Volvo Penta D6 Syöpyvät pakosarjat!

VTM73

Soittivat volvolta ja kertoivat koneissani 2x D6 370 pakosarjoissa olevan heikko kohta, eli joku osa toimii "sinkkinä" ja hajoaa siten, että konehuone täyttyy nopeasti vedellä. Moottorit pitää irroittaa, jotta osat saadaan vaihdettua.

Ilmeisesti menee Volvon piikkiin.

26

5146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Veneilijä

      Kyllä, osassa koneissa on tämä ongelma. Koskee uudempia D4 ja D6 koneita vuosilta 2011-, mutta ei kaikkia. Volvo hoitaa korjauksen takuuna.
      Volvo ottaa yheyttä korjattavien koneiden omistajiin, kunhan koneet ovat rekisteröity Volvon tietokantaan, muuten ei voi ottaa yheyttä.
      Itselläni on myös sama ongelma, mutta hyvä kun hoitavat homman.

    • VTM73

      Mulla on 2008 tehtaalta ulos tulleet koneet ja 2009 käyttöönotetut eli kyllä se sitten taitaa noitakin koskea.

    • Tech_89

      Jopas jotakin! Jos tuo on tyyppivika, tulee jollekin kallliksi. Laita lisää infoa, mistä on kyse kun saat, sen verran kiinnostava tapaus.

      • Vanha Veneilijä

        Volvolta on tänään saapunut koneen (koneiden) sarjanumeron mukaan kirje, jossa kerrotaan mitä koneita huotokamppanija koskeen.
        Kirjeen mukaan kamppanija koskee D4 ja D6 koneita, jotka ovat varustettu pakokaasun nousuputkella (raiserilla). Raiserin tunnistaa hopeanvärisestä hupusta (samalla puolella kuin ilmansuodatin), jonka alla on haponkestävä pakokaasunnousuputki.
        Kirjeessä viitataan takuurekisteriin ja vastaanottajan konenumeroon, se ei kerro enempää koskeeko huolto myös takuuajan ulkopuolisia koneita.


      • saarelainen1
        Vanha Veneilijä kirjoitti:

        Volvolta on tänään saapunut koneen (koneiden) sarjanumeron mukaan kirje, jossa kerrotaan mitä koneita huotokamppanija koskeen.
        Kirjeen mukaan kamppanija koskee D4 ja D6 koneita, jotka ovat varustettu pakokaasun nousuputkella (raiserilla). Raiserin tunnistaa hopeanvärisestä hupusta (samalla puolella kuin ilmansuodatin), jonka alla on haponkestävä pakokaasunnousuputki.
        Kirjeessä viitataan takuurekisteriin ja vastaanottajan konenumeroon, se ei kerro enempää koskeeko huolto myös takuuajan ulkopuolisia koneita.

        Tämä Volvon pakokaasuraiseri ongelma on tiedoitettu ja hoidettu Volvon osalta hieman erikoisesti ja mielestäni huonosti. Eli VOLVO lupaa takuukorjauksen vain vuoden 2007 lokakuun jälkeen tehtyihin koneisiin, vaikka Ruotsin mediassa on ollut kirjoituksia, joissa sanotaan että ongelma voi olla myös vanhemman vuosimallin D4 ja D6 DPH vetolaitekoneissa ?? Tämä on VAKAVA ASIA, koska kyseessä on ihmishenkiä vaarantava ongelma, ja siksi takaisinkutsun pitäisi koskea kaikkia D4 ja D6 koneita, jos on olemassa pienikin epäilys, että vene voi upota äkillisesti tämän ennenaikojaan syöpyvän pakokaasuraiserin vuoksi !!
        Ja hankalia kysymyksiä syntyy myös mahdollisissa vakuutusyhtiö caseissä, eli jos vene esim. uppoaa laituriin tämän ongelman vuoksi, niin korvaako vakuutus ? Ongelma pitäisi katsoa ennalta-arvaamattomaksi ja ulkopuoliseksi ainakin niiden koneiden ja veneiden osalta, joita VOLVO ei ole kutsunut "jälkitarkastukseen"...
        Eli tämä Volvon takaisinkutsun sanamuoto on myös vakuutusteknisesti hankala asia. Eli Onko ongelma kaikissa veneissä vai EI ja onko ennalta-arvaamaton ??
        Nyt vaadittaisiin VOLVOLTA täsmällisempää informaatioita ja oikeasti faktapohjaisia lausuntoja siitä, mitä esim. vanhemmille koneille pitäisi tehdä ??


      • tavallinen tallaaja
        saarelainen1 kirjoitti:

        Tämä Volvon pakokaasuraiseri ongelma on tiedoitettu ja hoidettu Volvon osalta hieman erikoisesti ja mielestäni huonosti. Eli VOLVO lupaa takuukorjauksen vain vuoden 2007 lokakuun jälkeen tehtyihin koneisiin, vaikka Ruotsin mediassa on ollut kirjoituksia, joissa sanotaan että ongelma voi olla myös vanhemman vuosimallin D4 ja D6 DPH vetolaitekoneissa ?? Tämä on VAKAVA ASIA, koska kyseessä on ihmishenkiä vaarantava ongelma, ja siksi takaisinkutsun pitäisi koskea kaikkia D4 ja D6 koneita, jos on olemassa pienikin epäilys, että vene voi upota äkillisesti tämän ennenaikojaan syöpyvän pakokaasuraiserin vuoksi !!
        Ja hankalia kysymyksiä syntyy myös mahdollisissa vakuutusyhtiö caseissä, eli jos vene esim. uppoaa laituriin tämän ongelman vuoksi, niin korvaako vakuutus ? Ongelma pitäisi katsoa ennalta-arvaamattomaksi ja ulkopuoliseksi ainakin niiden koneiden ja veneiden osalta, joita VOLVO ei ole kutsunut "jälkitarkastukseen"...
        Eli tämä Volvon takaisinkutsun sanamuoto on myös vakuutusteknisesti hankala asia. Eli Onko ongelma kaikissa veneissä vai EI ja onko ennalta-arvaamaton ??
        Nyt vaadittaisiin VOLVOLTA täsmällisempää informaatioita ja oikeasti faktapohjaisia lausuntoja siitä, mitä esim. vanhemmille koneille pitäisi tehdä ??

        Tuntuu törkkeältä volvon maahantuonnin tiedoitus , kun sieltä kysyttiin sarjanumeron perusteella onko näissä koneissa pakoputkiongelma.
        Vastaus oli EI nämä koneet eivät kuulu siihen sarjaan vuosimalli 2007.
        Pakoputket kuitenkin tarkastettiin ja todettiin , että valmista on.
        Jos vene olisi laskettu veteen ja luotettu mitä VOLVOLTA ilmoitettiin,
        vene olisi varmasti uponnut kesän aikana.
        JOS OMISTAT VENEEN MISSÄ ON D6 VOLVON MOOTTORI TARKISTA
        PAKOPUTKI ENNEN VENEEN VESILLE LASKUA ; ETTEI AAMULLA AINUT
        KUIVA OSA VENEESSÄ OLE MASTOVALO !!!!!!!!!!!


      • pulipulipuli
        tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Tuntuu törkkeältä volvon maahantuonnin tiedoitus , kun sieltä kysyttiin sarjanumeron perusteella onko näissä koneissa pakoputkiongelma.
        Vastaus oli EI nämä koneet eivät kuulu siihen sarjaan vuosimalli 2007.
        Pakoputket kuitenkin tarkastettiin ja todettiin , että valmista on.
        Jos vene olisi laskettu veteen ja luotettu mitä VOLVOLTA ilmoitettiin,
        vene olisi varmasti uponnut kesän aikana.
        JOS OMISTAT VENEEN MISSÄ ON D6 VOLVON MOOTTORI TARKISTA
        PAKOPUTKI ENNEN VENEEN VESILLE LASKUA ; ETTEI AAMULLA AINUT
        KUIVA OSA VENEESSÄ OLE MASTOVALO !!!!!!!!!!!

        Olivatko nämä koneet raiserien kanssa vai ilman? Mulla on 2006 veneessä D4 ilmeisesti 2004 vuosimallia, ilman raiseria. Onko se vaarassa nyt upota?


      • tavallinen tallaaja
        pulipulipuli kirjoitti:

        Olivatko nämä koneet raiserien kanssa vai ilman? Mulla on 2006 veneessä D4 ilmeisesti 2004 vuosimallia, ilman raiseria. Onko se vaarassa nyt upota?

        Jos pakoputken kyljessä näkyy yksikin valkoinen valumajuova
        ota käyrä irti ja tarkista . Tarkista peilillä myös putken takaa


    • 16+6

      Taitaa olla ihan pikkujuttu tuo koneen/koneiden poisnosto paatin sisuksista.
      Lähetetäänkö ne sitten postissa maxikirjeenä ruattiin..

    • VTM73

      Ymmärtääkseni 2008 koneet ja uudemmat VP korjaa, vanhemmmat jää omistajan vastuulle.

      • Teoria simppeliä

        Valvitus/tuotevirheessä, yksikään ei jää omistajan vastuulle. Sontaa myynyt ja varsinkin siitä tietoinen myyjä/valmistaja vastaa jos jotain sattuu.


      • Väkättäjä_LKV
        Teoria simppeliä kirjoitti:

        Valvitus/tuotevirheessä, yksikään ei jää omistajan vastuulle. Sontaa myynyt ja varsinkin siitä tietoinen myyjä/valmistaja vastaa jos jotain sattuu.

        Minä, Välittäjä_LKV, en viitsisi tänne paljon suomeksi kirjoittaa, muuta kuin googlattuja asiatietojani. Välillä kirjoitan toisten nimimerkeillä ja sitten ottaa vallan minussa tuo E.d.K, joka on paholainen sisälläni. Muuten tutkimme vain planeettapyörästöjä ja katsomme, etteivät rattaiden hampaat koskaan ota toisiinsa toista kertaa. Sen teemme lentäessämme sukelluslentoveneellämme vetovoimat rikki.


    • akim3

      Itsellä D4 vm 2004. Selvitin asian ja ko. valmistusnumero ei ole Volvon toimittamassa listassa. Yksi jos toinenkin Volvohuoltomies kylläkin kertoi että tilaa tarkistus, mutta että se menee omaan piikkiin. Jos kyseessä ei ole normaali huolto vaan valmistajan ilmoittama materiaali- ja suunnitteluvirhet niin kuinka omistaja voi olla ko. asian kuntoonlaittamisesta rahallisesti vastuussa.

      "Valmistusvirhe on korjattava kuluitta (Kuluttajansuojalaki 5-luku). Valmistusvirhe on vika joka tuotteessa on ollut ostohetkellä. Laissa ei puhuta mitään ajanjaksosta jonka jälkeen valmistusvirhettä ei tarvitsisi korjata kuluitta."

      Kertokaas muut mitenkä hommat edenneet ?

      • xxyyzz

        Itsellä sama mylly ja samaa vuosikertaakin. Tarkastin pakoputken ulkoisesti peilin avulla joka puolelta, ja oli virheettömän näköinen. Ajattelin unohtaa asian. Onko sulla raiseri vai miksi olet huolissasi?


      • 00724520948
        xxyyzz kirjoitti:

        Itsellä sama mylly ja samaa vuosikertaakin. Tarkastin pakoputken ulkoisesti peilin avulla joka puolelta, ja oli virheettömän näköinen. Ajattelin unohtaa asian. Onko sulla raiseri vai miksi olet huolissasi?

        Syöpymä(miä) voi ymmärtääkseni olla "saapaan" sisäpuolella, turbon ja "saappaan" välinen kumi irroitetaan ja "saapas" tarkastetaan sisäpuolta.
        Tarkastusta ei yleensä voi tehdä veneen ollessa vedessä, koska vesi pääseen "saappaasta" veneeseen.


      • Faktaa..
        00724520948 kirjoitti:

        Syöpymä(miä) voi ymmärtääkseni olla "saapaan" sisäpuolella, turbon ja "saappaan" välinen kumi irroitetaan ja "saapas" tarkastetaan sisäpuolta.
        Tarkastusta ei yleensä voi tehdä veneen ollessa vedessä, koska vesi pääseen "saappaasta" veneeseen.

        Tarkistakaa jokainen D4 ja D6 moottoreiden omistajat pakosaappaan kunto moottorin vuosimalliin katsomatta. Käyttäkää ehdottomasti asiantuntijaa, jos olette epävarmoja miten tarkastus suoritetaan. Ehjät pakosaappat tulee suojata sinkkianodeilla, mikäli vaihtotarvetta ei ole.
        Olkaa yhteydessä Volvo Penta Finlandiin myös vanhempien moottorien osalta.
        Tänä keväänä on Suomessa uponnut laituriin jo yksi vm 2006 mallin moottorilla varustettu vene.
        Minkään vakuutusyhtiön venevakuutus ei korvaa näitä pakosaappaista aiheutuvia uppoamisia.


      • zn2+
        Faktaa.. kirjoitti:

        Tarkistakaa jokainen D4 ja D6 moottoreiden omistajat pakosaappaan kunto moottorin vuosimalliin katsomatta. Käyttäkää ehdottomasti asiantuntijaa, jos olette epävarmoja miten tarkastus suoritetaan. Ehjät pakosaappat tulee suojata sinkkianodeilla, mikäli vaihtotarvetta ei ole.
        Olkaa yhteydessä Volvo Penta Finlandiin myös vanhempien moottorien osalta.
        Tänä keväänä on Suomessa uponnut laituriin jo yksi vm 2006 mallin moottorilla varustettu vene.
        Minkään vakuutusyhtiön venevakuutus ei korvaa näitä pakosaappaista aiheutuvia uppoamisia.

        Moottorissahan on "runkosinkit" molemmissa päissä. Etenkin takapään sinkin vaihto vaatii sen kuuluisan "lapsenkätisen voimamiehen" vaihtamista varten, eli jää helposti vaiihtamatta. Nämä sinkithän ovat sähköiseessä yhteydessä myös tähän saappaaseen, eli luulisi riittävän jos nämä ovat kunnossa? Kuulostaa riskaabelilta lähteä porailemaan reikiä pakosaappaaseen lisäsinkkien kiinnitystä varten, silloinhan se vene vasta vaarassa on upota.


      • mitkä sinkit ?
        zn2+ kirjoitti:

        Moottorissahan on "runkosinkit" molemmissa päissä. Etenkin takapään sinkin vaihto vaatii sen kuuluisan "lapsenkätisen voimamiehen" vaihtamista varten, eli jää helposti vaiihtamatta. Nämä sinkithän ovat sähköiseessä yhteydessä myös tähän saappaaseen, eli luulisi riittävän jos nämä ovat kunnossa? Kuulostaa riskaabelilta lähteä porailemaan reikiä pakosaappaaseen lisäsinkkien kiinnitystä varten, silloinhan se vene vasta vaarassa on upota.

        Miksiköhän eivät jo tehtaala ole älynneet kuparoida pintoja ?
        Olisivat kysyneet neuvoa palstan top 3 innovaattoreilta, ne osaa.


    • akim3

      minulle kerrottiin että pitää vaan ostaa valtuutetun VolvoPenta-huollon mies tekemään vuosihuolto. sillä tavalla voi välttää tälläiset tuotteen virheet, sanon minä. suomen kuluttajansuojalain mukaan valmistaja vastaa tuotevirheistä takuu ajan yli - normaalin käyttöiän mukaan. härskii tää rahastus.

      • Vanha Veneilijä

        Tarkastuksen voi tehdä myös itse. Oli kuluneella viikolla tarkastuttamassa oman veneeni mahdollista "saapaan" syöpymää, koko homma kesti vain tunnin nostoineen ja laskuineen.
        Vene ylös ja turbosta lähetevä musta "kulma mötikkä" irti avaamalla klemmarit ja siinä olevat letkut irti. Yhtään pulttia tai mutteria ei tarvitse irroittaa.
        Mahdollinen syöpymä näkyy "saapaan" pohjalla, kännykkä- kameralla voi ottaa kuvia ja tarkastella "saappaan" sisäpintaa suurentamalla kuvia PC:n näytöllä.
        Syöpymää ei ollut, "saappaan" sisäpinnat olivat täysin ehjät.
        Jatkossa osaan tehdä tuon itsekin, siksi helppo työ oli.
        Uusissa "saapaissa" on sinkkianodi, pellepeloton voi sellaisen laittaa myös nykyiseen.


    • Volvo Penta Sucks

      Kyllä se syöpymisongelma koskee myös vanhempia koneita. Youtubesta löytyy pätkä aiheesta:

      http://m.youtube.com/watch?v=93ZUMWRqxnY

      Volvo Penta väistelee tuttuun tapaansa vastuutaan ja yrittää perusteetta rajoittaa takuuna korjattavien koneiden määrää. VP:lle on käymässä kylmät, kun kaikki DPH-vetolaite- ja nämä pakokäyräongelmat tulevat korvattaviksi.

    • hähtähhäh

      Mitkä DPH-vetolaiteongelmat? Kerro tarkemmin.

      • Volvo Penta Sucks

        Vetolaite ei kestä ainakaan D6-sarjan isommissa koneissa (350-370). Katso Facebookista ryhmä nimeltä Volvo Penta Victims. Siellä on kuvia alle sata tuntia ajetun vetarin sisuksista.


      • Bensaa tankkiin
        Volvo Penta Sucks kirjoitti:

        Vetolaite ei kestä ainakaan D6-sarjan isommissa koneissa (350-370). Katso Facebookista ryhmä nimeltä Volvo Penta Victims. Siellä on kuvia alle sata tuntia ajetun vetarin sisuksista.

        Täälläkin tarinaa näistä ihmehimmeleistä. Eikö tule hirmu kalliiksi dieselveneily, kun tekniikka hajoaa käsiin? Tuommoisen d6:n sijasta voi ihan hyvin hankkia puolet halvemmalla Mercruiserin isolohkon. Huolettomia merimaileja.


      • Pommeja ne kasitkin
        Bensaa tankkiin kirjoitti:

        Täälläkin tarinaa näistä ihmehimmeleistä. Eikö tule hirmu kalliiksi dieselveneily, kun tekniikka hajoaa käsiin? Tuommoisen d6:n sijasta voi ihan hyvin hankkia puolet halvemmalla Mercruiserin isolohkon. Huolettomia merimaileja.

        Joo ja vettä koneeseen, lähes kaikissa v8 koneissa on täysin pommi rakenne noissa pakokäyrissä kun ne on yleensä suoraan pakosarjan yläpuolella, niin ja kaikki pakokäyrät syöpyy jossain vaiheessa puhki ja merivesi pääsee pakoputkeen. Jos rakenne on oikeanlainen, niin vesi ei mene koneeseen, eikä vene uppoa.


    • Anonyymi

      Volvo Penta D6. 400 Ryntää pakille täysi kaasulla. Rumaa jälkeä Vaarallinen valmistus vika. !!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4299
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2051
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      65
      1769
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1485
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      103
      1369
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1211
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe