Onko joku rakentanut perätuupparin tarkistussuihkulle varotusvaloa.
Ei tarttis kuikuilla aina sinne perään että tuleeko suihku vai ei.
Minkälainen anturi voisi olla joka tunnistaisi suihkun.
Tarkistussuihku
10
1540
Vastaukset
- ???????
Mikä ihmeen tarkistussuihku?? Siis jäähdytysveden poistumistako tarkoitat?
- Tuulia jolla
Perätuupparista tulee pieni vesisuihku kopan alapuolella sivullepäin josta näkee, että vesi kiertää jäähdytysjärjestelmässä ja ylinkin sylinteri saa jäähdytyksen.
Pari kertaa on käynyt niin, että kone on ylikuumentunut, kun ei ole huomannut suihkua tuijotella. Kerran termostaatti oli hirttänyt kiinni ja toisella kertaa punpun teho oli siipipyörän rikkoutumisen vuoksi sen verran huono, että pienillä kierroksilla ei jaksanut nostaa vettä riittävästi.
Tästä johtuen on tullut tavaksi jatkuvasti kuikuilla sinne perään, mutta olisi paljon mukavempaa ja varmempaa kun näkisi kojelaudan valosta kulkeeko vesi vai ei.
- Pilot 22
Kävelet vain autotarvikeliikkeeseen ja ostat sopivan lämpötilan varoitusvalo-anturin joita tehdään melkeimpä asteen eroilla aina 60-140 asteeseen.Etsit tälle anturille sopivan kohdan moottorin sylinteriryhmästä ja kiinnität joko pinnalle tai joissakin koneissa porattavaan reikään.Tietenkin täytyy olla selvillä siitä mihin kohtaan tuon reiän voi tehdä.Varminta on kuitenkin asentaa anturi esim.sylinterin pinnalle.Varsinaista vesisuihkun seurantaa tällöin ei enää tarvita.Tähän anturiin voi kytkeä myös hälytyssummerin,joka on tehokkaampi ilmaisija kuin joku merkkivalo.
- Tuulia jolla
varteenotettava idea, tottakai!
Itse kun ajattelin vain sitä suihkun tunnistusta!
Mutta toisaalta, jos jollain kuitenkin on idea tunnistusanturiksi niin, sekin olisi tervetullut.
- Johnsson 150
Moottorikorjaaja valisti minua juuri, että tuo sivulle tuleva suihku ei ole kiertänyt jäähdytydvesikanavien läpi. Siitä et voi siis päätellä toimiiko jäähdytys. Ainoastaan vesipumpun toiminta selviää siitä (jos sekään kunnolla).
Omassa moottorissani koneessa kiertänyt vesi tulee ulos moottorin rikin takaosan yläosasta,
(kaksi reikää Johnsson 150hp moottorissa). Jäähdytysvesi valuu rikiä pitkin tyhjäkäynnillä ja suuremmilla kierroksilla sitä tulee vähän reilummin. Muuten ideasi on ihan hyvä. Omassa koneessani tosin on vakiona hälytyssummeri, joka varoittaa vedenkierron ongelmista.- Tuulia jolla
Nii'in, ehkäpä se lämpöanturi on kuitenkin helpoin pätevin.
Ilmeisesti eri koneissa suihku tulee eri paikoista. Omassa Mercuryssäni se lähtee ylimmän sylinterin päältä letkua pitkin ulos. - tower
Tuulia jolla kirjoitti:
Nii'in, ehkäpä se lämpöanturi on kuitenkin helpoin pätevin.
Ilmeisesti eri koneissa suihku tulee eri paikoista. Omassa Mercuryssäni se lähtee ylimmän sylinterin päältä letkua pitkin ulos.ja muissa vanhoissa merkun perämoottoreissa on ylimmän sylinterin päällä paikka vedenpainemittarille samanlainen kuin mekaaninen öljynpainemittari. ja on varma eli letku koneesta kojeta tauluun ja mittari siihen.
- Tuulia jolla
tower kirjoitti:
ja muissa vanhoissa merkun perämoottoreissa on ylimmän sylinterin päällä paikka vedenpainemittarille samanlainen kuin mekaaninen öljynpainemittari. ja on varma eli letku koneesta kojeta tauluun ja mittari siihen.
Täytyypä tutkia!
- vesipumpusta
sellaisesta moottoriveneen/matkailuauton käyttövesiputkiston hanaa avaamalla toimivasta pumpusta löytyy paineventtiili joka siis antaa hanaa avatessa ja paineen hävitessä pumpulle sähköä..löytyy varaosana ainakin evenflow merkkisiin pumppuihin ja kun laitat tuon letkun väliin sopivasti kuristamalla antamaan sähköä merkkivalolle tai summerille, niin eikös se ole siinä
- Tuulia jolla
Hyvä idea tämäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701