Tulevaisuus mietityttää

ulkomaille vai ei

Olen nyt lukion ensimmäisellä, mutta koen silti pientä ahdistusta jo tulevaisuudestani. Tahtoisin lähteä opiskelemaan ulkomaille, ehkäpä toimittajaksi, mutta en tiedä pystyisinkö mennä puhumaan englantia, pitämään esitelmiä ja ylipäätään elämään sillä kielellä. Ei englanti itsessään ole kovin vaikeaa, siinä ysin luokkaa, mutta silti ajatus mietityttää silti paljon. Onko mitään neuvoja/kokemuksia, tai mitään mikä voisi helpottaa ongelman kanssa?

1

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mene ihmeessä

Minä aloitin aikoinaan ulkomailla asumisen sellaisesta maasta, jossa puhutaan erittäin huonosti ja vähän englantia. Itse olin opiskellut kyseisen maan kieltä vain yhden vuoden, joten heikoissa kantimissa mentiin. Asuin ko. maassa vuoden ja kokemus oli todella rikastuttava. Palattuani takaisin Suomeen päätin, että ulkomaat on minun paikkani.

Sen jälkeen olen asunut ja työskennellyt useammassa englanninkielisessä maassa, nyt on meneillään jo kolmas. Työpaikkana on yliopisto. Näiden vuosien aikana on oppinut yhden asian: suuri osa ihmisistä, joiden kanssa olet arkielämässä tekemisissä englanninkielisissä maissa ovat kotoisin jostain ihan muualta, eivätkä ole englanninkielisiä. Se myös näkyy ja kuuluu.

Kokemusteni perusteella keskiverto suomalainen osaa paremmin englantia kuin suuri osa muista. Esimerkiksi englanninkielisten maiden yliopistoissa suuri osa opiskelijoista on ulkomaalaisia ja heihin nähden suomalaisilla on kielen suhteen parempi osaaminen. Sanoisin, että suomalainen lukiolainen kirjoittaa useimmiten parempaa englantia kuin monesta muusta maasta tulleet jo yhden yliopistotutkinnon omaavat opiskelijat.

Ääntämisen oppii ajan myötä ja yksi ulkomaille muuttamisen motiivihan on oppia lisää kokonaisvaltaisesti, niin kielestä, kulttuurista, tavoista kuin arkielämästä. Esitelmien pito tai arjen hoitaminen toisella kielellä on haaste ainakin aluksi, mutta ajan mittaan se helpottaa. Kukaan ei ole kuollut esitelmiin ja sitä paitsi ihan tuskaa ne ovat omallakin kielellä. Ensimmäinen puoli vuotta toisessa maassa voi tuntua vaikealta, mutta sen jälkeen et ajattele enää asiaa.

Kannustan ehdottomasti lähtemään ulkomaille jos kiinnostaa! Eipähän ainakaan myöhemmin sitten kaduta, ettei ollut rohkeutta lähteä kun kielikin on siellä eri.

Opiskelualasta kuitenkin sen verran, että pohdi vielä mitä muita ammatteja voisit harkita. Toimittaja on haastellinen ammatti, sillä kielen oikeellisuus korostuu ja ei-natiivin on vaikea pärjätä siinä kisassa ulkomailla. Suomessa toimittajaksi taas kannattaisi ehkä opiskella suomalaisessa oppilaitoksessa, josta saat paremmat eväät Suomessa toimimiseen. Selvitä ainakin etukäteen se, millaiset työmahdollisuudet sinulla olisi kohdemaassa, Suomessa tai jossain muualla jos käyt opiskelut ulkomaisessa opinahjossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe