Polveni napsahti rajusti koulun liikuntatunnilla, kun olin menossa maahan makaamaan. Jalalle ei voinut varata painoa yhtään ja jalka oli myös etureidestä kipeä / polven vasemmalta puolelta. Jalka oli kipeä yhteensä 3päivää, sitten parin päivän päästä taas kipeä polvesta/reidestä. Se "parani", mutta viikon päästä polvi napsahti ja oli kipeä päivän-pari. Tätä on nyt jatkunut viikon välein. Mikähän mahtaa vaivata?
Samainen polvi on mennyt aikaisemmin, sanottaisiinko 2vuotta sitten lukkoon. Se kuitenkin parani ilman mitään.
Polvessa ongelma
17
836
Vastaukset
- jumittaa
Unohtui mainita, että polvi oli myös turvoksissa kun tuo kaikki sonta alkoi.
- LLL
Ortopedille, polven yleisin vika on kierukkarepeämä, MRI pitää ottaa ja sitten päättää hoidosta.
- jumittaa
miten tätä kierrukkarepeämää hoidetaan? Onko kellään kokemuksia?
- LKT.
Kuule LLL, jos kliinisesti on kierukkavika, diagnoosi varmistuu parhaiten tähystämällä, jolloin hoito onnistuu samalla. MRI on turha, jos diagnoosi on kliinisesti varma.
- jumittaa
Hei!
Olisi kiva mitenkä kauan menee aikaa, että pystyy kävelemään kunnollisesti ja turvallisesti, jos polvi leikataan? - jumittaaedelleen!!
Kaikki oireet viittaavat tuohon kierukan repeämään, saa nähdä koska lääkäriin saisi itsensä ahdettua.
Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia tästä ongelmasta! - Sieppari76
Itse en ole varsinaisesti kierukkavammasta käsrsinyt, vaan pääoire on ollut urheillessa syntynyt vamma rustopintaan. Tosin nyt näyttää siltä, että myös kierukan sekä etu- että takasarvessa on repeämät. Yleisesti ottaen voi sanoa, että kannattaa käydä sitä polvea näyttämässä asiansa osaavalla ortopedilla. Hoitamaton kierukka- tai muu vamma aiheuttaa pidemmällä aikavälillä useimmiten paljon pahemman vaurion ja ainakin itse saan itseäni syyttää siitä, että tätä polvea on jo useampaan otteeseen korjattu.
Tähystys sinänsä on varsin miellyttävä toimenpide ja useimmiten esimerkiksi kierukkavammat pystytään hoitamaan sitä kautta. Toimenpide tehdään 2-3 pienestä viillosta, joten jo se itsessään helpottaa tuota toipumista. Yleensä polven tähystykset tehdään selkäpuudutuksessa, joskus myös nukutuksessa. Itselläni on kokemuksia molemmista tavoista ja molemmissa on hyvät puolensa.
Toipuminen on sitten niin yksilöllinen juttu kuin vain joku voi olla. Ja tottahan toipuminen riippuu paljon siitäkin, miten vammaa korjataan eli ommellaanko kierukka kasaan, kiinnitetäänkö sitä nuolilla tai poistetaanko siitä kokonaan osia. Eli tuon toipumisen suhteen on vaikea sanoa mitään arviota. Joku sanoo kävelleensä ilman keppejä jo seuraavana päivänä, jollain on mennyt aikaa viikkoja... - jumittaa
Itsellä on sikäli tämä polviongelma tullut ERITTÄIN huonoon aikaan, minulla on nimittäin selkäleikkaus tulevan kevään/alku kesän aikana, joten polven pitäisi olla hyvässä kunnossa maaliskuuhun mennässä.
Olen menossa urheilulääkärille hetikun vain voin ja toivon mukaan hommat saadaan rullaamaan nopeasti tulevaa selkäoperaatiota varten.. Mutta jos tässä polvessa sattuisi olemaan tähystystä vaativa juttunen, niin toivoisin sen siirtyvän myöhemmälle juuri tuon toipumisen suhteen. - acl-leikattu
Itsellä meni n. 5 vuotta sitten polvi lentopallossa ja menin oikein yksityiselle ortopedille, jotta vamman laajuus heti selviäisi. Hän sanoi polven olevan ihan kunnossa. Yli 100 e otti alle 10 min käynnistä. Lääkäritalossa.Polvi vain vaivaili aina, mutta ajattelin, että ei nyt mitään vakavaa siellä kuitenkaan ole kun oikein spesialisti on sen katsonut. Myöhemmin terv.keskuslääkäri teki lähetteen keskussairaalaan ja siellä magneettikuvauksessa todettiin eturistisiteen poikki olevan ja tähystyksessä sitten oli jo kierukatkin niin mäsät, että poistettiin.
Aina ei se käsin tehty tutkimus kerro kaikkea. Kuten omassa tapauksessa. - tymheelii
kantsisko mennä lääkärii, dork?
- Nivelkierukka
Moi,
Mene ihmeessä ortopedin vastaanotolle näyttämään kipeätä polveasi.
Tässä on keskustelua nivelkierukan repeämästä ja hoidosta -> http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/100715-polven-nivelkierukan-korjaus-siirteellae/#post3998443 . - jumittaa
Voiko se olla nivelkierukan repeämä, jos polvi kipeytyy satunaisesti. Ei se aina ole kipeä, lonksu tai muuta tee, vaan joskus. Esim maanantaina kun se napsahti ekan kerran, niin se oli ma-ke kipeä ja sitten terveenä ja sitten se joulun jälkeen oli taas kipeä, sitten pari hyvää päivää ja sitten taas kipeänä.
- Muamuija
Voi olla irtopala, joka välillä jää jumittamaan, valillä pysyy pois edestä. Tähystyksessä voivat ottaa sen pois, mitä pidempään taituroit huonon polven kanssa, sitä pidempi voi olla paranemisennuste. Mieheni oli viikon polvi kipeänä, ennenkuin pääsi yksityisen kautta leikkaukseen,kaksi rustonpalaa poistivat, kuusi viikkoa silti kepeillä ja vuoden päästä oli oireeton.
- jumittaa
Ensi viikon perjantaina on nyt aika vihdoin ja viimein terkkarille ja toivon mukaan saisin lähetteen vielä lääkärille..
Löysin kaapistani polvituen, joten voinko pitää tätä nyt polvessa vai onko siitä haittaa? - jumittaaa
Terkkarin luona käyty ja puhui nivelkierukasta ja mahdollisista irtopaloista polvessa! Särkylääkettä, lepoa, kylmää ja polvitukea hoidoksi.. Mahdollisesti joskus vielä se tähystys edessä, iiks!
Onko jollain kokemuksia? - jumittaapitkästäaika
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis..
Sain tietää että selkäjuttuni ovat kesä tai sitten elokuussa, joten nyt on todellakin myöhäistä alkaa mitään polvea operoimaan tms. Varsinkin kun ajattelin polven olevan jo paremmassa kunnossa, mutta eihän se ole. Tuli sulkapallosta taas kipeäksi ja tänään aamulla huomasin että minun saman jalan pohje tuntuu kireältä. Se tuntui n. kuukausi sittenkin kireältä ja en pystynyt edes kävelemään, mutta levolla ja kylmäpussilla vaiva korjaantui.
Nyt tajusin, että onkohan minulla takaristisiteessä(kin) joku ongelma? Luin netistä, että ne ovat hyvin harvinaisia mutta tämän kipeän polven kanssakun on taituroinut jo joulusta lähtien, niin eihän se mikään yllätys enää ole. Olen miettinyt että kohta varmasti koko polvi murenee, kun kipua tuntuu siellä nivelraossa (sekä sisä- että ulkosyrjällä) ja nyt myös välillä polvitaipeessakin, sekä tämä pohje mistä nyt en osaa enää sanoa mitään.
Toivoisin PIKAISIA vastauksia. Turha alkaa siitä vinkumaan että mitäs et mennyt lääkäriin. Vituttaa itseänikin. - jumittaa
Se on bakerin kysta (jos nimi oikein). Luin netistä ja kyllä se nyt tällä kertaa vaivaa ja ilmeisesti uusiutuu nyt toisen kerran? Hoitosotasuunnitelmakin on jo laadittu, kylmäpussihoitoa kunnes kipu lakkaa, polvituen pitämistä päivisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185141Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802- 352651
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302438Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221710- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101580Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231314Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101188- 961187