kertokaas seikkoja puolesta ja vastaan. Ainkaan ei maksa mitään kun itse ampuu ja koirakin ehkä ei tajua niin paljon ikäviä tunnelmia. tietysti ympäristö ennemmin tuomitsee itse lopetuksen ja eläinlääkäri ei saa työtä ja rahaa.
koiran lopettaminen - itse vai lääkärillä?
48
2923
Vastaukset
- hyvää päivää taas...
siitä vaan sydämetön ampumaan oma koirasi. toivottavasti oli huono vitsi :(
- En näe vikaa
Itse en näe mitään vikaa siinä että lopettaa itse koiransa, tai laittaa jonkun toisen ampumaan. Tiedän montakin jotka ovat lopetuttaneet eläimensä metsästäjän toimesta kuin vienyt eläinlääkäriin. Eläin ei ole huomannut mitään kun on viety syrjäiseen metsään ja annettu joku oikein herkkupala minkä syö, metsästäjän samalla vieden homman päätökseen.
Tuossa tilanteessa koira ei ehdi stressaamaan yhtään vaan on oma lepposa itsensä kun luulee pääsevänsä luontoretkellä ja saa vielä kunnon herkunki siihen päälle, kun taas eläinlääkäri on lähes aina ollut se paikka missä eläin alkaa stressaamaan ja panikoimaan.
- bgdfbgd
Mikäs tossa nyt niin ihmeellistä, jos koiransa lopettaa itse. Minäkin olen lopettanut oman kultakalani itse.
- happy end
Tapoin oman koirani juuri veimällä sen tuttuun metsään. Kuoli silmäräpäyksessä lauantaimakkara suussaan.
- xfvsxdvf
Tukehtuiko se siihen?
- Et tällein
Yhden koirani olen ampunut enkä toista kertaa sitä tee.
- desrgser
Niin, vanha kiinalainen sananlaskukin sanoo: "Älä lopeta samaa koiraa kahdesti."
- kikkelitonttu
desrgser kirjoitti:
Niin, vanha kiinalainen sananlaskukin sanoo: "Älä lopeta samaa koiraa kahdesti."
hihihihih en toivu tuosta hihihihihih
- säppi
Kyllähän se moraalisesti olisi omistajan tehtävä. Nykyihminen vaan mieluummin laittaa vanhuksensa ja koiransa piiloon kuolemaan ja sitten jeesustelee perästäpäin että oli "tuskaton kuolema".
- happy end
Juuri samaa ajattelin mitä nim. säppi. Vanhuksetkin vaan pois silmistä ja haittona olemasta märkänemään vanhainkoteihin, niin ei tarvitse itse haistella vanhan ihmisen pahaa hajua.
Jos omistajalla/ lähipiirillä on tarkoitukseen sopiva ase käytössä, niin miksi ihmeessä kiikuttaa lemmikki lääkärin "murhattavaksi"? Ei se hänkään sitä mielisuosiolla tee, mutta sattuu nyt vaan lain mukaan kuulumaan toimenkuvaan. - ampuminen tuskallist
Vielä kerran tästä ikuisuusaiheesta: Ampuminen ei takaa välitöntä ja tuskatonta kuolemaa, koira saattaa menettää tajuntansa ja halvaantua, mutta kituu.
Eläinlääkärillä koira saa ensin nukutuspiikin, johon rauhallisesti nukahtaa. Sen jälkeen sille annetaan sydämen pysäyttävä piikki, johon koira kuolee tuskattomasti nukkuessaan. Eläinlääkäri tarkistaa elintoimintojen päättymisen ennen kuin koira viedään pois tuhkattavaksi.
Koiran ruumiin saa valinnan mukaan mukaansa haudattavaksi, tai sen voi jättää eläinlääkärille, josta se kuljetetaan tuhkattavaksi. Tuhkat saa valinnan mukaan joko uurnaan tai vain pelkkään laatikkoon, josta voi itse siirtää ne valitsemaansa astiaan esim. esillä säilytettäväksi. Sen laatikon voi luonnollisesti myös haudata itse tai käydä ripottelemassa tuhkat minne sitten itse haluaa. Tuhkia e tarvitse ottaa lainkaan ellei halua. Monet ottavat vaikka tupsun karvaa koirastaan muistoksi ennen viimeistä matkaa, eivätkä sitten tarvitse koiransa tuhkia.
Koira on niin hyvä ystävä ja perheenjäsen, että se ansaitsee kivuttomimman tavan kuolla.- Kukkistäti
"Eläinlääkärillä koira saa ensin nukutuspiikin, johon rauhallisesti nukahtaa. Sen jälkeen sille annetaan sydämen pysäyttävä piikki, johon koira kuolee tuskattomasti nukkuessaan." Valitettavasti olen itse ollut kahteen kertaan todistamassa tätä tuskatonta kuolemaa, kun eläinlääkärin lopetus epäonnistui. Ensimmäisellä kerralla koira huusi hysteerisenä (en ikinä unohda sitä huutoa) ja toisella kerralla koira viimeisillä voimillaan (tajuttomana) yritti käydä eläinlääkärin päälle...
"Ampuminen ei takaa välitöntä ja tuskatonta kuolemaa" Ei myöskään eläinlääkärin piikki. JOS ampumisen suorittaa henkilö, joka tietää, kuinka asia tehdään, on loppu kivuton ja nopea. Toisen koirani kohdalla muuttaisin ehdottomasti viimeisten tuntien kulun, jos siihen pystyisin. Koira stressasi autossa (oli aina tehnyt sen) ja joutui viimeisen tuntinsa viettämään siellä (puoli tuntia ajo puoli tuntia eläinlääkärillä odottelu). Sitten vielä lopetus, joka "meni pieleen". Nyt kun tiedän sen minkä tiedän, niin valitsisin ehdottomasti toisen tien.
- ykir
Mutta mitä ovat ne viime hetket siinä elinlääkärillä - koira voi olla paniikissa ym ja aistii omistajansa ikävät tunnetilat.
Kyse on tietysti ammattitaidosta ampumisessa. Yhtälailla lääkäri voi mokata piikkienssä kanssa. Eikä loppu tule kuten on suunniteltu. Ei ampujaksi pidä tekelehtiä sellaisen, joka ei sitä hallitse. Eikä sellaisella yleensä aselupaa olekaan.- ampuminen tuskallist
Eläinlääkäri mokaa piikkiensä kanssa? Miten? No, jos nyt ajatellaan että niin käy ja koira ei kuolekaan piikkiin, niin ei sillä ainakaan ole verta vuotavaa mapumahaavaa päässään, vaan nukkuu edelleen kivuttomasti, kunnes oikea annos saadaan annettua. Eläinlääkäri ei luovuta koiraa minnekään ennen kuin on tarkistanut että elintoiminnot ovat loppuneet.
Metsässä ammutun koiran kuolemisesta ei ole mitään takeita, se voi jäädä kitumaan ja haudataan sitten elävänä. En ikimaailmassa antaisi omaani ammuttavaksi. - Kukkistäti
ampuminen tuskallist kirjoitti:
Eläinlääkäri mokaa piikkiensä kanssa? Miten? No, jos nyt ajatellaan että niin käy ja koira ei kuolekaan piikkiin, niin ei sillä ainakaan ole verta vuotavaa mapumahaavaa päässään, vaan nukkuu edelleen kivuttomasti, kunnes oikea annos saadaan annettua. Eläinlääkäri ei luovuta koiraa minnekään ennen kuin on tarkistanut että elintoiminnot ovat loppuneet.
Metsässä ammutun koiran kuolemisesta ei ole mitään takeita, se voi jäädä kitumaan ja haudataan sitten elävänä. En ikimaailmassa antaisi omaani ammuttavaksi."Eläinlääkäri mokaa piikkiensä kanssa? Miten? " Tosiaankin, miten? Edellisisessä vastauksessa jo kerroin, että näin on tapahtunut kahteen kertaan. Tässä tapauksessa nro 2 ell yritti trimmata koiran jalasta karvat pois (joutui käymään vaihtamaan konetta), koira kun sattui olemaan epätyypillisen karvainen. Tästä tuli mieleen, että pitääkö se viimeinen piikki laitaa suoraan suoneen? Ja jos ei onnistu, niin mitä sitten tapahtuu?
ampuminen tuskallist kirjoitti:
Metsässä ammutun koiran kuolemisesta ei ole mitään takeita, se voi jäädä kitumaan ja haudataan sitten elävänä. En ikimaailmassa antaisi omaani ammuttavaksi.Voihan koiraan ampua vielä varmistuslaukauksen, ettei jää mitään epäselvää. Kauheita juttuja kuulee varmasti molemmista lopetusmenetelmistä.
- hoitoalalla
Onko laillisesti mahdollista piikittää itse koiransa? Siis jos omistaa ruiskun ja sopivan myrkyn?
- ampuminen tuskallist
Sopivan myrkyn? En usko että on laillista omistaa sellaista myrkkyä.
Eläinsuojeluasetus (linkki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396#e-9 ):
"Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä.
Eläinlääkärin valvonnassa saadaan lopettaminen suorittaa muullakin kuin 1 ja 2 momentissa mainitulla tavalla."
Eläinlääkärin suorittama lopetus on kaksivaiheinen: ensin koira rauhoitetaan/nukutetaan ja sitten sille annetaan se tappava pistos, liekö yliannos nukutusainetta vai ihan oma aineensa.
Mä ymmärtäisin, että saat piikittää koirasi kuoliaaksi, jos olet eläinlääkäri, mutta muuten, en usko.
- mulkukkuoskari
- päättäjäfdffd
Minä ainakin haluan lopettaa pian luultavasti muutenkin vanhuuteen kuolevan koirani isälläni. Isä on metsästänyt koko ikänsä, joten kitumisen vaaraa ei ole sillä hän kyllä tietää mitä tekee eikä varmasti jätä tappamiaan eläimiään kärsimään laukauksen jälkeen - olen todistanut tämän jo nuorempana, kun hänen kanssaan metsällä olin... elukat olivat kuolleita kuin kivet eivätkä "vain" halvaantuneita.
- thjetju
Eli ton linkin mukaan vastasyntyneet (alle 3vrk) pennut saa lopettaa lyömällä niiden päätä kuolettavasti.
- Kukkistäti
Linkkiä en lukenut, mutta törmäsin ihmiseen, jonka narttu aina kummallisesti tuli kantavaksi juoksun jälkeen. Tämä omistaja sitten tappoi pennut hakkaamalla niiden pään kiveen. Yritin tehdä tästä ilmoituksen, mutta eläinlääkäri totesi, että toiminta on täysin laillista.... :(
- munapää
Kukkistäti kirjoitti:
Linkkiä en lukenut, mutta törmäsin ihmiseen, jonka narttu aina kummallisesti tuli kantavaksi juoksun jälkeen. Tämä omistaja sitten tappoi pennut hakkaamalla niiden pään kiveen. Yritin tehdä tästä ilmoituksen, mutta eläinlääkäri totesi, että toiminta on täysin laillista.... :(
Laillista on. Vastasyntyneiden kallo on melkein kuin munankuori. Menee helposti rikki, kun vähän iskee.
- sddgdfggd
Kukkistäti kirjoitti:
Ei ole missään nimessä laillista toimintaa ja olisi pitänyt viedä asia eläinsuojelupiirin alaiselle ihmiselle jos oli tuo eläinlääkäri niin poliisille eläinsuojelurikkomuksena.
- roxette2
Silitän kultaista turkkiasi,mutta häntäsi ei enää heilu.Silmäsi ovat väsyneet,eivätkä ne enää näe minua.Sinun kultainen sydämmesi on lakannut lyömästä.Ei koskaan enää hyppyjä,juoksua tai kävelyä.Kaikki on loppu,nyt se ohi. Laitan pääni vasten sinun päätäsi ja kyyneleet valuvat kuin virta. Ei koskaan enää mikään tule olemaan kuin ennen,ei koskaan enää me kaksi. Jäätävä kylmyys kulkee lävitseni ja tunnen kuinka jotain sisälläni kuolee.Minun täytyy nousta.Kävelen kohti ovea.Tuolla ulkona on kaikki ennallaan.Huuto pyrkii ulos sisimmästäni,mutta minä suljen suuni. Kuka olikaan se,joka sanoi...vain koira.....
- hilunvilu
Täytysköhän minun sanoa, että "otan osaa". :)
Voivoi, kyllä on ihmisillä maailma käpertynyt pieneksi, kun vaistotoiminnoilla elävä koira nostetaan tuolle tasolle. Menkää itkemään joukkoitkua teurastamoiden porteille. Ainakin jos syötte lihatuotteita. - hiihi ;)
Oikeesti koiran ampuminen ? itse en koskaan missään tilanteessa ampuisi koiraani ! Toi on tyhmää ja menisin kyllä eläinlääkärille makso mitä makso ..
Mutta kaikilla on omat mielipiteet :) - Nopea ja varma
Jos kantti kestää koiran ampumiseen, niin kyllä sen voi tehdä. Etenkin hätätilanteissa, kuten jos koira on jäänyt auton alle tai se on vanhuudenpäivinään yhtenä päivänä ihan sekaisin eikä kykene nousemaan jaloilleen tms., on sopivampaa lopettaa se tuskattomasti heti kuin nousta autoon ja raijata se lähimmälle eläinlääkärille. Lisäksi jotkut koirat pelkäävät eläinlääkärin tiloja ja siten kuolema omassa pihassa ruokaansa syöden on pehmeämpi tapa lähteä.
Koira pitää kuitenkin uskaltaa ampua riittävän läheltä, se pitää uskaltaa sitoa kiinni ja ammuksen on osuttava PÄÄHÄN. Heikompitehoisilla aseilla on tehty hätäteurastuksia hirvillekin, ja koira on roimasti ohutkalloisempi. Kuitenkin pitää olla varma, että ensimmäinen laukaus on tappava, ettei koira jää kitumaan.
Jos koiran ottaa, niin pitää olla valmis kantamaan vastuu sekä sen hyvistä, että huonoista päivistä. Ei koiralle ole merkitystä sillä, miten se lopetetaan, kunhan sitä ei pidetä kitumassa. Itse mieluummin lopetan koirani itse ajan koittaessa. Unilääkkeitä tarvitsevat elävätkin. - mamma4
Ei tarvitse mennä teurastamon porteille eikä tarvitse olla maailman pieneksi käpertynyt jos osaa aidosti rakastaa niin luontoa kuin eläimiä ja kunnioittaa niitä.Älkää hyvät ihmiset ottako eläimiä jos teillä ei riitä rahat eikä resursit antamaan sille hyvä elämä ja arvokas loppu.Akuutti tapaus on asia erikseen mutta kun lyödään koiranpennuilta päät halki, se on rikos.Kyllä asia on niin,kuin joku vanha viisas on joskus todennut että eläimet ovat paljon fiksumpia kuin ihmiset.
- voisin hävetä
Lain mukaa täysin sallittua murskata vastasyntyneiden kallo. Ei siis tarkalleen ottaen mikää rikos, ehkä "rikos" moraalisessa mielessä. Tai sitten ei, riippuu katsantokannasta. "Rikos" on yhtälailla sekin, että jätämme heikommat lähimmäisemme pulaan, auttamatta heitä taloudellisesti tai kuuntelemalla - ei vaan välitetä . Tai sitten ryvemme täällä yltäkylläisyydessa, ja ihmisveljemme ja - siskomme maailmalla kuolevat nälkään. Emme halua luoua irstailevasta hyvinvoinnista - mikset laita ulkomaanmatkarahojasi suoraan menemään henkiä pelastavaan ruoka- tai lääkeapuun?
- harmaa raja
Itse asun paikassa, jossa ei ole eläinlääkäriä, lähin eläinlääkäri on 70km päässä. Kummanko siis valitsen kun aika on lopettaa koirani, kysäsenkö naapurin metsästäjältä joka asuu 1,5km päässä josko voisi lähteä viemään koirani viimeiselle ''metsäreissulle'' vai lähden kuljettamaa 70km päähän jossa ajassa koira stressaa vietävästi (ei ole koskaan sopeutunt olemaan auton kyydissä) ja vielä toiset stressaavat hetket odottaen omaa vuoroa?? Kallistun kyllä tähän ensimmäiseen vaihtoehtoon. Koirani tuntee naapurin koska ovat samassa metsäporukassa, joten tuskin alkaa stressaamaan tämän seurassa kun luulee pääsevänsä metälle.
- Kukkistäti
harmaa raja kirjoitti:
Itse asun paikassa, jossa ei ole eläinlääkäriä, lähin eläinlääkäri on 70km päässä. Kummanko siis valitsen kun aika on lopettaa koirani, kysäsenkö naapurin metsästäjältä joka asuu 1,5km päässä josko voisi lähteä viemään koirani viimeiselle ''metsäreissulle'' vai lähden kuljettamaa 70km päähän jossa ajassa koira stressaa vietävästi (ei ole koskaan sopeutunt olemaan auton kyydissä) ja vielä toiset stressaavat hetket odottaen omaa vuoroa?? Kallistun kyllä tähän ensimmäiseen vaihtoehtoon. Koirani tuntee naapurin koska ovat samassa metsäporukassa, joten tuskin alkaa stressaamaan tämän seurassa kun luulee pääsevänsä metälle.
Varmista, että naapurimies osaa asiansa.
- Mamma4
Mitä ulkomaanrahoja.......HALOO
- voisin hävetä
LUE. UlkomaanMATKArahoja. Niitä rahoja joilla ihmiset tekevät lomareissun ulkomaille. Sinne mennään irstailemaan ja napurislummissa kuollaan aliravitsemuksesta ja puutteellisesta hygieniasta johtuviin sairauksiin. Matkallalomalaisten suurin huoli on tietenkin se, että miten se meidän rakkain koirankuonolainen tienekin suree meitä siellä koirahoitolassa. No, onneksi se on laadukas kuitenkin.
- 777777777
Koira tulee lopettaa eläinlääkärin toimesta. Nukutuspiikki ensin, että koira nukahtaa ja sen jälkeen kuolettava annos. Tietysti lääkäri odottaa, että koira ensin nukahtaa ja nukkuu rauhallisesti. Koiranpentuni sai eutanasian eläinlääkärissä ja kaikki kävin hyvin kauniisti koiran kärsimättä. Tietysti itkin ja olin hyvin surullinen, mutta itse koiran kuolema oli hyvä - ja kivut loppuivat -kun parannuskeinoa sairaudelleen ei ollut.
En tunne ketään metsästäjää tai osaavaa aseenkäyttäjää, joten koirani kuolee joko itsellään tai joutuu eläinlääkärin lopettamaksi. Meiltä on kaksi kissaa ja kaksi koiraa lähtenyt nukuttamalla. Yhden kissan lopetuksessa olin itse mukana ja se meni rauhallisesti. Kissa oli sairas ja sille oli todennäköisesti ihan sama, oliko se viimeisen varttinsa pelottavassa vieraassa paikassa vai kotona, koska se oli niin kamalan kipeä.
Hyväksyn koiran lopettamisen ampumalla silloin, kun koira ammutaan yhdellä laukauksella ja ampuja osaa hommansa. Lopetuslaukaus ilmeisesti ammutaan päähän. Koira ei yleensä asetta ymmärrä pelätä ja aivoihin oikeaan kohtaan osuva laukaus tappaa heti eikä koira ehdi tuntea mitään. Ampumislopetus voi johtua joko hätätilanteesta tai sitten metsästäjä vie oman tai tuttunsa koiran viimeiselle mettäretkelle. Koiran ruumis tulee hävittää asianmukaisesti eli se haudataan tai tuhkataan tai toimitetaan hävitettäväksi jätteenä.
Eläinlääkärin piikkeineen voi tilata kotiin, jos koira stressaa autolla matkustamista tai klinikan hajuja tai omistaja tahtoo koiran kuolevan kotona. Valitettavasti lopetus ei aina mene nätisti vaan lopetusaine/kuolema saa aikaan kouristuksia, vaikka eläin ei sitä enää tiettävästi tunnekaan.
Joillekin on kai ihan kauhistus, että eläin lopetetaan ampumalla. Aseet yhdistetään julmuuteen ja väkivaltaan sekä metsästykseen. Rakastettua ystävää ei haluta tuomita teloitukseen eikä se myöskään ole saalis. Minulle on tärkeintä, että loppu on nopea ja tuskaton, kun sen aika tulee. Rahakin on siinä toisarvoista.- koitus
Ruumiin voi jättää metsäluontoon myös hautaamatta, siellä se toimii metsäeläinten ravintona. Ja pelastaa ainakin talvella monen korpin ja variksen, ketun ym. hengen. Tätä ei tietysti voi tehdä kaupunkiseudulla
- mamma4
Minun matkarahat on vuosia menneet lastensyöpäyhdistykselle,rintasyöpäyhdistykselle ja ulkomaan avustuksiin että ihmiset saisivat puhdasta vettä sekä lapsille rakennetaan kouluja,eikä se ole pois mun koiriltani,enkä kuulu humalahakuisiin suomalaisiin enkä ole koskaan käynyt ulkomailla,asun ulkomailla.VOIT HÄVETÄ.Ei ole minulta pois.
- Crazy Cat Lady
Kun kissamme aika koittaa, eläinlääkärimme on luvannut tulla kotiiin antamaan sille lähtöpiikin.
- collie.
En hyväksy itse lopettamista omin käsin, ainoastaan hätätilanteessa sen sallisin.
Kun koirani sai pennut, yksi pennnuista oli hyvin heikko. Katselin sen kitumista 5 päivää ja pyysin lopulta eläinlääkäriä kotiini katsomaan tilanteen.
Pentu sai pistoksen ja nukahti "kauniisti" jos itse olisin tehnyt pennulle jotakin, en kykenisi nukkumaan.
Tämä tilanne oli niin puhdas, että jopa lapseni näkivät pennun kuoleman. - Sankaritarina?
Miksi annoit pennun kärsiä viisi päivää?
- dingdong
Kuulostaa ihan helvetin julmalta ampua oma koira. Itelläni ei riittäis kanttia, hyi että. En ikinä pystyisi ampua edes oravaa, saatikka sitten omaa koiraa, niin herkkä olen!
Eläinlääkäri kuulostaa joukuttelevammalta. Jos koira olisi pakko ampua, en pystyisin katsoa sitä, kun kuulisin laukauksen, tietäisin että murtuisin.
En tiedä miten selviän koirani poismenosta, jos pelkkä näiden kommenttien lukeminen saa tämän tunteilevan ihmisen silmät virtaamaan kyyneliä ;D
En kannata ampumista, minusta se on raakaa ja julmaa. HUOM! Tuohan oli vain minun mielipiteeni koiran ampumisesta.- dfbg
On ne julmia ne eläinlääkärit. Miten ne pystyy piikittämään koiria kuoliaaksi? Itse olen niin herkkä, että en pystyisi piikittämään. On ne julmia ne eläinlääkärit.
- MatkailijaMaan
Ite voi lopettaa tavalla tai toisella.
Koiraa ei pidä inhimillistää. Koira on eläin.
Tuollahan Aasiaanpäin matkatessa koirat heitetään pataan porisemaan. Oikea asenne siellä. - hgfhghhfh
Koiraa EI SAA TAPPAA ITSE: eläinsuojelulaki.
Vain ääritilanteessa voi lopettaa jos eläin kituu ja sitä ei voida enään auttaa. Eli auto-onnettomuus tms. Muulloin eläinlääkäri hoitaa lopetuksen.
Koirankin lopettamiseen poliisilla erikoislupa erityistilanteissa.- Laki sanoo näin
"Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä."
Koiran saa lopettaa itse. Hätäteurastuslaki koskee vain villejä eläimiä, esim. kolarissa pahoin loukkaantunutta hirveä tai väärän loukutuksen vuoksi kärsivää kärppää.
- YLI 30 KOIRIA!
menny rankasti liian pitkälle tämä inhimillistys! jopa lääkäriin jotta lopennukseen!! kuka sitä myrkyllä taputtua söiskään ja kaikki kun ei niitä lihoja myöskään heitä pois edelleenkään! rotille se myrkky ja hiirille koiralle ja muille se on myös hyvempi tapa sitä tappolaukausta harjotella kauempaa!!!yli kolmenkymmenen on ollu meillä koiria ja YKSKÄÄN EI OLE LÄÄKÄRISSÄ KÄYNYT!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215767- 292100
- 1771932
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101093Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24987- 73977
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755