Puuttuuko ateismista evidenssi? Millä ateismi on määrittänyt käsitteen Jumala? Tekeekö sen jokainen ateisti omalla tavallaan ja omista lähtökohdistaan käsin?
Kun tunnetulta neuvostoliittolaiselta kosmonautilta kysyttiin: "näkikö hän taivaalla Jumalan", niin vastaus oli, että: "ei nähnyt".
Samoin oltaisiin voitu kysyä: "näkyikö sieltä Kremlin muuri tai Leninin mausoleumi silloisen tekniikan aikakaudella"?
Mitkä siis ovat ne välineet ja menetelmät, joita käyttäen ateistit ovat päätyneet päätelmäänsä Jumalan eksistenssin olemattomuudesta. Ja todistavatko ne, että toisenlaista tai, että niille mittausmenetelmille soveltuvamatonta Jumalaa ei ole?
Eräs ateismin argumentaatiovirhe on esim. luonnonlakien yhteydessä mainittu lause, että ne eivät todista Jumalan olemassaoloa. Eivät ne todista, koska ne eivät ole siihen tarkoitettujakaan. Eiväthän ne todista mitään muutakaan niihin kuulumatonta kuten vaikkapa siitä, onko satu pillipiiparista totta. Ne kertovat kuinka asiat toimivat.
Pitäisi siis olla tieteellinen menetelmä, jolla Jumala voidaan eliminoida pois. Ja siitä avoin depatti. Sitten ateismi olisi tiede. Nyt se on filosofia, jonka kannattajia toki tulee kunnioittaa samoin kuin muiden vakaumuksia osaltaan. Mikäli niiden tavat sen ansaitsevat.
Kyseessä on nimenomaan ateismin tarve osoittaa oman olettamuksensa todenmukaisuus, eikä niiden, jotka eivät usko ateismin väittämiin. Uskonpuute jonkin asian olemassa olemattomuuteen ei tee siitä faktaa.
Ateismin fundamenttien todenperäisyys?
11
106
Vastaukset
- ...
''Uskonpuute jonkin asian olemassa olemattomuuteen ei tee siitä faktaa.''
Jep, siksi sinun uskonpuutteesi jumalien olemassaolemattomuuteen ei tee jumalista faktaa. "Puuttuuko ateismista evidenssi?"
Ei puutu. Eikä se tarvitse evidenssiä."Millä ateismi on määrittänyt käsitteen Jumala? Tekeekö sen jokainen ateisti omalla tavallaan ja omista lähtökohdistaan käsin?"
Minun ymmärtääkseni jokainen ateisti määrittelee tosiaan ihan itse mihin hän ei usko, kun on uskomatta jumaliin.
En tiedä ketään, joka olisi väittänyt ateismia tieteeksi. Ateistien enemmistö ei käsittääkseni anna ateismille myöskään filosofian statusta."Uskonpuute jonkin asian olemassa olemattomuuteen ei tee siitä faktaa."
Pelkkä uskominen jonkin asian olemassaoloon ei tee siitä faktaa.- pöh
>>>Eräs ateismin argumentaatiovirhe on esim. luonnonlakien yhteydessä mainittu lause, että ne eivät todista Jumalan olemassaoloa.
Argumenttivirhe sulla on housuissas.
Koko juttusi on yksi giganttinen argumenttivirhe. Niin, millä todistetaan olematon olemattomaksi? Tai olevaksi? Näihin kun joku keksisi vastauksen.
Ateisteilla ei ole mitään tarvetta osoittaa omien olettamuksiensa todenperäisyyttä. usko pois. Miksi olisi? Sinä saat aivan rauhassa uskoa jumalaasi ja rukoilla vaikka päivät läpeensä. Mutta kun tulet tänne väittämään minulle että olen omien olettamuksieni kanssa väärässä, niin silloin sinä olet se joka joutuu todistelemaan väitteitään.
"Mitkä siis ovat ne välineet ja menetelmät, joita käyttäen ateistit ovat päätyneet päätelmäänsä Jumalan eksistenssin olemattomuudesta?"
Minä en usko jumalan olemassaoloon siksi ettei minulla ole mitään syytä uskoa jumalan olemassaoloon. Toistan, ei mitään syytä.- latedude96
Mutta sinähän palat hellllvetissä jos et nyt hetipaikalla ala uskomaan jumalaan, sinä syntinen pakana!
:D latedude96 kirjoitti:
Mutta sinähän palat hellllvetissä jos et nyt hetipaikalla ala uskomaan jumalaan, sinä syntinen pakana!
:DMinua on tässä vuosien varrella monesti informoitu asiasta, joten olen kyllä tietoinen tästä varsin ikävästä kohtalostani. :D
- latedude96
weccu kirjoitti:
Minua on tässä vuosien varrella monesti informoitu asiasta, joten olen kyllä tietoinen tästä varsin ikävästä kohtalostani. :D
Tavatkaamme siis siellä ja kärsikäämme ikuisuuden
Ateismi on vastaus teistisiin väitteisiin jumalien oleamssa olosta, joka tarkoittaa sitä ettei ateismi taikka ateisteilla ole mitään syytä määritellä jumalia yhtään mitenkään.
Se kuka määrittää jumalat ja niiden ominaisuudet ovat uskonnolliset henkilöt jotka pyrkivät argumentoimaan kyseisen olennon olemassaolon puolesta.
Mikä tarkoittaa myös sitä että uskonnolliset henkilöt ovat asemassa jossa heidän on kyettävä osoittamaan oman uskomuksensa olevan todellinen, ennen kuin kenelläkään on mitään perusteltavissa olevaa syytä hyväksyä että kyseinen uskomus on tosi.
Se että ei hyväksy näitä väittämiä ei tarkoita väitteen tekemistä jonka mukaan jumalien olemassaolo on mahdotonta, vaan näiden perustelujen hyväksymättä oleminne tarkoittaa sitä että katsoo kyseisen käsityksen olevan joko väärässä taikka että todisteet sen puolesta ovat riittämättömiä.
Tämä tarkoittaa myös sitä että ateismi ei ole lähtökohtainen olettamus, se on lopputulos johon joku on päätynyt sen tuloksena etteivät argumentit ja esitykset joita jumalien olemassaolon puolesta annetaan ole riittävän vakuuttavia.
Tämä ei ole väitteen tekemistä sen puolesta että kaikki uskonnolliset käsitykset ovat välttämättömästi väärässä ja että jumaline olemassaolo on mahdotonta, vaansen sijaan tämä on vaade lisätodistesita ennen kuin jumalien olemassaolosta voi vakuuttua.
Jos näitä lisätodisteista ei kykene antamaan, niin silloin epäusko näitä väittämiä kohtaan on ainoa perusteltavissa oleva asema jonka voi omata ja niinpä ateismista tulee välttämätön sivuseuraus kykenemättömyydesta osoittaa jumalien olemassaolo.- A the ist
Minä ateistina kyllä uskon, että uskovaisilla on jumalia. Suunnilleen jokaisella heistä ja omanlaisensa. Jostain syystä aina muistuttavat kovasti uskovaista itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412431Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891954Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1071447Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141341Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01042Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21983- 65868
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63845- 43802