miten kannattaa kuvata raketteja?

vepsuuu

miten kannattaa kuvata raketteja järkkärillä? esim. kuvaanko sarja kuvauksella vai millä ohjelmalla? kiitos jos vastaatte nopeesti! :)

11

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esteetön kuvakulma

      Ottamatta kantaa kameran säätöihin. Kannattaa hakeutua mahdollisimman hyvälle kuvauspaikalle "näköalapaikalle" mieluiten jalustalla kuvaamaan.
      Korkeasta paikasta näkee ilotulen paremmin kuin maanpinnalta pääkenossa tuijotellen joten sieltä voi saada toisenlaisia kuviakin siitä.

    • Kokeilemalla oppii

      Avoin paikka. Tukeva jalusta. Tarkennus melkein äärettömälle. Pieni ISO. Valotusta mielen mukaaan muutama sekunti tai vähemmän. Bulb on myös hyvä apuväline aloitat painaa kun näet raketin ja lopetat kun ei roska taivaalla pala :)

    • c5d

      Jalusta aukon esivalinta ISO 100 sillä lähtee. Aukko f/11 on hyvä valinta. ISO800 ja suuri aukko ovat huonoja, koska suljinaika on tällöin liian nopea. Rajaus, obiska ym. riippuu tietysti kuinka läheltä pääsee kuvaamaan ja kuinka korkealle raketteja ammutaan, tai mitä haluat taustaksi.

      Lasten ilotulituksessa klo 18. taivas on vielä melko vaalea, kun kaupungin valot ja savu sitä valaisee. Keskiyöllä taivas on tod.näk. pimeämpi (vuodenvaihteessa). Taustakin on tässäkin tärkeä.

      Olennaista on hiffata, että valotusaika pitäisi olla suunnilleen sama kuin näkyvän raketin elämänkaari. Testaus näin vuodenvaihteessa on mahdollista, varsinkin kun juniorit paukuttelee jo aaton aattona. T'ämän takia ISO100 ja f/11 ovat hyviä lähtökohtia.

      Toinen huomioitava asia on kameran puskuri- ja tallennuskapasiteetti. Kamerassa on se rakeen poistoautomatiikka. Ota se pois päältä, varsinkin jos sulla on Photoshop tms. Kamerasta riippuu, voitko kuvata samaan aikaan kun kamera tallentaa. RAW:ia tietty WB:n säädettävyyyden vuoksi. Peinennä RAW-tiedoston koko, jos kamerasi sen sallii.

    • kaaritulta?

      Jos et kuvaa bulbilla niin harmaasuotimella saat venytettyä valotusajan riittävän pitkäksi.
      Katso netistä ilotulitusvideoita niin saat käsityksen rakettien lentoajoista.
      Mä käytän kasitarkennusta 5 metriin ja vatkain pois päältä.
      Sarjakuvausta ja videota kannattanee myös kokeilla.

    • poks sano pentti

      "miten kannattaa kuvata raketteja järkkärillä? esim. kuvaanko sarja kuvauksella vai millä ohjelmalla? kiitos jos vastaatte nopeesti! :) "

      jos haluat kyvaan sen posahduksen, niin nopeahkolla suljinajala räpsäys silloin kun sille tuntuu.
      Jos haluat kuvaan useita paukkuja ja vaikkapa sen kun raketti ensin nousee taivaalle ja sitten räjähtää, niin pitkällä valotusajalla.

      Jalusta lienee välttämätön, varsinkin toisessa tapauksessa.


      Pikkulaajakulma-pikkutele, riippuen kuvausetäisyydestä ja mitä haluat kuvata.

      Manuaalitarkennus riittää(ja on luultavasti myöskin parempi) varsinkin tuossa pitkällä valotusajalla kikkaillessa.

      Sitten vaan etsii sopivan aika-aukko-herkkyys -kolmikulmion jolla tulee sopivasti kirkkaita räjähdyksiä yms.

      • kuvannut

        Omasta kokeilusta voin sanoa seuravaa:

        -Manuaali tarkennus
        -ei jalustaa
        -manuaai asetukset
        -ota paljon kuvia joku onnistuu

        Jalustalla en ainakaan minä saa riittävän nopeasti käännettyä kameraa oikeaan paikkaan.


      • Raketti-Reiska
        kuvannut kirjoitti:

        Omasta kokeilusta voin sanoa seuravaa:

        -Manuaali tarkennus
        -ei jalustaa
        -manuaai asetukset
        -ota paljon kuvia joku onnistuu

        Jalustalla en ainakaan minä saa riittävän nopeasti käännettyä kameraa oikeaan paikkaan.

        "Jalustalla en ainakaan minä saa riittävän nopeasti käännettyä kameraa oikeaan paikkaan."

        Minä taas en kyllä millään saa käsivaralta riittävän tarkkaa kuvaa usean sekunnin valotusajoilla. Itse kuvaan riittävän laajakulmaisella objektiivilla tai riittävän kaukaan jotta raketit osuvat kuva-alalle. Ja kun valotusaika on tarpeeksi pitkä, saa samaan kuvaan monia vähän eri aikaan laukaistuja rakettaja eli näyttävämän kuvan. Vähän ennakointia ja alkuvalmisteluja se vaatii jalustalla mutta lopputulos on taatusti parempi kuin käsivaralta. Ja hieman tuuria tarvitaan aina myös, kuten kaikessa kuvauksessa aina...


      • 6+15
        kuvannut kirjoitti:

        Omasta kokeilusta voin sanoa seuravaa:

        -Manuaali tarkennus
        -ei jalustaa
        -manuaai asetukset
        -ota paljon kuvia joku onnistuu

        Jalustalla en ainakaan minä saa riittävän nopeasti käännettyä kameraa oikeaan paikkaan.

        Jos oikeasti haluaa kunnon kuvia raketeista niin menkää ihmeessä kuvaamaan ilotulituksen sm-kisoja. Siellä raketit ammutaan samaan kohtaan joten on helppo suunnitella kuva jo aikaisemmin


    • 2+10

      Raketit kannattaa kuvata ulkona päivänvalossa ennen kuin ne on ammuttu taivaalle. Ei niistä pimeässä minkäänlaisia kuvia saa ainakaan ilman salamaa.

    • xsdzxsxd

      Tai sitten kerää raketit pellolta ja kuvaa sitten, vaikka keittiön pöydällä.

    • Jonzkii

      Jalustalla tai ilman, ihan miten vaan itse tykkäät.
      Valitse M-tila, jossa voit määrittää itse kaikki asetukset.

      ISO pieneksi, 100 tai 125 on hyvä.
      Valotusaika kannattaa säätää niin kuin joku jo sanoi, eli raketin elämisajan pituiseksi.
      Aukko on hyvä olla F11.

      Itsellä nuo asetukset toimineet hyvin, tietysti aina joutuu tekemään pientä hienosäätöä. Aseena Canon eos 7D ja yleensä perusputki EF-S 18 -135. (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe