Kysymyksiä piilolinsseistä..

piilaritypynen

Olen 18-vuotias typykkä, sain ensimmäiset lasini 15 vuotiaana. Nyt Ajattelin että olisi huomattavasti mukavampaa varmasti käyttää piilolinssejä, koska olen hyvin urheilullinen (käyn punttiksella, juoksen, ratsastan) jossa nenänpäällä heiluvat silmälasit ovat todella epämiellyttävät käyttää.. mutta en tosiaan tiedä piilareista mitään joten muutamaan (tyhmään) kysymykseen kaipailen vastausta :D

1. Pysyykö linssi miten hyvin silmässä urheillessa? Onko todennäköistä että linssi lentää pois silmästä esim. jalkapalloa pelaessa jai pomppiessa tramppoliinilla tai muuta vastaavaa?

2. voiko silmiä "hieroa" (siis unihiekat pois:D) ilman että linssi liikkuu silmässä tai on vaarassa tippua sieltä?

3. Miten esim. kyyneleet tai hiki vaikuttavat piilolinsseihin? lähteekö linssi paikaltaan jos esim itkee elokuvateatterissa :D ?

4.Voiko piilolinssi rikkoutua silmään? mitä silloin pitää tehdä?

5.Voiko piilolinssi jotenkin jäädä silmään? niin ettei sitä siis saisi enää pois ilman lääkärin toimenpiteitä?

ja sitten vielä kysyisin neuvoa pieneen ongelmaani, Olen harjoitellut kotona tätä sormen laittamista silmään ja se sujuu kohtalaisesti (muutaman harjoittelu kerran jälkeen :D) mutta ongelma on että mun pitkät ripseni ovat tiellä..ne pakottavat silmön menemään kiinni. Olen yrittänyt kehitellä otetta jolla saisin pidettyä ripset poissa tieltä mutta sitten taas käy niin että pidän liikaa ripsiä poissa enkä saa venytettyä ala luomea..:/
toivottavasti joku sai selvää ja vastaa minulle :D

2

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete862

1. Pysyy erittäin hyvin, kunhan linssi on sopivan kokoinen.

2. Silmien hieromisessa pitää olla varovainen. Ainoa itselle kymmenen vuoden käytön aikana sattunut vahinko tapahtui niin, että urheillessa kuivasin pyyheliinalla hikeä silmistä, jolloin toinen linssi katosi jonnekin. Luulin ensin sen pudonneen, mutta silmässä oli kuitenkin roskan tunne. Kotona katsoin tilannetta tarkemmin ja huomasin linssin reunan pilkistävän yläluomen alta. Luomea nostamalla ja reilusti kosteustippoja käyttämällä sain linssin liikkeelle pienen säätämisen jälkeen.

3. Miehenä en paljoa itkeskele :) mutta en usko, että linssi siitä kovin helpolla lähtee liikkeelle. Silmiin valuva hiki tuntuu ohimenevänä kirvelynä ja näön sumentumisena. Urheillessa, uidessa ja pölyisessä ympäristössä kertakäyttölinssit ovat hygieenisimmät.

4. Pehmeä piilari ei helpolla rikkoudu, mutta kai se on mahdollista, esim. jos linssiä pois ottaessa käsittelee sitä ihan väärin. Jos silmään jääneet palat eivät kotikonsteilla irtoa, tulee optikko / terveyskeskusreissu. Silmään laittaessa pitää aina tarkistaa, että linssi on ehjä.

5. Linssi ei voi kadota ”silmän taakse”, vaikka jotkut niin luulevat. Se on anatomisesti mahdotonta. Hankalin tilanne on varmaan tuo yläluomen alle jumittaminen, mutta kyllä linssin sieltäkin löytää. Jos linssit ovat pahasti kuivuneet esim. saunan jälkeen, niitä voi olla vaikea saada sillä hetkellä pois. Kosteustipat ja/tai parin tunnin odottelu auttavat.

• Ohjeet saatavissa

1. Pysyy erittäin hyvin silmissä. Tärkeintä on, että sovitat optikolla ja käyt kontrollissa. Ensimmäiset piilolinssini olen hankkinut noin 25 vuotta sitten, eikä koskaan ole linssi tippunut silmästä. Optikon sovituksessa sen sijaan on joku linssi lähtenyt leijumaan ja kääntyilemään silmässä, kun oli liian löysä minulle. Tilanne, jossa linssi voisi lähteä, on sukeltaminen. Kilpauimarit yleensä käyttävät uimalaseja, jotka ovat omilla vahvuuksilla.

2. Silmää ei yleensä pitäisi hieroa. Tee se varoen, jos on pakko. Yleensä on parempi poistaa linssi ja laittaa se uudelleen, jos silmässä on roska.

3. Kyynelillä en ole saanut linssiä lähtemään. Kyyneleet ja hiki toki likaavat linssiä. Kannattaa siis harkita kertakäyttölinssejä tähän tilanteeseen. Optikon kanssa kannattaa ihan rauhassa jutella, missä tilanteissa sinä tarvitset laseja ja kuinka paljon aiot niitä käyttää. Yleensä aluksi saat muutaman parin oman silmäsi mukaisia sovituslinssejä, jotta saat tuntuman piilolaseihin yleensä. Viimeisellä tai toiseksi viimeisellä sovitusparilla käyt piilolasikontrollissa optikkosi ohjeen mukaan.

4. Käytännössä en ole kuullut, että näin olisi käynyt. Linssi tulee silmämääräisesti katsottua, kun katsoo, että sen laittaa silmään oikein päin (optikkosi opastaa). Jos joku kämmi käy, niin optikko tai terveyskeskus auttaa.

5. Jos yrität pitää piilolaseja liian pitkään ja olet niiden kanssa huonoissa olosuhteissa, kuten saunassa tai erittäin kovassa tuulessa, niin linssi voi tarttua silmän pintaan. Sama tapahtuu, jos vahingossa nukut piilolinssien kanssa. Silloin tosiaan kosteuttavat silmätipat auttavat ja yleensä linssit saa hetken odottelun jälkeen pois silmästä.

6. Optikolla silmälinssien saamiseen liittyy aina sovitus ja käytön opetus. Sinullekin kerrotaan niksit, miten saat linssin silmään ja sieltä pois. Ensimmäisen harjoittelun teet optikolla. Ripset kasvavat pois päin silmästä, joten niistä ei ole haittaa Sen sijaan erityisen pitkät kynnet ovat hankalat, mutta ratsastajana et sellaisia varmaan käytä.

Harrastustesi perusteella kyllä suosittelen sinua kokeilemaan piilolinssejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe