Chrysler-kuskien liikennekäyttäytyminen

--------------,...,-

Mitä enemmän autolla ajaa tavallista arkiajoa, sitä paremmin tietynlainen liikennesilmä kehittyy. Ja kun oikeasti opettelee lukemaan liikennettä ja analysoimaan läheltä piti-tilanteet, harva asia sen jälkeen yllättää mitenkään. Esim. edelläajavaa oppii lukemaan niin, että vilkku ei ole ensimmäinen signaali kääntymisaikeista vaan oikeastaan vain vahvistus. Varsinainen kääntymisaie on tullut jo selväksi nopeuden seilaamisesta ennen ja jälkeen opasteiden ja reunaan hakeutumisesta.

Samoin hyvin nopeasti oppii tietynmerkkisten autojen kuljettajien ajokäyttäytymisen. Chrysler -kuljettajista olen havainnut sen, että liikenne olisi paljon parempi paikka, jos kaikki ajaisivat kuin Chrysler -kuljettajat.

Esimerkiksi ohittaminen. En ole koskaan nähnyt Chryslerin tekevän tätä maailman typerintä ohitusta eli juuri ennen moottoritien poistumisramppia kiilataan edellä ajavan eteen, väläytetään jarruvaloa ja poistutaan rampilta. VAG -tuotteilla ajaville tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Chrysler -kuski ei myöskään ota eläinkunnasta "alfauros johtaa joukkoa" -mallia. Tiedättehän tilanteen, jossa kolminumeroisella maantiellä on liikennettä kahteen suuntaan. Liikenne etenee rajoituksen mukaista nopeutta. No tottakai joku teiden ritari pyrkii jonon keulaan, juuri siinä vittumaisimmassa paikassa. Monesti vastaantulijan kaistalla keulassa etenevä auto joutuu väistelemään näitä pösilöitä. Mutta se pösilö ei aja Chryslerillä. Chrysler -kuljettaja on asettanut vakionopeudensäätimen matkanopeuteen, jossa meno on jouhevaa muta turvaväli säilyy.

Sanoinko jotain turvavälistä? Sanon. Chrysler -kuljettaja osaa säilyttää turvavälin ja jättää ohituksen, siis järkevän ohituksen, jälkeen turvavälin myös seuraavalle. Väleistä tuli toinenkin asia mieleen. Parkkipaikat. Monille on uskomattoman vaikea saada VW Polo yhteen parkkiruutuun. Sen sijaan 300M taipuu myös Polon kokoisille autoille suunniteltuihin ruutuihin.

Yhteenvetona. Kun näen liikenteessä toisen Chrysler-kuljettajan, tunnen telepaattisesti että hän hiffaa sellaisia juttuja, mitä ei esim, Adolfwagenien ratissa hiffata. Jälkimmäisille kun liikenne on joku taistelukenttä.

13

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xzdfcghjklöjh

      Olen ajanut muilla kuin chyrsler merkkisillä autoilla yhteensä noin 2,5 miljoonaa kilometriä. Nyt chyrslerillä vasta noin 4 tuhatta kilometriä. En kuitenkaan ole koskaan huomannut että ajokäyttäytymiseni olisi jotenkin muuttunut samalla kun auto on alla vaihtunut.

    • Kiva tietää, että tämän merkin kuskeista huomataan hyvä liikennekäyttäytyminen sekä se ystävällisyys! Juuri sen takia, kun on Chrysler, niin laatu autolla mieluiten ajaa sääntöjen mukaan, ei tarvitse alkaa näytellä mitään. Myönnetään silti, että silloin 18 kesäisenä kun sain ajokortin, niin tuli ajeltua kuin mikäkin audi-kuski, mutta onneksi tajusin auton (Chryslerin) arvon ja sen ns. statuksen tarpeeksi ajoissa!
      Meillä on ollut autoja vuosien varrella todella monelta eri merkiltä, mutta kun pari Chrysleriä tuli taloon niin eipä merkki enää vaihdu :)
      Olkaamme siis näitä "mallin näyttäjiä" liikenteessä!

      Se on muuten hemmetin hieno tuo 300M !!! Jos joskus saisi sellaisenkin kokoelmiini :)

    • Tulevakuski

      Sen mää oon huomannut, että Chrysler-kuskit ovat yleensä tosi ystävällisiä myös liikenteen ulkopuolella. Minuakin eräs nainen kiitteli ja hymyili kahteen kertaan, kun päästin pullonpalautus jonossa ohi. Taisi ajella sellasella pt cruiserilla ja oon siten itekin miettinyt sellasen ostoo.

    • Joku Muu

      Chryslerillä meno on rauhallisempaa mutta virheet ehkä vähän erilaisia. Ajelen suurimmaksi osaksi pizzataksi-luokan autolla, sillä tulee syyllistyttyä useammin koviin tilannenopeuksiin ja jarrutusten myöhäiseksi jättämiseen. Grand Voyager tuntuu siihen verrattuna aika raskaalta laitteelta ja sen kanssa tulee ajettua paljon enemmän ennakoiden. Jätän ja haluan tilaa. Toisaalta, jos on juuri hidastamassa ja kääntymässä sellaisessa tilanteessa, jossa pääsisi kivasti liikoja jarruttelematta, saatan asettaa oman mukavuuden muitten mukavuuden edelle ja tunkea tilanteeseen periaatteella "Mulla on isompi auto." Mutta ehkä se on pienempi paha jos vertaa yllättäviin isolla teholla tehtyihin peliliikkeisiin ruuhkassa tai jonoajossa.

      Taidan yrittää parantaa tapojani.

    • Dodgemies =D

      Eikä unohdeta Dodgea. Sanottaisko että ikinä ei nää vittumaisia Chrysler, Dodge tai Jeep kuskeja ne o yleensä nimenomaan VAG, BMW tai Mese kuskeja.

    • ei-rysselisti

      Vaggeneissa on niin surkea ajettavuus, että kuskeilla on suuri kiire päästä äkkiä perille (pois liikenteestä) ja ulos autostaan =) Muutakaan (järjellistä) syytä en tuolle niille ominaiselle hötkyilylle en ole vielä keksinyt.

    • Cruisler

      Chrysler niin hieno ja laatuauto, että sillä ajetaan tyylikkäästi ja liikennesääntöjen mukaan ;-)

    • N e o n

      Olen miettinyt samaa asiaa ja ryhtynyt itsekin kohteliaaksi. Neonin osalta olen huomannut, että ne ovat vanhempien nuorempien naisten autoja, joilla ei ole enää teini-iän Audi-vauhti tai BMW-vauhti päällä.

      Olen niin kyllästynyt suojateillä hurjasteluun, että noudata lakia ja pysäytän suojatien eteen silloinkin kun lain mukaan jalankulkija on ehkä astumassa suojatielle, mutta ei normaalioloissa uskaltaisi.

      Lapset loikkivat suojatielle, koska sivistymättömät vanhemmat eivät reilusti odota. Huono kulttuuri periytyy muutoinkin kuin yhdyssanojen erikseen kirjoittamisena, ellei joku aloita hieman ruotsalaisempaa tyyliä.

      Chrysler on hieman vaatimattomampi merkki, hieman kuin Nissan. Nissaninkaan kuljettajien en ole huomannut tavoitelleen urheilusuorituksia liikenteessä.

      Jokaisella aikakaudella on omansa. 1970-luvun alussa Saab 96:n kuljettajat painoivat 140 km/h maalle Helsingistä luoden sanonnan Saabismi on pahin sairaus. 1980-luvulla pikku-BMW:n kuljettajat perivät manttelin. Lama-aikana ei hurjasteltu, vaan ajettiin kotterommilla. 2000-luvulla BMW-tauti periytyi Audin kuljettajille.

      2010 kävin Liettuassa ja Latviassa ja Audin kuljettajia hullumpia ei ollutkaan. Lähtivät jopa koittamaan ilman ajotaitoa maaseudun mutkaisilla teillä. Tyypillisiä neukkuja, jotka ovat saaneet leasingillä hieman Mosseja ja Ladaa kulkevamman pelin. Latvian teille riittäisi vieläkin vaikka pikku-Fiat tai Lada. Ei siellä niin kovaa tarvitse mennä. Liettuan päätiet ovat hienossa kunnossa, mutta sivutiet ovat vaatimattomampia.

    • naiskirj.

      Olipa kiva lukea tämä viestiketju, asiallisesti kirjoitettua, ei turhaa haukkumista tai ilkeitä välikommentteja kuten nykyisin usein on joka paikassa. Olen myös samaa mieltä aloittajan kanssa.

    • Ikävä on.

      Chrysler on hyvä ajaa. Harmittaa vieläkin kun oma Texasista tuotu Town & Country päätti maallisen matkansa n. 190 tuhannen mailin jälkeen. Autoon oli vaihdettu uusi laatikko, mutta työtä ei oltu teetetty amerikkalaisiin perehtyneessä korjaamossa, vaan citroenin pajalla...

      Gran Voyagereja ei tuoda enää suomeen, pitänee ostaa se Lancian vastaava, sama autohan se on kyllä.

      Kuinka kaipaankaan sitä pehmeää menoa jonka 3.8L V6 tarjosi.

      • äitix4xnainen

        Rysler kuski olen ja rauhallinen tila-auton kuljettaja.
        tuntuu että monet ei kestä isoa autoa ja ohi on päästävä, 3,3 motti liikkuu kovaa jos on tarve :)


    • tietenkin hö

      Ylipäätään USA- tuotteilla liikutaan tyylillä, kuten pitääkin.

    • Aina ja varmasti...

      Joo tuttua on, älyttömimmät kuskit on näitä klonkswaken, audi ja baijerilaisen moottoriwerstaan faneja ja ai niin volovo on myös näiden suhareiden suosiossa. Toki kyseisten automerkkien käyttäjien seassa on myös fiksuja, mutta silti nämä merkit on pahimpien suhaajien vakiokamaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe