poikasakvaario

Leevi

Hei!
Olen törmännyt ilmeisesti varsin yleiseen ongelmaan, eli palettikalojen hurjaan lisääntymiseen. Minulla on 410 litraisessa kaksi palettikala pariskuntaa. Ja nehän tietenkin lisääntyvät kilpaa. Olen lahjoittamassa toista pariskuntaa ystäväni akvaarioon, mutta eipä sekään taida ongelmaani ratkaista. Toiset kalat kyllä hieman harventavat poikueita, mutta silti akvaariossa käy aika vilske. Akvaarioliikkeet kyllä ovat luvanneet poikasia ottaa, mutta niiden pitää tietenkin olla tarpeeksi isoja.
Ensimmäisen poikueen kalat ovat jo aika isoja ja näyttäisivät olevan naaraita kaikki.
Onko muilla kokemuksia minkä kokoisina poikasten sukupuolen osaa varmasti sanoa?
Toinen ystäväni lupasi lahjoittaa minulle vanhan hamsterilla olleen akvaarionsa. Kooltaan se on muistaakseni n 60-80 litraa. Siinä kyllä on hieman kunnostamista, mutta ajattelin tehdä siitä oman altaan poikasille kunnes ne kasvavat tarpeeksi isoiksi.
Ehdottakaapas minulle jotain pientä parvikalaa mikä voisi olla akvaarion vakioasukkaana.

5

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miimu

      Tuo termi poikasallas on jotenkin hassu kun sitä ei ymmärretä.

      Poikasallas on vain poikasten kasvatusta varten, sinne ei ole mitään syytä laittaa jotain lajia vakituiseksi asukkaaksi.

      Poikasaltaan sisustuskin on yleensä hyvin minimoitu, sillä vettä pitää vaihtaa usein ja tilaa tarvitaan paljon.

      Kun sinulla on noinkin iso akvaarios, niin mitäpä jos antaisit kaverillesi kaksi naarasta ja pitäisit itse koiraat? Voisitte tuottaa poikasia sitten hallitummin?

      • paletti

        Kuinka usein nämä paletit alkavat muuten kutea ?? Meillä ilmaantui nyt ensimmäinen kutu kannonkoloon, onko odotettavissa että jatkuvasti on "poikaset työn alla"..IIIKK..mä vielä sain nämä ja PITI olla naaraita kaikki:(


      • Leevi
        paletti kirjoitti:

        Kuinka usein nämä paletit alkavat muuten kutea ?? Meillä ilmaantui nyt ensimmäinen kutu kannonkoloon, onko odotettavissa että jatkuvasti on "poikaset työn alla"..IIIKK..mä vielä sain nämä ja PITI olla naaraita kaikki:(

        Hei!
        No ehkä termi oli hiukan väärä. Ajattelin, että poikaset voisivat olla isossa akvaariossa tietyn kokoisiksi. mutta koska akvaarioliikkeet eivät kaloja jatkuvasti huoli voisivat poikaset asustaa odottelun ajan pienemmässä akvaariossa mistä ne olisi helpompi pyydystää. Lisäksi poikasilla tuntuu olevan suurempi hinku kiusata muita kaloja kuin aikuisilla yksilöillä. Tälläkin hetkellä poikueita on ainakin kolme ellei enemmänkin.
        Ei minulla mitään poikasia vastaan ole, joten kyllä yksi pariskunta saa olla. Urokset eivät vain tunnu tulevan keskenään toimeen, joten ajattelin erottaa pariskunnat josko rauha palaisi maahan. Ja syy miksi kysyin niistä toisista kaloista on, että jos poikasia ei mahdollisesti jossain vaiheessa ole niin olisi kiva jos altaassa edes joku asustaisi.
        Osaisiko joku vielä vastata kysymykseeni koskien poikasten kokoa?


      • minä
        Leevi kirjoitti:

        Hei!
        No ehkä termi oli hiukan väärä. Ajattelin, että poikaset voisivat olla isossa akvaariossa tietyn kokoisiksi. mutta koska akvaarioliikkeet eivät kaloja jatkuvasti huoli voisivat poikaset asustaa odottelun ajan pienemmässä akvaariossa mistä ne olisi helpompi pyydystää. Lisäksi poikasilla tuntuu olevan suurempi hinku kiusata muita kaloja kuin aikuisilla yksilöillä. Tälläkin hetkellä poikueita on ainakin kolme ellei enemmänkin.
        Ei minulla mitään poikasia vastaan ole, joten kyllä yksi pariskunta saa olla. Urokset eivät vain tunnu tulevan keskenään toimeen, joten ajattelin erottaa pariskunnat josko rauha palaisi maahan. Ja syy miksi kysyin niistä toisista kaloista on, että jos poikasia ei mahdollisesti jossain vaiheessa ole niin olisi kiva jos altaassa edes joku asustaisi.
        Osaisiko joku vielä vastata kysymykseeni koskien poikasten kokoa?

        Hei leevi!

        Lahjoita kaverillesi naaraat tai urokset toisen pariskunnan sijaan, joten kalat lopettavat lisääntymisensa?


    • minä

      Kardinaalitetra

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe