Kissan ruokinta pienten koirien kanssa

Koira ihminen

Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt kissan hankintaa, ihan jonkun tavallisen kotikissan siis. Asun yksin ja minulla on nyt kaksi rescue koiraa, toinen on leikattu narttu n. 35cm säkäkorkeudeltaan ja toinen leikattu uros korkeudeltaan n. 40cm. Ovat sekarotuisia terrierejä. Ollaan käyty koirien kanssa useampaan otteeseen kaverin luona, jolla on 2 kissaa. Narttu ei reagoi kissoihin juuri ollenkaan ja uros arastelee jonkin verran ja juoksee karkuun, muttei siis saa mitään sydänkohtausta kuitenkaan kissan nähdessään.

Tarkoituksena olisi siis tähän talouteen ottaa koirien lisäksi 1 tai 2 kissaa. Pentuna kissan ottaisin ja todennäköisesti uroksen, jonka leikkaisin niin pian kuin mahdollista. Rotukissaa en halua, koska en halua maksaa pelkistä papereista ja sukutaulusta vaan haluan perus terveen ja ns. "normaali rakenteisen" lemmikki kissan. Kissaan olen kyllä valmis panostamaan rahallisesti ja muutenkin ihan yhtälailla kuin koiriinikin. Minulle eläimet ovat perheenjäseniä, joista haluan huolehtia ja joiden ravinnon haluavan olevan ensiluokkaista.

Olen tässä miettinyt sitten sitä, että miten kissan ruokkiminen onnistuisi käytännössä. Olen kuullut ja nähnyt kavereillani, että kissoilla pitäisi aina olla ainakin kuivaruokaa tarjolla? Miten ruokinta voidaan käytännössä toteuttaa, kun perheessä on myös koiria, jotka takuulla hyökkäävät kissan kupille samantien kun sen näkevät ja ahmivat ruuat parempiin suihin kyselemättä. Ajattelin ensin, että ehkä ratkaisuksi sopisi sellainen koiraportti, jossa on kissan luukku ja näin kissa pääsisi yksistään siihen tilaan, missä sen ruokakupit ovat. Sitten tajusin, että nuo koirani ovat niin pieniä, että nekin todennäköisesti menisivät sellaisesta kissan luukusta leikiten läpi. Sitten ajattelin, että jos pitäisin kissojen ruuat esim. tiskipöydällä, mutta sitten tajusin, että nuo koirat loikkivat jo ilman ruoka-houkutintakin täällä pitkin pöytiä ja kaikki syötäväksi kelpaava katoaa tiskipöydiltä saman tien ja etenkin poissa-ollessani koirat kiertävät aina kaikki pöydät läpi ja tarkastavat, ettei mitään hyvää ole jäänyt mihinkään. Pomppu voimasta kertoo hyvin se, että olen katsonut useamman kerran kameroistani, miten poissa-ollessani koirat loikkaavat 1,5m korkuisen kirjahyllyn päälle ja taas alas ilman pienintäkään haastetta.

Olisiko kenelläkään vinkkejä tällaiseen tilanteeseen? Vai pitääkö minun vain luopua kokonaan kissa haaveistani? En ole valmis luopumaan yhdestäkään eläimestäni toisen eläimen tieltä, joten koirista luopuminen ei ole todellakaan ratkaisu.

1

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deuce3

      Ensinnäkin rotukissaa ostaessa et maksa vain sukutaulusta ja papereista vaan hyvin hoidetusta kissasta jonka juurista voi olla varma. Eli ei ole mikään sukurutsattu navetan alla kasvanut punkkeja täynnä oleva aliravittu raasu. Toki jos haluat ottaa esim. Rescue kissan niin hienoa! Toisaalta jos ostat rotukissan kasvattajalta jolla on koiria niin kissat olisivat jo tottuneita koiriin, kun taas rescue tapauksen aikaisemmasta elämästä ei välttämättä ole kovin paljon tietoa.

      Kuivaruokaa kissa ei välttämättä tarvitse ollenkaan ja usein 24/7 raksubaari on vain huono asia.
      Itse ruokin kissat vain silloin kun voin itse valvoa syömisen. Toinen kissa kun on ahmatti ja toinen syö muutenkin vähän.
      Koiraportti saattaisi toimiakkin niin että kissat loikkaavat sen yli. En usko että tarvitsee välttämättä olla luukkua kissalle, kissatkin loikkaavat aika korkealle.

      Netistä löytyy ihan hyvää tietoa kissan oikeasta ruokinnasta ja esim. Kissafoorumilla on monen monta keskustelua kissan ruokinnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe