tulilisko ja kotilo...

noona

...voiko ne laittaa samaan akvaan..? syntyykö niille riitoja..? voivatko syödä toisensa..? mikä kotilo kannattaa hankkia..? kauanko ne elävät..? mitä ne syövät..? olisin kiitollinen jos joku voisi vastata kaikkiin kysymyksiini.. =D

9

1183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Char

      Voit mainiosti ottaa levänsyöjäksi kotilon. Koitan heittää jonkunnäköisen perustieto pläjäyksen. Kysy ihmeessä lisää, jos haluat tietää. :)

      Itse suosittelisin pallokotiloa (kutsutaan myös omenakotiloksi).

      Ja ei voi syödä toisiaan. Tulilisko (kuten kotilokaan) ei ikinä saa mahtumaan toista suuhunsa, mutta jos esim. kotilo kuolee niin toki sillon tulari saattaa kuorestaan ulkona roikkuvaa kotiloa käydä maistamassa.

      Onkin erittäin tärkeätä erottaa kuollut kuorestaan ulkona roikkuva ja kuorestaan ulkona roikkuva elävä kotilo toisistaan. :) Helpoiten tämä käy koskettamalla kotiloa (vetää kuoren kiinni). Kotilot todella ymmärtävät nukkumisen autuuden. :)

      Vielä lopullinen varmistus on, että haistaa kotiloa, jos on kuollut niin haju on todella kamala lähinnä pilaantuneen lihan haju. Muuten ei haise oikeastaan millekkään. Kuollut kotilo onkin hyvä huomata nopeasti, koska pilaa vettä.

      Kasvaa n. golfpallonkokoiseksi, syö siis levää ja ruoanjätteitä. Voit toki antaa joskus lisäksi esim. tetran pleco min tabletin niin saavat ns. lisälevää, mutta ei ole pakollista.

      Monet antavat myös salaattia, mutta itse en ole antanut, kuin silloin tällöin tod. harvoin, koska uskon tämän altistavan kotiloa syömään kasveja myös. Monet ovat puhuneet, että kotilo syö kasvit. Itselläni on ollut n.15 kotiloa ja yksikään ei ole koskaan tuhonnut kasvia, joten siinä voi olla jopa jotain perää. Tai sitten kotiloni eivät vain välitä kasveista. :)

      Lisäksi olisi hyvä, jos hankkisit kalkkikiven tai, vaikka useamman veteen (e.kaupassa osaavat kyllä antaa oikeata), keski-ikä on 1-3v.

      Kotilot lisääntyvät munimalla munaryppään lasiin, joten jos ei jälkikasvua halua otetaan rypäs irti ja laitetaan roskiin. Voit myös antaa sen olla siellä, mutta jälkikasvua on aika turha odottaa, jos asukkaina on tuliliskoja ja kotiloita niin saavat vain hyvää ravintoa pikkukotiloista.

      Sitten toki voi siirtää, jos on toinen allas munat sinne tai käyttää ns. haudonta-astia systeemiä myös yms, mutta en nyt ala selittämään novellia näistä. Sanotaan, vaikka että lisääntyminen on helppoa, mutta jälkikasvun saaminen ei niinkään. :)

      Tuossa varmaan tärkeimmät tiedot kyseisestä lajista. Kotiloita on muitakin lajeja, mutta joku muu saa valaista niistä. :)

      • noona

        Oikein paljon, nyt ei tarvitse murehtia..! =D Muuten olisi vielä yksi kysymys ja toivon että joku vastaisi siihen... kuinta vanhaksi tulari elää..? Hmm... olisikohan muuta kysyttävää... =D noo ei kai sitten.. kiitos nyt näin etukäteen..!! =D =D


      • Char
        noona kirjoitti:

        Oikein paljon, nyt ei tarvitse murehtia..! =D Muuten olisi vielä yksi kysymys ja toivon että joku vastaisi siihen... kuinta vanhaksi tulari elää..? Hmm... olisikohan muuta kysyttävää... =D noo ei kai sitten.. kiitos nyt näin etukäteen..!! =D =D

        Huonossa hoidossa n.1-2v ja hyvässä hoidossa jopa 10vuotta.

        Maksimi-ikä on tuliliskoilla puhuttu olevan jopa 30vuotta, mutta harvoin lemmikkinä ikä menee paljoakaan yli 10vuoden, mutta näinkin voi käydä.

        Eli ei mikään niin lyhyt sitoutuminen eläimeen. :)


      • noona
        Char kirjoitti:

        Huonossa hoidossa n.1-2v ja hyvässä hoidossa jopa 10vuotta.

        Maksimi-ikä on tuliliskoilla puhuttu olevan jopa 30vuotta, mutta harvoin lemmikkinä ikä menee paljoakaan yli 10vuoden, mutta näinkin voi käydä.

        Eli ei mikään niin lyhyt sitoutuminen eläimeen. :)

        ..nyt vaan eläinkauppaa..! =D
        Jos mulla on vielä kysyttävää niin voinko kysyy sulta..? =D KIITOS PALJON..! =D =D =D =D


      • Char
        noona kirjoitti:

        ..nyt vaan eläinkauppaa..! =D
        Jos mulla on vielä kysyttävää niin voinko kysyy sulta..? =D KIITOS PALJON..! =D =D =D =D

        Minulle saa myös mailata (osoite näkyy tuossa ylhäällä) ja nuo Joonaksen sivut ovat erittäin hyvät, joten niitäkin kannattaa lueskella.

        Myös palstalta kannattaa tietysti kysellä erilaisia näkökulmia asioihin, koska minulla on oma tapani hoitaa asiat tularini, mutta jollakin toisella voi olla vielä parempi idea.

        Eli tietoni perustuvat (kuten muillakin) vain kokemukseen lajista omakohtaisesti ja näkökantani ovat omiani, joten eivät ole täydellistä tutkittuafaktaa. :)

        Onnea sinulle uuden "harrastuksen" ja eläinten kanssa. :)


      • Santtu

        Minua kiinnostaisi hankkia tällainen pallokotilo 2 tuliliskoni "huoltomieheksi". Voisiko joku kertoa, mistä näitä kotiloita Hgin seudulta saa? Kiitos Char kotilotietopläjäyksestä.


      • Zuuls
        Santtu kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi hankkia tällainen pallokotilo 2 tuliliskoni "huoltomieheksi". Voisiko joku kertoa, mistä näitä kotiloita Hgin seudulta saa? Kiitos Char kotilotietopläjäyksestä.

        Eipä mitään. Olen tosiaan nykyään Zuuls, kun tuo Char oli varattu. *selventää* :)

        Yleisesti ottaen eläinkaupasta löytyy nimellä pallovesikotilo, pallokotilo tai omenakotilo tätä lajia.

        Hintahaarukka heittelee, mutta sanoisin 5-10ekpl niin noilla tienoilla.

        Eli kannattaa soitella e.kauppoihin jotka myyvät kaloja olisiko myös kotiloita.

        Ainakin nyt on Järvenpäässä ainakin 2kpl jäljellä pallokotiloita Fauna nimisessä kaupassa, mutta uskoisin, että ihan hesastakin löytyisi ja monet e.kaupat myös tilaavat, jos pyytää.


      • sari

        anteeksi että häiritsen,mutta olen nyt viikon ollut (ilmeisesti) jonku ranskalaisen kotilon omistaja, enkä tiedä mitä teen sen kanssa. suomen eläinsuojeluyhdistykseltä annettiin numero matelijayhdistyksen puheenjohtajalle, joka kuvien perusteella yritti selvittää lajia. tulos oli että kotiloni on ilmeisesti lehtokotilo. asun etelä-pohjanmaalla, ja olisi kiva jos löytyisi joku asiantunteva,aiheesta kiinnostunut henkilö.


      • Zuuls
        sari kirjoitti:

        anteeksi että häiritsen,mutta olen nyt viikon ollut (ilmeisesti) jonku ranskalaisen kotilon omistaja, enkä tiedä mitä teen sen kanssa. suomen eläinsuojeluyhdistykseltä annettiin numero matelijayhdistyksen puheenjohtajalle, joka kuvien perusteella yritti selvittää lajia. tulos oli että kotiloni on ilmeisesti lehtokotilo. asun etelä-pohjanmaalla, ja olisi kiva jos löytyisi joku asiantunteva,aiheesta kiinnostunut henkilö.

        Tuota noin..Jos kyseessä on lehtokotilo niin nämähän ovat ns. luontoonkuuluvia eläimiä, että vapautus olisi kyllä aika ok, mutta taas juuri nyt se lienee vaikeata..

        Tunnustan heti, että tämä ei ole tietolajiani, mutta toki autan minkä pystyn:

        Tunnistus on helppoa sinänsä: Eläin on tumma ja selän mökissä on muutama kierre. Jos vastasi kuvausta se on todellakin Lehtokotilo.

        En nyt ihan käsitä mistä tämän sait käsiisi. Tämä, kun nyt on ihan suomenluonnossa esinntyvä, että ei ranskalainen. Ja itseasiassa tämä ei kuulu kotiloidenlahkoon vaan etanoidenlahkoon.

        Asia siis vain monimutkaistuu entisestään. :)

        No ensinäkin todella hyvä olisi saada eläimelle ns. luonnonmukaiset olosuhteet. Kätevää on se, että nämä syövät oikeastaan mitä tahansa vihreää, joten salaattia yms., mutta siis sinulla on tällä hetkellä kotonasi ns. "puutarhantuholainen" ei lemmikki.

        Luonnossa nämä siirtyvät paikasta toiseen mullan, kasvien ja turpeen mukana ja elävät lehdoissa, rannoilla ja puutarhoissa. Eli tällä perusteella oloja ei ole niin hankala järjestää..Laita multaa pohjamateriaaliksi ja vaikka puolet terrasta jotain muuta materiaalia..Varmaan ns. nurmikontapainen olisi ok tai, jos koko pohja on multaa niin kiviä ym myös, pidä multaa kosteana ainakin noin 50% että eläin ei kuivu ja voit jopa sumuttaa kotilonkin sillon tällöin, mutta huolehdit, että koko ajan terrassa on ns. 50% kosteata alaa, mutta myös siis kuivaa on oltava. Lisäksi esim. kasveja (ei myrkyllisiä ne voidaan syödä/syödään) joissa voi loikoilla ja kiipeillä, ruoki salaatilla ja vihanneksilla. Valaistus olis varmastikkin fiksuinta luoda UVB-putkella.

        Itse olen edelleen mieltä, että tämä ei ole lemmikki ja luonnossakin se lasketaan tuholaiseksi, mutta tiedätkö kotilon ikää tms.? Arvioita, oletko kysynyt esim. SEY:ltä mitä tekisit eläimen kanssa ja saatko luvan pitää sen?

        Voit toki myös mailata minulle, jos tuntuu, että olet aivan hukassa niin voin antaa numeroita mihin voit soittaa ja kysellä voiko eläintä edes pitää itsellään vai miten on toimittava ja tuo terransuunnittelu sitten myös..Nämä kaikki olivat siis täysin veikkauksia miten saisit sen elämään ns. luonnonmukaisesti, jos eläimen pystyt pitämään ja saat edes pitää.

        Eli tuota..Jos mailaat minulle (osoite on tuossa "tämän palstan sheriffi on" kohdassa), jos on ongelmaa ja selvität taustatietoja eläimestä miten se päätyi sinulle, miten se nyt elelee yms tai sitten selvität asiaa vielä itse miten menetellä tapauksessa, kun luonnoneläin on sinulla ja hoitoa yms.

        Toiv. jotain apua sentään sait tai tietoa, mutta tosiaan..Ei tietolajiani. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1716
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      172
      1334
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1026
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      890
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      834
    Aihe