Eget nytt år

När till och med "Bästa nyårsfirare" blir för mycket för fennona och man måste ropa skit. Två ord på svenska för allt det som svenskspårkiga skattebetalare också betalt för hela kalaset. Det var färre ord i % än den svenskspråkiga befolkningen är i Helsingfors.
Man borde tydligen ordna en separat nyårsmottagning som bekostas av de svenskspråkigas egan skattemedel. Varför tvingas helsingfrssvenskarna betala för att finnarna skall få ta emot det nya året?

44

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustbo

      De bara visar sitt rätta jag,egentligen skulle det vara bättre med ärlighet än alla de här inlindade lögnerna om att det bara är fråga om obligatorisk svenska.Varför k an de inte säga ärligt att de vill utrota oss och vårt språk ?Det är ju meningen.

      • Därför att dom tror att vi är så korkade att vi inte genast genomskådar det. Nästa år behöver vi inte sända nyåret från Senatstorget, det kan riktigt bra tas från Ekenäs, Mariehamn, Kristinestad, Vasa, eller Jakobstad


      • kustbo
        twervig kirjoitti:

        Därför att dom tror att vi är så korkade att vi inte genast genomskådar det. Nästa år behöver vi inte sända nyåret från Senatstorget, det kan riktigt bra tas från Ekenäs, Mariehamn, Kristinestad, Vasa, eller Jakobstad

        Ibland undrar jag varför vi måste betala lika mycket skatt som finskspråkiga ?Vi får inte ens en bråkdel av samhällstjänster som alla medborgare borde få oberoende vilket språk man talar.


      • kustbo kirjoitti:

        Ibland undrar jag varför vi måste betala lika mycket skatt som finskspråkiga ?Vi får inte ens en bråkdel av samhällstjänster som alla medborgare borde få oberoende vilket språk man talar.

        Det undrar jag också ibland. Mest irriterar det mej att vi skall betala skatt för att sköta samhällsfunktioner jämbördigt. Men om vi skall få det samma på svenska så blir våra stiftelser och fonder tvungna att gå in för att grundläggande saker skall fungera. Sånt som finnarna får automatiskt via skattemedel.


      • 996699696
        twervig kirjoitti:

        Det undrar jag också ibland. Mest irriterar det mej att vi skall betala skatt för att sköta samhällsfunktioner jämbördigt. Men om vi skall få det samma på svenska så blir våra stiftelser och fonder tvungna att gå in för att grundläggande saker skall fungera. Sånt som finnarna får automatiskt via skattemedel.

        Om vi vill ha tex. träffa en läkare som säkert behärskar svenska ,då är det bara att gå privat.Psykvård är det väl nästan omöjligt att få på svenska kommunalt.


      • tröttsamt
        kustbo kirjoitti:

        Ibland undrar jag varför vi måste betala lika mycket skatt som finskspråkiga ?Vi får inte ens en bråkdel av samhällstjänster som alla medborgare borde få oberoende vilket språk man talar.

        Om vi privat ordnar saker och ting och betalar för det, inte är det heller bra.Då isolerar oss och tar de bästa bitarna enligt fennona.INGENTING duger.


      • tröttsamt kirjoitti:

        Om vi privat ordnar saker och ting och betalar för det, inte är det heller bra.Då isolerar oss och tar de bästa bitarna enligt fennona.INGENTING duger.

        Visst är det tröttsamt. Men vi måste strunta i dem och leva vårt liv precis som vi vill. Skall vi hänga upp oss på dem där tjatspikkarna så blir det ju omöjligt att vara förnöjd och glad. Vi mår ju bäst så. Vi får bara tipsa varandra om var det fungerar och hur vi gör för att få det vi har rätt till.


      • inte bry sig
        twervig kirjoitti:

        Visst är det tröttsamt. Men vi måste strunta i dem och leva vårt liv precis som vi vill. Skall vi hänga upp oss på dem där tjatspikkarna så blir det ju omöjligt att vara förnöjd och glad. Vi mår ju bäst så. Vi får bara tipsa varandra om var det fungerar och hur vi gör för att få det vi har rätt till.

        Det är klart att det är dumt att reta upp sig.Jag lever i en stor familj där hälften av familjmedlemmarna är finskspråkiga(ingifta och sambor m.m.)och ja VET att vanliga normala finnar varken tänker eller bär sig åt som de här språksoldaterna.Men ändå blir man så arg att läsa alla osanningar och skit som vi blir överösta med.


      • inte bry sig kirjoitti:

        Det är klart att det är dumt att reta upp sig.Jag lever i en stor familj där hälften av familjmedlemmarna är finskspråkiga(ingifta och sambor m.m.)och ja VET att vanliga normala finnar varken tänker eller bär sig åt som de här språksoldaterna.Men ändå blir man så arg att läsa alla osanningar och skit som vi blir överösta med.

        Precis så där är det. Men som vanligt så vågar inte dom där alldeles vanliga säga något för dom blir beskyllda för att vara ofosterländska och landsförrädare. Har mött savolaxare som blivit rent förskräckta när man säger vad som skrivs om oss och frågat om det är så vi tror att alla finnar tänker om oss. Har träffat folk från Kuusamo som säger att dom hellre ser på de svenska TV programmen och nyheterna för dom är positivare och inte tar allt på så tungt allvar.


      • yur876
        twervig kirjoitti:

        Precis så där är det. Men som vanligt så vågar inte dom där alldeles vanliga säga något för dom blir beskyllda för att vara ofosterländska och landsförrädare. Har mött savolaxare som blivit rent förskräckta när man säger vad som skrivs om oss och frågat om det är så vi tror att alla finnar tänker om oss. Har träffat folk från Kuusamo som säger att dom hellre ser på de svenska TV programmen och nyheterna för dom är positivare och inte tar allt på så tungt allvar.

        Jag brukar ibland visa vissa av inläggen för min äkta hälft finne med karelska rötter och han säger att det är SMÅ och AVUNDSJUKA personer som uttalar sig så nedsättande om sina medmänniskor.


      • ei enää pakkoa
        yur876 kirjoitti:

        Jag brukar ibland visa vissa av inläggen för min äkta hälft finne med karelska rötter och han säger att det är SMÅ och AVUNDSJUKA personer som uttalar sig så nedsättande om sina medmänniskor.

        Lapseni joutuvat lukemaan pakkoruotsi läpi koulutiensä. He eivät voi valmistua mistään oppilaitoksesta tässä maassa ilman ruotsia. Se on väärin. On pakko saada teidät ymmärtämään tämä ja sanomaan edustajillenne, että on moraalitonta jatkaa pakkoruotsin lobbaamista. Teidän on turha väittää, että yritämme muka hävittää ruotsin maasta. Missään ei kielivähemmistö vaadi kaikkia opiskelemaan heidän kieltään ja silti kielivähemmistöt säilyvät ja elävät, teillä on vielä Ruotsi vieressä. Miksi siis haluatte kiusata lapsiani?


      • SURPUPPOR
        twervig kirjoitti:

        Precis så där är det. Men som vanligt så vågar inte dom där alldeles vanliga säga något för dom blir beskyllda för att vara ofosterländska och landsförrädare. Har mött savolaxare som blivit rent förskräckta när man säger vad som skrivs om oss och frågat om det är så vi tror att alla finnar tänker om oss. Har träffat folk från Kuusamo som säger att dom hellre ser på de svenska TV programmen och nyheterna för dom är positivare och inte tar allt på så tungt allvar.

        Jag har kommit till den slutsatsen att fennornas livsuppgift är att göra livet surt för alla som inte är ÄKTA .


      • khjkhk
        SURPUPPOR kirjoitti:

        Jag har kommit till den slutsatsen att fennornas livsuppgift är att göra livet surt för alla som inte är ÄKTA .

        Mitä pakkoruotsi tekee lapsillemme, elämän karvaaksi ja turhaa, kyllä - teillä ei ole mitään syytä haukkua meitä!


      • It hurts
        ei enää pakkoa kirjoitti:

        Lapseni joutuvat lukemaan pakkoruotsi läpi koulutiensä. He eivät voi valmistua mistään oppilaitoksesta tässä maassa ilman ruotsia. Se on väärin. On pakko saada teidät ymmärtämään tämä ja sanomaan edustajillenne, että on moraalitonta jatkaa pakkoruotsin lobbaamista. Teidän on turha väittää, että yritämme muka hävittää ruotsin maasta. Missään ei kielivähemmistö vaadi kaikkia opiskelemaan heidän kieltään ja silti kielivähemmistöt säilyvät ja elävät, teillä on vielä Ruotsi vieressä. Miksi siis haluatte kiusata lapsiani?

        Minun lapseni ei taas voi valmistua mistään oppilaitoksesta ilman englantia. Ei ole elämä kivaa.


    • jauhatte pas-kaa

      Hei hur-rit tämä on Suomi ja maan pääkieli on myös Suomi,sitä on syytä teidän osata - mutta osa teistä ei halua osata suomea.

      Ja muistakaa nyt lukea noitä höblän nettiversion keskusteluosion hur-rien komentteja vaikka juuri savolaisista ja muista Itä-Suomalaisista - melkoista rasismia.

    • också mitt land

      Så här börjar väl utrensningar.Man stör allt som den hatade folkgruppen gör.Sparken åt människor som inte hör till rätt folkgrupp.Skolor som undervisar i fel språk får inte finnas.All samhällsservice på fel språk slopas,egendom och pengar lägger de rätta människorna beslag på osv.

      • lkjljl

        höpöhöpö

        Te olette pakkoruotsilla itse rakentaneet badwillin suomenruotsalaisuutta kohtaan!


      • inte vår sak
        lkjljl kirjoitti:

        höpöhöpö

        Te olette pakkoruotsilla itse rakentaneet badwillin suomenruotsalaisuutta kohtaan!

        Får jag säga min uppriktiga åsikt om er pakkoruotsi,ni kan stoppa den dit som det är mörkt och fuktigt.


      • asdfasdf
        inte vår sak kirjoitti:

        Får jag säga min uppriktiga åsikt om er pakkoruotsi,ni kan stoppa den dit som det är mörkt och fuktigt.

        Pakkoruotsista ei päästä eroon elleivät RKP:n, folktingetin ja svekosäätiöiden lobbaajat tunnusta, että pakko on väärin muita kieliryhmiä kohtaan ja vedä pois pakkoruotsitusvaatimuksensa ja niihin sidotut lehmänkauppansa.

        Älä viitsi leikkiä, että pakkoruotsi olisi jonkun muun vastuulla!


      • inte vårt fel
        asdfasdf kirjoitti:

        Pakkoruotsista ei päästä eroon elleivät RKP:n, folktingetin ja svekosäätiöiden lobbaajat tunnusta, että pakko on väärin muita kieliryhmiä kohtaan ja vedä pois pakkoruotsitusvaatimuksensa ja niihin sidotut lehmänkauppansa.

        Älä viitsi leikkiä, että pakkoruotsi olisi jonkun muun vastuulla!

        Varför annfalla oss vanliga svenskatalande människor för vad SFP,folktinget,stiftelser och ERA EGNA REPRESENTANTER BESLUTER. Måste vi vara något slags allmänna offer för att vi fötts med FEL modersmål ?


      • dfgsfsgfd
        inte vårt fel kirjoitti:

        Varför annfalla oss vanliga svenskatalande människor för vad SFP,folktinget,stiftelser och ERA EGNA REPRESENTANTER BESLUTER. Måste vi vara något slags allmänna offer för att vi fötts med FEL modersmål ?

        Jos Ruotsissa olisi vastaava suomenkielisten verkosto (Suomalaisten puolue, kansankäräjät ja suomisäätiöt) ja nämä olisivat vastaavin keinoin keplotelleen Ruotsiin pakkosuomen, olisi aivan selvää, että maan suomenkieliset joutuisivat vastaamaan omiensa hankkeista.


      • Kutsesnov
        dfgsfsgfd kirjoitti:

        Jos Ruotsissa olisi vastaava suomenkielisten verkosto (Suomalaisten puolue, kansankäräjät ja suomisäätiöt) ja nämä olisivat vastaavin keinoin keplotelleen Ruotsiin pakkosuomen, olisi aivan selvää, että maan suomenkieliset joutuisivat vastaamaan omiensa hankkeista.

        Mikseiköhän Ruotsissa muuten o ruotsinsuomalaista puoluetta? Eikös suomalaisia kuitnekin o aika paljo siellä. Ei kai siellä oo.


    • tasa-arvo?

      Eikä se ole van pakkoruotsi. Ylipäätään se, että 5% vähemmistöllä on sama asema kuin yli 90% enemmistökielellä, on väärin ja ainoana maailmassa sille ei edes ole vertauskohtaa. KOITTAKAA YMMÄRTÄÄ, tämä on POLITIIKKAA, ei mitään vihaa! Me vaadimme tasa-arvoa, oikeuksia, demokrataa!!!! Minä en vihaa suomenruotsalaisia, ruotsin kieli saa Suomessa säilyä ja sen pitääkin, mutta VÄHEMMISTÖKIELENÄ, koska se sitä yksinkertasesti ON! Suomenkieliset suomalaiset saavat Ruotsissa aika lailla nettivihaa niskaansa, vaikka hellä on alistettu vähemmistöasema!

      Eli Suomen ei tarvitsisi kohdella ruotsinkielisiä edes nin huonosti miten Ruotsi on kohdellut suomenkielisiä, sellaiselle tasoll ei saisi alentua. Mutta vähemmistökielellä täytyy demokraattisessa maassa olla vähemmistökielen asema. Miten ihmeessä näinkin yksinkertanen asia on niin vaikea ymmärtää???? Uskomatonta aivopesua, ei voi muuta sanoa. Ja minutkin nyt haukutaan (kyllä, haukutaan) "fennoksi", kun olen vain vaatimassa oikeutta ja tasa-arvoa.

      • inte vårt fel

        Vi borde alltså inte få ha svenskspråkiga skolor,dagisar,kyrkor någonslags samhällsservice ,tidningar,tvkanal ingen information på svenska.Är det målet ?


      • sddfgsfdg
        inte vårt fel kirjoitti:

        Vi borde alltså inte få ha svenskspråkiga skolor,dagisar,kyrkor någonslags samhällsservice ,tidningar,tvkanal ingen information på svenska.Är det målet ?

        Kyllä kielivähemmistöllä voi olla omat päiväkodit, koulut ja kirkotkin sekä omankielinen media. Sen sijaan kielivähemmistön (5%) kieli ei voi olla kaikille pakollinen, kaikkia virkamiehiä ei voida velvoittaa osaamaan tuota vähemmistökieltä eikä vähemmistö voi leimata enemmistöä tämän vuoksi vähemmistökielen vihaajiksi.


      • bara 5%människa
        sddfgsfdg kirjoitti:

        Kyllä kielivähemmistöllä voi olla omat päiväkodit, koulut ja kirkotkin sekä omankielinen media. Sen sijaan kielivähemmistön (5%) kieli ei voi olla kaikille pakollinen, kaikkia virkamiehiä ei voida velvoittaa osaamaan tuota vähemmistökieltä eikä vähemmistö voi leimata enemmistöä tämän vuoksi vähemmistökielen vihaajiksi.

        Här på debatten var det någon som i går föreslog att presidenten(också VÅR president ) inte borde hållit nyårstalet på svenska.Det får inte finnas skyltar med svensk text,det får inte ges information på svenska(det stör finskspråkiga ) osv.i all oändlighet.Vad har allt det här att göra med ett skolämne,som en vanlig människa inte kan göra varken från eller till åt ?


      • dfgfdftg
        bara 5%människa kirjoitti:

        Här på debatten var det någon som i går föreslog att presidenten(också VÅR president ) inte borde hållit nyårstalet på svenska.Det får inte finnas skyltar med svensk text,det får inte ges information på svenska(det stör finskspråkiga ) osv.i all oändlighet.Vad har allt det här att göra med ett skolämne,som en vanlig människa inte kan göra varken från eller till åt ?

        Pakkoruotsi on todella suurta rasismia meitä muita kieliryhmiä kohtaan. Siitä onkin päästävä kiireesti. Muita asioita kukin käsittelee omalta kannaltaan.

        Näitä uudenvuodenpuheita voi presidentin ohella pitää ruotsiksi ja saameksi jokin muukin taho, aika näyttää. Mutta niin kauan kuin presidentti haluaa ja osaa, ruotsiksi voi puhua vallan mainiosti.


      • städtanten
        bara 5%människa kirjoitti:

        Här på debatten var det någon som i går föreslog att presidenten(också VÅR president ) inte borde hållit nyårstalet på svenska.Det får inte finnas skyltar med svensk text,det får inte ges information på svenska(det stör finskspråkiga ) osv.i all oändlighet.Vad har allt det här att göra med ett skolämne,som en vanlig människa inte kan göra varken från eller till åt ?

        Jag skall snart få ett barnbarn,han heller hon är alltså dömd redan på förhand för att det finns obligatorisk svenska på läseordningen. Skulle det inte vara bättre att rikta ilskan mot dem som bestämmer i stället.Där sitter 200 personer i riksdagen och lyfter höga löner och inget får de gjort.


      • dafsdfas
        städtanten kirjoitti:

        Jag skall snart få ett barnbarn,han heller hon är alltså dömd redan på förhand för att det finns obligatorisk svenska på läseordningen. Skulle det inte vara bättre att rikta ilskan mot dem som bestämmer i stället.Där sitter 200 personer i riksdagen och lyfter höga löner och inget får de gjort.

        Syntymättömät eivät täällä keskustele, ei vedetä lapsia mukaan vaikka meidän lapsiamme tämä pakkoruotsi aivan erityisesti kurittaa. Vain te äänestysikäiset ruotsinkieliset voitte omiinne vaikuttaa.

        Onnea tulevan perhetapahtuman johdosta.


      • jag vill inte
        dafsdfas kirjoitti:

        Syntymättömät eivät täällä keskustele, ei vedetä lapsia mukaan vaikka meidän lapsiamme tämä pakkoruotsi aivan erityisesti kurittaa. Vain te äänestysikäiset ruotsinkieliset voitte omiinne vaikuttaa.

        Onnea tulevan perhetapahtuman johdosta.

        Neutral är det förbjudet att vara?Man MÅSTE alltså vara antingen för eller emot obligatorisk svenska ?


      • neutraali rasismi?
        jag vill inte kirjoitti:

        Neutral är det förbjudet att vara?Man MÅSTE alltså vara antingen för eller emot obligatorisk svenska ?

        Miten voi olla neutraali, kun kysymys on riesasta, jonka "omat" järjestävät kanssaeläjille? Muilla kieliryhmillä on käsittämätön, läpi koulun kestävä velvoite opiskella ruotsia. Heidän kokemuksiaan ja tarpeitaan ei kuulla. Sellainen on rasismia. Voiko "omien" harjoittaman rasismin suhteen olla neutraali? Ei ole puolesta muttei myöskään vastaan?


      • jag vill inte
        neutraali rasismi? kirjoitti:

        Miten voi olla neutraali, kun kysymys on riesasta, jonka "omat" järjestävät kanssaeläjille? Muilla kieliryhmillä on käsittämätön, läpi koulun kestävä velvoite opiskella ruotsia. Heidän kokemuksiaan ja tarpeitaan ei kuulla. Sellainen on rasismia. Voiko "omien" harjoittaman rasismin suhteen olla neutraali? Ei ole puolesta muttei myöskään vastaan?

        Jag har inte beslutit att någon måste läsa pakkoruotsi, då behöver jag väl inte vara varken för heller emot.Eller är jag automatiskt SKYLDIG för att jag är svenskspråkig ?Jag är framför allt människa,mamma ,äkta maka ,mormor,farmor,svärmor. Jag hör inte till något parti eller något annat som bara vore EGNA.Inom min egen familj är en stor del finskspråkiga,bla. min man.Det betyder ändå inte att jag skulle skämmas för eller sluta upp att använda mitt modersmål.


      • neutraali rasismi?
        jag vill inte kirjoitti:

        Jag har inte beslutit att någon måste läsa pakkoruotsi, då behöver jag väl inte vara varken för heller emot.Eller är jag automatiskt SKYLDIG för att jag är svenskspråkig ?Jag är framför allt människa,mamma ,äkta maka ,mormor,farmor,svärmor. Jag hör inte till något parti eller något annat som bara vore EGNA.Inom min egen familj är en stor del finskspråkiga,bla. min man.Det betyder ändå inte att jag skulle skämmas för eller sluta upp att använda mitt modersmål.

        On silmänlumetta väittää, ettei ota kantaa siihen, että ruotsinkielisten edustajat yli puoluerajojen kannattavat pakkoruotsia ja lobbaavat kaikin resurssein sen puolesta. Puhut nyt ihmisille, joiden lapset maksavat tästä ylimielisyydestä kovan hinnan. Kirjoittelet RKP:n palstalla kieltäen meidän muiden kokemuksen RKP:n organisoimasta pakkoruotsista ja vaadit, että sinun täytyy voida olla "neutraali", vaikka juuri sinun "neutraaliutesi" turvin ruotsinkielisten edustajien verkosto on pakon luonut ja vahvistaa sen otetta.
        Uskomatonta!


      • jag vill inte
        neutraali rasismi? kirjoitti:

        On silmänlumetta väittää, ettei ota kantaa siihen, että ruotsinkielisten edustajat yli puoluerajojen kannattavat pakkoruotsia ja lobbaavat kaikin resurssein sen puolesta. Puhut nyt ihmisille, joiden lapset maksavat tästä ylimielisyydestä kovan hinnan. Kirjoittelet RKP:n palstalla kieltäen meidän muiden kokemuksen RKP:n organisoimasta pakkoruotsista ja vaadit, että sinun täytyy voida olla "neutraali", vaikka juuri sinun "neutraaliutesi" turvin ruotsinkielisten edustajien verkosto on pakon luonut ja vahvistaa sen otetta.
        Uskomatonta!

        Ni får gapa och bråka hur mycket ni vill,ändå blandar jag mig inte det .Jag kan ändå inget göra varken från heller till. Ett gott råd kan jag ,det lönar sig säkert att bearbeta era egna invalda representanter som jobbar för slopning av obligatorisk svenska.Vore det inte på tiden att de skulle infria sina vallöften ?Kanske de alla är korrumperade,köpta och betalda ?Då gäller det att vara noggrannare i nästa val.LYCKA TILL!


      • neutraali rasismi?
        jag vill inte kirjoitti:

        Ni får gapa och bråka hur mycket ni vill,ändå blandar jag mig inte det .Jag kan ändå inget göra varken från heller till. Ett gott råd kan jag ,det lönar sig säkert att bearbeta era egna invalda representanter som jobbar för slopning av obligatorisk svenska.Vore det inte på tiden att de skulle infria sina vallöften ?Kanske de alla är korrumperade,köpta och betalda ?Då gäller det att vara noggrannare i nästa val.LYCKA TILL!

        Merkillinen on asenteesi. Mikset hyvä ihminen kirjoita edes rehellisesti pahoitellen:

        "Olen pahoillani että ruotsinkielisten edustajat ovat luoneet ja edelleen ylläpitävät pakkoruotsia, joka ei ole demokratian mukainen ja joka on suurimmalle osalle este ja hidaste opinnoissa, ja toivoisin, että he alkaisivat kunnioittaa muiden oikeuksia hyväksymällä vapaan kielivalinnan ja sen kannattajat normaalina osana demokratiaa."

        Tämän enempää ei sinulta vaadita.


      • Lars men inte Levi
        neutraali rasismi? kirjoitti:

        Merkillinen on asenteesi. Mikset hyvä ihminen kirjoita edes rehellisesti pahoitellen:

        "Olen pahoillani että ruotsinkielisten edustajat ovat luoneet ja edelleen ylläpitävät pakkoruotsia, joka ei ole demokratian mukainen ja joka on suurimmalle osalle este ja hidaste opinnoissa, ja toivoisin, että he alkaisivat kunnioittaa muiden oikeuksia hyväksymällä vapaan kielivalinnan ja sen kannattajat normaalina osana demokratiaa."

        Tämän enempää ei sinulta vaadita.

        Det här påminner mig om gammalaestadianska bekännelsemöten, där man måste göra en offentlig syndabekännelse och be om förlåtelse för att man finns.


      • förlåt oss våra ....
        Lars men inte Levi kirjoitti:

        Det här påminner mig om gammalaestadianska bekännelsemöten, där man måste göra en offentlig syndabekännelse och be om förlåtelse för att man finns.

        Det är väl det som man borde göra för att man föddes med FEL språk.


      • inte mina magaplågor
        jag vill inte kirjoitti:

        Neutral är det förbjudet att vara?Man MÅSTE alltså vara antingen för eller emot obligatorisk svenska ?

        Jag BRYR mig inte,gör vad ni vill.


      • fasdfas
        förlåt oss våra .... kirjoitti:

        Det är väl det som man borde göra för att man föddes med FEL språk.

        Pahoittelu on aiheellinen ihan siksi, että pakkoruotsi on kokonaan ruotsinkielisten edustajien käsialaa ja siitä on ollut jo usealle sukupolvelle hitonmoinen riesa.

        Kohtuutta!


      • logiskt
        fasdfas kirjoitti:

        Pahoittelu on aiheellinen ihan siksi, että pakkoruotsi on kokonaan ruotsinkielisten edustajien käsialaa ja siitä on ollut jo usealle sukupolvelle hitonmoinen riesa.

        Kohtuutta!

        Just,just man måste be om förlåtelste för vad beslutsfattarna gör ,där majoriteten är finskspråkiga.


      • Rätt adress
        logiskt kirjoitti:

        Just,just man måste be om förlåtelste för vad beslutsfattarna gör ,där majoriteten är finskspråkiga.

        Borde inte beslutsfattarna be om förlåtelse, om de har gjort fel eller svikit sina löften.


      • Ändå gör man det
        Rätt adress kirjoitti:

        Borde inte beslutsfattarna be om förlåtelse, om de har gjort fel eller svikit sina löften.

        Åtminstone borde man inte rösta på samma skurk två gånger.


      • uruselt
        förlåt oss våra .... kirjoitti:

        Det är väl det som man borde göra för att man föddes med FEL språk.

        190 ledamöter från andra partier än SFP ,och inget resultat blir det.


      • Blocken och falanger
        uruselt kirjoitti:

        190 ledamöter från andra partier än SFP ,och inget resultat blir det.

        Kanske skulle man behöva 200 ledamöter för att man kunde göra någonting? Kan man inte samarbete, räcker inte heller det.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3514
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2146
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1692
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1577
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      291
      1297
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1131
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      966
    Aihe