Aggressiiviset ikäihmiset

Pohdiskelin vaan

Abu Hanna kertoo kolumnissaan ikämummosta, joka kävi hänen tuttisuisen tyttönsä kimppuun. Parin päivän takaisessa lehdessä eräs lääkäri puolestaan on sitä mieltä, että ikäihmiset eivät pysty tuollaiseen raivotilaan.
Hän sai oitis vastauksen, jossa kirjoittaja on sitä mieltä, että lääkäri tapaa itsensä hillitseviä potilaita, mutta yleisillä paikoilla saattaa törmätä ihmisiin, joiden itsehillintä on kateissa. Hän voi olla minkä ikäinen tahansa. Vuosikymmenet eivät vie raivotilaa pois.

Kokemuksesta moni tietää, että ikäihmiset saattavat todellakin kimpaantua yhtä rajusti kuin nuoremmalla iällä. Harvemmin kuitenkin tapaa vanhusta, joka vasta ikäännyttyään on menettänyt hermojensa hallinnan. Eikö tällainen raivostuminen ole merkki esim. muistisairaudesta tai muusta lääkehoitoa tarvitsevasta ongelmasta?

Abu Hannan tapaus on rajattu rasistiseksi purkaukseksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että moni lapsi ja nuori joutuu haukkumisen ja vähättelyn kohteeksi riippumatta ihon väristä. Moni cp-vammaisen vanhempi on kertonut inhoista hyökkäyksistä, eikä kai yksikään murosikäinen ole selviytynyt ilman itseensä kohdistuvia hyökkäyksiä.

Olemmeko sitä mieltä, että ikäihmisillä on oikeus osoittaa ylemmyttä ja kohtuuttomuutta nuoria ja puolustuskyvyttömiä kohtaan? Moni nuori on kasvatettu kunnioittamaan vanhempia, ja siksi heidän on vaikea pitää puolensa varsinkin mummoikäisiä huutajia vastaan, sillä yleinen mielipidekin on sen mummon puolella, on tilanne sitten mikä tahansa.

Tuttisuinen ei tietenkään ymmärrä hyökkäyksestä mitään, mutta jo leikki-ikäinen muistaa.
Miten meidän pitäisi suhtautua ikäihmiseen, joka purkaa huonoa oloaan kanssaihmisiin ja varsinkin lapsiin? Auttaako mikään? Kimpaannummeko itse helposti?

7

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alzheimer.
    • prinsessa8

      Itse olen kerran todistanut bussissa ikäihmisten rasistista käyttäytymistä, ja olin erittäin järkyttynyt. Bussikuski oli joku ehkä pohjisafrikkalainen kohtelias mukava kuljettaja. Olin kyydissä maunulasta -postintaipaleelle. Kyydissä olleet 3 iäkkäämpää ladya, käyttivät koko ajan huutelemalla bussin takaosasta kuljettajalle kaikkea vihamielistä. Olin NIIN HERMOT LOPPU päästessäni ulos bussista, että jos olisin ollut kuljettaja olisin jättänyt muutaman kilometrin jälkeen bussin parkkiin ja sanonut että ajakaa VITTU ITSE!!! yksi oli jättänyt rollaattorin keskelle käytävää ettei bussiin päässyt sisään hän huuteli että puhelimeen ei saa vastata ja häntä pitäisi tulla nostamaan ulos, ja oli nykivää ajoa ja kaikki oli PÄIN HELVETTIÄ. En huomannut itse ajossa tai kuljettajan käytöksessä mitään vikaa, mutta nää huutelevat mummot pilas täysin mun KOKO PÄIVÄN!!!!

    • tiutau4

      Vanhat naiset käyttää henkistä väkivaltaa ja miehet sitten fyysistä.Jos papparainen juo alkoholia,saattaa suutuspäissään käydä käsiksi.Mummo saattaa hermostua,jos kahvikutsuilla ei tarjota entiseen tapaan tiettyä herkkua ja sokeria ei saada tarpeeksi.

      • Pohdiskelin vain

        Itse ns. vanhuksena olen havainnut olevani paljon suvaitsevampi kaikkea outoa kohtaan, paljon enemmän kuin ennen. Johtuu varmaan netistä, josta voi poimia niin paljon tietoja eri aloilta.
        Tuntuu kyllä niin vieraalta ajatukselta, että hyökkäisin huutamaan kenellekään, sillä suuttuessani menetän ääneni ja haukon henkeäni. Niinpä minusta ei saa riitelykaveria. Mutta voin kyllä suhtautua epäluulolla esim, romanikerjäläisiin katujen kulmissa. Nyt he ovatkin jättäneet Suomen, varmaan ynseyttä on tullut muualtakin kuin minun taholtani.
        Maahanmuuttajat ovat vielä niin pieni ryhmä, että en ole ajatellut heidän uhkaavan suomalaisuutta, mutta toisin varmaan kävisi, jos joku uskonnollinen ryhmittymä alkaisi vaatia uskonsa mukaisia asioita. Johan nyt on jouduttu luistamaan uimavuoroissa ja lastenhoidossa, mutta vielä ei eriarvoisuus ole nostanut päätään.

        Kysyisin, onko oman kulttuurin puolesta puhuminen rasismia? Mitä "oma kulttuuri" itse asiassa on? Joka maassa ja perheessä on omat tapansa. Kyllä niiden on sovittava olemaan rinnakkain.
        Koko rasismi-sana on menettänyt merkityksensä, kun kaikki erimielisyydet isketään rasismin piikkiin. Jos vaikka maahanmuuttaja jää kiinni liputta matkustamisesta, niin kondari saa kuulla olevansa rasisti, kun alkaa vaatia lippua.

        Abu Hanna ja Appelsin kirjoittivat saman asian eri puolilta, mutta siinä oli vain pieni hipaisu eriarvoisuuden käsittelyä. Rasismi voi olla rakenteellista ja piilevää, ja siihen tulisi todella tarttua, vaikka ne huutavat mummot ovatkin tyhmä ja näkyvissä oleva osuus asiasta. Joka puolella tulisi tutkia, onko rasismi salavihkaisesti pesiytymässä suomalaiseen yhteiskuntaan. Vai pelkäämmekö turhaan?


    • hyvästi aduhanna

      Abu Hanna halusi ja sai taas huomiota itselleen, vaikka on jo aikaa sitten onneksi jättänyt tämän maan. Ei vissiin ole rasismi häipynyt sieltä uudestakaan kotimaasta. Abuliini tuli Suomeen silloin, kun niitä ei täällä vielä paljon ollut, eikä huomannut, että täällä on nykyään mustia enemmän kuin mustalaisia, eikä kukaan enää jaksa niitä huomioida enempää kuin valtaväestöäkään. Mitähän riitaa se taas halusi täällä haastaa ? Toivottavasti ei ole tulossa takaisin.

    • Työrauhaaaaaaaaaaaaa

      Itse jouduin työpaikallani ikäihmisen hyökkäyksen kohteeksi ja mummo rauhoittui ja luikki pois vasta, kun kerroin soittavani poliisit paikalle.

    • serkkusi3

      Mummo hakkas ennen kävelykepeillä aikoinaan muita ihmisiä!
      Nykyajan mummo on suht rauhallinen ja menevä.Menee sanallisen kiusanteon puolelle,jos mummo alkaa saarnaamaan,miten nuorison pitää käyttäytyä jne.Saattavat myös pihistellä lahjoissa ja lasten hoitoavussa.
      Papparaiset taasen juopottelevat ja lyövät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe