Tämä kysymys on tuikitärkeä, kun mietitään ateismin viitekehitystä. Mistä ateismi johtuu?
Mikä on ateismin perimmäinen syy?
28
159
Vastaukset
- :))
Tulit sitten kiku-palstalta tänne trollailemaan.
- 13+14
Kaikki ovat ateistejä syntyessään, uskonto opetetaan jälkeenpäin
- peräkammarinpoika
"Kaikki ovat ateistejä syntyessään, uskonto opetetaan jälkeenpäin"
Voisipa joistain sanoa, että opettavat uskontoa perästäpäin:D
- kjjhgff
ateismi johtuu siitä että ihminen tajuaa ettei jumalan/jumalien olemassaolosta ole mitään todisteita. sen sijaan monet uskonnot kuten kristinusko ovat tieteellisten tosiasioiden näkökulmasta paikkansapitämättömiä. kristinusko on myös järjetön loogiselta ja filosofiselta kannalta.
Siis että miksi joku ihminen ei usko mihinkään jumalaan?
Luulisin että syitä on lukuisia. Joillekin syy on se, että ei ole omakohtaista kokemusta, jonka varaan rakentaa uskonsa; joillekin se taas on looginen katsanto, johon päädytään ajattelun kautta.
Nuo ovat käsitykseni mukaan yleisimmät syyt, mutta varmaan syitä on vaikka kuinka paljon.- viirun tuttu
Mikä on teismittömyyden perimmäinen syy??? Mikä on maapallottomuuden perimmäinen syy? Mistä maapallotomuus johtuu? Nämähän ovat niin rakkaita kysymyksiä jokaiselle, joka on itsensä tehnyt tyhmäksi, tullakseen viisaaksi, eli tyhmäksi ja siten viisaaksi....
- 1+1
Kristinuskohan on kaikkein järkevin ihmisen kannalta. Pelastus uuteen maailmaan tulee armosta ja uskosta Jeesukseen kristukseen. Ilman omia ansioita. Filosofialtaan kristinusko on läntisen euroopan perusta.
- paaria1
Ateismi on aivokemiaa tai opittu sosiaalinen tapa reagoida aviokemian ilmiöihin. Joillain ateisteilla ei aivojen välittäjäaineiden ja synapsien toiminnassa tapahdu muutoksia, kun kyse on hengellisistä asioista. Osalla ateisteja nämä aktivoitumiset tapahtuvat, mutta heidän sosiaalinen viitekehyksensä ateismissa olevana saa heidät jättämään ne tulkitsematta.
Sitten on olemassa ihmisen käyttäytymistieteeseen liittyviä seikkoja, joilla ateismi voidaan selittää. Kyseessä voi olla esim. kielteisyys uskontoa (ja uskontoja) ylipäätänsä kohtaan, tai niitä harjoittavien ihmisten toimintaa kohtaan. Tai sellaista kohtaan, joka joko uskontojen harjoittajien taholta tehdään siten, että se faktisesti on (tai sen kuvitellaan olevan) väärin.
Sosiaalisena konstruktiona ihminen tarvitsee myös aina itselleen isompaa selitystä jonkinlaisista kokonaisuuksista. Samoin kuin uskonnoissa, voi myös ateismissa olla fundamentteja, jotka vahvistavat itse itseään ja ehkä jonkin kuvitellunkin kokonaisuuden olemassaolon kuvitelmaa. Ja joista kieltäydytään keskustelemasta, koska ehkä alitajunnankin tasolla ymmärretään, että ne voisivat johtaa oman "elämänkatsomuksen" kriittiseen tarkasteluun ja tätäkautta ns. persoonallisuuden kriisiin pahimmassa tapauksessa.
On myös joukko ihmisiä, joille uskonto vain yksinkertaisesti on asia, joka heitä ei kiinnosta. Mutta myös, joukko jota ne pelottavat. Ja joukko joiden pelko omia tai ryhmän olettamia asioita kohtaan saa pelokkaaksi suhteessa vaikkapa jotain uskontoa harjoittaviin henkilöihin.
Itsensä ateismi määrittelee monesti joukoksi, jolta puuttuu usko jumaluuksiin, joita ateismi pitää harhana. - Repesin :D
"Ateismi on aivokemiaa tai opittu sosiaalinen tapa reagoida aviokemian ilmiöihin. Joillain ateisteilla ei aivojen välittäjäaineiden ja synapsien toiminnassa tapahdu muutoksia, kun kyse on hengellisistä asioista. Osalla ateisteja nämä aktivoitumiset tapahtuvat, mutta heidän sosiaalinen viitekehyksensä ateismissa olevana saa heidät jättämään ne tulkitsematta"
Väität siis että uskovaisilla tapahtuu joku reaktio aivoissa joka saa hänet uskomaa, mutta ateisteillä tälläistä ei tapahdu?- paaria1
En väitä. Sen on muut väitelleet.
Sen verran vielä ateismista sosiaalisena konstruktiona, että ateistina ollessaan ateisti tiedostaa olevansa ateisti (ja nuori ateismissa oleva hakee tietoa ateistisesta järjestelmästä). Ja toisten ateistien kanssa käsitys sanattomallakin tasolla vahvistuu siitä, mitä ateismi sosiaalisena konstruktiona oikein on. Ja mitkä siinä ovat hyväksyttyjä tapoja toimia ja mitkä eivät. Mikä on ääneenlausumaton tai lausuttu ateistinen fundamentti, kulloisessakin ateistisessa kulttuurissa.
Ja kuinka itse yksilöateistina, rakennan suhtautumiseni siihen, sekä teistisiin näkökantoihin. (esim. teenkö ne molemmat kriittisesti, vai en?). - A.Mikkonen(ei kirj.)
paaria1 kirjoitti:
En väitä. Sen on muut väitelleet.
Sen verran vielä ateismista sosiaalisena konstruktiona, että ateistina ollessaan ateisti tiedostaa olevansa ateisti (ja nuori ateismissa oleva hakee tietoa ateistisesta järjestelmästä). Ja toisten ateistien kanssa käsitys sanattomallakin tasolla vahvistuu siitä, mitä ateismi sosiaalisena konstruktiona oikein on. Ja mitkä siinä ovat hyväksyttyjä tapoja toimia ja mitkä eivät. Mikä on ääneenlausumaton tai lausuttu ateistinen fundamentti, kulloisessakin ateistisessa kulttuurissa.
Ja kuinka itse yksilöateistina, rakennan suhtautumiseni siihen, sekä teistisiin näkökantoihin. (esim. teenkö ne molemmat kriittisesti, vai en?).Mä oon ateisti ihan vaan siks, kun ei noista jumalista niitä todisteita löydy.
- uskovainen(ei kirj)
A.Mikkonen(ei kirj.) kirjoitti:
Mä oon ateisti ihan vaan siks, kun ei noista jumalista niitä todisteita löydy.
" Mä oon ateisti ihan vaan siks, kun ei noista jumalista niitä todisteita löydy "
-terve mukava ateisti :)
On se jäännä, kun mulle itseleni ja miljoonille muillekin todisteita on kasoittain :)
Ehkä syy siihen, ettei sulla niitä ole, on se, ettet tosissaan haluakaan saada selvyyttä asiaan?
Nimittäin, jos tosissaan haluaisit, varmaa on, että löytyisi.
Hyvää loppuvuotta sinulle toivotetaan keskelta Suomea. Voi "paksusti". :D - zyrt
uskovainen(ei kirj) kirjoitti:
" Mä oon ateisti ihan vaan siks, kun ei noista jumalista niitä todisteita löydy "
On se jäännä, kun mulle itseleni ja miljoonille muillekin todisteita on kasoittain :)
Ehkä syy siihen, ettei sulla niitä ole, on se, ettet tosissaan haluakaan saada selvyyttä asiaan?
Hyvää loppuvuotta sinulle toivotetaan keskelta Suomea. Voi "paksusti". :D"On se jäännä, kun mulle itseleni ja miljoonille muillekin todisteita on kasoittain :)"
Todisteita ei yhdestäkään jumalasta ole. Mutu ei todisteesta käy. - liisa ihme
zyrt kirjoitti:
"On se jäännä, kun mulle itseleni ja miljoonille muillekin todisteita on kasoittain :)"
Todisteita ei yhdestäkään jumalasta ole. Mutu ei todisteesta käy.....Todisteita ei yhdestäkään jumalasta ole. Mutu ei todisteesta käy....
On ymmärrettävä etteivät kaikki koe asioita luontaisesti yhtä ymmärrettävästi
kuin uskovat. Osa porukasta ( ateistit ) haraa periaatteessa jokaista asiaa vastaan
koska luonne on vääristynyt evoluution ansiosta. - latedude96
liisa ihme kirjoitti:
....Todisteita ei yhdestäkään jumalasta ole. Mutu ei todisteesta käy....
On ymmärrettävä etteivät kaikki koe asioita luontaisesti yhtä ymmärrettävästi
kuin uskovat. Osa porukasta ( ateistit ) haraa periaatteessa jokaista asiaa vastaan
koska luonne on vääristynyt evoluution ansiosta.Asioiden kokeminen ei ole todiste.
"The universe doesn't care about our common sense. We have to force our ideas to conform the evidence of reality, rather than the other way around" - Lawrence Krauss - O'ou
uskovainen(ei kirj) kirjoitti:
Hyvää loppuvuotta sinulle toivotetaan keskelta Suomea. Voi "paksusti". :D"On se jäännä, kun mulle itseleni ja miljoonille muillekin todisteita on kasoittain"
Penkaisehan kasastasi yksi todiste, niin arvioidaan se.
Ensimmäiseksi on todettava, että kukaan ei ole ateisti siksi, ettei olisi todisteita Jumalasta, koska todisteet Jumalasta ovat kaikkien nähtävissä ja muutenkin Jumalan olemassaolo on todistettu heille monet kerrat.
Sen lisäksi Jumala on jo luodessaan ensimmäiset ihmiset, pannut jokaisen ihmisen sisimpään "vakiovarusteena" tietoisuuden olemassaolostaan.
Kukaan, joka on rehellinen, ei siten voi väittää, että Jumalasta ei ole todistetta.
Sisimmässään ateistit siis tietävät, että Jumala on olemassa, joten ateismi ei myöskään johdu uskon puutteesta, kuten he itse uskottelevat. Mikään ei vaadi niin paljon uskoa, kuin ateismi.
Ateismin todellinen syy lieneekin jumalfobia. Ateisti pelkää Jumalan olemassaolon tunnustamista. Hän tajuaa, että jos hän tunnustaa Jumalan olemassaolon, hän joutuu välittömästi myös vastuuseen Jumalan edessä.
Siksi hän yrittää paeta Jumalaa. Vaikka pakeneminen ei pelastakaan häntä viimeiseltä tuomiolta, hän saa pakenemalla hetken aivan kuin lisäaikaa olla "vapaana"
Hänellä on kaikesta päätellen myös väärä kuva Jumalasta. Hän näkee Jumalan julmana ja sadistisena, joka vain odottaa tilaisuutta päästäkseen kiduttamaan häntä. Sekin lisää hänen jumalfobiaansa. Hän luulee menettävänsä jotain jos hän tunnustaa Jumalan olemassaolon.
Tässä muutamia mieleen tulevia ajatuksia, jotka mielestäni ovat pohjana ateismille.- A.Mikkonen(ei kirj.)
Mutta Jaakop, kylläpä olet taas kovasti miettinyt, mutta olen pahoillani kertoessani sinulle, että olit taas joka kohdassa vain yksinkertaisesti väärässä, se on vaan niin että ateisti ihan itse tietää miksi hän on ateisti, ja suurimmalla osalla se taitaa olla juuri tuo todisteiden täydellinen puute, sinä puhut uskovaisista Jumalan kieltäjistä.
Kuulehan nyt Jaakob. Olen ymmärtänyt että tie pelastukseen olisi tunnustaa syntinsä, ja ottaa jeesus sydämeensä. Mitään muuta ei tarvita.
Siis, jos ateisti siis mielestäsi tietää tämän, niin minkä helkkarin takia hän sitten kieltäisi tämän varman pelastuksen??? Minä en nyt kertakaikkiaan ymmärrä sinun ajatuksen kulkuasi mitenkään. Voistko mitenkään selventää tuota niin että meikäläinenkin ymmärtää..
Ontuu, pahasti ontuu...- latedude96
Mutta hyvä Jaakob, kun rippikoulussa sanottiin että jumala ei näyttäydy ihmisille, koska hän on antanut tälle vapaan tahdon, johon kuuluu että saa uskoa mihin haluaa ( ja ei kuitenkaan saa, taas tälläistä epäloogisuutta kirkon osalta)
Miksi maailmaan on myös syntynyt muita uskontoja kristinuskon lisäksi, jos jumala on tälläisen vakiovarusteen ihmiseen kylvänyt?
Miksi kukaan pelkäisi jumalan olemassa oloa, sillä Opetetaanhan raamatussa että jumala antaa anteeksi ja jeesus on syntimme sovittanut. Ai jaa. Jumalan olemassaolo on todistettu. Miten se on jäänyt huomaamatta. Laitatko, veli hyvä, jonkinlaisen tiivistelmän näistä todisteista ja ehkä linkin, pari?
Kovasti harmittaa, että on näin mennyt ohi :o(- 123erwdf
Mikä tahansa syy on hyvä syy ollakseen ateisti. Jaakob käy helevetin hyvästä syystä.
- AloysiousPendergast
Kyky ajatella kriittisesti, eikä uskoa keksittyihin taruihin.
aloittaja kysyi
>>>Mikä on ateismin perimmäinen syy?"Mikä on ateismin perimmäinen syy?"
Sehän on uskon puute jumaliin.
Ne syyt puolestaan miksi jumaliin ei uskota vaihtelevat eri yksilöillä.
Eiköhän yksi suurimmista syistä ole se, että jumalkonseptit ovat vanhentuneet. Ne eivät enää vastaa ihmisten tietoa ympäristöstämme.
Kyllähän uskonnotkin ovat muuttuneet ajan saatossa ja muuttuvat edelleen, mutta liian hitaasti.- Eräs ateisti
Uskonnollisten argumenttien epäonnistumisesta osoittaa että jonkinlaisen jumaluuden olemassaolo olisi todennäköistä.
"ajattelen - siis olen "
Vastaan myös mielelläni erääseen toiseen asiaan, ruokavaliooni.
miksi en syö tuoretta ruisleipää ja hernesoppaa???
Se pierettää niin hitosti."Mistä ateismi johtuu?"
Siitä, ettei usko mihinkään jumalaan.
http://i.chzbgr.com/completestore/2008/7/21/obvioustroll128611670033579653.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412431Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891954Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1071447Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141341Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01042Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21983- 65868
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63845- 43802