Huomenna 12.8 alkaa koulu.Meen seiskalle.Mua pelottaa kamalasti että mä nolaan itseni koulussa koska olen ujo. Mä alan aina itkeen kun pitäisi puhua jollekki oudolle aikuiselle. Mä en omasta mielestäni tunne itseäni ujoksi ja haluaisinkin puhua kaikille mutta kun aina tulee sellainen painostava olo ja jännittää kauheesti ja sitten tulee itku.Onko kellään vinkkejä miten tällaisen voisi estää?
Oon 13-vuotias ja ujo
4
871
Vastaukset
- MaijaMehiläinen
Kyllä sinun pitää hakea jostain apua, jos kerran ihmisille puhuminen tuottaa huomattavia hankaluuksia. Onko sinulla ystäviä? voitko jutella heidän kanssaan vapautuneemmin?
Yksi neuvo on, että ei kannata miettiä liikaa mitä muut sinusta ajattelevat. Ihmiset haluavat tietää vain sen, mitä sinä haluat heille kertoa. Minäkin olen hieman ujo, mutta yritän ryhdistäytyä aina kun juttelen tuttujen ja vähemmän tuttujen kanssa.
Kerro ongelmistasi vanhemmillesi. - Eka koulupäivä takana
Aluksi jännitti aivan kamalasti mutta se meni sitten ohi eikä minua ujostuttanut yhtään. En ehkä sittenkään ole niin ujo.
- äiti
Kuule minua on tyttö joka on sua vuoden vanhempi.Hän pelkäsi TOSI paljon kun meni seiskalle, on myös ujo.Minä kannustin häntä kertomalla että yli puolet 7 luokkalaisista pelkää ja jännittää uutta koulua ja sitä miten osaa olla ja käyttäytyä niin että ei tulis nolatuksi.Sanon sinulle OLE OMA ITSESI kun tuntuu siltä että itku tulee ajattele jotain ihan muuta älä sitä hetkeä.Luota itseesi juttele kotona, jos mahdollista,tästä uudesta tilanteesta.Toivon sulle kaikkea hyvää,luota itseesi.
- Akuutti
Hei,
olen toimittaja Yleisradiosta. Teen juttua ujoudesta Akuutti -ohjelmaan (terveysohjelma TV2:lla tiistaisin ja sunnuntaisin). Jutussa kysytään, että miten ymmärtää ujoutta; miten esim. vanhemmat voivat ymmärtää ja kannustaa ujoa lastaan, jos ujous vaikuttaa ystävyyssuhteiden solmimiseen.
Etsin ohjelmaan perhettä, jossa on ujo lapsi. Kysyisin vanhempien kokemuksista ja mahdollisesti myös lapsen/nuoren omia tuntemuksia miltä ujous tuntuu ja millaista ymmärrystä ja tukea hän haluaisi (nämä lapsen/nuoren kommentit eivät ole välttämättömiä, jos ujous estää esiintymisen). Etsin perhettä täältä pääkaupunkiseudulta.
Onko minun mahdollista soittaa Sinulle ja ehkä tulla tekemään juttua nyyt syyskuun aikana?
Ystävällisin terveisin
sari soininen
040 7151696
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552540Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64891
- 65829
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658