Löytyykö heppamamma-odottajia?!
Kuinka pitkälle olette ratsastaneet? Onko ratsastus aiheuttanut ongelmia?
Ravia, laukkaa, käyntiä, esteitä alkuraskaudessa?
Olen itse viikolla 6 raskaana ja mietin, mikä on ratsastuksen laita!
RATSASTUS JA RASKAUS
7
355
Vastaukset
- Susiekuuuuuu
Itse en ole ratsastanut elämäni aikana kuin kymmenisen kertaa, mutta siskoni ratsasti tullessaan raskaaksi.
En halua pelotella ja kaikillahan tämä ei aiheuta mitään ongelmia ja tiedän että on myös raskaana olevia ratsailla, mutta hänen kohdallaan oli niin, että kaksi raskautta päättyi keskenmenoon (näiden aikana ratsasti) ja vasta kolmannesta syntyi ihana tyttö, silloin hän lopetti ratsastuksen heti saatuaan tiedon raskaudesta.
Mitään muuta syytä näille kahdele keskenmenolle ei löydetty, ratsastus oli vahvin epäily loppujen lopuksi. Aluksi oli neuvolassakin täti sitä mieltä, ettei vaikuta, mutta tähän epäilyyn sitten lopulta päätyivät. Toisethan ovat herkempia kropaltaan, joten ratsastus, tai muu hyppivä, pomppiva muu kova liikunta voi näitä aiheuttaa. Tiedän myös jonkun, joka ei voi harrastaa juoksua (kovaa) raskaaksi tullessaan, on ollut samanlainen tarina. Mutta 100% tietoahan näistä keskenmenojen syistä ei koskaan saa. Itse en lähipiiristä seuranneena ratsastaisi ainakaan niinä 12 herkimpänä viikkona kun riskit ovat suurimmat. Jos lasta kovasti toivoo, ehkä sen harrastuksen voi hetkeksi jättää sivuun? Näin itse ajattelen.
Itsellä juuri menossa 19 rv ja sairaslomalla supistusten vuoksi. Kun soitin ja kerroin oloni olevan nyt hyvä ja kysyin josko voisi töissä käydä, sanottiin "ei vara venettä kaada" ja niin me yhdessä kätilön kanssa totesimme, että jos ja kun lapsi on kovasti toivottu, pelataan varman päälle. Ei töihin vielä, toivotussa raskaudessa kun ei halua jättää niin paljon mahdollisuuksia jälkikäteen "jossittelulle". Ehkä kannattaisi pelata varman päälle myös tuon ratsastuksen kanssa jos epäilyttää. - Shaneen
Itse kävin ratsastustunneilla ensimmäisen kolmanneksen ajan. Esteitä en hypännyt, mutta muuten kyllä mentiin kaikissa askellajeissa. Lopetin sitten joskus viikon 13 paikkeilla, kun ei enää tuntunut niin miellyttävältä istua harjoitusravissa ja ratsastushousutkin alkoivat jäädä pieniksi. Nyt olen rv 17 ja raskaus on sujunut aivan nomaalisti.
Omien tuntemusten mukaan kannattaa mennä. Kuuntele omaa kroppaasi, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Jos ratsastus tuntuu luontevalta niin eipä sitä voi kukaan sinulta kieltää. Jokainen on vastuussa itsestään ja vauvasta masussaan. Minulla kuitenkin oli koko ajan pieni pelko takaraivossa, että mitä kaikkea voi sattua jos putoan hevosen selästä. Siksi ratsastuksen jättäminen melko varhaisessa vaiheessa tuntui hyvältä ratkaisulta. Toisaalta tiedän henkilön, joka ratsasti aivan viime metreille saakka, ja oli vielä kaksi päivää ennen synnytystä hevosen selässä. Ja aivan terve lapsi syntyi. Joten jokainen tyylillään :) Onnea sinulle odotukseen! - fdrtdrdr
Mä lopetin heti ku tein testin. Edellisellä kerralla saattoi mennä heti alussa kesken koska kävin ratsastamassa ja tuntui pahalta jo heti alussa se pompinta. Lisäksi satulasta noussessa iskin vatsani. Toinen lapsi tulossa. Saattaa olla silläkin vaikutusta ja lisäksi kunto ei ole muutenkaan huippuhyvä, joten se kerran viikkkoo ratsastus oli aika raju suoritus.
- rv 14
Mulle sanottiin ensi-neuvolakäynnillä, että ratsastajat jatkavat yllättävän pitkään... No minähän päätin jatkaa rakasta harrastustani ja viikolla 13 lensin yllättävässä tilanteessa hepan selästä pää edelle kenttään ja sain lievän aivotärähdyksen. Selvisin tapauksesta säikähdyksellä (mitä nyt aivotärähdyksen oireita oli), mutta vaikka mitähän siinä olisi voinut sattua. Mielestäni neuvolassa voisivat hieman varoittaa, ettei laji ole tässä tapauksessa yhtään turvallista. En aijo siis jatkaa missään nimessä ja koko homma on ihan liian riskaapelia raskaana ollessa. Toki odotan innolla, että vauva syntyy ja voin taas palata treenaamaan :).
- raskaus ei ole saira
Ei taatusti kenenkään raskaus ole keskeytynyt alkuvaiheessa ratsastuksen takia. Se vaatii kyllä putoamisen/ onnettomuuden ja reippaasti enemmän viikkoja. Alkuvaiheen keskenmenot johtuu alkiosta, ei siitä mitä äiti tekee tai ei tee!! Se miksi raskauden aikana ei suositella ratsastusta, on juuri loukkaantumisriski. Muuten voi hyppiä ja pommppia niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Itse kävin loppuun saakka tukiyön kanssa rauhallisilla hölkkälenkeillä.Ja treenasin koko raskauden pumppitunneilla ja salilla (hieman soveltaen vatsalihasliikkeitä).
- Sanni*
Vanha topikki, mutta kuitenkin!
Mitenkäs pitäisi ratsastus luokitella ammattina?
Pitääkö sellaisen ihmisen joka ratsastaa työkseen jäädä jo kolmannella kuulla sairaslomalle vai miten? Mitenköhän luokittelevat neuvolassa tällaisen tapauksen, vaarallinen ammatti? - huhhuh..
Sanni* kirjoitti:
Vanha topikki, mutta kuitenkin!
Mitenkäs pitäisi ratsastus luokitella ammattina?
Pitääkö sellaisen ihmisen joka ratsastaa työkseen jäädä jo kolmannella kuulla sairaslomalle vai miten? Mitenköhän luokittelevat neuvolassa tällaisen tapauksen, vaarallinen ammatti?Kyllähän ihmiset jäävät vaarallisen työn takia aikaisemmin äippälomalle ja siihen heillä on oikeus. Se, onko ratsastus sitä niin on sitten ihan eri asia.
" Mielestäni neuvolassa voisivat hieman varoittaa, ettei laji ole tässä tapauksessa yhtään turvallista" Tämän tekstin kirjoittaja ei tietenkään enää raskana ole, mutta hitto nyt on pakko sanoa että oikeen nauratti! Et ole tosissasi, että olisit tarvinnut neuvolatädin sanomaan että ratsastus ei ole yhtä turvallista :D Kyllä minulla sen sanoi ihan oma järki, ei siihen neuvolaa tarvittu.
Itse 20vuotta ratsastaneena voin sanoa, että ratsastin kyllä siihen asti kun tuntui hyvältä. Jos ei ammatikseen ratsasta niin hevosen kanssahan voi tehdä paljon maasta käsin joka on itseasiassa hyvää harjoitusta ratsastajille, mutta harvoin sitä tehdään ja jos ihan vaan kerta viikkoon tunneilla käy, niin eipä sitä taideta tehdä koskaan. Mutta ihan valmentajat tätä suosittelee.
Jos sinäkin joka ammatiksesi teet jotain valmennusta/treenaat hevosia, niin tiedän tapauksia jossa on valmennettu maastakäsin koska ollaan oltu raskaana.. Elikkäs jos taito siihen riittää, yhtä hyvää jälkeä saa aikaseksi kuin selästä käsin jopa parempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733