Tiskikoneen letkujen vaihto?

tiskarin dilemma

Talossa, joka minun on tarkoitus pienen laittamisen jälkeen vuokrata, on astianpesukone, jonka molemmat letkut - niin vedenottoletku kuin poistoletkukin - ovat varsin epäilyttävässä kunnossa, ja ilmeisesti kone ei tule toimimaan, jollei niitä vaihda. Vedenottoletkun sai helposti ruuvattua irti, mutta poistoletku häviää jonnekin koneen sisuksiin, joten konetta täytynee jonkin verran purkaa, jotta letkun saa irti.

Itse olen uuden koneen hankinnan kannalla, koska ei ole mitään takuita, että kone uusillakaan letkuilla tulisi toimimaan, mutta vuokraemäntä (äitini) on sitä mieltä että uudet letkut riittävät. Pystyykö poistoletkua ylipäätään vaihtamaan, ja onko siinä mitään järkeä, kun uuden koneen saa kolmella sadalla?

9

14514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se on

      Kyllähän poistoletkunkin pystyy vaihtamaan, en vaan minäkään näe siinä mitään järkeä.
      Luultavasti kone on jo aika vanhakin, koska letkutkin ovat noin huonot.
      Uusi on sentään aina uusi, vaikka se olisi halpakin. (On ainakin takuu)

    • säästäjä..

      Riippuu ihan koneesta.

      Itelle ainakin yks asentaja sanoi et parhaimpia on 70-luvun lopun/ 80-luvun alun koneet.

      Komponentit ovat laadukkaita, nämä nykyiset koneet ovat monet ns. 4-7 vuoden kamaa.

      Ite olen ajatellut, että kun se tiskari kuitenkin siinä paikalla on usein seuraavat 10 vuotta ja lapsiperheessäkin kovalla käytöllä, niin ostan Mielen.

      Siis jos koneesi on hyvä ja komponenteiltaan hyvä, kyllä vaihtaisin vaan sekä tulo että poistoletkut tiivisteineen.

      • Anonyymi

        "Itelle ainakin yks asentaja sanoi et parhaimpia on 70-luvun lopun/ 80-luvun alun koneet"

        Olen tästä jutellut erään kodinkonemyymälän ja -huollon omistajan kanssa. Tuo on aivan totta, ennen koneet kestivät paremmin. Ne olivat myös yksinkertaisempia (halvempia) korjata.

        Mutta kodinkoneissa on kahta kastia, kertakäyttöiset joita ei kannata edes korjata ja ne paremmat jotka ovat sitten kestävämpiä mutta myös kalliimpia. Tuolloin 70- ja 80-luvulla koneet olivat kestäviä mutta myös kalliita, puuttui tämä halvalla tuotettu segmentti.

        Nykyisin ongelma on myös varaosien melko rajallinen saatavuusaika, ja näihin halvimpiin niitä ei välttämättä saa ollenkaan. Kalliimman segmentin koneisiin varaosia saa sitten 15-20 vuodenkin päähän.

        Tämä liikkeen omistaja sanoit, että myydyistä Mielen ja Boschin kalliimman luokan koneista ei yleensä enää kuulla. Halpojen vioista soitellaan ja soittaja jo melkein tietää ettei tätä korjata kannata mutta kunhan kysyy. Ja hyvä niin, heti takuuajan jälkeen lauenneen koneen tilalle saa usein myytyä sitten kalliimman ja kestävämmän, asiakas ei tee samaa virhettä uudelleen. 😂


    • letku vaan vaihtoon

      Poistoletkun vaihto on sen verran simppeli homma ,että pelkästään sen takia ei kannata uutta konetta ostaa. Lisäksi nykyään laittavat tahallaan niin huonosta muovista poistoletkuja pesukoneisiin, että voi ratketa uudestakin koneesta hyvinkin nopeaan. Itse laitoin omaani kudosvahvisteisen kumiletkun, kun sellaista sattui rikkoontumishetkellä kotona olemaan, ja taatusti kestää alkuperäistä muovihaperoa paremmin.

    • hommiinvaan...

      Molempien letkujen vaihto onnistuu kyllä. Kone ulos komerosta, merkistä riippuen loput: phjaa taikka sokkelia ja takalevyä irti, ne letkut on yleensä kiinni ihan samanlaisilla liittimillä kuin se tulovesiletkun liitinkin on. Koko tosin voi olla eri mutta samapa se sille. Ota se letku ensin irti ennen kuin ostat uuven, saattaa tarvita jonkinasteisen kulmakappaleen alkupäähän, niitäki on ainkin 80 ja 180-asteen kulmissa.

    • tiskarin dilemma

      Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin hommiinvaan..., eiköhän sitä sitten aleta letkuja vaihtamaan :).

    • VarokaaAsentajia

      Voi sen uuteenkin joutua vaihtamaan. Itsellä "asentaja" runttasi koneen niin syvälle, että poistoletku litistyi ikävän näköiseksi.

      • eihyvääpäivääkään

        Tämähän se on se suurin ongelma eli "asentajat" kuvittelevat koneen menevän koloonsa heittäen, mutta kun ei - se pitää todellakin asentaa.

        Itselläni eräs "asentaja" jopa repi astianpesukoneen ulos irroittamatta ruuvikiinnityksiä ensin ha jälki oli sen mukaista - koneen rungon kulmat vinossa ja ruuvit kateissa. Ei sentään onnistunut tuhoamaan allastasoa, mutta vaihdettavan poistovesiletkun etsiminen kestikin sitten kauan vaikka vakiotavaraa ne kaikki ovat.

        Jouduin siis itse korjaamaan "asennuksen", oikomaan rungon ja kiinnittämään koneen uusilla, sopivilla ruuveilla - aina sitä saa tehdä "ammattimaisen asennuksen" uudelleen tunareitten jälkeen, mutta kun taloyhtiön ja vakuutusyhtiön takia näiden räpeltäjien on annettava puuhastella ensin ihan vastuukysymysten takia.


      • Anonyymi
        eihyvääpäivääkään kirjoitti:

        Tämähän se on se suurin ongelma eli "asentajat" kuvittelevat koneen menevän koloonsa heittäen, mutta kun ei - se pitää todellakin asentaa.

        Itselläni eräs "asentaja" jopa repi astianpesukoneen ulos irroittamatta ruuvikiinnityksiä ensin ha jälki oli sen mukaista - koneen rungon kulmat vinossa ja ruuvit kateissa. Ei sentään onnistunut tuhoamaan allastasoa, mutta vaihdettavan poistovesiletkun etsiminen kestikin sitten kauan vaikka vakiotavaraa ne kaikki ovat.

        Jouduin siis itse korjaamaan "asennuksen", oikomaan rungon ja kiinnittämään koneen uusilla, sopivilla ruuveilla - aina sitä saa tehdä "ammattimaisen asennuksen" uudelleen tunareitten jälkeen, mutta kun taloyhtiön ja vakuutusyhtiön takia näiden räpeltäjien on annettava puuhastella ensin ihan vastuukysymysten takia.

        Juuri näin....itsen soitin asentaneen putkifirman aamusta korjaamaan asennuksen kun olivat runtanneet johdon paskaksi asennuksessa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      253
      18560
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3205
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1436
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1111
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      970
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      969
    Aihe