Kannattaako hankkia mopokortti?

Säästäjä

Moi, oon 13-vuotias poika (täytän tänävuonna 14) ja mietin, että kannattaako hankkia mopokorttia. Asun syrjässä. Meillä on yksi skootteri, mutta kortti sen ajamiseen maksaa todella paljon. Kannattaako ostaa mopokortti, vai odottaa vielä siitä se 3 vuotta ja säästää autokorttiin? Kuulin, että ajokortin saaminen tulee kalliimaksi, koska siihen tulee enemmän jotain juttuja. Oletteko itse hyötyneet paljon mopokortista?

15

4093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N S

Oikeastaan ei kannata B-kortilla saa ajaa myös mopoa, ja mopokortti ei vähennä juurikaan B-kortin opetusmääriä (b-kortti=autokortti)

Mis päi muute asut, ois kiva mennä kaljalle joskus, tuun hyvin toimeen 13v poikien kaa

• Nolo Sika

Tosin jos mielii mopon puikkoihin aijemmin, kannataa ajaa "kevarikortti" sillä saa ajaa myös mopoa, lisäksi tämä kortti vähnetää autokortin opeutsmääriä niin ajossa kuin teoriassa

Lisäksi kevarikorttia EI tule autokortissa "kaupan päälle" joten hyödyt siitä myöhemminkin

Itse aikoinaan hankin mopokortin, ja näin loppupeleissä ajateltuna se oli aika hölmöä, koska jos olisin odottanut vajaan vuoden, olisin saanut B-kortin, no ei siinä paljoa rahaa hukkaan kyllä mennyt.

Sitä kai turha erikseen mainita, miksi ET mieli nuorena kevarin puikkihin, itse omaan moottoripyörä-kuorma-autokortin eli saisin ajaa isointa pyörää mikä suomessa on, mutta silti ostin juuri mopon, vaikka olen 25 vuotias, syy on niinkin yksinkertianen kuin vakuutus, sillä mitä kevarin vakuutus maksaa vuoteen, ostaa joka vuosi uuden 2 vuotiaan mopon :)

• 6666666666666
        Nolo Sika kirjoitti:

Tosin jos mielii mopon puikkoihin aijemmin, kannataa ajaa "kevarikortti" sillä saa ajaa myös mopoa, lisäksi tämä kortti vähnetää autokortin opeutsmääriä niin ajossa kuin teoriassa

Lisäksi kevarikorttia EI tule autokortissa "kaupan päälle" joten hyödyt siitä myöhemminkin

Itse aikoinaan hankin mopokortin, ja näin loppupeleissä ajateltuna se oli aika hölmöä, koska jos olisin odottanut vajaan vuoden, olisin saanut B-kortin, no ei siinä paljoa rahaa hukkaan kyllä mennyt.

Sitä kai turha erikseen mainita, miksi ET mieli nuorena kevarin puikkihin, itse omaan moottoripyörä-kuorma-autokortin eli saisin ajaa isointa pyörää mikä suomessa on, mutta silti ostin juuri mopon, vaikka olen 25 vuotias, syy on niinkin yksinkertianen kuin vakuutus, sillä mitä kevarin vakuutus maksaa vuoteen, ostaa joka vuosi uuden 2 vuotiaan mopon :)

2 vuotiaan mopo ei liene paljoa maksa.
        Mutta jos haluat 15 vuotiaana moponsarviin, ei kannata ootella A1-korttia. Aja veikkosella, jos mieli tekee, eläkä kuuntele kikiä. Sillä sitten opettelet ajeleen ja sitä kautta isonnat pyörää tarpeen mukaan, aina A-luokkaan saakka.

• gfdsgsd gdfdf
        6666666666666 kirjoitti:

2 vuotiaan mopo ei liene paljoa maksa.
        Mutta jos haluat 15 vuotiaana moponsarviin, ei kannata ootella A1-korttia. Aja veikkosella, jos mieli tekee, eläkä kuuntele kikiä. Sillä sitten opettelet ajeleen ja sitä kautta isonnat pyörää tarpeen mukaan, aina A-luokkaan saakka.

Siss tottakai kannatta ajaa A1 kortti

Sillä saa ajaa myös mopoa

A-kortti vähentään myös B-kortin opetusmääriä

A-kortti ei tule "kapanpäälle" B-korttiin kuten M-kortti tulee

Eli mopokortista ei juurikaan hyödy JOS aikaa hankkia B tai A kortin joskus

Itsekin saISIN ajaa 1500 kuutioista harikkaa, mutta silti ajan puolen desin peugeotin mopoa

• 9+5
        gfdsgsd gdfdf kirjoitti:

Siss tottakai kannatta ajaa A1 kortti

Sillä saa ajaa myös mopoa

A-kortti vähentään myös B-kortin opetusmääriä

A-kortti ei tule "kapanpäälle" B-korttiin kuten M-kortti tulee

Eli mopokortista ei juurikaan hyödy JOS aikaa hankkia B tai A kortin joskus

Itsekin saISIN ajaa 1500 kuutioista harikkaa, mutta silti ajan puolen desin peugeotin mopoa

Eli todellisuudessa työnnät sitä Plasto-Volvoasi.

• Mopobooyy
        Nolo Sika kirjoitti:

Käykää tykkää Facebookissa aarbike mopo sivustosta ja kutsukaa kavereita tykkäämään aarbike sivustota niin sivusto saa 500 täyteen kiitos kaikille jotka auttavat.

• Säästäjä

Okei, kiitos tiedoista. Mutta, voiko A-korttilla ajaa mopoa ja traktoria?
      Ollaanko muita M-kortti juttuja muuttamassa vuonna 2014, muuta kuin nelipyöräisten ja kaksipyöräisten ajolupa erikseen?

• regre gtrehrh

A ja B korttiin tulee myös "kaupanpäälle" M ja T luokka

Joten pelkän M-kortin ajaminen on IDIOOTTIMAISTA (etenkin nykyjään) JOS meinaa ajaa joskus esim moottoripyörä- tai autokortin

• 9+5
        regre gtrehrh kirjoitti:

A ja B korttiin tulee myös "kaupanpäälle" M ja T luokka

Joten pelkän M-kortin ajaminen on IDIOOTTIMAISTA (etenkin nykyjään) JOS meinaa ajaa joskus esim moottoripyörä- tai autokortin

Niin sinulla varsin onkin vielä piitkäaika siihen että tarvii korttia havitella, ellet sitten välttämättä halua sen Plasto-Volvosi työntämisen jotain leikkikorttia, mutta mutsisihan voi äkkiä piirtää sellaisen vaikka oluttuopin alustaan.

• jos tarvii niin tarv

Jos meinaat ajaa mopolla, niin sunhan on käytävä se kortti.

Jos ei välttämättä tarvi mopoa liikkumiseen, niin kannattaa tosiaan harkita että tarviiko mopokorttia, se on kallis jos sen hankkii huvikseen parin-kolmen kesän käyttöä varten.

• =38

Mun mielestä on tosissaan järkevä miettiä sitä, että kannattaako se mopokortin hankkiminen vai ei, kun se maksaa paljon ja jos ei hanki, säästyy ne rahat ajokorttiin.

Ja eihän sillä mopolla kauheen pitkään tosissaan ehdi ajamaan, ennen ku voi ajaa jo autoa.

Mä itse harkitsin jonkun aikaa mopokorttia, en hankkinut kun halusin säästää rahaa. Ja nopeesti se aika kuluu, kunnes onkin 18v eikä tosissaan harmita että en mopokorttia oo hankkinut :D

• wörtti

Onneksi ennen oli kaikki paremmin! Mopokortti maksoi n. 50e eli ei mitään ja kyllä sillä mopolla vielä 18-ikävuoden jälkeen ajelee =wörtti!

• http://keskustelu.su

Onneksi asiat on nykyjään myös hyvin... mm. A1 ja B kortilla saa ajaa myös mopoa, ei siis tartte hankkia erikseen mopokorttia

• Onhan se kallis, ja meillä mietittiin puoli vuotta, kannattaako mun sitä hankkia, mutta tulipa sitten hankittua. Itse maksoin kortin, eli n. 550€ vai mitä olikaan. Melkein 2,5 vuotta olen ajanut skootterilla ja kyllähän sillä pääsee kätevästi kauppaan ja vähän kauempana asuvalle kaverille kylään. Samalla opin liikennesäännöt, eli autokoulussa ei tarvinut enää päntätä niitä.

• Yamahadtisbeast

Jep kyllä kaikkien kuuluu ostaa mopo jos haluaa,koska oppii ajamaan liikenteessä,vaihtamaan vaihteita,ja saa sitten myöhemmin autokortista alennusta,mopoilu on hyvää ajan vietettä ja on hyvä jos löytyy mielenkiinto korjata ja huoltaa mopoa kortti maksaa tietty vähän n.350-450 euroa,mutta mopoja saa käytettynä nettimotosta esim todella hyvä kuntoisia 200-500 eurolla,itse täytän parin viikon päästä 15 vuotta enkä malta odottaa että saan kortin ja mopon. Suosittelen mopoa ja korttia jokaiselle jaatte esim lehtiä yms 1-3kk niin saatte rahat ja tietysti esim ripari ja jos vanhemmat avittavat. Hyvää mopoilua kaikille kesä on kohta täällä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3141
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2127
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81