Auttakaa muo :(

ÄÄää.. Jelppiä

Mulla on ensinnäkin jo pasqa elämä.
Oon 14vuotias ja asun isän ja puoläidin kanssa. Oikeesta äidistä en halua edes puhua :( Mutta kuitenkin, rakastan hevosia yli kaiken! Ja oon harrastanu ratsastusta ainakin 3vuotta. Iskä sano et saan oman hevosen, jos vaan löydän sopivan. Löysin yhen tosi söpön, ja aika halvankin. Vuonohevosen, hinta 2300e
Iskä aloittais tallin rakentamisen heti kun sää alkaa kuivamaan. Ja puoläiti tietenkin menee pilaamaan kaiken! AINA! Se meni höpisemään isälle et viedään se hevonen ainakin 6kk jollekkin yksityistallille. Mä en todellakaan halua sitä sinne, koska siel on ihan hulluja hevosia, ja iso koira. Muo on siis pienempänä purrut saksanpaimenkoira, ja kädestä luu mennyt poikki ja värttinäluu murtunnu yms. Elikkä mulla on aika vahva pelko koiriin.
Oon yrittäny selittää mun puoläidille et pelkään koiria , enkä todellakaan halua sitä millekkään sellasselle tallille, missä on koiria ollenkaan.. Ja sen takia minun mielestä oma paras vaihto ehto on oma talli! Puoläiti koko ajan alkaa huuta mulle , jos mainitsen et " Onko siel koiria?" Se alkaa jäkättää kurkku suorana kuinka mä olen lapsellinen. Ja se on viel niin kavala et se saa isän jotenki sen puolelle! Viime vuonna, oltiin menossa yhdelle ratsastuskoululle, jossa en ollut ennen käynyt. Ja puoläitini oli viemässä minua. Kysyin sitten autossa että onko siellä koiria.. Arvatkaa vaan huusiko se mulle? :(

Nyt oikeesti mulle apua, miten pääsen koirapelosta ennsinnäki yli, ja miten saan ne suostuteltuu hevoseen omaan pihaan!

( Joo siis, meillä on yksi shetlanninponi säkä 95cm. Ja sillä en voi ratsastaa.. Joten haluan uuden hevosen. Koska muutenkin tuo shetlanninponi ollut yksin tämän koko ajan, paitsi että sillä kyllä oli viellä viimeviikolla lammas seurana.. Lammas lähti, ja poni ikävistyi yksinolosta, joten uuden hepan haluaisin..)

4

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmh

      Aivan ensinnäkin, asia joka pisti silmään on, että hevosta EI PIDETÄ YKSIN. Ei uutta eikä vanhaa. Hevonen kärsii siitä vaikka ei siltä päällepäin näyttäisikään. Hevonen on erittäin vahvasti laumaeläin. Toiseksi, liikutatko shettistä sitten muuten jos kukaan ei sillä ratsasta?

      Tiedän että niin tehdään, omakin hevoseni oli ennen yksin monta vuotta edellisellä omistajalla. Sinun pitäisi ottaa selvää hevosista, ei vain harrastusvälineinä vaan myös eläimenä ja ystävänä. Oppia hevosen synnynnäisestä luonteesta ja tarpeista. Jos et täytä niitä, ei hevonen voi olla onnellinen. Ehkä sitten ymmärtäisit kuinka paljon hevonen kärsii yksin olemisesta. Ja yksin olemisella tarkoitan nyt toisen hevosen puuttumista.
      Suosittelen oikeasti ostamaan Tuire Kaimion kirjan Hevosen kanssa. Vilkaise netistä.

      Mielestäni puoliäitisi on oikeassa, talli on helpompi rakentaa kesällä, joten ainakin siksi aikaa ylläpitoon muualle, ja luulen että saat apua ja oppia jota uskon että tarvitset, (usko mua, et halua oppia kaikkea kantapään kautta joten kuuntele kerrankin.) Eihän tallilla tarvitse olla koiraa, ja luulen että jos pelkäät koiria niin paljon, sinun kannattaisi varmaan käydä terapiassa muutaman kerran jos pelko hallitsee noin paljon elämääsi. Ja jos sen tallin nyt rakennatte, niin älkää myykö sitä shettistä, vaan olkaa kilttejä ja pitäkää se kaverina uudelle hepalle.. Hevonen tarvitsee toista hevosta, ja liian harva ihminen ymmärtää sen.

      Ratsastuksesta muutenkin tullut pelkkää välineurheilua..

      • ÄÄää.. Jelppiä

        Joo tiiän , shettis on ollut yksin " vasta " viikon, ja vuoniksen haluisin mahdollisimman nopeest shetulle seuraksi. Juoksutan yleensä shettistä liinassa.
        Olen käynyt itse terapiassa jo varmaan 1 vuoden, mutta se ei hillitä pelkoani koiriin.
        Puoläitini ei ole kyllä nyt oikeassa, koska tallin voi aloittaa kuivalla kelillä.
        Siis nyt yritän kertoa, että mellä on jo tallirakennus, missä on 1 karsina. Ja se on shettikselle. Isän pitäisi aloittaa se uusi karsina vuonikselle. Muttakun hän väittää että ei ole mitään mistä aloittaa, Okei, no se saattaa hyvinkin olla totta, sillä ei ole mitään kulmaakaan josta voisi rakentaa karsinan.Ja muutenkin shetun karsina on yksin kulmassa, ja siihen ei toista vierelle saa, koska pitäähän hevosella olla iso karsina?


    • ponimus

      Tarkista minkä kokoisen karsinan tuleva hevosesi tarvitsee! Se määräytyy säkäkorkeuden mukaan, tietenkin vuonohevonen tarvitsee isomman karsinan kuin shetlanninponi. Oletko koittanut ajaa shettikselläsi? Se on mukavaa ja vaihtelevaa ajanvietettä ponillesikin ja itse löydät jotain uutta ja hauskaa, hevosen liikuttaminen on muutakin kuin ratsastamista. Käy kokeilemassa vuonista, käy toisen kerran ja vielä kolmannenkin jos tarve vaatii. Omasta kokemuksestani voin sanoa että vuoniksien kanssa ei ole helpoin elää. Tosin en nyt tarkoita että kaikki olisivat, mutta yleensä vuonikset ovat hiukan omapäisiä. Sitten kun pääset hevosen sydämeen, paluuta ei ole. Onhan ne söpöjä, mutta siihen ei saa sortua. Hevosen täytyy olla juuri sinulle se täydellinen ja sinun täytyy olla hevosellesi riittävän hyvä.

    • mnj<sgl ek

      Puhu isällesi koirapelostasi, jos hän puhuisi siitä puläidillesi. Ja sano että shettiksenne tarvitsee hevosseuraa. tsemppii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe