mutta se oman vaimon oppi menee paremmin perille, kuin äidiltä ja isältä saatu, näinhän se monesti on ja tosiasia...turhaan syyllistetään omia vanhempia


      • Hullu häirikkö
        Mukava satu kirjoitti:

        No pajastuihan tämäkin provoksi. :)

        lissu taas!!!


      • ............
        älä syyllistä kirjoitti:

        tähän voi sanoa että kotona saatu kasvatus voi olla oikea, mutta se oman vaimon oppi menee paremmin perille, kuin äidiltä ja isältä saatu, näinhän se monesti on ja tosiasia...turhaan syyllistetään omia vanhempia

        Ihan pupun huttua. Vaimo ei enää pysty aikuista miestä kasvattaa suuntaan tai toiseen. Pojan kuuluu ostaa äidilleen joulukukkaset. Miniä ostakoon omille vanhemmilleen. PISTE


    • mummikka

      Valtavat määrät oli taas lahjoja lapsille ja lapsenlapsille, mutta ne olivat monilta eri sukulaisilta. Mitään he eivät olleet kalliita toivoneet itselleen eivätkä lapsilleen. Vietimme jouluaattoa lapsenlasten perheessä isolla porukalla taas ja kivaa oli. Olin itse kysynyt etukäteen, mitä lapsukaisille kannattaa ostaa, ettei turhaa krääsää kerry nurkkiin. Ostelimme vaarin kanssa harkiten, eikä rahaa todellakaan kulunut tonnikaupalla, huhhuijaa... Kaikki lahjat olivat mieleisiä ja vaatelahjat onnistuneita, näin sen vanhemman lapsen silmistä, miten hän ilahtui, pienempi on niin pieni, että ilakoi muiden ilossa mukana ja repi lahjapaperia paketeistaan. Itse sain myös toivoa ja toivoin yhden lahjan, se on sellainen työkalu (noin 100 euroa) jota sitten voivat muutkin mökillä käyttää, sen myös sain ja olen mielettömän iloinen, he olivat kaikki kimpassa ostaneet sen, enkä tarvitse sitten vuosikausiin muuta.

      Joulupäivänä ja Tapanina lapset sitten soittelevat lahjojen antajille ja kiittävät, se on opetettu jo aivan pienestä lähtien, mikään tässä maailmassa ei ole itsestäänselvää, ei edes lasten lahjat. Kiittämättömyys on moukkamaisuutta ja äärimmäistä itsekkyyttä.

    • joulu nuutinpäivään

      Kyllä meidänkin joulussa oltiin yhtä kiitosta puolin ja toisin.
      Ensinnäkin jo siitä, että olimme isolla porukalla viettämässä taas yhteistä joulujuhlaa: oli anoppia, appia, isoäitiä, vaaria, tyttäriä, poikia, miniöitä,vävyjä, äitejä ja isiä ja lastenlapsia, jotka serkuksia toisilleen.

      Oli iso ruokapöytä herkkuineen ja juomineen, kaunis lasten koristama joulukuusi, koti kauniiksi laitettu. Joulupukkikin laulatti ja jakoi lahjat - kaikki saivat mieleisensä lahjat ja kiittelivät Joulupukkia, kun muisti näin 'kilttejä lapsia' (Huom myös aikuisia).

      Ja loppuilta kuluikin sitten iloisissa tunnelmissa - olin kyllä kiitollinen kaikille, kun saimme taas viettää ihanan joulun yhdessä. Ei tuo kiitoksen sana ainakaan näin jouluna mikään vaikea asia ole, olettaisi sen olevan jokaisen sydämessä.

      Jotenkin kummalta tuntuu, jos ei osaa olla kiitollinen läheisilleen, kun sen voi niin monin tavoin osoittaa - kutsumalla kylään tai tervehdyskäynnillä, kukkaset tai vaikka itse leivottu leivonnainen mukanaan, suklaarasian kanssa, lahjan kera.
      Ja jos nyt haluaa joulun viettää vain aivan oman perheensä kanssa, niin voihan sitä vaikka puhelimella ilahduttaa jouluna ja kyläillä jonakin muuna päivänä.
      Sekin ilahduttaa, sillä monille myös rauhaisa ja hiljainen joulu on se omin.

      - Ei meistä kukaan laskenut minkä hintaisen lahjan sai eikä ostettu mitään älyttömän hintaisia joululahjoja, kohtuullisesti vain ja kuitenkin jokainen iloitsi lahjastaan lapsesta vaariin.

      • Hei tonttu-ukot!

        No siellä Strömsöössä on tilaa koko suvulle. Varmaan menitte letkajenkkaakin huoneesta toiseen pitkänä rivinä.

        Meikä kun asuu kaksiossa, eikä keittiön pöydän ääreen todellakaan mahdu kuin 5 henkkeä, niin meidän jouluateria menisi kyllä seisovaksi pöydäksi. Suurin osa joutuisi syömään ulkoportailla tai autossa.

        Jotta on aina vähän ajateltava, mitä toisilta voi odottaa.

        Ja nyt on kyllä seuraavaksi tulossa jo pääsiäinen, jotta unohtakaa nyt tämä ikiaikainen joulun haukkuminen.


    • Lahjus ??

      Mitä ihminen voi antaa lahjaksi toiselle, jolla on varaa lahjoittaa 1000 €:n edestä joululahjoja?
      Sellaisella ihmisellä on niin kaikkea, että on mahdotonta ajatella mitä pakettiin käärisi.
      Muutaman euron joulukukka tuntuisi pilkanteolta. Pitäisihän sen olla vähintään käsipunottu pajukori täynnä kukkivia orkideoja.

      • suffeli5

        eihän tässä ollut lahjasta kysymys vaan kiitos sanasta.kyllä minun mieltäni lämmittäisi pienikin joulukukka.en minä mikään miljönääri ole mutta olen tottunut antaa niille joilla on vähemmän kuin vanhemmalla ei niitä rahojaan hautaan saa .


      • Lahjus ??
        suffeli5 kirjoitti:

        eihän tässä ollut lahjasta kysymys vaan kiitos sanasta.kyllä minun mieltäni lämmittäisi pienikin joulukukka.en minä mikään miljönääri ole mutta olen tottunut antaa niille joilla on vähemmän kuin vanhemmalla ei niitä rahojaan hautaan saa .

        Kissa kiitoksella elää, sanotaan.
        Jos olet tottunut antamaan niille joilla on vähemmän, niin älä kaipaa kiitosta siitä. Hyvä omatunto on paras päänalunen.

        Jos itse olisin antanut kalliit lahjat kiitosta saamatta, en kehtaisi siitä kenellekään mainita, saati kirjoitella palstoille. Sehän on kuin vesisuihku naamalle. Tyhmästi teit, kun annoit, vaikka tiedät saajien kylmyyden.

        Ota nyt opiksesi vastaisuudessa ja anna lahjasi hyväntekeväisyyteen tai Punaiselle Ristille ja sano perheellesiettä tämä on sinun ratkaisusi tästä lähtien.
        Ne lahjoitukset menevät niille, jotka todella tarvitsevat.


      • kisu2
        Lahjus ?? kirjoitti:

        Kissa kiitoksella elää, sanotaan.
        Jos olet tottunut antamaan niille joilla on vähemmän, niin älä kaipaa kiitosta siitä. Hyvä omatunto on paras päänalunen.

        Jos itse olisin antanut kalliit lahjat kiitosta saamatta, en kehtaisi siitä kenellekään mainita, saati kirjoitella palstoille. Sehän on kuin vesisuihku naamalle. Tyhmästi teit, kun annoit, vaikka tiedät saajien kylmyyden.

        Ota nyt opiksesi vastaisuudessa ja anna lahjasi hyväntekeväisyyteen tai Punaiselle Ristille ja sano perheellesiettä tämä on sinun ratkaisusi tästä lähtien.
        Ne lahjoitukset menevät niille, jotka todella tarvitsevat.

        ei ainakaan mun kattini tarttee välillä kitekattia.kyllä kiitos kuuluu hyviin tapoihin on jo opetettu nuorena kotona.


    • ;((((((((((((

      N joo, taas yksi provoaloitus...

    • Liina Anniina

      Lahjus??
      Ei se muutaman euron kukka varmaan miltään pilkanteolta olisi tuntunut, näin uskon.
      Ääneen lausuttu kiitos, halaus, kiitollinen katse ovat ilmaisia, mutta päihittävät monen kalliimmankin lahjan.
      Lahjan saaja voi ihastella, kommentoida iloisesti lahjaa, mikä varmasti lämmittää mielen.
      Ainakin meillä näin. Anoppia halaan kun tulee vierailulle ja siinä on jo yksi lahja molemmille, saamme rakastaa yhdessä samaa miestä... anoppi poikaansa ja minä miestäni.

      • suffeli5

        olisitpa liina anniina minun miniäni ajattelet ihan niinkuin minäkin.lahjan hinnalla ei väliä mutta kiitos paikallaan.olet varmaan ihana ihminen kaikkien mielestä.


      • hoh-h
        suffeli5 kirjoitti:

        olisitpa liina anniina minun miniäni ajattelet ihan niinkuin minäkin.lahjan hinnalla ei väliä mutta kiitos paikallaan.olet varmaan ihana ihminen kaikkien mielestä.

        se nyt vaan on niin, että suffelin poika valitsee itse puolisonsa, ei anoppi


      • Kiitos paikallaan
        suffeli5 kirjoitti:

        olisitpa liina anniina minun miniäni ajattelet ihan niinkuin minäkin.lahjan hinnalla ei väliä mutta kiitos paikallaan.olet varmaan ihana ihminen kaikkien mielestä.

        "Lahjan hinnalla ei väliä"? Annoit kuitenkin 1000 eurolla ja nyt valitat, ettei kiitetty.
        Säästit hintalapiut sitten kuitenkin.


      • taata2
        Kiitos paikallaan kirjoitti:

        "Lahjan hinnalla ei väliä"? Annoit kuitenkin 1000 eurolla ja nyt valitat, ettei kiitetty.
        Säästit hintalapiut sitten kuitenkin.

        totta maar hän säilytti onhan takuut voimassa vain kuittia vastaan.olen itse vanha äijä kaveri tulee kaupasta kahville keksipaketti mukana kiitän häntä suuresti kekseistä ja seurasta kuuluu kyllä alkeelliseen sivistykseen sanoa kiitos.


      • Lahjus ??

        "Muutaman eruon kukka" olisi kirvoittanut traagisen viestin "Annoin lahjoja 1000 euron edestä ja vastalahjaksi sain muutaman euron kukkasen!"

        Lahjoilla pröystäilevä ihminen närkästyisi halvasta lahjasta. Hänenhän täytyy kertoa ystävilleen kahvikutsuilla, mitä kaikkia hän antoi ja sai jouluna. Olisi takuulla noloa sanoa, että ainoa lahja oli hyasintti.

        Parempihan on, että voi kertoa, että ei halunnut yhtään mitään, koska joulun idea on antaminen. Se on se nautinto. "Sädehtivät lapsensilmät".


      • yxmuzi
        hoh-h kirjoitti:

        se nyt vaan on niin, että suffelin poika valitsee itse puolisonsa, ei anoppi

        Ja moni poika valitsee jopa monta kertaa.


      • säälittävää
        suffeli5 kirjoitti:

        olisitpa liina anniina minun miniäni ajattelet ihan niinkuin minäkin.lahjan hinnalla ei väliä mutta kiitos paikallaan.olet varmaan ihana ihminen kaikkien mielestä.

        Lahjan hinnalla ei väliä, ja täällä kuitenkin itket tuhannen euron lahjoistasi. Onneksi tiedän, ettet ole anoppini.


    • surkea miniä

      Pakko vähän puolustella, etteivät kaikki miniät ole tarkoituksella ilkeitä, pahansuopia yms. Itse olen tietämättömyyttäni ja ajattelemattomuuttani aiheuttanut varmasti paljon pahaa mieltä anopissani ja muutenkin mieheni suvussa.
      Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä yli 10 vuotta ja meillä on nyt kohta parivuotias lapsi. Ennen lasta elimme hulivilielämää, baarissa kävimme joka viikonloppu ja muutenkin harrastukset ja ystävät täyttivät elämämme. Muutaman kerran kävi mielessä kutsua mieheni puolen sukua meillä käymään kylässä, kahvilla tai muuta, mutta en tehnyt sitä, sillä ajattelin että totta nyt ukko osaa oman perheensä ja sukunsa kylään kutsua. No, nyt jo tiedän, etteipä sitten osaa. Lapsen syntymästä lähtien olen minä se joka kutsuu ja pyytää kylään, miehelläni ei käy mielen vieressäkään moinen asia. Hänen perheensä pitää häneen puhelimitse yhteyttä, mihin mieheni on ihan tyytyväinen, joskus sekin tuntuu olevan liikaa. Joululahjoista olen yrittänyt aina kiittää, mutta tiedän, että joskus tohinan keskellä se on ehkä jäänyt sanomatta tai mennyt toiselta ohi korvien (ihan turha yrittää sanoa mitään jos isovanhempi läpertelee lapselle koko ajan...).
      En halua sanoa vanhemmistani pahaa, mutta ehkä heidän olisi pitänyt terottaaa minulle nuorempana muutamia kohteliaisuussääntöjä. Mieheni suvun silmissä olen varmaan ollut kiittämätön ja moukka. No, olen kärkäs kieleltänikin, joten en todellakaan mikään unelmaminiä.
      Toivottavasti olen edes kasvanut ja viisastunut näinä kymmenenä vuotena. Yritän muistaa kiittää ja olen todella tehnyt työtä, että saisin miehen vanhemmat tuntemaan itsensä tervetulleiksi ja osallisiksi lapsenlapsensa elämään kertomalla heille lapsen kuulumisia tekstarein, soitoin ja kuvaviestein. Ei muuten edes kovin iso vaiva :).

      • surkea miniä

        Niin ja sen verran vielä edelliseen, että luuletteko, että minua teininä oikeasti kiinnosti anopin ja apin seura? Tai hänen sisarustensa, serkkujensa tai muiden? Täytyy sanoa, ettei meillä olisi ollut mitään yhteistä ilman miestäni, ja yksinkertaisesti he eivät ole mielestäni mielenkiintoisia, hauskoja yms... Ja nyt joku sanoo, että pitääkö se jokaisen ollakaan hauska tai mielenkiintoinen. No mutta jos ei kiinnosta henkilöiden seura niin ei sille voi mitään. Kyllä minäkin ymmärtäisin, jos heitä ei kiinnosta minun seura tai mielipiteet.
        Kuitenkin olen yrittänyt olla kohtelias vuorovaikutuksessa, mutta sen enempää minulla ei ole tarvetta, sillä heidän luonteensa ja käyttäytymisensä poikkeavat niin rajusti mielestäni mukavista.
        Onko jollekin isovanhemmalle tullut mieleen, että jos miniä ei pidä paljoa yhteyttä, niin kyse voi olla vain siitäkin, ettei kaikista vain voi aina tykätä? Ei tarvitse edes olla miniä-anoppi asetelma, eihän kaikki tykkää naapureistakaan.


    • tummu2

      ymmärrän sinua hyvin.minullakin miniä joka ei pidä poikani suvusta.kaikissa juhlissa olen ainoa pojan suvusta joka kutsutaan pakosta kai.miniän serkutkin saavat kutsun mutta ei kukaan poikani sukulainen.saan armosta juoda kahvitkin itse kaataen kun toiset on juonut sanotaan että ota itse ja menee seurustelee sukunsa kanssa.tekisi mieli sanoa pidä kahvis mutta rakastan lapsenlastani ja haluan nähdä joskus jos avaisin suuni en kai näkisi lasta koskaan.poikakin käy salassa mummin luona lapsen kanssa mitenhän sitte kun kasvaa ja osaa sanoa missä on ollut.

    • miniäkin333

      älä ensi vuonna osta mitään.

      niin helppoa.

      jos miniä on noin epäkiitollinen niin ei tarvi enää odottaa lahjoja.
      jos lahjoja haluavat niin opetelkoot käyttäytymään ja kohtelemaan sinua arvokkaammin.

      tai voithan ensi vuonna varata itsellesi ja kenties jollekin ystävällesi matkan jonnekin etelään. 1000e saa jo ihan kivan matkan. jääköön miniä näppejään nuolemaan kun ei tulekaan joululahjoja tai matkamuistoja.

    • valitivali

      täytyy vain sanoa että onneksi et ole minun mummi.. etkä anoppi.... huhhuh...

    • d8fyiboj

      Lahjoja saadaan ja lahjoja annetaan. Se on pyytteetöntä. Miksi menet ostamaan kenellekkään mitään kun odotat vastavuoroisuutta välittömästi?

    • voi mikä ä

      Katso rouva peiliin ja mieti.

    • miniäkin3333

      oikeasti ihmetyttää nämä ihmiset, jotka puolustavat tuota huonokäytöksistä miniää!?
      siis onko tosiaan niin ettei isovanhempia edes nykypäivänä haluta muistaa tai kunnioittaa millään tavalla?

      itse vien AINA omalle äidilleni kukkasen jouluna, koska on sanonut että ei tarvitse lahjoja ostaa, mutta silti joskus ostan jos sattuu olemaan sen verta rahaa tai jos löydän jotain kivaa mistä äiti varmasti tykkää.
      kannustan myös miesystävääni muistamaan äitiään jouluna, koska kyllä hän meitä on joka jouluna jollakin paketilla muistanut, ja hänestä on silloin tällöin ollut korvaamaton apu..tosin "anopille" on hiukka vaikea mitään ostaa, kun tuntuu että hänellä jo on kaikkea mitä hän tarvitsee..ehdotin miehelle että ostaisi äidilleen sitten lahjakortin jonnekin vaikka kosmetiikkakauppaan..eipä mies sitten ostanut mitään..vähänkö taas nolotti.

      mutta oikeasti kyllä niitä isovanhempia pitää muistaa, miettikää kuinka paljon heistäkin on teille ollut apua elämän varrella..pieni lahja/kukka tai muu tuskin jouluna tekee niin suurta lovea lompakkoon..

      • puppeliini2

        kiitos kauniista kirjoituksesta noin monen meistä tulisi ajatella.kiitos ei maksa mitään.


      • Tupla60

        Niin, kyllä miniä voi miestään muistutella joulukukan ostosta, mutta tämä suffeli5 laittoi kokonaan miniän syyksi senkin, ettei edes joulukukalla häntä jouluna muistettu. Ehkäpä miniä on kyllästynyt muistuttelemaan itsestään selvistä asioista?

        Minulla on kunnon mies, joka haluaa muistaa äitiään lahjoilla. Toki olen joulun alla "korvat auki" ja kuulostelen, mitä anopille voisi tänä jouluna hankkia lahjaksi ja joinain vuosina ostankin lahjan hänelle mieheni puolesta.

        "kannustan myös miesystävääni muistamaan äitiään jouluna, koska kyllä hän meitä on joka jouluna jollakin paketilla muistanut, ja hänestä on silloin tällöin ollut korvaamaton apu..tosin "anopille" on hiukka vaikea mitään ostaa, kun tuntuu että hänellä jo on kaikkea mitä hän tarvitsee."


      • miniä minäkin

        Olen vienyt Äidille kuin myös Anopille kukkasen äitienpäivänä sekä jouluna.
        Kummatkin vienyt syömään äitienpäivänä, sekä hakenut jouluna meille
        lasten iloksi ja itsenikin.
        Nyt on kumpikin edesmenneet ja vieläkin teen saman haudalle.


    • Lahjan sain luojalta

      Eiköhän se kiitoksen sanominen kuulu alkeellisiin käytöstapoihin? Sattuu vain unohtumaan liian monilta, lapsilta, nuorilta ja aikuisiltakin.
      Inhimillisyyttä olisi syytä opettaa lapsille jo pienestä pitäen. Samoin sitä ( aika harvinaista nykyään "minä, minä, mulle sitä, mulle tätä, mä haluan-kulttuurissa") antamisen iloa. Lapset ja nuoret olisi syytä opettaa antamaan pikku lahjoja, että ei aina vain odotella sitä saamista. Tästähän ovat vastuussa vanhemmat.
      Aloittajan tapaus on surullinen (ottamatta kantaa lahjoihin käytettyyn rahasummaan)
      Aika erikoista, kun poika, tai vaimonsa eivät ole muistaneet äitiä/anoppia. Mikä siinä on niin vaikeaa? Lahjan antamisesta tulee hyvä mieli, ellei ole erityisen itsekäs ja tunnekylmä.

      • oppilas20

        eihän kaikista voi tykätä eikä ainakaan anopista.mutta kiitos kuuluu kyllä hyvään käytökseen.mutta jos on itsekäs ja kylmä minkä sille voi.


      • jovain
        oppilas20 kirjoitti:

        eihän kaikista voi tykätä eikä ainakaan anopista.mutta kiitos kuuluu kyllä hyvään käytökseen.mutta jos on itsekäs ja kylmä minkä sille voi.

        eipä ei voi tykätä aina miniöistäkään ,kylmiä ja itsekkäitä löytyy kyllä sieltäkin.


    • juhlan uhri

      Nyt on hyvä, kun punamustat yksinäisyyden, itsekkyyden, saastuttamisen ja teurastamisen bakkanaalijuhlaviikot on ohi.

    • kohta on pääsiäinen

      No vieläkö jotakuta kismittää joulu ja joululahjat?

    • lahjavaipiikki

      Noh meillä on ollut anopin kanssa vähän erikoista lahjojen suhteen. Hän on aina jotenkin piikitellyt minua, mutta toisaalta ostellut kalliitta ns. arvokkaita lahjoja. Kerran hän jopa määräsi mitä minun tulisi hänen ostamallaan lahjalla tehdä. Tuntui hyvin kiusalliselta kiittää. Nyt kun ollaan päästy sopuun siitä, että ostetaan sitä mitä tarvitaan niin silti tunnen itseni moukaksi kun kehtaan sanoa sen mitä oikeasti tarvitisisimme. Meillä kun tuota tavaraa riittää vaikka naapureille jakaa. Sen verran olen antanut periksi, että toki saa mummu ostella lapselle mutta en sano kiitosta lahjoihin jotka ovat ruusuja päälleppäin, mutta viesti sisältää piikin.

      • yxmuzi

        Sinullapa on erikoiset käytöstavat. Pakko sanoa, että ei ole ihme, että tunnet itsesi moukaksi.
        Miettisit, miten käytöksesi vaikuttaa lapsiisi.


      • sama.........
        yxmuzi kirjoitti:

        Sinullapa on erikoiset käytöstavat. Pakko sanoa, että ei ole ihme, että tunnet itsesi moukaksi.
        Miettisit, miten käytöksesi vaikuttaa lapsiisi.

        Mitä sinä minun käytöksestäni mitään tiedät? Et mitään..kunhan vain yrität haastaa riitaa ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Lapsellista touhua johon en lähde mukaan.

        Ap:sta vielä sen verran, että kerroin vain oman esimerkin siitä miksi tuntuu vaikealta kiittää lahjoista, monesti olen kyllä kiittänytkin mutta joskus vain tuntuu siltä että jotkut ihmiset haluavat lahjan vastaanottajan jäävän jotenkin kiitollisuuden velkaan. Lahjoilla ei voi ostaa oikeutta toiseen ihmiseen millään lailla. Miksi myöskään odotat kiitosta miniältä, miksei poikasi kiitä sinua? Eikö se riitä? Ei meilläkään mieheni kiittele erikseen äitiäni.


      • yxmuzi
        sama......... kirjoitti:

        Mitä sinä minun käytöksestäni mitään tiedät? Et mitään..kunhan vain yrität haastaa riitaa ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Lapsellista touhua johon en lähde mukaan.

        Ap:sta vielä sen verran, että kerroin vain oman esimerkin siitä miksi tuntuu vaikealta kiittää lahjoista, monesti olen kyllä kiittänytkin mutta joskus vain tuntuu siltä että jotkut ihmiset haluavat lahjan vastaanottajan jäävän jotenkin kiitollisuuden velkaan. Lahjoilla ei voi ostaa oikeutta toiseen ihmiseen millään lailla. Miksi myöskään odotat kiitosta miniältä, miksei poikasi kiitä sinua? Eikö se riitä? Ei meilläkään mieheni kiittele erikseen äitiäni.

        Tiedän käytöksestäsi vain sen verran, mitä itse viestissäsi kerrot.


      • sama..........
        yxmuzi kirjoitti:

        Tiedän käytöksestäsi vain sen verran, mitä itse viestissäsi kerrot.

        Jos minun tapani suhtautua lahjomiseen ei sinua miellytä niin se on sinun ongelmasi. Tähän ikään mennessä olen oppinut sen ettei kaikkia voi miellyttää, eikä tarvikkaan. Se on loputon tie...


      • yxmuzi
        sama.......... kirjoitti:

        Jos minun tapani suhtautua lahjomiseen ei sinua miellytä niin se on sinun ongelmasi. Tähän ikään mennessä olen oppinut sen ettei kaikkia voi miellyttää, eikä tarvikkaan. Se on loputon tie...

        Käytöksesi ei ole minulle missään määrin ongelma, koska en joudu olemaan kanssasi tekemisissä. Pisti vain silmään tuolta aiemmasta viestistä.
        Kaikkia ei tarvitse miellyttää, mutta tiettyjä alkeellisimpia käytöstapoja olisi syytä noudattaa, jo ihan lastenkin takia.


      • sama..........
        yxmuzi kirjoitti:

        Käytöksesi ei ole minulle missään määrin ongelma, koska en joudu olemaan kanssasi tekemisissä. Pisti vain silmään tuolta aiemmasta viestistä.
        Kaikkia ei tarvitse miellyttää, mutta tiettyjä alkeellisimpia käytöstapoja olisi syytä noudattaa, jo ihan lastenkin takia.

        Niihin alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluu myös kunnioittaa muiden periaatteita lahjojen antamisen ja saamisen suhteen. Näissäkin voi olla eroavaisuuksia sukujen ja perheiden tavoissa, eivätkä ihmiset aina välttämättä jätä kiittämättä pelkkää ilkeyttään vaan yksinkertaiseksi siksi, koska tavat ovat erit. En edelleenkään ymmärrä miksi tässä ap.n tapauksessa poika ei voinut kiittää äitiään lahjoista? Miksi se on yksin miniän tehtävä? Se on tietysti vähän ikävää ettei tullut kutsua kahville. Itse en jättäisi kutsumatta.


    • mummikka

      Onneksi minulla ei ole miniää. Minulla on aivan ihana vävy ja suustaan napakka tytär. Vävypoika suhtautuu minuun rennosti ja sanoo toiveensa ja ajatuksensa selkeästi ja ystävällisesti, meillä on erittäin hyvät välit, eikä mitään pitäisi olla hampaankolossa. Tyttäreltä kuulen sitten selkeästi mitä piti tehdä ja mikä meni vikaan, sekin on ihan jees, koska meillä on sellainen tapa että sanotaan melko suoraan, kuitenkaan ei loukata tahallaan. Toivottavasti elämä jatkuu näillä suhdanteilla eteenkinpäin, sillä mikään ei ole niin tärkeää kuin lapsenlapset, omien lasteni kasvatus on jo päättynyt. Nyt olen vain pikkuisten ja heidän vanhempiensa tukihenkilö.

    • Anonyymi

      Samat kokemukset lähetin 1000 euroa jokaiselle kolmelle lapsenlapselle. Yksi kiitti, kaksi ei reagoinut mitenkään. Ei ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi. Taidan tästä lähtien unohtaa merkkipäivät ja joululahjat, kun ei edes alkeellista hyvää käytöstä muisteta. Lisää rahaa ei tipu enää! Hyvät käytöstavat eivät kai enää trendikkäitä.
      Tästä lähtien ei heru euroakaan !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe